regels mbt lessen, welke raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

regels mbt lessen, welke raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:59

Ivm lesgeven en af en toe onduidelijkheden omtrend regels, heb ik besloten om een goede lijst te maken waarop iedereen ziet hoe en wat.
het gaat hierbij om rijlessen op 3 van mijn eigen dieren waar de regels voornamelijk voor gelden.
zelf heb ik uiteraard enkele punten die erop komen te staan omdat ze soms naar voren komen in de praktijk, maar ik ben benieuwd welke regels, afspraken jullie als instructeurs/manege eigenaren etc erop hebben staan? dit om eventuele aanvullingen voor mijn lijst.

* lessen worden 24 uur van tevoren afgezegd, anders wordt de les gewoon als zijnde gereden
afgeschreven
* in geval van afmelding medeleerlingen wordt er gezocht naar een andere combinatie om mee te
lessen, anders wordt de les een priveles van 30 minuten. ( ik geef per 2 leerlingen les)
* er wordt ten alle tijde gereden met cap en veilig schoeisel
* ruiters met lang haar moeten dit in een staart/vlecht houden of het zodanig opbinden
dat het haar nergens achter kan blijven haken.
* Er wordt veilig en met respect omgegaan met mens en dier op het erf

dit is tot nu toe eigenlijk het belangrijkste wat ik ben tegengekomen, realistisch? eventuele aanvullingen?

MoOtJuHh

Re: regels mbt lessen, welke raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:02

zijn duidelijke regels die iedereen na kan komen, alleen wat als de combinatie nou ziek wordt?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:10

dan moet hij het 24 uur van tevoren afmelden, anders moet de les betaald worden.
ik zit ook met vrijgemaakte tijd en kosten, en die gaan gewoon door.
anders kan men natuurlijk heel makkelijk een andere afspraak maken en denken ' ooh.. ik bel wel dat ik ziek ben zodat ik niets hoef te betalen"
als het goed is, ben je als ruiter misschien 1/2 keer per jaar echt ziek op je eigen lesdag, dus dat moet te overzien zijn voor mensen.

zit nog te denken aan een constructie dat de les anders moet worden ingehaald binnen een bepaalde tijd, maar vind dat ook weer zo'n opgelegde eis omdat mijn leskaarten geen eind datum hebben waarop ze vol moeten zijn.

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:14

Je kan zeggen dat ze het binnen 2 weken in moeten halen, als ze ziek zijn.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:14

bij ons heb je ook nog:
minstens 30 minuten van te voren komen om het paard goed te poetsen & op te zadelen e.d.
en ook goed naverzorgen is natuurlijk belangrijk..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:16

Eigenlijk vind ik dat een domme regel "binnen 24 uur afmelden"

Kijk als je niet op komt dagen oke. Maar je kan ook plotseling ziek worden waar je niks aan kan doen! Zonde van je geld dan!

Ik begrijp ook dat die regel er is omdat iedereen anders zegt dat ze ziek zijn en misbruik ervan maken! Erg lastig dit!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:17

Hier in de buurt heb ik bij een manege zien staan dat de leerlingen 10 minuten van tevoren aanwezig moeten zijn om te poetsen/opzadelen.

Bij ziekte doorberekenen vind ik aan de ene kant goed, aan de andere kant niet.
Je weet niet altijd 24u van tevoren dat je de volgende dag ziek bent.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:21

Bij ons op de manege moet je per se mouwen hebben, geen blote schouders (vooral in de zomer van belang). Een vest mag niet open zijn, moet dicht of uit. Inderdaad ruim van te voren komen om op te zadelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:26

mmm dus jullie hebben geen oplossing voor het plotseling ziek worden? zit een beetje met 2 kanten namelijk.
weet van enkele leerlingen dat ze hier misbruik van gaan maken en gewoon zeggen dat ze ziek zijn puur om het lesgeld niet te betalen, maar wil ook gewoon 1 lijn hebben voor iedereen natuurlijk.

vest/jassen niet open is een goede regel Ja

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:27

Ik vind dat ook moeilijk hoor, met dat ziek zijn. Op mn website staat dat ze zich 24 uur van tevoren moeten afmelden, zo niet, word de helft van de leskosten berekend. Alleen gaat dit nogal moeilijk, want ze betalen de les achteraf contant, dus als ze afbellen heb ik niets wat ik in kan houden ofzo. Zo'n leskaart is dus eigenlijk wel een goed idee.

Maarja, ziek is ziek zeg ik altijd maar en ik heb ook regelmatig geprobeerd te gaan rijden als ik ziek was. Soms lukte het, maar soms moest ik ook op het laatste moment afbellen omdat het me toch niet ging lukken. Ben altijd blij geweest dat ik mn les dan niet hoefde te betalen! Het kan je natuurlijk ook klanten kosten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:28

er is bij mijn lessen maar een regel.......... en dat is dat ik bepaal Lachen Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:34

Ik kan me voorstellen dat je een cap verplicht stelt, maar voor de rest zou het niet nodig moeten zijn dat je bepaalde regels vantevoren stelt. Naar mijn mening heeft een goede instructeur die bij jou past een dusdanig natuurlijk overwicht dat je doet wat hij/zij zegt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:01

tekstueel klopt het nog niet helemaal, bv de lessen worden 24 uur ....
niet te hopen want dan komt er nooit iemand.
bij schoeisel en cap zou ik wat specificaties noemen waaraan deze moeten voldoen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:50

Ik geef nou al zo'n 4 1/2 jaar les, maar het is mijn nou echt nog nooit overkomen dat iemand zich op de dag zelf een half uur (voorbeeld) opbelt dat ie niet kan... Lachen
Bij mij geld die 24 uur norm ook niet, als de les om wat voor reden van beide kanten niet door kan gaan hoeft er ook niet betaald te worden. Lachen
Een goede goedgekeurde cap vind ik belangrijk, stalschoenen met chaps of rijlaarzen. Het is of jas/vest uit of aan, niet open. Respectvol omgaan ben ik het volledig mee eens.

Weet verder niet hoe de opbouw van jouw les is? Instappen/uitstappen erbij of niet? Ik heb het graag dat als ik 2 uur aankom, de combinatie al even heeft ingereden en klaar is om een stapje verder te gaan met de training. En niet dat als ik 2 uur aankom de pony nog op stal staat, of dat ze er net op zitten (uitzonderingen daar gelaten offcourse Knipoog )

Vanmiddag moest ik ook lesgeven en moesten de paarden nog van wei gehaald worden, daar was ik ietwat minder blij mee... Clown

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:56

casperrr schreef:
Ik geef nou al zo'n 4 1/2 jaar les, maar het is mijn nou echt nog nooit overkomen dat iemand zich op de dag zelf een half uur (voorbeeld) opbelt dat ie niet kan... Lachen
Bij mij geld die 24 uur norm ook niet, als de les om wat voor reden van beide kanten niet door kan gaan hoeft er ook niet betaald te worden. Lachen
Een goede goedgekeurde cap vind ik belangrijk, stalschoenen met chaps of rijlaarzen. Het is of jas/vest uit of aan, niet open. Respectvol omgaan ben ik het volledig mee eens.

Weet verder niet hoe de opbouw van jouw les is? Instappen/uitstappen erbij of niet? Ik heb het graag dat als ik 2 uur aankom, de combinatie al even heeft ingereden en klaar is om een stapje verder te gaan met de training. En niet dat als ik 2 uur aankom de pony nog op stal staat, of dat ze er net op zitten (uitzonderingen daar gelaten offcourse Knipoog )

Vanmiddag moest ik ook lesgeven en moesten de paarden nog van wei gehaald worden, daar was ik ietwat minder blij mee... Clown

Juist ook met instappen en loswerken is een toeziend oog gewenst, nou ja dat is mijn mening.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:58

bij mij verschilt het, als de combinatie het nodig heeft om geholpen te worden met losrijden, dan help ik ze daar mee. Zodra ik denk dat ze er klaar voor zijn om het zelf te doen, is het fijn dat ze zelf losrijden en dat ik ze daarna weer een stapje verder kan helpen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:00

Mar als je nouw bijv. zaterdag om 2uur les hebt en s-morgens om 10.00 ziek bent maag je dan nog afbellen..???
Verder zijn het goede duidelijke regels,zouw iedereen zich toch aan moeten houden...!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:01

ik geef thuis les, dus opzadelen etc komt er nog bij,want wil niet dat de jongere leerlingen zelf alleen met mijn dure paarden rondsjouwen als ik er niet ben Knipoog

qua afbellen.. dat gebeurt hier regelmatig, zijn wel bepaalde mensen die dit vaak doen trouwens, anderen komen gewoon trouw of bellen ruim van tevoren af.
ivm dat ik van hobbymatig naar professioneel lesgeven ga, wil ik hierin wel enige zekerheid creeren. En dit houdt in dat ik wil instellen dat men minder makkelijk even een les afbelt vlak van tevoren omdat ze naar de bios willen of iets verkeerd ingecalculeerd hebben. Niet mijn probleem, ik maak er immers wel tijd voor vrij.
Ik ben afhankelijk van deze inkomsten en bereken van tevoren hoeveel tijd mij dit gaat kosten en wat ik eraan verdien.
dit veranderd natuurlijk af en toe wat ivm ziekte of vakantie,maar ik heb mensen die gewoon serieus 2 maanden niet op komen dagen en dan ineens weer bellen voor les.
dit soort praktijken wil ik voorkomen.
ziekte in de vorm van blessures natuurlijk uitgezonderd. heb een leerling gehad met een gebroken rug..mjah.. die hoefde natuurlijk niet 6 maand te betalen ivm de revalidatie Clown
ik heb sinds kort een heleboel nieuwe leerlingen erbij, en wil dit voorblijven door duidelijke regels op te stellen die voor iedereen helder en eerlijk zijn, en waardoor ik zekerheid heb van inkomsten en bepaalde uren, en waarbij veiligheid en plezier voorop staan Ja

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:04

even of topic: Ik zouw zelf als ik 13of14 ben les gaan geven,bij mij thuis gewoon priveles.
Mijn grootste droom is een kleine manege..!!!
Maar zouw dat Kunnen als je 13/14 ben Lessen gaan geven..???

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:07

Lowara schreef:
mmm dus jullie hebben geen oplossing voor het plotseling ziek worden? zit een beetje met 2 kanten namelijk.
weet van enkele leerlingen dat ze hier misbruik van gaan maken en gewoon zeggen dat ze ziek zijn puur om het lesgeld niet te betalen, maar wil ook gewoon 1 lijn hebben voor iedereen natuurlijk.

Ik zou de regel zo laten staan en zelf een beetje flexibel erin zijn.
Bij mijn autorijlessen was dit ook de regel (en logisch ook, het uur waarin ze op jou rekenen kunnen ze niet zomaar even opvullen laatste moment) maar ik heb het een keer gehad dat ik 's morgens echt kortberoerd wakker werd, zomaar. Heb meteen gebeld en uitgelegd, keer erna kwam ik keurig met het geld voor 2 lessen aan en zei de instructeur: joh, je was toch ziek vorige keer? Dat was goed te horen hoor, betaal alleen deze les maar.

Daar was ik hem erg dankbaar voor Lachen De regels waren vooraf duidelijk, ik kon er in dat geval echt niks aan doen, maar was bereid me aan de afspraak te houden.
Mede daardoor kon de instructeur zien dat het niet zomaar een smoes was en dus mocht ik het geld van die ene les in mn zak houden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:14

Sorry had het iets uitgebreider moeten vertellen (zit op het werk) De eerste x aantal lessen ben ik er vanaf het begin af aan bij. Die ik nu les geef weet ik hoe ze losrijden. Het is echt niet zo dat ik aankom en 'begin maar is met een travers'. Tuurlijk doen we eerst basis, beetje inkomen, loswerken etc. Maar niet dat het paard net koud van stal komt, en we -ik noem even wat- 20 minuten góed aan het loswerken zijn, dan is je half uurtje les zo voorbij. Lachen
Als ik les heb zorg ik ook dat beide warmgedraaid zijn, gaat prima zo en kan gelijk beginnen. Volgende week begin ik met lessen bij Jessica Nijpjes, en bij hun gaat het ook zo... Lachen
De ene keer neem ik de basis, het warmdraaien, soepel maken van de spieren etc meer mee dan de andere keer. Vind het ook zeer belangrijk om daar tijd aan te besteden. Ben de moeilijkste ook niet met een half uur les geven, vaak kans dat het uitloop tot 40/45 minuten.
Maar zoals vandaag, ik had al niet veel tijd, en als ik zie van welk weiland die paarden dan nog gehaald moeten worden, in wat voor staat ze zijn qua poetswerk ( Clown ) dan moet ik af en toe wel een met en flauw glimlach zuchten (zeeuwen Clown )

edit: krijg je post ineens te zien Lowara. In jouw geval snap ik je regel zeer goed. Maar zoals Noukie zegt hier kan je altijd soepel mee om gaan, tuurlijk moet je ergens een grens trekken. Maar denk dat het in jouw geval handig is om zo iets op te stellen, en zelf even naar de situatie te kijken.
Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik het aan mijn stem had, nu heb ik van mezelf een vrij flinke stem en heb geen moeite met lesgeven. Totdat ik de ochtend van het lesgeven mijn stem volledig kwijt was. En die avond daarvoor hoorde je me nog prima, er kwam zelfs geen piepje meer vanaf, mijn moeder moest ze allemaal opbellen omdat ik alles op een papiertje moest schrijven... Clown
Daar kon ik gewoon niks aan doen, maar als ik aankom en hun zijn het vergeten en ben helemaal voor niks 20 minuten gefietst (rijbewijs bijna in the pocket Clown ) dan zal ik dit ook zeker bespreken. Ik ben gelukkig ook niet afhankelijk van mijn lessen (alhoewel, ik betaal mijn andere lessen er weer mee, en dat is best flink wat geld... Clown )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:33

@ femmiel: ehm.. nee ik zou dat niet doen. je bent gewoon te jong en hebt neem ik aan niet de nodige verzekeringen afgesloten Nagelbijten / Gniffelen
gewoon even 2/3 jaartjes wachten en ervaring opdoen ( want lesgeven = kennis goed kunnen overbrengen, dus goed leren) eer je begint.

@noukie: aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant vrees ik dat het mij enkele leerlingen gaat kosten die deze regel niet willen. bv als ze echt flink ziek zijn en vinden dat ze niets hoeven te betalen ( wat ik dan ook weer kan snappen natuurlijk)

aan de andere kant.. mijn lessen.. mijn regels.. en wil je je daaraan niet houden, dan zijn er immers genoeg anderen die de plek wel willen innemen.
Maar ja.. zo ben ik weer ook niet Clown

maar goed, vandaar dat ik benieuwd was welke regels jullie kennen, met name bij stallen/maneges en privelessen zodat ik daaruit kan kijken wat voor mij van toepassing kan zijn. duidelijkheid is denk ik het sleutelwoord hier die er hopelijk voor zorgt dat er geen onduidelijkheden komen en dat iedereen gewoon happy de lessen ingaat en ik happy mijn zekerheid heb Ja

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:47

Als ik les geef duid ik er wel op als er iemand een sjaal of loshangende kleding aan heeft.
Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Ook de telefoon gaat uit. De leerlingen mogen hem wel bijhouden maar als er iemand staat te bellen of sms-en is hij gewoon voor mij.
Na de les terug af te halen.

En echt niet willen luisteren(bv bewust blijven bekkentrekken...) is gewoon de les uit.

Wat betreft afmelden, de eerste keer wordt het nog door de vingers gezien, als het vaker voorkomt wordt de les gewoon aangerekend. Je merkt het snel genoeg wanneer mensen terecht ziek melden en wanneer niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:07

telefoons moeten hier ook altijd standaard in de zadelkamer worden neergelegd, dus op zich een goede regel om erbij te zetten Lachen
grote mond of niet luisteren gelukkig in 7 jaar tijd nog nooit meegemaakt, heb een pedagogische achtergrond qua studie.. dus dat zullen kinderen/jongeren niet snel flikken hier Knipoog

en qua afmeldingen, inderdaad, weet van een paar waarom ze het vaak doen, en weet van anderen weer dat als ze bellen.. ze echt echt ziek zijn.
nu nog als regel in kunnen voeren dat het realistisch is waardoor ik niet de " brave" groep benaadeel

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:09

Maar zouw het kunnen gewoon ernaast lopen enzo,beetje aan longe Basis dingetjes sturen enzo.

Hoe bedoel je niet de goede verzekering,bijv. als iemand valt of iets breekt ofzo..???