Paard gekocht - nu importeren in België wat nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Paard gekocht - nu importeren in België wat nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:40

Hoi Bokkers,

Heb even op de zoekfunctie gekeken maar vond niets terug...
Nu heb ik een paardje dat eind deze maand naar ons(België) toe komt vanuit Nederland.
Het blijkt dat ze van de Veearts een papier nodig hebben omdat ze geexporteerd wordt...(meekrijgen met ons, de nieuwe eigenaars)
Wie heeft hier meer verstand van???
Chip en dergelijke dat is reeds in orde.
Om dan nog niet van de eigenaarstransfer te spreken voor het stamboek Frusty
tegenwoordig is het zo ingewikkeld met al die papperassen Haha!

Bedankt alvast!!

nobel1

Re: Paard gekocht - nu importeren in België wat nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:02

Hoi,

Ik heb mijn 4 paarden van Nederland naar Frankrijk verhuist.
Wat je in principe nodig hebt naast de chip én alle entingen is ook een papiertje van de rvv.
Dit kost je zo'n 50 Euro en dan komt er een ventje langs die kijkt of je paard gezond genoeg is om op transport te gaan.
sssst, heb ik niet gedaan.De grenzen zijn nu toch overal open en de kans dat je tegengehouden wordt is minimaal

Vwb overschrijven...geen idee

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:03

Dus dat geldt eigenlijk alleen voor het transport? je hebt dit achteraf niet meer nodig?
vind het ook gek klinken dat voor Nederland naar België je zo'n stappen moet ondergaan...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:05

Ik vind dit erg interessant..
Ik heb mijn pony in belgie gekocht..
Heb hem gewoon meegenomen.. verder niets op papier geregeld..
moet er wel bij zeggen dat hij geen stamboekpapieren heeft...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:10

Ik ben mijn paardje ook gewoon gaan halen hoor.

Tot zolang het paard gechipt is, en jij een verkoopovereenkomst bij je hebt, denk ik niet dat er problemen kunnen ontstaan.

Véél succes met je nieuwe aanwinst !

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:14

Bedankt!!

Vind het soms wel vloeken dat de grenzen gewoon open staan... bvb bij een gestolen paard.

Zowiezo een verkoopscontract en een chip zal er aanwezig zijn maar sommige vragen nog zo'n certificaat aan van de veearts (50€ voor niets :d)
Ik zou ok zo doorrijden maar vind je ergens op internet een duidelijke website met wat je nodig hebt bij een import/export?
Neen, ik val telkens op discussies van bokt! Haha!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:42

Bij deze het artikel van de KNHS site. Zoals je ziet hoef je jezelf geen zorgen te maken als je in België of Luxemburg woont Knipoog
Het enige wat dus wel belangrijk is, is dat het paard een paspoort heeft.

Naar het buitenland met je viervoeter
Op een dag is het zover: de eerste buitenlandse reis met je viervoeter is aangebroken. Het klinkt merkwaardig, maar zelfs het bezoeken van een concours vlak over de grens wordt gezien als het ‘tijdelijk uitvoeren’ van je paard of pony. Ga je weer terug naar huis, dan heet dit ‘wederinvoer’. Met welke regels krijg je allemaal te maken met een buitenlandreis met paard of pony? Dat wordt hier op een rij gezet.

Binnen EEG (met uitzondering van België en Luxemburg): gezondheidscertificaat

Elk paard dat ons land (tijdelijk) verlaat, moet in bezit zijn van een gezondheidscertificaat. Dit gezondheidscertificaat wordt afgegeven door de VWA (Voedsel en Waren Authoriteit). Wie op werkdagen voor 14.00 uur een aanvraagformulier faxt naar de VWA in zijn regio, kan de VWA de volgende dag verwachten, behalve uiteraard in het weekend. Het gezondheidscertificaat blijft vervolgens 10 dagen geldig. Als een buitenlands verblijf langer duurt, als er bijvoorbeeld van concours tot concours gereisd wordt, moet op het concours zelf het gezondheidscertificaat door een veterinair verlengd worden.

Aan het bezoek van een VWA op het staladres voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring zijn uiteraard kosten verbonden. Er moet rekening gehouden worden met € 36,08 als vast starttarief en vervolgens € 28,77 per kwartier en € 2,15 euro per certificaat voor reizen tussen EU landen. Een dierenarts komt in principe niet op zondag. In uitzonderingsgevallen kan dit een enkele keer worden geregeld, maar dan uiteraard wel tegen een toeslag op het tarief. Het is verstandiger om het daar niet op aan te laten komen.

Ter herinnering: EU-landen waar het bovenstaande van toepassing is zijn:Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Lettland, Litouwen, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd, Koninkrijk, Zweden. Binnen EU-landen zijn alleen de EEG-gezondheidscertificaten verplicht (zie boven), maar zijn geen verdere douanepapieren verschuldigd.

Het gezondheidscertificaat is tesamen met uw paspoort uw internationale reisdocument. Andere belangrijke zaken zijn:

Voor het transport binnen Nederland MOET ieder paard ouder dan 7 maanden gechipt zijn, en moet het chipnummer in het paspoort officieel zijn aangebracht door de paspoortuitgevende instantie.

In het paspoort moet een exterieurbeschrijving staan daar in het buitenland de chip nog niet overal geaccepteerd is als identificatiemiddel en dan is alleen de schets het enige andere acceptabele.

Het gezondheidscertificaat is slecht 10 dagen geldig. Voor langere reizen moet opnieuw een verklaring worden afgegeven door de lokale authoriteiten

Bron KNHS.nl

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:48

Thanks Thanks!!! OK dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:25

Binnen de Benelux is idd GEEN gezondheidsverklaring nodig, alleen een identificatiebewijs (paspoort en chip) en een correcte enting.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:20

Urielle schreef:
Binnen de Benelux is idd GEEN gezondheidsverklaring nodig, alleen een identificatiebewijs (paspoort en chip) en een correcte enting.

Hoor ik overal... nu lijkt het me duidelijker...
Bedankt allemaal! Haha!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:24

ik ben zelf met mijn paard op vakantie naar frankrijk geweest.
en moest toen van de vwa een gezondheidsverklaring hebben en ik moest daar 128 euro voor betaalen. maar als ik jou was zou ik je nieuwe paardje lekker in de trailer zetten en ophalen en gaan rijden. de kans dat je aangehouden word is heel klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:30

wij hebben één van depaarden ook in nederland gekocht.gewoon met papier en chip mee genomen.In belgie het stamboek aan geschreven en op onze naam laten zetten.
Alleen moet je nu als je in belgie bent de DA laten langskomen voor het herregistreren van de chip in belgie.Kost je minstens een dikke 50 euro Boos!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:39

Mja, idd ik veronderstel dat de databanken van Nederland en België niet samenwerken? Gaaaap
We weten waarvoor we werken... Haha!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:42

Binnen de BeNeLux mag je inderdaad zo je paarden vervoeren, heb je alleen een geldig paspoort+chip nodig. Echter, daar buiten heb je wel een gezondheidsverklaring nodig Knipoog
Neem anders eens contact op met Divigo Stables, zij kunnen je het allemaal uitleggen Knipoog

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:47

Gelukkig vallen we samen onder de BeNeLux...

Ander interessant vraagje, als je op show gaat buiten de BeNeLux... waarschijnlijk zou je dan wel een gezondheidsverklaring nodig hebben om enkele dagen naar het buitenland te vertrekken?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:48

Dan heb je idd een gezondheidsverklaring nodig Ja

javiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:55

Hoi

Wij hebben ook onze pony in België gekocht en hebben hem gewoon meegenomen de grens over en verder geen papieren aangevraagd (wisten we ook niet dat dat moest) Bloos
Wel bleek later dat hij niet eens gechipt was omdat dat niet verplicht was in België, maar eingenlijk mag je met een onchipt paard niet eens reizen, volgens mij. Dat was even schrikken toen, want als ze ons wél aangehouden hadden..... hadden we denk ik wel wat problemen gehad..........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:33

hoe zit het als je vanuit belgië een maand naar nederland wil met je paard? Ik ben nl van plan volgende zomer bij eddy modde (parelli instructeur) als long term student te gaan en zou graag mijn eigen paard meenemen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:35

ik denk dat je dan een gezondheidsverklaring nodig hebt voor die periode van je DA.
Als je alles volgens de regels wilt doen... ik denk toch dat er vele mensen het niet doen?
Heb ik bij het opzoeken gevonden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:38

Ik vind dit topic erg handig Lachen ik ga in november voor drie maanden naar Belgie en ik lees van alles intressants... Haha!

Ik ben ook nog van plan langere tijd naar Engeland te gaan (een jaar, ongeveer) en daar lees ik dat je een gezondheidsverklaring voor nodig hebt, niets meer?
Oh... das ook niet zo'n probleem dan. Lachen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:39

Hoh ik heb iets voor Engeland gelezen, wij zijn ooit is een paard gaan verkopen daar... maar weet juist niet meer hoe...
Er is hier een topic over voor Engeland.
[TAO] Paard exporteren naar Engeland

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:47

willeke_nijs schreef:
hoe zit het als je vanuit belgië een maand naar nederland wil met je paard? Ik ben nl van plan volgende zomer bij eddy modde (parelli instructeur) als long term student te gaan en zou graag mijn eigen paard meenemen.

Dan val je toch onder de BeNeLux regeling?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:16

Dan val je inderdaad onder de BeNeLux regeling Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:38

Ik woon in Belgie en volg les in Nederland. Ik kar al jàààren wekelijks de grens over met mijn trailertje en nog nooit heeft iemand mij tegengehouden of iets gevraagd. Gewoon inladen en gaan met die banaan....

Wat je wel nodig hebt, is bewijs dat het dier jouw eigendom is. Dus: een ondertekend koopcontract.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:54

euhm ik heb geen koopcontract... Ze is wel via het stamboek op mijn naam gezet en daar is de eigenaar wel voor gecontacteerd... De koop was nl mondeling gesloten.