wevend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koffieleut

wevend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:00

hallo allemaal

Ik heb een week geleden een paard gekocht, geheel gekeurd, klinisch en rongelogisch, maar blijkt nu behoorlijk te weven.
Kan ik eisen dat de eigenaar haar terug neemt, wie heeft hier ervaring mee,

groetjes koffieleut

MandyR

Re: wevend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:07

Geen ervaring mee maar, het lijkt mij dat dit onder verborgen gebreken valt en je dus je geld terug kan vragen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:37

Een wever, niet vermeld, is een verborgen gebrek, maar dan moet je wel aan kunnen tonen (als ik het goed heb) dat het paard dit al deed voor de aankoop. Is het paard van een handelaar vandaan, is het wat makkelijker dan wanneer je 'm van een particulier gekocht hebt.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:02

als het er niet bij verteld is sta je in je recht hem terug te doen volgens mij

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:08

Weven is een gebrek dat de koop kan vernietigen!

Volgens mij onmiddellijk contact opnemen met de verkoper, deze moet hiervan afgeweten hebben. Indien hij je niet tegemoet komt, onmiddellijk advocaat, want je staat recht in je schoenen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:13

Het is idd een verborgen gebrek, maar het zal niet makkelijk zijn om dit aan te tonen.
Wie weet doet het paard het pas sinds de verhuizing...
(dat zal wel niet, maar kan als tegenargument gebruikt worden...)

Enige wat aantoonbaar zou zijn is slijtage van de gewrichten dmv foto's...
Ben benieuwd hoe dit af loopt...

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:19

voor iedereen die heeft gereageerd,
Bij aankoop is er gezegd dat ze op het land 1 keer heeft geweefd, toen wilde ze naar binnen. Op stal had zij het nog nooit gezien. Ik heb al contact opgenomen, maar zij blijft volhouden dat ze het tegen mij heeft gezegd, dat ze op stal ook heeft geweefd, toen ze even stilstond, maar nu er weer op gereden werd, deed ze het niet meer. Ik had de eigenaar aan de telefoon, en die zij gelijk "o, doet ze het nu erger", dus ze wisten ervan. Die "zij "is een tussenpersoon, die staat daar op stal, die heeft verder de verkoop geregeld,

groetjes anja

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:22

femmefatale1,

er zijn foto's gemaakt en die waren goed. Ik heb haar klinisch en rontgelogisch laten keuren,

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:26

tjah een wevend paard is best lastig... maar weven hoeft toch niet metteen te betekenen dat je het paard niet wil... Paarden die weven zijn vooral geestelijk dood... Ze vervelen zich te pletter! Als je dit paard echt wil houden zou'k de oplossing niet zoeken in het terugbrengen van het paard, maar het paard lekker op weide te zetten. Daar is vaak meer te zien en te doen dan in een stal... Je gaat zien dat het paard zo opknapt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:28

toen ik mijn paard kocht schrok ik er ook van dat ze in de nieuwe stal stond te weven... gelukkig duurde dit niet lang, toen ze eenmaal gewend was deed ze het niet meer. Ik hoop dat dit ook bij jouw paard het geval is.
Nu weeft ze alleen nog als ze echt in de stress is, maar dat is gelukkig zeldzaam.

dus bedenk voor jezelf hoe lang je haar de kans geeft om te wennen, of dat je er meteen vanaf ziet..

succes ermee!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:29

oh jee, dat wordt dus jouw woord tegen het hare. Waren er geen getuigen bij?

en anders kan je idd proberen of ze het in een kudde op het land niet afleert. Er zit vaak wel een oorzaak achter die je misschien kan oplossen (verveling) maar als ze het al heeel lang doen kan het ook zo´n ingesleten gewoonte zijn dat ze daar steeds op blijven terugvallen bij de minste stress, verveling etc.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:31

dat dacht ik ook wel even, als het niet te erg is, en je vindt het paard super, veel weide en weven wordt beperkt.
Maar een echte echte wever??? is niet 100% ok.

Volgens mij is hier voldoende rechtspraak over, in bijna alle gevallen wordt de koper in het gelijk gesteld.
Ik zou de koper wel onmiddellijk in gebreke stellen, nl brief schrijven ipv telefonisch reageren, zeker aangezien hij/zij er duidelijk van op de hoogte was!

Ik heb vorig jaar ook een paard verkocht dat (licht) durfde weven, ik heb mijn prijs duidelijk aangepast aan dit stalgebrek en het tevens in de verkoopakte laten zetten, dit alles om mezelf in te dekken tegen het terugbrengen van het paard.

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:35

ze staat al elke dag een paar uur buiten en er staan meerdere paarden daar op stal, dus ze heeft genoeg afleiding. Ik rijd haar nu 5 dagen in de week. Maar ze heeft ook een schieffel op haar voorbeen en dat in combinatie met weven is ook niet zo bevordelijk lijkt mij

lautje76,

Er was een gtuige bij, maar dat is mijn vriendin die mee was
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-10-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:01

Nou heb ik nog nooit van een schieffel gehoord maar volgens wiki is dit dus een ontsteking.
Dan vraag ik me af of je dat niet bij de aankoop gezien hebt en of dat niet bij de keuring te voorschijn is gekomen? Als dit niet eerder gezien is, lijkt het mij dat ze het bij jou opgelopen heeft en dan is het dus geen reden van terugbrengen. Ookal tel je het weven er bij op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:19

Een schiefel is geen ontsteking maar een irritatie van het beenvlies waardoor en botwoekering plaats vindt of heeft gevonden.
Is de schiefel tot rust gekomen, dan blijft hij stabiel qua grootte, en heeft hij er in principe geen last van.

Zit de schiefel nou wel op een plek waar hij er last van heeft is dit eventueel operatief te verhelpen.

Overigens zie ik geen verband tussen het weven en de schiefel.
Schiefel is slechts een schoonheidfoutje.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:23

Volgens wiki is een schiefel toch wel wat meer dan een schoonheidsfoutje. Het is een gevolg van een ontsteking dus ik zou er persoonlijk niet zo licht over denken. (het is inderdaad niet de ontsteking zelf, had net iets te snel gelezen)
Citaat:
Periostitis
ontsteking in het beenvlies, ook bekend als soar shins. Is een beenvliesontsteking, meestal aan het voorbeen. Een schieffel is het gevolg van een periostitis.

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:45

de eigenaar wil het paard niet terugnemen, dus het wordt een advocaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:54

Er zijn tegenwoordig steeds minder mensen eerlijk als ik alle berichten zo lees. Dat is zo jammer!
Het zou een hoop (dieren)leed voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:58

en als meer mensen rekening zouden houden met dat een paard gewoon buiten moet lopen overdag en niet maar een uurtje en de rest op stal....zou weven veel minder voorkomen of zelfs niet.
maar daar kan ts niets aan doen....

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:45

Nee, inderdaad, dat kan je TS niet verwijten uiteraard, als hij al zo snel weeft, ondanks het feit dat hij niet op stal staat?

Een paard dat voldoende op de weide kan en mag, zal dit niet zo snel doen toch?

Mijn ruin had als 3 jarige een operatie achter de rug, 9 weken gips en 12 weken stalrust, en vanaf toen is hij het beginnen doen. Achteraf mocht hij gewoon terug buiten en deed hij het zelden, enkel tijden etenstijd, dan moest hij de eerste zijn!
En als een ander paard aandacht kreeg...
Je kan er dus als eigenaar/verkoper niet altijd verantwoordelijk voor zijn, maar het minste dat je MOET doen, is de kandidaat-koper hieromtrent informeren toch!!!

Jammer voor TS dat de verkoper hiervoor niet eerlijk is uitgekomen...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:00

ze heeft het dus wel gezegt,want je zegt ze heeft op het land een keer geweeft toen ze naar binnen wou.
en een wever is een wever,je bent zwanger of je bent het niet.
dan nog vind ik het niet netjes,dat ze het niet duidelijker heeft gezegt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:10

volgens mij is het wel af te leren,je moet er alleen heel veel tijd insteken....en natuurlijk beginnen met het paard meer dan maar een uurtje op het land te zetten,liefst gewoon overdag en met een ander paard of mooier nog in een groep,de kans is dan heel klein dat hij nog tijd heeft om aan weven te denken...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:15

Mijn paard heeft het ook gedaan en doet het nog als ze stress heeft. Ik heb het aangekeken en het werd wel beter naarmate ze veel buiten staat, veel aandacht krijgt en geen stress heeft. Stress pakt ze met name op als er de trailer klaarstaat en ze denkt dat ze weg moet. Maar bij haar was het niet de verveling, maar puur het wantrouwen van een andere stal in het begin. Ze stond daar 24/7 buiten dus moest ze gewoon heel erg aan wennen dat ze hier in de winter 's avonds op stal moet ivm de bodem...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:16

koffieleut schreef:
ze staat al elke dag een paar uur buiten en er staan meerdere paarden daar op stal, dus ze heeft genoeg afleiding. Ik rijd haar nu 5 dagen in de week. Maar ze heeft ook een schieffel op haar voorbeen en dat in combinatie met weven is ook niet zo bevordelijk lijkt mij

Die schieffel is niks ernstig en idd gewoon een schoonheidsfoutje. Heel soms ziten ze op een rot plaats waardoor het paard er wel last van kan hebben - maar dan had dat eruit gekomen bij de keuring. Een schieffel kan komen, doordat het paard zich ooit en keer heeft gestoten.
Voor de keuring zal deze er ook gezeten hebben, dus die had jij kunnen zen- raar om daar nu "moeilijk" over te doen.

Het weven kan zéker verergerd zijn door en andere stalling, hoe goed die stal ook is.
Het paard "uit" stress in weven en de vertrouwde omgeving en paarden is/zijn weg.
Kan zijn dat het straks weer minder wordt.

Het weven is slecht door de slijtage. Je zou de/een D.A of/en hoefsmid kunnen bellen om te kijken of het te zien is dat dit paard het al langer doet.(hoeven) Ront.was goed, dus daar zit geen slijtage!

Het lijkt me belangrijk dat je eerst goed weet wat het is en waar je over praat, voordat je een besluit kan nemen of je het paard wil of niet.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:10

wat is dat precies, weven? als je je paard keurt, kunnen ze dat dan niet zien