Stemhulp?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxNANDOxx

Stemhulp?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:08

Een vraagje aan juryleden, en andere ruiters die dit welleens hebben meegemaakt.

Ik heb vorige week een dressuurproef gereden in de klasse E-B.

Ik denk dat, omdat ik het gevoel had dat mijn pony niet in de galop wilde aanspringen, ik (zonder dat ik het weet) een stemhulp heb gebruikt.
Weet niet precies wat, maar dat zou wel heel zachtjes iets van 'kom op' of 'vooruit' zijn geweest.

Hoe zou je dit als jury beoordelen?

Ik kreeg er een 3 voor, met als comentaar stemhulp.
Is dat niet een beetje streng?

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Inujojo

Re: Stemhulp?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:11

Tsja, het staat in de regelementen dat je geen stemhulpen mag geven, maar ik vind een 3 eigenlijk wel een beetje een overdreven cijfer Nagelbijten / Gniffelen . Maar goed, ik ben verder geen jury, dus ik weet niet of dit per jury verschilt wat voor cijfers daarvoor gegeven worden, ben wel nieuwsgierig eigenlijk Tong uitsteken

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:14

Ik heb ooit in de L2 -1 gehad voor stemhulp en had voor een onderdeel een 6 of een 7, dus vind een 3 wel streng ja.. Nagelbijten / Gniffelen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:28

Pfoe.. Een 3 lijkt me inderdaad wel erg streng. Je weet zeker dat je geen schreeuw hebt gegeven??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:57

Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde
tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderingscijfer van de oefening
waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse
ZZ-Zwaar geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.
(regelement knhs)

Het kan dus zijn dat de kwaliteit van het aanspringen een 4 was en dan punt afstrekt maakt een 3.
Dan zou het wel wenselijk zijn aan te geven waarom dit een 4 waard was.

-1 geven is niet correct.
meerdere puntenafstrek verwerkt in het betreffende cijfer ook niet.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:51

bedankt voor jullie reacties!

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:16

Ik heb een paar wedstrijden geleden ergens -2 gekregen omdat ik mijn paard 'beloonde' door "braaf" te zeggen... Hamer
Nou, het moet niet gekker worden denk ik dan!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:51

Krijg je off. 1 punt in mindering gebracht.
Een paar maanden geleden heb ik Imke op een jong paard zien rijden en die moest constant praten om paard rustig te houden. Ben benieuwd wat ze daarmee gedaan hebben.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:52

Nee, ik kreeg er echt -2 voor! Ik ken ook iemand die continu tegen haar paard praat.. Vraag me af hoe zo iemand in het Z2 kan komen. Als ieder onderdeel -1 zou moeten zijn dan zijn 30 onderdelen er wel heel veel! Knipoog

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:06

dan moet je wel heel netjes rijden Clown

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:50

Die 3 zal vast een combinatie zijn geweest van...en stemhulp en een slordig/slecht gereden overgang. Ik kan verder niets bedenken waarom er anders een 3 zou staan. Is de overgang verder keurig gereden dan is een 3 wel erg laag.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:22

Stemhulp is gewoon ten strengste verboden in je proeven. Je paard moet reageren op je hulpen, en daar is je stem er geen 1 van Knipoog

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:25

81Puck schreef:
Stemhulp is gewoon ten strengste verboden in je proeven. Je paard moet reageren op je hulpen, en daar is je stem er geen 1 van Knipoog

Waarom heet het dan stemHULP? Vork

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:43

Denk is logisch na?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:46

Samir, het mag gewoon niet in de proef! Heel simpel.. Of het dan hulp, commando of weet ik het wat heet boeit dan weinig lijkt me..

TS, ik denk dat je overgang zelf dan een 4 had gehad als je geen stemhulp hebt gebruikt.. Je gaf zelf immers al aan dat ze niet goed in galop wou, dus een 4 en -1 voor je stemhulp.. Ja

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:49

Ik vind het wel heel streng hoor Nagelbijten / Gniffelen
Ik gebruik ook best veel stemhulpen tijdens een wedstrijd eigenlijk Bloos . Zo van; 'ruuustig meisje' (als ze te enthousiast doorsjouwd Clown ) of braaf Lachen . Maar ik zeg het wel altijd zachtjes en het liefst als ik met mijn rug naar de jury rij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:53

Ach 1 x klikken straf ik ook niet meteen af, maar als ik meerdere keren stemhulpen hoor gaan er gewoon punten voor af.. Paard moet gewoon aan je hulpen zijn en niet aan je stem..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:50

ik gebruik mijn stem zo vaak als ik het nodig vind in de proef, en kost me dat punten, pech. Mijn paarden zijn heel erg op de stem gericht (veel longeren) en een "braaf" of "goed zo" doet wonderen. Net als "opgelet, galop" Haha!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:36

Of een drie gerechtvaardigd was hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het aanspringen zelf. Lachen
Sprong de pony echt aan zonder de draf te verruimen? Gooide de pony het hoofd omhoog?
De omstandigheden kennen we niet, maar als de amazone zoiets gezegd zou hebben als 'komop' dan _zou_ ik me kunnen voortellen dat het aanspringen niet voor een 10 was.

Het KNHS wedstrijdreglement dressuur kun je vinden op
http://knhs.nl/objects/00002937.pdf
en daarin staat op pag. 45 :
Citaat:
Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde
tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderingscijfer van de oefening
waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse
ZZ-Zwaar geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

Dus zolang je nog geen ZZ-Zwaar bent Clown wordt een stemhulp afgestraft met 1 aftrekpunt van het cijfer dat je oefening normaliter gekregen had. Dus in het geval van een 3 zou de oefening zelf gewaardeerd zijn met een 4.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:23

Lielle schreef:
ik gebruik mijn stem zo vaak als ik het nodig vind in de proef, en kost me dat punten, pech. Mijn paarden zijn heel erg op de stem gericht (veel longeren) en een "braaf" of "goed zo" doet wonderen. Net als "opgelet, galop" Haha!

Zo denk er er dus ook over.
Als mijn paard snuivend een onbekende binnenbak binnenkomt dan stel ik hem gerust met mijn stem en dan is hij weer zo rustig. Ook als hij in de proef iets goed doet beloon ik hem automatisch met mijn stem. Denk er niets eens bij na eigenlijk. Zo rij ik hem thuis ook. Ik heb er trouwens tot nu toe nog geen punt minder om gehad. Maar ik zeg het ook zo zacht dat de jury het waarschijnlijk niet eens hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:38

Een geruststellende stemhulp is ook prima, wij jury's kunnen ook wel zien dat een paard kijkerig en gespannen is en dan ga ik niet moeilijk doen over een hooo of braaaf.. Clown
Het gaat mij meer op stemhulpen die gegeven worden bij een paard wat verder ook totaal niet op been oid reageert..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:47

ik had dus gisteren commentaar op mijn stemhulpen *LOL* Ik moet er ook bijzeggen dat ik duidelijk "Nou Cobalt!" zei toen hij weer in galop sprong in de middendraf. Terecht commentaar, hoewel ik dat geen echte stemhulp vind. Het "opgelet galop" had ze niet gehoord trouwens. Maar daar heb ik dus totaal geen moeite mee, ik weet dat ik dat risico neem.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:53

Dat er geen "stem"hulp mag gegeven worden, okee dan niet
maar een "zweep"hulp mag blijkbaar wel (zal wel paardvriendelijker zijn)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:59

In nh is een jurylid die er heeeel erg scherp op is. Zodra ze meent iets te horen is het -1 in het betreffende onderdeel. Zelfs als er een ruiter van haar af rijdt, dus met de rug er naar toe, en het is zelfs niet gehoord door de omstanders, dan nog "hoort" zij een stemhulp. Daar komen heel veel couponnen met rijtjes -1 vandaan!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:01

en dat hoort niet Knipoog ze hoort het oorspronkelijke cijfer met 1 punt te verminderen, dus meteen een 6 te schrijven ipv 7 -1.