Gympen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HAPPY22

Gympen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:54

Ik heb een vraagje: moet je persé jodphurlaarsjes of stalschoenen onder je chaps of mag je ook gewoon gympen met een goede/gladde zool?

Silence

Re: Gympen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:55

Gympen zijn gewoon levensgevaarlijk.
Je voet kan zo door de beugel schieten.
Als jij dan valt en je blijft hangen, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Zo duur zijn simpele jodphurs ook niet, dus rij beter gewoon met veilige spullen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:57

Gympen mogen alleen als je beugels heb waarvan de voorkant dicht is. Dan kan je n.l. niet doorheen schieten.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:58

Oké. Want ik zie bij ons op de manege echt heel vaak mensen met gewone gympen rijden, maar ik dacht ook dat het heel gevaarlijk is. Volgens mij is het sinds kort ook afgeschaft Lachen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:58

Ik snap niet dat mensen uberhaupt met gympen kunnen en willen rijden

Ik schiet alleen maar door de beugels heen
Nee, niets voor mij
Ik rijd altijd met laarzen

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:00

Ik rijd ook altijd met laarzen. Maar ik denk dat ik wel chaps wil gaan aanschaffen. Volgens mij rijden die wel wat fijner.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:01

Dat kan hoor
Als je er een jodphur of een goede schoen met hak/profiel onder doet, is dr niet aan de hand Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:01

Als ik zonder zadel rijdt , rijdt ik soms gewoon met gympen. Maar dan heb je natuurlijk ook niet het gevaar dat je door de beugel heen schiet. Zal je eerlijk vertellen, heb ooit een keer met aardig gladde gympen gereden. En het was een wondervdat de pony is kwestie geen gekke dingen deed. Want mijn voet schoot aardig ver door de beugel en dat had heel verkeerd af kunnen lopen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:33

HAPPY22 schreef:
Oké. Want ik zie bij ons op de manege echt heel vaak mensen met gewone gympen rijden, maar ik dacht ook dat het heel gevaarlijk is. Volgens mij is het sinds kort ook afgeschaft Lachen.

Bij ons mag dat niet eens op de manege, dat zegt ook wel wat Knipoog Nee, niet doen dus!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:50

bij ons mag dat ook niet, is hartstikke gevaarlijk. een schoen met een hakje is echt noodzakelijk.

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:54

nou ik rijd altijd met me gympen.. ik heb 3paar laarzen in me kast staan maar me gympies zitten t lekkerst... ik vind laarzen of stal schoenen dus echt hellemaal niet lekker zitten,,, en heb nooit het probleem dat ik door me beugel schiet met me gympen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:51

Als je een eigen paard hebt moet je het zelf weten. Al rij je met blote voeten en een gieter op je hoofd.

Ik heb mn halve leven op all stars gereden maar dat was in de tijd dat je ook nog kartonnen caps had. Vond het heerlijk. Als je gewoon de beugel op de bal van je voet hebt en je hakken naar beneden schiet je imo uit de beugel als er wat gebeurd, niet erin. Ook moet je gewoon goede stijgbeugelblokjes hebben met grip en niet van die hele afgesletene.

Als je op een manege rijdt zal je moeten doen wat zij zeggen (waarschijnlijk nee Knipoog)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:56

Zelfs blokjes met veel grip voorkomen niet dat je er doorheen schiet. De meeste gympen hebben een gladde zool. En zonder hakje kan je er alsnog doorheen schieten.

(spreek uit ervaring)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:10

heb laatst 1x met gympen en spijkerbroek gereden. (ging kijken bij een vriendin, paard werd gek en ze durfde niet meer dus vandaar dat ik er ff opstapte Knipoog )
Wat een drama zeg, mijn voeten vlogen steeds naar voren, voelde me er echt niet lekker bij, dus dat was eens maar noooit weer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:16

djaynikey schreef:
nou ik rijd altijd met me gympen.. ik heb 3paar laarzen in me kast staan maar me gympies zitten t lekkerst... ik vind laarzen of stal schoenen dus echt hellemaal niet lekker zitten,,, en heb nooit het probleem dat ik door me beugel schiet met me gympen.

Echt waar: de N zit dichterbij de m dan de E.

Maar goed, ik rijd dus altijd met stalschoenen. Kan er echt uren op lopen. Heb ook 1 paar stalschoenen thuis als netjes, echt leer, blijven mooi en zitten fantastisch.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:20

Ik heb altijd heel veel op puma's gereden, wilde niet anders meer. Maar vond van me zelf dat ik moest gaan wennen aan jodhpur schoenen. In het begin vond ik het niet fijn rijden maar het is echt een kwestie van wennen! En het scheelt ook heel erg wat voor schoenen/laarzen je koopt. Er zijn zoveel jodhpur schoenen, zit vast 1 tussen waar ook jij fijn mee kunt rijden. Bovendien is het ook veiliger. Als ik met puma's reed (had overgens nooit last van doorschieten of last dat de zool glad was) reed ik wel altijd met een jodhpur broek. Met normale rijbroek zou ik het niet doen, als je er door heen schiet en je paard maakt een gekke sprong..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:47

Ik heb 1 x keer gympen gereden, enik heb het geweten.

Mascha was al wat drukker als normaal, en de grond was ook wat vochtig.
Mijn voeten schoten constant in de beugels of ik schoot uit de beugels, en viel 2 x haast van af.

Nee, ik hou het wel bij mijn chaps Lachen

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:57

Lous schreef:
Zelfs blokjes met veel grip voorkomen niet dat je er doorheen schiet. De meeste gympen hebben een gladde zool. En zonder hakje kan je er alsnog doorheen schieten.

idd, heb ook een paar keer met mijn gympen gereden. maar ik had totaal geen grip.
Ik ben niet met mijn voet door de beugel geschoten maar verloor wel elke keer mijn beugels. terwijl ik dit met mijn jophurs of rijlaarzen niet heb... nee, ik houd het bij mijn fijne en vertrouwde jophurs met chaps en rijlaarzen Haha!

heartlandamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:11

ze blijven niet goed zitten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:13

HAPPY22 schreef:
Ik heb een vraagje: moet je persé jodphurlaarsjes of stalschoenen onder je chaps of mag je ook gewoon gympen met een goede/gladde zool?

En dat is juist fout, er moet een hakje onder zitten want anders schiet je er zo doorheen Knipoog Of je moet natuurlijk dichte beugels hebben, dan is het een ander verhaal..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:45

Als je graag met gympen wilt rijden kan je voor 15 euro veiligheidskorfjes kopen die je heel makkelijk aan je beugels kunt maken.
Ik had super fijne Puma's om mee te rijden, helaas zijn ze overleden en heb ik geen vervangende kunnen vinden.

123Passoa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:28

ik zie ook veel mensen met gympen rijden.
maar zelf vind ik het niet fijn rijden en wat al gezegt is dat het gevaarlijk is om met gympen te rijden

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:54

lautje76 schreef:
Als je een eigen paard hebt moet je het zelf weten. Al rij je met blote voeten en een gieter op je hoofd.

hahahahahahahhahahahahahahahahahahaha

enneh, ik heb wel eens een enkele keer gymen aan gehad.
Een keer met lessen, gewoon heel dom mijn dagelijkse schoenen onder mijn chaps gedaan i.p.v. de schoenen waarmee ik altijd reed (met hakje)
eigenlijk mocht je bij ons op de manege ook absoluut niet met gympen, maar die ene keer mocht het.

En dan wel eens op vakantie Bloos

trouwens nooit problemen mee gehad, gewoon extra op je hakken letten(goed naar beneden drukken)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:58

ik heb een paar keer met gympen gereden, ik vond het fijner dan zonder. er dat geen blokje of iets in.
ik moet ook wel toegeven dat ik gympen heb met veel profiel en een rubberen onderkant, ik heb dus wél grip.
idd hebben de meeste gympen dat niet en dan is het gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:03

op de manege rijd ik altijd intensief, daar rij ik wel met laarzen, maar bij berber niet. daar moet ik eerst nog uren lopen voordat ik erop spring, dus gympen zitten het lekkerst. en echt intensief rijd ik daar niet, en als ik met zadel rij (ga vaak zonder zadel nml) gewoon goed je hakken uitdrukken Haha! maar het zou wel lekker zijn als ik daar gewoon een paar laarzen zou hebben liggen...