Afdingen bij paardenhandelaren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Afdingen bij paardenhandelaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:31

Ik vroeg me af of dit kon? Afdingen bij paardenhandelaren, handelsstallen en dergelijke.
En zo ja, hoeveel zou je dan ongeveer van de vraagprijs af kunnen krijgen?

SugarPlum

Re: Afdingen bij paardenhandelaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:40

Ik denk dat afdingen overal mogelijk is..
Maar de ene zal al wat makkelijker van zijn prijs gaan dan de andere.. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:42

dat is altijd mogelijk! afhankelijk of je er zelf handig in bent kun je er geld vanaf krijgen Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:45

is het niet zo dat je meestal afdingt? had een beetje het idee dat dat standaard was

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:22

Ik vind het normaal hoor, doe het ook bij een particuliere koop Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:26

Maar hoeveel zou je dan kunnen afdingen? Gaat het om 100 euro of 500 euro?

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:30

Ligt aan de prijs van het paard, bij bijv. een paard van 8000 euro zou ik 7500 bieden.De verkoper komt dan vaak met een tegenbod.. tot beide partijen tevreden zijn Knipoog
Je kan natuurlijk ook (een paar) honderd onder de vraagprijs bieden, maar denk dat je zelf ook liever minder wil betalen als dat mogelijk is Vork

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:33

Een handelaar hanteert bij particulieren altijd een andere prijs als bij een medehandelaar, afdingen heeft altijd zin, kan soms oplopen tot een heel bedrag ook omdat de handelaar al een iets hogere prijs noemt in geval je opeens een paard in wilt ruilen of af wil dingen.

Dat is de handel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:35

Afdingen? Natuurlijk, altijd, vooral in de paardenhandel!
Meestal hebben ze toch wel een minimumprijs in hun hoofd en proberen toch eerst meer te krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:38

Wishper schreef:
Ligt aan de prijs van het paard, bij bijv. een paard van 8000 euro zou ik 7500 bieden.De verkoper komt dan vaak met een tegenbod.. tot beide partijen tevreden zijn Knipoog
Je kan natuurlijk ook (een paar) honderd onder de vraagprijs bieden, maar denk dat je zelf ook liever minder wil betalen als dat mogelijk is Vork

Ik zou dus voor een paard van 8000 beginnen met 6500..
Vrij laag, maar als ik daar toch al ben en gelijk kan betalen, is dat voor sommigen een reden om net iets verder te zakken met de bodemprijs Haha!
Je zal dan rond de 7400 euro uit komen.

Bij een paard van bv 1750 begin ik ook met 1350 om zo halverwege uit te komen..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:41

Tuurlijk altijd proberen af te dingen! Het kan allicht een hoop schelen!

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:47

dorientjuh schreef:
Maar hoeveel zou je dan kunnen afdingen? Gaat het om 100 euro of 500 euro?

Valt te zien, soms vragen ze ook gewoon veel te veel voor een paard..
Neem ook de dierenarts mee! Medische controle vind ik persoonlijk echt enorm belangrijk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:55

Tuurlijk kan afdingen, de handelaar waar ik mijn paard van gekocht heb doet het zelfs nog met handje-klap (erg grappig om te zien als het tussen twee handelaren gaat, dat tempo kan je gewoonweg niet volgen!) Ik had een bevriende dierenarts meegenomen, en zij heeft op basis van haar bevindingen (die overigens niet slecht waren hoor Knipoog ) nog wat kunnen afdingen voor mij.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:47

[PP] -> [TAO]

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:50

Ja, je kan wel afdingen, ik heb er bij mijn paard 500 euro afgekregen, een paar nieuwe ijzers en een keuring, dus het is zeker wel mogelijk. Ook heb ik bij hem gelijk wat dekens van mijn oude paard achter gelaten die dit paard niet paste, en daar kreeg ik ook nog 100 euro voor.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:55

tuurlijk afdingen,ik geef wat ik het paard waard vind,dus als hij 6000 vraagt,en ik vind het paard 4000 waard dan bied ik dat gewoon!en leg uit waarom ik het paard niet meer waard vind op een suptiele nette manier(de eigenaar kan altijd met een tegen bod komen waar je op in kunt gaan of niet).en als ik naar een paard kijk die 6000 kost en ik vind hem 1500 waard,dan bied ik dat natuurlijk niet,dan zeg ik gewoon netjes,dat het paard niet wat voor mij is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:15

handel draait erom ik wil 10 hebben, maar de ander bied 6... ik zeg om te onderhandelen nee ik 9 hebben, die ander vervolgens zegt 7 en je kotm samen uit op 8!
is maar een voorbeeldje, maar zo werkt het wel...

gelukkig kan ik aardig goed afdingen en kan heel netjes paarden afkraken (een paard positief afkraken is beter als een paard de grond intrappen...) bijv... een jong paard dat nog verder gereden moet worden... jij kunt dan zeggen dat er veel tijd en geld in gaat zitten voordat ie op goed niveau is Knipoog je kraakt het paard niet af, maar je laat ze wel merken dat je em te duur vind...
en zo heb je nog 101 tips en trucjes waardoor je nog meer van de prijs af kunt krijgen (maar ik ga natuurlijk niet alles hier op bokt neerzetten Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:21

femmefatale1 schreef:
Wishper schreef:

Ik zou dus voor een paard van 8000 beginnen met 6500..
Vrij laag, maar als ik daar toch al ben en gelijk kan betalen, is dat voor sommigen een reden om net iets verder te zakken met de bodemprijs Haha!
Je zal dan rond de 7400 euro uit komen.

Bij een paard van bv 1750 begin ik ook met 1350 om zo halverwege uit te komen..

Afdingen is wel een beetje de standaard.
Maar let wel op dat echt goede paarden niet voor een paar duizend euro minder weggaan. Die zijn schaars en dan koopt een ander het wel. Zelfs een handelaar heeft dan wel een prijs in het hoofd denk ik.
Je laat het nu een beetje doorklinken of je bij duurdere paarden meer kan afdingen, maar volgens mij is dat juist eerder bij goedkopere paarden het geval... Of bij goedkope paarden waar ze een dure prijs voor vragen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:59

Janne bij duurdere paarden is het heel normaal om meer af te dingen, hoe hoger de prijs, hoe meer er van af gaat.

De ene handelaar is natuurlijk de andere niet, ik bood rustig laten we zeggen 2000 voor een paard die bv voor 6000 op internet stond.

Als handelaar ken je je papheimers, je neemt de mensen in je op, kijkt naar de situatie en zo doe je een bod.

Particulieren daarentegen, kijken naar het paard, als handelaar weet je binnen 10 seconden wat voor vlees je in de kuip hebt en wat ik al zei, tuurlijk kun je paardje inruilengraag zelfs want dat zit al in de prijs inbegrepen.

Zoiets is ook niet slecht, waarom niet proberen, wie niet waagt die niet wint, anders wordt het natuurlijk als je een slecht dier voor goed verkoopt maar ik neem aan dat iedereen hier daar wel het onderscheidt tussen kan maken.

1 gouden tip en neem dat maaraan van een vrouw die geboren is tussen de paarden en de handel (38 jaar geleden)
Neem altijd iemand mee die er verstand van heeft wat afdingen op een paard wat bv 6000 kost, vervolgens 5500 bieden, terwijl het paard 2000 waard is, is niet erg slim.

Ik als voormalig handelaar kan met 1 blik op het paard zien wat het waard is en die prijzen liggen mijlenver vandaan bij wat particulieren er voor geven, een duur paard is nog steeds geen goed paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:22

berpie schreef:
De ene handelaar is natuurlijk de andere niet, ik bood rustig laten we zeggen 2000 voor een paard die bv voor 6000 op internet stond

Je hebt niet goed gelezen. Een echt goed paard gaan geen duizenden euro's af, die blijft staan voor de volgende.
Als ik een prijs in mijn hoofd heb neem ik je niet serieus als je daar een derde van gaat bieden, dan ga je maar lekker rommel ergens anders kopen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:24

berpie schreef:
Ik als voormalig handelaar kan met 1 blik op het paard zien wat het waard is en die prijzen liggen mijlenver vandaan bij wat particulieren er voor geven, een duur paard is nog steeds geen goed paard.

Dat vind ik knap. Waar baseer je je oordeel dan op? (er vanuitgaande dat je idd alleen maar 1 blik op het paard hebt geworpen en verder geen of heel summiere info hebt).

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:34

Ik denk dat je alleen kunt afbieden als je bereid bent het paard te laten staan als de prijs je te hoog is.
Als je een paard wilt h e b b e n zal een handelaar zeggen: dikke l8l drie bier, ik wil die prijs en geen andere en voor jou nog 10 anderen die het dier wel voor die prijs willen. En vervolgens betaal je want je wilt dat paard.

Als je bereid bent weg te lopen heb je denk ik meer kans.

Zo was het wel bij mijn huis in ieder geval. Eigenaren wilde B, en ik wilde A, en als het niet A werd, liep ik zo weg. Vond wel een ander huis, houdoe. Eigenaren hadden dat snel door en ik heb het huis voor A gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:40

Het gaat niet alleen om het spelletje, maar ook om wat een paard daadwerkelijk waard is en hoeveel haast een eigenaar met verkopen heeft. Hebben ze geen haast en is het een paard met kwaliteit, dan krijg je het niet voor een fractie van de prijs. Een handelaar zal ook geen haast hebben met een goed paard want daar komt wel een ander voor. Als het je dan lukt om heel veel af te dingen, kan je je afvragen of je wel een goed paard hebt gekocht...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:36

[***] schreef:
berpie schreef:
De ene handelaar is natuurlijk de andere niet, ik bood rustig laten we zeggen 2000 voor een paard die bv voor 6000 op internet stond

Je hebt niet goed gelezen. Een echt goed paard gaan geen duizenden euro's af, die blijft staan voor de volgende.
Als ik een prijs in mijn hoofd heb neem ik je niet serieus als je daar een derde van gaat bieden, dan ga je maar lekker rommel ergens anders kopen.

Niet mee eens..
Er kunnen best duizende euro's af, dat ligt er helemaal aan wat de handelaar er zelf voor gegeven heeft. Winst is immers winst, alleen zal de handelaar een bepaalde marge erop willen hebben.
Maar als hij van een paard af wilt wat al te lang staat naar zijn zin, kan het zomaar zijn dat hij er een hoop vanaf doet.

Jij, [***], zet waarschijnlijk met die 6000 euro een paard te koop als zijnde partikulier, gezien je reactie.. en niet als handelaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:33

Een beetje geloofwaardige handelaar vraagt niet 3 x zoveel voor een paard als hij hebben wil. Dan zou hij voor een paard van 10.000 dus 30.000 vragen, of voor een paard van 6000 euro 18000.. Dat gaat natuurlijk nergens over en is ook niet de realiteit.