Regendekens waardeloos???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Regendekens waardeloos???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:47

Ben benieuwd of jullie hier ook last/de balen van hebben.
Met deze enorme regenval hebben onze paarden vanmiddag maar beperkt (uur of 3 a 4) buiten gestaan. Toen ze binnenkwamen waren ze ALLEMAAL nat....1-tje was er zelfs drijfnat.
Het zijn allemaal nieuwe dekens en 1-tje van afgelopen maart ofzo (daarna niet gewassen).

Baal hier stevig van....het heet toch regendeken of ben ik nou niet wijs?

Wie heeft dit nog meer en heeft een tip om ze echt waterdicht te krijgen??

mariska32

Re: Regendekens waardeloos???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:54

ik heb het ook gehad met de bucas 0 grams deken.
die lekte door op de naden en met een no time alles drijf nat.
overgestapt op de harry horse outdoor en die doet het wel goed Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:57

dan baal je wel zeg!!
zo'n deken is best duur!
zonder deken naar buiten is altijd beter dan met een lekkende deken op naar buiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:58

Is er iets met je dekens
De mijne had er vandaag één op die ik zelf gewassen heb.Ik doe daar wel altijd een flesje waterdichtmaker bij van het kruidvat. en ze was keurig droog,hoewel ik met vreze vreesde omdat het niet zo'n duur deken was.

Ik vind eerlijk gezegd die van HH ook de beste.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:59

Zelfde probleem hier met mijn pony en het paard van bokster HBVisser. Beide nat van de regen, ondanks de regendeken. Ik heb zo'n spuitbus gehaald om jassen, tenten e.d. waterdicht mee te maken (2 euro) en tadaa, dekens waterdicht, droge paardjes!

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:00

Ik weet zo even niet van welk merk ik mijn regendeken heb, maar die is wel waterdicht! Ik ben er erg blij mee op dagen zoals vandaag Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 23:06

Lijkt me stug dat er iets mis is met de dekens...zijn allemaal nieuw...en van verschillende merken. Iig 2 BR's en de andere merken weet ik zo niet.
Die spuitbussen hadden we al uit voorzorg aangeschaft (maar hadden niet de verwachting dat het nodig zou zijn aangezien het nieuwe dekens betreft)....maar we moeten nu eerst wachten totdat de dekens droog zijn. Dus het hele spul staat lekker onder fleece-dekens te drogen en de stal hangt vol met uitgehangen regendekens.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:08

Hier geen problemen. Pony heeft dag en nacht buiten gelopen de voorbije dagen, waarvan sinds gisteren met een HH, was mooi droog. Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:12

Onze twee dekens waren ook nieuw. Maar toch liet het water door na fikse stortbuien. Ben erg blij met de spuitbus, en zal er voor de zekerheid een paar op voorraad houden voor de herfst...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:13

Ik heb een Rhino, toch al een jaartje of drie en mijn paard is daar altijd droog onder. Nou staan ze met dit weer ook meestal niet langer buiten dan een uur of twee, maar als het dan flink regent zou het er ook wel doorheen sijpelen denk ik.
De harry's horse had ik eerst ook en bleven waterdicht, bij het paard waar ik nu dekens voor gebruik staan die harry's horse dekens open aan de voorkant bij zijn schouder (sluit niet goed aan) waardoor het erin regent.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:15

met die regen willen ze nog weleens nat worden bij de borst. Regent het gewoon naar binnen zeg maar. Heb zelf goede ervaringen met bucas en rambo, ook met dit weer.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:17

En mijn regendeken is een merkloze blijkbaar, vind er niet zo meteen iets in, die doet nu het 7de jaar dienst en is nog 100% waterdicht, nooit gewassen en spuitbus voor gebruikt. Is nu wel een bilriem afgescheurd maar ik ga het morgen zien te maken. Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:37

swatch schreef:
met die regen willen ze nog weleens nat worden bij de borst. Regent het gewoon naar binnen zeg maar. Heb zelf goede ervaringen met bucas en rambo, ook met dit weer.

bucas is zeker goed maar naar mijn ervaring dan de gevoerde uitvoering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:10

Mijn paardje heeft met haar 'goedkope' BR deken de hele dag buiten gestaan in de plensbuien. Ze was alleen nat geworden bij haar borst, maar dat was omdat de regen daar naar binnen was gelopen. Voor de rest was ze droog. Dit is een deken die inmiddels haar derde jaar in gaat. Ik was de dekens liever niet, ben veel te bang dat ze niet meer waterdicht zijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:15

Die van mij heeft de hele week al buiten gestaan met een bucas (heb hem ondertussen ook al 5x gewassen ofzo), en nog helemaal droog. Die staan van 10 tot 5 buiten in de paddock en als je het af en toe naar beneden zag komen hield ik mijn hart vast, en toch droog Knipoog

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:52

Ik heb zelf 5 tinkers in het najaar onder dek lopen en in de afgelopen 10 jaar heb ik aardig wat dekens gebruikt. Regendekens verliezen na deskundig reinigen hun beschermlaag, dat staat voor mij als een paal boven water. Ook al wordt aangegeven dat ze de waterdichtheid of liever afstotendheid herstellen. Mwa...daar ben ik niet van onder de indruk geweest. Zelf gebruik ik voor de oudere dekens die echt een keer gereinigd moeten worden na een paar seizoenen impregneerspray. Daarmee geef ik de dekens nog een laatste seizoen, soms 2 maar meer niet. Dan schrijf ik ze echt af.

De volgende dekens heb ik in omloop, wil de ervaringen wel even opsommen:

Waldhausen
Ongevoerde regendekens met snelsluitingen, kruissingels, bilkoorden en loopsplitten. Geen rugnaad. Super waterdicht, geen doorlekken. Gaat zomaar een aantal jaren mee. Na reinigen vervalt iets van deze beschermlaag, maar blijft waterdicht. Impregneerspray helpt om ze weer volledig op sterkte te brengen. Ik heb er 6 jaar mee gedaan. Intensief gebruik van 2 van dit soort dekens. Clips, sluitingen, kruissingels zijn zeer sterk blijven lang goed. Na 4,5 jaar enkel de snelsluitclips wegens lam worden vervangen bij 1 deken. Maatvoering is goed, ze vallen ruim. Toplaag scheurt niet, de voering was van netstof, daar gaan wel veel haren in samenplakken, die bolletjes haren moest ik er soms wel echt uitknippen. Prijs van de dekens lag wel wat hoger, voor destijds 189 gulden per stuk gekocht.

BR
Ongevoerde regendekens met snelsluitingen, kruissingels, bilkoorden en loopsplitten. Geen rugnaad. Goed waterdicht, vooral als ze nieuw zijn. Geen doorlekken. Gaat gemiddeld bij mij 3 jaar max mee. Na reinigen verliezen deze wel hun waterdicht/afstotendheid, met impregneer redelijk te herstellen. Lang wachten met reinigen, daarna nog 1 seizoen gebruiken, met soms een dunne wollen deken eronder, en dan echt afschrijven. Dan gaan ze echt lekken. Singels, koorden, en sluitingen blijven lang goed, erg sterk.
Maatvoering is goed, ze vallen normaal (niet krap niet ruim). Juiste maat aanhouden voor je paard. Toplaag is goed, de voering is katoen, erg fijn, gemakkelijk haren vrij te maken. Prijs ligt over de 100 EUR nieuw, maar uitlopende collecties worden hier en daar in de aanbieding gedaan, dan kun je slagen tussen de 59 en 80 EUR per deken.

Harry's horse
Ongevoerde als ook gevoerde deken van dit merk. Kruissingels, GEEN snelsluitingen, bilkoorden en loopsplitten, geen rugnaad. Goed waterdicht, vooral nieuw. Geen doorlekken. Gaat gemiddeld 4 tot 5 jaar max mee. Na reinigen behoud de gevoerde deken zijn waterafstotendheid/dichtheid beter dan de ongevoerde deken. Die laatste behandeld met impregneer iedere keer na het reinigen aangebracht op de schone dekens. Heb ze nog in gebruik. Wel roest op de ringen, kruissingelclips en gespen. Voering is katoen bij de gevoerde, erg goed schoon te houden en harenvrij. De ongevoerde heeft fleece, warm en comfortabel harenvrij maken is iets lastiger maar nog goed te doen. Ik heb beide dekens overgenomen van iemand, weet de nieuwprijzen hier niet van alleen dat de gevoerde boven de 150 EUR uitkomt. Maatvoering: vallen klein uit, moest echt een maat of 2 ruimer nemen voor mooi vallen.

Ook heb ik 2 luxe winterdekens van dit merk, zeer luxe uitvoering. Zwaar en mega sterk. Deze zijn na reinigen ook nog gewoon waterdicht. Kosten dan ook wat: 189,95 EUR nieuw.

Premiere
Ongevoerde regendeken. Kruissingels, snelsluitingen, bilkoorden en loopsplitten, geen rugnaad. Uitstekend waterdicht als nieuwe deken, ook bij extreme hoosbuien. Goed te sluiten op de borst met klittenband, omdat deze ruim uitvallen, kun je goed sluiten. Ik heb deze voor het eerst in gebruik, nog niet gereinigd. De eerste ervaringen lijken op de Waldhausen deken, alleen weet ik niet of dit na reinigen ook zo blijft. Prijstechnisch zeer aantrekkelijk: 59,95 EUR nieuw. Voering is katoen.

Nikka horseproducts
Van Nikka horseproducts 1200 D ribstop regendekens ongevoerd. Hiervan heb ik er 4 in bezit. Deze dekens hadden destijds in 2006 geen clipsluiting, maar gewone gespen. De dekens zijn goed waterdicht, geen lekkage. Buitenstof is sterk, binnenvoering is nylon, dat maakt helaas dat de paarden toch sneller zweten. Dus niet zo goed ademend van binnen naar buiten toe, dat is jammer. Ik gebruik deze dekens liefst met een wollen onderdeken, omdat ze lekker ruim vallen gaat dat ook prima. Ze zijn niet heel zwaar wat ook weer maakt dat ze zeer snel drogen ook als je geen verwarmde ruimte voor je dekens hebt, zoals ik. Prijstechnisch wel aantrekkelijk: 55-59 EUR. excl verzendkosten. Service via internet is prima. Zelf denk ik dat ik met deze dekens wel een aantal jaren vooruit kan, maar verwacht na meerdere keren reinigen wel lekkage. Nu na de 1e keer wel al behandeld met impregneer en ze zijn nog steeds volledig waterdicht. Prijs kwaliteit verhouding prima. Geen luxe sluitingen.

Misschien hebben jullie hier wat aan. Ik gebruik alle dekens intensief van half september (soms eerder) tot zeker in april. Daarbij hanteer ik dat eenmaal de deken op, deze ook niet meer afgaat. Buiten en 's avonds ook op stal (buitenluiken). Nemen de echte winterse temparaturen toe, dan doe ik onder de regendekens vaak een goede wollen deken als extra laag. Dat bevalt prima. Krijgen we echt stevige vorst dan gaat op 1 tinker een dikke gevoerde deken. Dus ik gebruik regendekens ruimer dan de meesten, ik schuif er gewoon een laagje onder, omdat ik niet met een mega dubbele voorrraad outdoor dekens wil zitten.... Clown

Tips voor waterdicht houden: informeer bij de schoonmakende firma op welke temperatuur ze je dekens reinigen. Hoe warmer/heter hoe minder goed waterdicht ze blijven. Ik liet ze hooguit op 30 graden reinigen, liefst koud. Ik zou zelf geen extra kosten maken om ze daar waterafstotend te laten maken, dat kost snel 5 eur per deken meer. Bij de Action heb je voor 2-3 EUR bussen impregneerspray (gelijk aan harmisol) en met 1 bus doe je al snel 2,5 deken. Ook kun je zelf bepalen of je dan 1 of 2 lagen opzet.

Groetjes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:52

ik heb ook een bucas gehad die lekte op de naden. meteen terug laten sturen.
nu heeft nappie met snertweer eentje op, met een beetje voering, die blijft wel mooi droog van binnen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:55

Heb ook een nieuwe aangeschaf van harry's horse en ben heel erg tevreden. Ik heb de knalblauwe met oranje randen van de piaffe site Knipoog De andere was ook op bepaalde plekken doorgelekt, ik denk omdat de deken zo enorm vies was dat ze waterdicht-spray niet meer goed werkte..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:58

PP > SV

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:03

Huh wat raar!
Misschien sluit het niet goed aan? Dat het water bij de hals en billen naar binnen kan lopen? Dat heb ik wel eens gehad.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:00

Wat raar dat de paarden toch nog nat zijn geworden onder de regendeken. Wij hebben 1 van HH en die is echt waterdicht. Nog nooit problemen met doorlekken gehad. Zelfs laatst niet toen het storte. Deze deken is al 4jaar oud.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:01

Ik heb 1 van HH gekocht en hij staat 24/7 buiten.
Nu aantal weken deze deken op en is nog niet doorgeregend
Maar heb ook dekens gehad die dit idd wel deden :S

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:04

ben ook zeer tevreden over m'n hh dekens !!
ze zijn echt goed waterdicht hij heeft er vorige week heele week mee gelopen en was steeds droog eronder.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:05

Ik heb een Harry's Horse regendeken en mijn pony blijft daar in de regen gewoon droog onder. Het model wat ik erop heb liggen was ook niet eens zo heel duur.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:24

Ik geloof dat ik de eneige ben met veel pech met de hh dekens.
Ik heb twee verschillende van hh en allebei lekken ze al meteen vanaf het eerste jaar.