Wat te doen met deze staart op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Wat te doen met deze staart op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:45

Hallo allemaal Doei!.

Ik ga komende zondag voor het eerst op wedstrijd met Linda. Alleen ik had een vraagje over haar staart. Ik kan niet echt beschrijven hoe hij eruit ziet dus heb ik maar een foto gemaakt. Wel met de mobiel dus hij is niet heel duidelijk. :
Afbeelding
Maargoed, ze had dus geschuurt aan haar staart en nu is het weer bij aan het groeien maar het is te kort om te vlechten. Het staat heel springerig nu. Wat moet ik daar zondag meedoen? Afknippen/scheren doe ik liever niet omdat het net weer aan het groeien is eigenlijk. Of heeft iemand een tip om het toch gevlochten te krijgen?

Alvast bedankt Doei, doei

Tallie1979

Re: Wat te doen met deze staart op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:46

Denk dat je met gel en haarlak aan de gang moet Haha!

Eponastable

Je zou is moeten testen of je er niet een beetje gel of water op kan doen? Gel houdt misschien beter vast, jammer als ze zo hun staart verprutsen é!
Moet je dressuur rijden?

lynne_berna

Of je scheert het aan de zeikanten..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:47

gewoon zo laten Knipoog

Caresse07

Ik zou idd zoals Lynne al zegt aan de bovenkant van de staart de zijkant
wegknippen of scheren, hoef je niet te vlechten en staat toch verzorgd Lachen

Utixo

Je kan er helemaal niets mee. Ik heb er ook zo een die schuurt (echt hoor, hij heeft geen wormen, geen exceem, maar hij staat het hele jaar door zijn staart te vernaggelen.) en het ziet er niet uit. Ik smeer er niets op omdat ik bang ben dat hij dan nog meer jeuk krijgt, maar inderdaad, wat mousse of haarlak wil misschien wel helpen.

Edit; Niet opscheren! Door de springerige haren word het dan helemaal afzichtelijk.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 16-10-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:48

Precies

Cyruss_

Vlechten lijkt me niet erg een optie... Moeilijk om er wat mee te doen. Misschien als je het nat maakt dat je het alsnog voor elkaar krijgt, het veel gedult. Anders maar geen vlecht... Deed ik ook nooit. zorgde er gewoon voor dat de staart er netjes uitzag, en kreeg altijd wel een 7 of 8 voor verzorging, prima toch Knipoog

lynne_berna

ProudJustify schreef:
Ik zou idd zoals Lynne al zegt aan de bovenkant van de staart de zijkant
wegknippen of scheren, hoef je niet te vlechten en staat toch verzorgd Lachen

Precies

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:50

Wow Bloos! Jullie zijn snel Haha!
Is wel een goed idee van de gel enzo Tong uitsteken Ik zal het eens proberen bedankt Haha!.

Edit; Ja, ik rij dressuur Lachen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:51

Wel heel goed uitwassen achteraf, misschien krijgt ze er jeuk aan... zit met ook zo'n paardje. die schuurde ook vlak voor de show zijn staart een beetje stuk en heb het maar platgeduwd met gel maar eens hij thuis was onmiddelijk in bad!
Pruts niet met een vlechtje, dat riskeert toch los te komen Haha! maak er maar een mooie losse staart van...

Succes é!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 16-10-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:52

Utixo schreef:
Je kan er helemaal niets mee. Ik heb er ook zo een die schuurt (echt hoor, hij heeft geen wormen, geen exceem, maar hij staat het hele jaar door zijn staart te vernaggelen.) en het ziet er niet uit. Ik smeer er niets op omdat ik bang ben dat hij dan nog meer jeuk krijgt, maar inderdaad, wat mousse of haarlak wil misschien wel helpen.

Edit; Niet opscheren! Door de springerige haren word het dan helemaal afzichtelijk.

Babyshampoo wil ook nog wel eens helpen, dat werkt zacht in en krijgen ze dus ook geen irritatie van. De huid wordt er ook wat soepeler door..

Ik zou de staart gewoon zo laten.. Idd, wat met haarlak en gel aan de gang. Als je het gaat scheren of knippen lijkt het nog erger.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:53

Kloddertje gel, zodat het iig naar beneden blijft staan en verder lekker aan laten groeien, zoals je zegt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:57

salinero is ook niet gevlochten 'van achteren' hoor Tong uitsteken
ik zou het gewoon zo laten, probeer het zoveel mogelijk netjes te borstelen en dan gewoon laten hangen.
een jury mag toch een paard geen cijfer minder geven omdat hij schuurt?
das net als een lager cijfer voor de verzorging van een bont paard geven omdat hij niet genoeg vlekken heeft ofzo Clown

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:59

Mijn paard heeft preccies hetzelfde... Ik was de staart de dag van te voren en doe er gewoon antiklit etc in en zorg dat de staart mooi los is, de volgende ochtend (dag van concours) pluis ik de staart helemaal uit en maak 2 of 3 vlechten in de staart (begin ongeveer bij het einde van de staartwortel en dan doe ik een natte bandage (een elastische) van boven af om de staart, deze niet te strak doen want dan knel je de staart af. Zorg dat je de bandage goed nat hebt en de haren recht naar beneden. En als je op concours aan komt dan zadel je je paard op en dan haal de je bandage en vlechten eruit en dan blijft het mooi naar beneden staan (eventueel zou je dan nog een beetje haarlak op kunnen spuiten, maar dat doe ik nooit).

Zo blijft het bij mij altijd netjes en heb je geen geklooi met na concours nog weer wassen of kans op irritatie...

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Groetjes

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:12

Hoi Zo al velen zeggen , heb ik er dus ook 1 die het ook doet.Heb de DA gevraagd wat kan ik er aan doen?? en die zei van met Hear&schoulders wassen 5 dagen lang en daarna spuit ik huidspray van Derma-Forte op dat is speciaal voor jeuk,schilferrige geírriteerde huid.En dat werkt perfect ze schuurt niet meer, maar je moet het wel bij houden zo'n om de 2dagen even dat stukkie in spuiten..

In het begin toen ze dat deed, zag het er ook niet uit tis net of ze met stroom heeft gespeeld stond ook alle kanten op. En deed ik net zo al die anderen beetje gel erin , maar wel na die tijd uitwassen, dat gaat ook jeuken als je te lang in laat zitten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:15

Bij mijn knol werkt Vetaderm inderdaad ook erg goed Ja . Helaas ben ik te lui om het weer te bestelen.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:21

Ik heb het ook gehad, dat ze het zo had geschuurd dat ik het niet kon vlechten. Heb er "staartjes" van gemaakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:14

Wat je nog kunt doen is nat maken, haarlak erin en de staartwortel bandageren. Op wedstrijd de bandage eruit halen, en dan is het aan de bovenkant nog mooi bij elkaar en ziet het er netjes uit. Wel opletten met de staartbandage, deze mag niet te strak zitten en mag er niet te lang omheen zitten! Uurtje of 2 maximaal zou ik aanhouden, dan gaat het zeker wel goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:17

Bij de uitgebreide supermarkt en drogist kun je brylcreem kopen. Dat legt de haren plat en houdt ze vast, werkt beter dan gel Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:21

Even een tip tegen het schuren: klitwortellotion van de kruidvat. Als je het vraagt kunnen ze het zo aanwijzen Knipoog
Het is eigenlijk voor mensen met roos, maar ik smeer het ook in de staart als mijn merrie loopt te schuren. Het helpt erg goed, gewoon af en toe erin doen als het heel erg is. Het is tegen schilfers, misschien heeft je paard last droge huid bij zijn staart.

Edit: het spul is waterig en wat oranje, maar dat zal je bij jouw merrie niet zien. Je hoeft het niet uit te spoelen. Ik 'spuit' er wat van in de staartwortel aanzet en wrijf dat even in. Bij erge jeuk om de aantal dagen, misschien een week. Daarna weer een hele tijd niet nodig. Misschien handig om eens te proberen: zo een fles is maar een paar euro en iets goedoper dan de andere beschreven methode, die ook droge huid aanpakt.

Edit 2 (en dan ben ik klaar): Het zorgt er ook voor dat haren die omhoog staan weer mooi glad naar beneden komen en beter te kammen zijn, maar bij jouw merrie staat het wel erg springerig. Om jeuken te voorkomen zou ik de staart goed uitwassen als je toch belsuit om er gel ofzo in te doen.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 17-10-08 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:24

gewoon gel der in gooien of lak der in spuiten dan komt het wel goed denk ik

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:00

Je hebt van die staart beschermers mishien op lossing voor op stal, ik denk of een beetje opscheren of gewoon niks mee doen. als je goed rijd heb je de punten binnen ze zullen niet de hele rit afkeurend naar de staart kijken..

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:04

Misschien kan je proberen als de plukjes er lang genoeg voor zijn om van de zijkanten af twee plukjes in een 'staartje' te doen. Als je dit telkens laat aansluiten op het vorige staartje krijg je toch nog het effect van een vlecht, maar zonder dat hij los gaat omdat elke stap met een elastiekje is vast gezet.