Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
?
Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.
daantje99 schreef:@ Alicia2u: Ik vind het een goed idee, alleen ben ik niet zo'n voorstander van het poetsen tijdens het eten. Thuis heb ik altijd geleerd dat je een beest met rust moet laten als het aan het eten is.
wenny schreef:je kunt de jaarling los aan het halstertouw zetten met hooi
je doet het halstertouw zo slap vast maken dat mocht ze in paniek raken
ze het gelijk lost trekt
je kunt haar ook hooi erbij geven als je haar vast zet
KiWiKo schreef:waarom heb je en jaarling gekocht? Waarom heb je niet eerst je verdiept in het opvoeden van jaarlingen? Ben jij je ervan bewust dat alles wat nu verkeerd gaat je later op je boterham krijgt?
Ik kan je slechts een tip geven, en dat is het dier lekker laten staan, en als je dan toch wat met het dier wil doen, dit onder het toeziend. sturende oog van een deskundige
dorientjuh schreef:Je moet je jaarling niet meteen vastzetten. Op een stal waar ik bekend mee ben, doet de eigenaar een halster om, met touw (in de bak) en laat het veulen dan net zo lang trekken en doen. Gevolg is vaak dat het paard zich half bewusteloos trekt en als het dier dat een, twee of drie keer heeft gedaan, heeft het door dat het geen zin heeft om zich te verzetten, en dan kan het dier vaststaan. Kan wel een paar uur duren hoor! Het klinkt misschien zielig, [b]maar het is wel eigenlijk de enige manier om het veulen hieraan te laten wennen.[/] Voordeel is dus dat het veulen niet over de kop kan slaan als iemand het vast heeft. Ik zou wel zorgen voor iemand die sterker is dan het veulen.Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.
nuldertien schreef:dorientjuh schreef:Je moet je jaarling niet meteen vastzetten. Op een stal waar ik bekend mee ben, doet de eigenaar een halster om, met touw (in de bak) en laat het veulen dan net zo lang trekken en doen. Gevolg is vaak dat het paard zich half bewusteloos trekt en als het dier dat een, twee of drie keer heeft gedaan, heeft het door dat het geen zin heeft om zich te verzetten, en dan kan het dier vaststaan. Kan wel een paar uur duren hoor! Het klinkt misschien zielig, [b]maar het is wel eigenlijk de enige manier om het veulen hieraan te laten wennen.[/] Voordeel is dus dat het veulen niet over de kop kan slaan als iemand het vast heeft. Ik zou wel zorgen voor iemand die sterker is dan het veulen.Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.
Pardon???
Ben ik nou de enige die hier een openvallende mond van krijgt? En hoe kom je aan de dikgedrukte onzin?
Ik ken heel wat paarden die netjes kunnen vaststaan, en ik heb nog nooit gehoord dat het op die barbaarse manier is geleerd. Dus zeg niet dat het 'de enige manier is. Ja, het is wel de enige manier, de enige FOUTE manier.