Kleding jury, kan spijkerbroek nu wel of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Kleding jury, kan spijkerbroek nu wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:36

Ik was laatst op selectie M-jury cursus. Daar werd tijden het interview gevraagd hoe ik altijd als jury gekleed ga.
Netjes in het broekpak (verplicht een rok vind ik te ver gaan) maar zeker niet in spijkerbroek. Dat werd door beide heren als gewenst beaamd.

Nou is de ene spijkerbroek de andere niet.
Ik zag afgelopen weekend een jury met een t-shirt en hele vale spijkerbroek lopen. Dit kan dus niet vind ik.
Enkele weken geleden liep er een jury met een donkerblauwe spijkerbroek met een biesje om de zaken die overeenkwam met de stof van het daarop gedragen jasje. Dat vond ik nou wel weer gaan. Maar waar ligt dan die grens?

Wat vinden jullie wel of niet kunnen?

SophievdV

Re: Kleding jury, kan spijkerbroek nu wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:45

Van mij hoeft een jury niet helemaal in een mantelpakje, maar hij/zij moet wel netjes gekleed gaan. Vrijetijdskleding lijken mij niet helemaal gepast, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit zo op let Tong uitsteken

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:54

driedelig kostuum met hoed hoeft van mij ook niet, hoewel een hoed op een bloedhete dag, als je als jurylid bij de waterbak staat wel een uitkomst is, maar als jurylid hoor je wel "gekleed" te zijn. En een spijkerbroek vind ik niet kunnen. De beschrijving hierboven is misschien een grensgeval, maar ik zou dan zelf aan de "veilige" kant blijven en geen spijkerbroek dragen.
Laatst zag ik bij het springen een jurylid in een "verkeerde" slobberende stretch spijkerbroek met daarop een fleecetrui, met zo'n ritsje. Dat kan i.m.o. echt niet. Een rok vind ik wel netjes, maar is niet altijd praktisch met het in en uit de jurywagen klimmen. Een langere rok vind ik zelf wel prettig dragen, zeker met mooie laarzen er onder en dan een net jasje erboven. Maar ja, zolang de knhs geen "uniformen" uitdeelt aan de juryleden Knipoog kunnen ze niet veel meer doen, dan richtlijnen geven, en dat kan ieder op z'n eigen manier invullen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:37

Ik draag nooit een rok als ik ga jureren, dat vind ik zelf te netjes en niet praktisch ook.
Maar ik draag wel altijd een nette pantalon, in de winter gecombineerd met een jasje, in de zomer met alleen een blouse, of soms met een erg nette polo ofzo, niet zomaar een floddershirtje in elk geval.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:45

Ik vind het ook altijd lastig om en comfotabel en netjes te gaan. Rokken vallen dus bij voorbaat af, ik kan er moelijk hoge wandelschoenen onder aan doen en dat heb ik echt wel nodig als ik met mijn slechte enkels over het knollenveld moet. Haha! Haha! Haha!

's Winters heb ik het graag warm en houd ik mijn winterjas ook gewoon aan als ik het koud heb (in de auto). En 's zomers is een witte blouse met lange mouwen het handigst heb ik ondervonden. (zo voorkom je een verbrande arm....)

Een nette spijkerbroek zou ik niet onoverkomelijk vinden, maar de KNHS vindt het niet kunnen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:34

Bij ons werd het op de cursus ook echt duidelijk gemeld, geen spijkerbroeken toegestaan maar wat schetste onze verbazing op het examen?? Meerdere mensen in spijkerbroek. Als KNHS had toen Dirk de Haas (zelf volledig in kostuum) bijvoorbeeld een duidelijk signaal af kunnen geven dat dit echt niet de bedoeling is, maar helaas gebeurde dat niet.

Ik had dat zelf overigens wel gedaan, juist op zo'n moment, iedereen bij elkaar en laat het dan maar duidelijk zijn.

Nee een spijkerbroek is niet de bedoeling en ik vind het ook echt niet kunnen. Overigens heb ik dus wel regelmatig een rok aan maar kijk wel uit met schoenen, suede exemplaren kunnen fikse schade oplopen als ik ergens doorheen moet baggeren maar goed gewoon leer kun je makkelijk schoonmaken hoor! En als ik ergens kom waar t spinrag tot aan de stoel zit, zeg ik er rustig wat van, of iemand even een doekje over de tafel etc kan halen. Dat vind ik namelijk normaal, dat een wedstrijdsecretariaat zorgt dat je "werkplek" schoon en goed bereikbaar is......

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:41

gewoon er verzorgd uit zien, een nette spijkerbroek moet toch kunnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:42

Ligt er aan. Bij de Bixieproeven draag ik wel een spijkerbroek met een nette trui/blouse/vest. Wij mochten dat ook van de cursusleider gezien de leeftijd van de deelnemers. Bij de FNRS mag een spijkerbrok gewoon, mits netjes schoon en heel. Op seniorenwedstrijden draag ik wel altijd een pantalon of rok, ook bij de hogere proeven van junioren. Als ik kleine kinderen in lage proeven moet beoordelen kies ik ook vaak voor een spijkerbroek als ik het bedrijf al ken. Als ik mee ga op pad als schrijfster met een KNHS-jury draag ik vrijwel uitsluitend een rok met iets nets erop.

Edit; ook hele korte rokjes vind ik minder geschikt als jurykleding.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:15

Als het nu gaat om een mooie donkere spijkerbroek met een net blousje oid erop vind ik dat persoonlijk wel kunnen. Ja

Als het geheel er maar netjes uitziet en niet alsof je zonder na te denken maar wat uit de kast hebt getrokken. Clown

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:57

Als fnrs-jurylid mogen wij gewoon in een spijkerbroek. Schoon en niet kapot was de norm. Minirokjes en hempjes kon niet door de beugel.

Moet wel zeggen dat ik een nette spijkerbroek prima vind passen in het geheel van de fnrs-wedstrijden. De hokjes waar je vaak terecht komt zijn niet altijd even schoon en netjes. Dan ga ik daar niet in mn mantelpakje lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:08

Nee spijkerbroek kan niet. Dat staat zo in de reglementen bij etiquette en daar moet je je aan houden. Er staat precies wat je wel en niet mag dragen.
Ruiters hebben ook regels waar ze zich aan moeten houden en dat hebben juryleden ook.

Ikzelf draag altijd een rok of broek met jasje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:12

Ik vind het een beetje onzin allemaal. Al wordt de proef in badpak beoordeeld als die proef maar goed beoordeeld wordt!
Ik zie niet eens wat de jury aan heeft in die auto of dat hokje.
Met hele grote belangrijke concoursen en kampioenschappen waarbij de jury ook nog deelneemt aan de prijsuitreiking vind ik het weer wat anders maar voor die kleinschalige wedstrijd om de hoek hoeft het van mij niet hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:13

Beaux schreef:
Ik vind het een beetje onzin allemaal. Al wordt de proef in badpak beoordeeld als die proef maar goed beoordeeld wordt!
Ik zie niet eens wat de jury aan heeft in die auto of dat hokje.
Met hele grote belangrijke concoursen en kampioenschappen waarbij de jury ook nog deelneemt aan de prijsuitreiking vind ik het weer wat anders maar voor die kleinschalige wedstrijd om de hoek hoeft het van mij niet hoor.

Het is gewoon Part of the game. Je weet dat je als jurylid representatief moet zijn en daar zijn bepaalde kledingvoorschriften aan verbonden. Staat gewoon in de reglementen. Iedereen moet de reglementen naleven dus de jury ook.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:35

ik denk dat dat persoonlijk is, de een vind dat normaal en de ander vind dat heel erg netjes.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:46

lLiekee schreef:
ik denk dat dat persoonlijk is, de een vind dat normaal en de ander vind dat heel erg netjes.

Ik vind het ook normaal om in een paarse rijbroek te rijden maar dan nog mag ik er niet mee op wedstrijd....zo gelden voor jury's dus ook regels! Dan moet je geen official worden maar gewoon lekker in je spijkerbroek een onderlinge gaan jureren...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:53

Bij Bixie vind ik het id niet meer dan normaal dat je iets meer casual gekleed kan gaan. Is net iets laagdrempeliger voor die kleintjes.

Over het algemeen heb ik altijd een keurige pantalon of rok aan.
De ruiters staan ook niet te springen om met 40 graden hun wedstrijdoutfit aan te trekken voor ons juryleden.

Helaas zie ik erg vaak juryleden in spijkerbroek als zij in functie zijn.

Wat ik ook btw ook geen gezicht vind is mensen die dan een keurige pantalon aanhebben met daaronder vrijtijdsschoenen zoals van die hoge bergschoenen Nagelbijten / Gniffelen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:46

Tsja Miep,
als ik voorzie dat het een natte dag wordt, dan gaan de sjieke leren hoogglans Van Bommels in de kast, en komen de waterdichte werkschoenen in beeld. Jammer dat jij dat niet zo fraai gezicht vindt, praktisch is het wel.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:59

@CharleyT ik heb zelfs juryleden in deze hoedanigheid gezien bij warme en droge omstandigheden........ Bij een natte dag trek ik wel mijn hoge laarzen aan maar dat is mijn keuze, al zou ik liever dan ook mijn outdoor laarzen aantrekken natuurlijk Haha!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:03

Afgelopen zomer heb ik het eens meegemaakt dat de jury uit de auto stapte gekleed in een oude versleten rijbroek met groot floddershirt.
Ze had eronder een paar oude jodphurs aan waarboven een paar mooie geruitte sokken prijkten.
Dit is misschien een uiterste maar dat vind ik gewoon echt not done.

Suzanne F. schreef:
Het is gewoon Part of the game. Je weet dat je als jurylid representatief moet zijn en daar zijn bepaalde kledingvoorschriften aan verbonden. Staat gewoon in de reglementen. Iedereen moet de reglementen naleven dus de jury ook.

Daar ben ik het geheel mee eens.
Als ruiter/amazone houdt je je ook aan de kledingvoorschriften en kom je ook niet in een spijkerbroek de ring binnen gereden.
Ik vind dat je dan best mag verwachten dat een jurylid zich ook behoorlijk kleed.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:35

Op zich ben ik het wel eens met de kledingvoorschriften. Ik heb ze echter nog nooit gezien. Tijdens de cursus (FNRS) is er wel over gesproken, maar een spijkerbroek (mits netjes, heel en schoon) was geen enkel probleem.

De juryleden die bij ons op de manege komen hebben nog nooit een mantelpakje op chique pantalon aan gehad.

Zijn die kleding voorschriften ergens te vinden?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:36

@Carrylies we hebben het hier over de kledingvoorschriften van de KNHS en deze zijn terug te vinden in iig het lesboek

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:23

miep1979 schreef:
@Carrylies we hebben het hier over de kledingvoorschriften van de KNHS en deze zijn terug te vinden in iig het lesboek

Dankje

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:46

Ik zeg eerlijk...ik heb een spijkerbroek die bijzonder netjes is (wijder model) en die heb ik wel eens aan met jureren met mijn nette schoenen eronder, nette bloes/blazer erop en dan vind ik het niet echt onder doen voor een nette pantalon, die ik meestal draag als ik ga jureren.
Laatst zat ik met een collega te jureren en die zat in haar rijbroek met jophurs te jureren daar heb ik wel melding van gemaakt, dat is absoluut uit den boze.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:27

judithh schreef:
Laatst zat ik met een collega te jureren en die zat in haar rijbroek met jophurs te jureren daar heb ik wel melding van gemaakt, dat is absoluut uit den boze.

Hahaha was t Carolina??? Die is een keer tijdens de Kievit ingevallen voor een jurylid wat niet op kwam dagen, paard aan iemand anders meegegeven en zo in dr rijbroek de auto ingegaan, werd ze er op aangesproken door de federatievertegenwoordiger!!!! Terecht natuurlijk maar goed dit keer had ze een goed excuus...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:03

Ik snap niet waarom hier nog vragen over zijn.
De KNHS is duidelijk: spijkerbroek mag niet. Staat niet alleen in het cursusboek maar heeft zelfs nog extra in de P&S gestaan.
Duidelijker kan niet lijkt me.
Ik draag dus ook altijd een nette broek met een blouse en een colbertje. Daaronder nette schoenen, die je vervolgens thuis weer lekker schoon mag boenen bij een modderig terrein Haha!