stallenslopend buitenpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

stallenslopend buitenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:30

Mijn verder wel leuke Tinker x Fries ruin van 4 jaar heeft z'n hele leven buiten gelopen, 24/7 in de wei. daar is ook geen schuilstal. Tot zo ver geen punt. Wat wel enorm vervelend is, is, dat hij een stal wel IN gaat, maar daar vervolgens niet in wil blijven staan, met als gevolg een enorm misbaar en sloopsessie. Dat begint zodra je uit het gezicht verdwijnt (maar soms ook wel meteen). Voor mij hoeft hij niet in een stal, maar het kan natuurlijk voorkomen dat het eens moet. De keren dat hij er in moest, drukte hij met z'n kont de schuif/roldeur er uit (gaat er dan tegen staan bonken), roffelt keihard met voorbenen tegen de deur als dat eerste niet lukt. Als dat genegeerd wordt, begint hij de automatische drinkbak met zijn reet er af te wrikken (is al eens ergens een nachtelijk waterballet van gekomen), of als er een ring met wateremmer is, rukt hij die emmer er uit vertrapt deze en bonkt met borst net zo lang tegen die ring dat-ie stuk is en er vijf sneden in z'n borst staan. Losse etensbakken vliegen ook door de lucht en er wordt op gestaan. Raampjes zijn ronduit levensgevaarlijk, drukt-ie zijn neus door, en als er een rasterwerk voor zit probeert hij dat te slopen. Ook zijn de meeste schuiven en klinken niet tegen hem bestand. Ballen, likspeeltjes en stro worden woedend rondgesmeten en verder niet meer aangeraakt. Een niet gemetselde stal is dan ook niet veilig. Bovendien gaat hij zo ver dat hij zichzelf beschadigt. Wie kent dit, en wat is dit?

Waves

Re: stallenslopend buitenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:37

toch eerst een schuilstal proberen en hem daarin voeren en wat poetsen ofzo? Dan voelt hij zich misschien niet zo opgesloten en kan hij langzaam wennen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:42

De pony van mijn vriendje heeft dit ook. Als zij op stal moet, gaat er iets stuk. In het gunstigste geval is dat de stal, maar ze heeft zichzelf er ook wel eens mee verwond. Wij noemen het claustrofobie, al is het gekke dat ze in een trailer helemaal probleemloos kan staan.
Een schuilstal waar ze zelf in en uit kan lopen werkt voor haar het beste, daar staat ze dan ook 's winters 's nachts. Je ziet haar dan soms ook echt 20x checken of ze er zeker weten weer uit kan. Als ze zeker weet dat het kan, staat ze soms rustig uren achtereen binnen hooi te knagen.

TS, heb nog een vraagje. Bij onze pony maakt het niets uit, maar kan die van jou op stal wel andere paarden zien of staat 'ie alleen? Dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:45

die van mij breekt ook de tent af. Ik heb geprobeerd hem een keer op te sluiten onder een afdakje door er een draadje voor te doen. Toen ging hij weven.

Toen besloten dat het voor hem beter is om toch maar vrij rond te lopen ook in geval van ziekte

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:48

Arabesk schreef:
die van mij breekt ook de tent af. Ik heb geprobeerd hem een keer op te sluiten onder een afdakje door er een draadje voor te doen. Toen ging hij weven.

Die van ons gaat dan keihard rondjes rennen... Ze is trouwens buiten wel rustig als ze op een hele kleine paddock staat, zeg maar formaat grote box, afgezet met schrikdraad. Misschien is dat een ideetje voor die van jou, in geval van nood?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:00

Mijn oude pony Selien kon je ook niet opsluiten en had in de schuilstal ook dat ze per hapje eten 10000x checkte of ze er nog wel uit kon, als je dan maar bij de ingang van de schuilstal kwam ging ze met geweld zo snel mogelijk de stal uit, als je haar in een vaste box zette stond ze er in galop in, en doe dan die deur maar eens open! 1mm was genoeg ruimte om doorheen te beuken! Haha!

Niet fijn!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:03

Sientje schreef:
Arabesk schreef:

Die van ons gaat dan keihard rondjes rennen... Ze is trouwens buiten wel rustig als ze op een hele kleine paddock staat, zeg maar formaat grote box, afgezet met schrikdraad. Misschien is dat een ideetje voor die van jou, in geval van nood?

Lijkt mijn oude pony wel, met die verhalen van jou!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:06

Hahaha, ik heb wel moeten lachen om sommige reacties hierboven, hoe vervelend ook, zie ik helemaal voor me! Nee, nee, die van mij staat helemaal niet op stal, maar je kunt in situaties terecht komen waarbij dat moet (dierenarts), is verder nog nooit echt gebeurd, behalve toen hij de belering in ging, een jaar geleden. Daar ging ook "het een en ander stuk", haha, op stal.
Maar ik wil over een tijdje misschien iets van trektochten gaan maken, en dan blijf je wel eens ergens overnachten. Als er dan geen wei of prikpaaltjes zijn, wat dan? Vastzetten aan een halster en dan weglopen gaat alleen maar goed als hij iets te eten heeft, zoals hooi, wat natuurlijk niet altijd kan/mag. Geef je wel en is het op, vind je "een touwtje" terug.
Schuilstal is er niet in de weide (mogen ze hier niet in het land neerzetten), maar is overigens geen probleem, want hij loopt overal in, een cafe nog wel, als je de deur dan maar niet dicht doet, bij wijze van spreken. Trailers gaat hij goed in en is geen punt. Misschien gewoon een vrijbuiter, of zo, ik moet er wel bij zeggen dat hij, toen hij in de trailer 200 meter verder werd verplaatst naar de beleer-stal, hij na vijf minuten zijn halster in barrels had getrokken in ie trailer (ik reed er in de auto achteraan en het bovenzeil was niet neer, dus dat kon ik zien). Maar maakte verder geen moeilijkheden. Hoe is dat bij jou, Arabesk, traileren?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:08

Traileren is niet zijn hobby, heeft ook heel lang geduurd voordat ik hem kon laden.

Op trektocht is er 1 x een situatie geweest waarin een logeeradres onze paarden wilden opsluiten, maar na veel praten hebben we ze toen toch buiten gehouden.

Eigenlijk idioot dat het zo gaat. Als ik mijn auto wegbreng naar de garage met kapotte koplampen wil ik geen nieuwe banden.

Als ik voor mijn paard om een weilandje vraag wil ik geen stal! Boos!

Maar goed zij hielden ook een zebra 23/7 op stal Gestoord

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:16

Zal een reuze gelukkige zebra geweest zijn. Bij wie loopt er dan een streepje door ...?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:21

terpentijn schreef:
. Wie kent dit, en wat is dit?

Dat heet: claustrofobie en is normaal.

Waarom zou je dat een paard aan willen doen? Wees blij dat het dier lekker buiten kan! Als jij dat niet kan bieden is dát het probleem, niet het páárd Pling

hc

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 06:53

Nee hoor, zoals je hebt kunnen lezen staat-ie ALTIJD buiten, ik stelde de vraag eigenlijk alleen maar, omdat ik me afvroeg, of juist dat nooit binnen staan sedert veulenleeftijd, niet de oorzaak kon zijn dat-ie er niet tegen kan. Maar dat blijkt dan toch anders te liggen, aangezien ik niks vernomen heb van andere paarden die ook jaren buiten lopen en dan vervolgens zo veel moeite hebben met in- of opsluiting. Dit moet dan inderdaad een soort claustro-tik van mijn paard zijn. Nu ja, geen ramp, is gewoon iets om rekening mee te houden, aangezien het dan dus niet een kwestie van "gewoon aan wennen" is. Voor mij hoeft-ie niet binnen hoor, liever niet. Vind het echter ook interessant om eens de ervaringen van anderen te horen, die ook van die claustro-paarden hebben, en hoe zij daar tegenaan kijken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:11

Mijn shetruin, klimt ook uit de box als ik hem daarin zet. Niet handig, maar in mijn normale situatie geen probleem. Vorig jaar is hij goed ziek geweest en ging het wel goed in een box, totdat hij beter was, hij heeft dan energie te veel.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:20

Wij hebben wel eens een verder geweldige merrie gehad met claustrofobie. Was moeilijk en onrustig op stal en in de trailer. Op gegeven moment vonden we uit dat ze wel rustig was op stal als de deur open was en er een touwtje voor zat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:42

Ik hebv een zeer claustrofobisch paard.... Vind elke kleine ruimte benauwend ( net als haar 'baasje' trouwens Knipoog)
Op stal gaat ze van armoe wel als het moet, maar wordt dat direct een kribbebijter, dat is zelfs zo erg als ik het aan de buitenkant van een stal zet voor de staldeur, dan begint het al.
Trailerladen is ook een hel en zelfs door poortjes gaan was vreselijk, maar door veel, heeeel veel vertrouwen gaat dit nu heel goed.

Deze dame staat dus ook nooit op stal en altijd lekker buiten, daar voelt ze zich het fijnst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:40

Dus ik hoef me geen zorgen te maken over mijn paard "met kronkel in kop", begrijp ik? Tsja, het zou als paard ook gek zijn als ze liever binnen dan buiten zouden willen staan (hoewel daar heus ook wel uitzonderingen op zijn; ik ken ze zelf, hoe raar het ook klinkt!). Maar lang niet ieder paard (de meesten niet, blijkt wel) heeft deze gekkigheid. Zou het dan kunnen dat het inderdaad voorkomt dat het claustrofobie is, of TOCH gewoon: het niet (vaak) genoeg gewend zijn? Open staldeur met touwtje er voor (om gesloop te voorkomen) heb ik ook al eens geprobeerd trouwens. KRAK met borst dwars door touwtje ... welk touwtje, trouwens, schijnt hij dan te denken ...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:48

Mijn Haflinger staat ook altijd buiten is opgegroeid in een semi wilde kudde, hij heeft vroeger dus ook nooit op stal gestaan. Als je hem in een box zet raakt hij helemaal in paniek en probeerd hij eruit te klimmen. Ook als ik hem in het gangpad van de stal zet raakt hij gestressed terwijl de deur dan wel gewoon open is. Zet ik hem een stal met een compleet open voorkant is er niks aan de hand.
Ook de trailer loopt hij zonder problemen op, hij vind het zelf zo interessant dat ik moeite heb hem bij open trailers weg te houden...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:52

Dat ken ik! Trailers zijn interessant, trouwens alle "open deurtjes", ook al leiden ze naar een wildvreemde stikdonkere shetlanderstal, daar moet ie in of minstens binnenkijken. Heb je het ooit zo zout gegeten? dan weet-ie toch ook niet wat die daar tegenkomt. Die deur kan dan toch ook zomaar dichtvallen? Denkt hij daar dan niet bij, van donkere enge onbekende ruimte, ga ik niet in? Mijne niet dus, loopt overal zomaar naar binnen. Het er vervolgens niet meer uit kunnen (of dat idee alleen maar hebben) is eigenlijk meer het probleem. Klimt inderdad ook met voorbenen over redelijk open stal (dus zonder tralies aan bovenkant) heen. Echt link, ik heb dat eens geprobeerd toen hij een jaar of twee was met het idee: als er geen tralies zijn, en gewoon zo'n halfhoge boxstal, raakt hij misshien niet in de stress. Nou vergeet het maar, dat ging toen ook al niet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:58

Tristan loopt dus ook overal naar binnen... Probeerd zich dan om te draaien om er dan weer uit te komen en staat vervolgens vast met z'n dikke kont... dan is er totaal geen paniek of stress. Ik vermoed eigenlijk dat mij ruin in een box gecastreerd is en dat dit niet zo zachtzinnig is verlopen. Maar dat is een wilde gok.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:50

Laat je niet wijsmaken dat een paard niet hoeft te leren in een stal te staan. We bevinden ons in Nederland anno 2008 en niet in de steppen van Binnen-mongolie... ooit zal er een moment komen waarop je paard ziek is, gewond is, om praktische redenen tijdelijk ergens moet staan, of je wil op kamp of cursus oid. En dan is het verdomd praktisch als hij het gewoon doet, niet?

Het makkelijkste zal zijn om het samen met andere, ervaren paarden aan te leren. Als de hele groep rustig blijft staan en aan het avondeten begint doet hij dat waarschijnlijk ook wel. Zorg ervoor dat er niks in de stal staat/hangt en dat hij bandages en een dikke deken draagt (tegen verwondingen). Hij leert het wel.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:58

De mijne heeft jaren aan een savonds/snachts binnengestaan hoor.
"maar wel in galop"

En nee het werd niet minder, ze bleef in al die jaren constant op zoek naar een gaatje om te ontsnappen, het was echt een gebrekje wat enorm tussen de oren zat, ik heb me er nooit druk om gemaakt, 1x toen ik op vakantie was in renesse, toen kwam een medewerker helemaal wit naar mij toe wat voor beest dat was in box3.

Later had ik zelf een wei met (een ruime) inloopstal maar dan deed ze dit nog, 1 seconde de stal in één vlugge hap brok en met geweld weer de open stal uitrennen, 1 kilo brok deed ze uren over, ach... was mooi tijdverdrijf voor der Haha! Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:47

Wij gaan nu trouwens wel, omdat we al één claustrofobische merrie hebben, onze driejarige deze winter 's nachts wennen op stal te staan. Ze is drachtig, en stel dat er iets met haar of met het veulen aan de hand is in de toekomst, waardoor stalrust noodzakelijk is, lijkt het ons prettig als dat voor de merrie in elk geval geen problemen oplevert.

Overigens hebben wij alleen maar ponnies die in de begrazing of op IJsland zijn opgegroeid. Geen van hen heeft problemen met de stal, behalve onze gepensioneerde dramkont. Haha!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:34

Sientje schreef:
Wij gaan nu trouwens wel, omdat we al één claustrofobische merrie hebben, onze driejarige deze winter 's nachts wennen op stal te staan. Ze is drachtig, en stel dat er iets met haar of met het veulen aan de hand is in de toekomst, waardoor stalrust noodzakelijk is, lijkt het ons prettig als dat voor de merrie in elk geval geen problemen oplevert.

Overigens hebben wij alleen maar ponnies die in de begrazing of op IJsland zijn opgegroeid. Geen van hen heeft problemen met de stal, behalve onze gepensioneerde dramkont. Haha!

Hoe ziet die eruit? die gepensioneerde dramkont. Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:51

Ongeveer 1.29, bruin, iets te fors voor haar hoogte Haha! met een lange wintervacht in aanmaak en een eigenwijs neusje. Haha!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:57

oh dan is het niet mijn ex stallen sloop pony Haha! , die is namelijk ook naar jullie omgeving verkocht, maar ze was maar 1.43m. hoog.... en ze was een vos met littekens op haar neus.
AfbeeldingAfbeelding

foto 1 tralalal de stal afbreken in Renesse, foto 2 gelukkig in de wei met op de achtergrond haar inloop (inenuitren) stal Tong uitsteken