Rijdend naar wedstrijd, tot welke afstand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijdend naar wedstrijd, tot welke afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:07

Gaan jullie wel eens te paard naar een wedstrijd en wat is dan jullie maximale afstand?
Ik zou over een tijdje graag willen starten, maar heb geen auto of trailer en ook geen mogelijkheid om iemand anders voor me te laten rijden. Bij de rijvereniging hier in het dorp zijn regelmatig wedstrijden, maar altijd op zaterdag. En ik werk op zaterdag dus dan kan ik niet.
Bij een manege verderop worden de wedstrijden altijd op zondag gehouden, maar dit is 10 km ver weg. Dit lijkt me wat te vermoeiend voor m'n pony, die geen topconditie heeft. Hoe ver gaan jullie en is je paard dan niet moe?

Karin

Re: Rijdend naar wedstrijd, tot welke afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:12

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:17

ik rij wel eens naar een wedstrijd hier vlakbij. Ik denk dat het ongeveer 2km is, en daar stap ik dan een 20min/half uurtje over. Dat is goed te doen en paard komt lekker los aan. Ze is er niet moe van.
maar 10 km zou ik denk ik wel te ver vinden hoor..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:21

Toen ik nog ergens anders in pension stond hing ik vaker 'te paard' naar een plaatselijk concours. Was 30 minuten rijden als ik ook een stukje draafde. Dan hoefde ik ter plekke allen nog even alles 'op te pakken' en de ring in te gaan. het ging hier altijd wel over 1 proef. Na het afgroeten kon ik meteen de ring verlaten en al stappend naar huis gaan. Een aantal spullen had ik in mijn zadeltassen zitten en zo kon ik alles in mijn eentje af. (wel je zadeltassen af doen Knipoog )
Als het 2 proeven waren zou ik even kritisch kijken naar de tijd die er tussen twee proeven zit. ik zou liever niet 3 uur op mijn paard willen zitten.

Conditie kun je opbouwen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Een en ander zal voornamelijk afhankelijk zijn van hoeveel conditie je pony heeft ( gaat krijgen).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:55

Ik doe het in de zomer ook wel. Op de heenweg ben ik dan klein uurtje onderweg (veel stappen, af en toe stukje draven)
Daar aangekomen ben ik al lekker 'los', en kan ik mijn proefjes rijden. Daar kan ik dan mijn paardje even aan een halster zetten, (evt water geven) en dan wacht ik op de prijsuitrijking. Dan weer naar huis. Ook weer een klein uurtje, doen we ook nog een galopje. Mijn merrie heeft een super conditie maar ja, daar is het een draver voor hihi
De laatste keer moesten we erg lang wachten op de prijsuitreiking, en ben ik bijna 5 uur van stal weggeweest!

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:44

Ik heb nu een nieuwe vz pony en daar wil ik ook wedstrijdjes mee gaan rijden, ik ben bang dat ik alles stappend moet gaan doen want die mensen hebben geen trailer...

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:21

Ik zou niet verder weg gaan als een half uurtje rustig rijden. Anders gaat heel de fut uit je paard en kun je geen mooie proef meer laten zien.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:44

leannegr schreef:
Ik zou niet verder weg gaan als een half uurtje rustig rijden. Anders gaat heel de fut uit je paard en kun je geen mooie proef meer laten zien.

Dat geldt absoluut niet voor mijn paard, zoals ik hierboven al beschreef kan ik rustig een ritje van een uur maken, dan 2 proefjes rijden, en weer een uur naar huis. Als je denkt dat mijn paard dan moe is.... heb je het mooi mis... Knipoog
Het is dus verschillend per paard... Haha! De mijne heeft in elk geval genoeg energie en conditie Haha! Haha!

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:49

Ik ga ook altijd onder de man naar de wedstrijden, ik stap er dan net een half uurtje over dus het is niet zover. Dat gaat altijd goed. Het is maar net hoeveel conditie je paard heeft! Als ik 10 km heb gereden heeft die van mij denk ik niet zoveel zin meer in nog een wedstrijd Tong uitsteken

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:52

Ik deed het ook wel eens... maar dan hield ik max ong 5 km aan... dan stap je het in een klein uurtje.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:57

Ook ik ga onder de man naar de wedstrijden en rij daar ong een half uurtje over,rij dan nog een half uur los en vaak 2 proeven.Nu is mn paardje ook niet snel moe te krijgen en in prima conditie maar dat zal ook per paard verschillen.

maar denk dat meer mensen onder de man gaan want echt niet iedereen heeft vervoer naar een wedstrijd.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:33

ik ben een aantal jaar geleden met mijn paard altijd te voet naar wedstrijd gereden wegens geen auto+trailer hebben ong ook 10km.

we zijn toen gestopt in de m2 omdat het toen echt te zwaar werd voor mijn paard om eerst ruim een uur te moeten lopen naar de wedstrijd toe en dan nog eens een proef met verzamelde gangen te gaan rijden.
en ik moet zeggen dat ik er ook weinig zin meer in had om zolang onderweg te zijn Knipoog voor 2 proefjes

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:35

Is er niet iemand in de buurt van waar jouw pony gestald staat die ook wedstrijden rijdt? Je kunt, als diegene een tweepaardstrailer heeft, vragen of je samen kunt gaan.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:02

Niet langer als een uur of het moet een hele leuke wedstrijd zijn Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:03

Ik heb het ook wel gedaan, tot ongeveer 7 km Lachen. Ging prima.

wynasenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:32

10 km is inderdaad wel lang stappen, maar elke viervoeter die zichzelf paar noemt kan dat aan hoor Knipoog

En als hij na 10 km stappen zo moe is dat hij geen wedstrijd meer kan rijden, moet je denk ik sowieso nog hard aan zijn conditie werken, want anders krijg je op wedstrijd gegarandeerd problemen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:36

Waarom alleen maar stappen? Tot ca. 10 kilometer kan prima. Kan je onderweg losrijden en zo de ring in.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:02

Anne_GTI schreef:
Waarom alleen maar stappen? Tot ca. 10 kilometer kan prima. Kan je onderweg losrijden en zo de ring in.

je kunt niet zo de ring in na aankomst want je moet een uur voor aanvang al aanwezig zijn volgens de regelementen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:48

Tuurlijk Rolleyes Als er een bekende ter plekke met een mobieltje je onderweg op de hoogte houdt kan het prima. Dat uur is om te zorgen dat er geen gaten in het programma vallen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:59

heb je dan geen eigen starttijd meer?
wel vervelend dat het dan nu gewoon inloopt..

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:42

Ik ben nog niet geweest maar wil aankomend jaar beginnen met wat onderlinge wedstrijdjes te rijden, daar moet ik dan onder de man heen en wil dan eigenljik niet langer dan een half uur ertoe moeten rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:10

risky schreef:
Anne_GTI schreef:

je kunt niet zo de ring in na aankomst want je moet een uur voor aanvang al aanwezig zijn volgens de regelementen

Als jij uitlegt dat je onder de man komt wordt daar rekening mee gehouden hoor. Het uur van te voren aanwezig zijn heeft volgens mij meer betaling te maken.

Zelf heb ik ook geen trailer en ga ook altijd onder de man. Ik rijd dan eerst met mijn auto langs de wedstrijd om te betalen, vervolgens ga ik naar stal en haal mijn pony op.

Maximale wat ik aan reistijd kwijt ben en wat ik te doen vind is een half uurtje stappen. Ik ben ook wel eens verder weg gestart (bijna een uur stappen), maar dat vond ik te lang.

Test het gewoon een keertje uit; rijd eens heen en weer naar de wedstrijdlocatie en kijk of de route fijn is om te rijden (hoeveel drukke wegen moet je oversteken, is er een fietspad om over te rijden etc.) en hoe lang je er over doet. Dat heb ik ook gedaan voordat ik begon met starten.

Succes!

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:33

ik ga nooit rijdend naar wedstrijden dan worden ze vies en zijn ze gauw uitgeput....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:43

hhahaha grapje zeker???
Als je paard daar uitgeput van raakt moet je eens ernstig naar je training kijken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:19

waar ik wedstrijd reed (en was tevens de enige rijdbare afstand ) hielden ze echt geen rekening of je te voet kwam of niet hoor.
je moest gewoon een uur voor aanvang voor je proef aanwezig zijn en betalen moest je overmaken.

het is wel te doen maar tot op een bepaald niveau en hoe lang vind je het zelf leuk om zo lang te moeten rijden voor 2 proefjes.
ik heb het 3 jaar volgehouden en dan iedere maand 1x