Jaarling mak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Jaarling mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:04

Heb sinds kort een jaarling. Ik wil haar alvast wat ervaring meegeven, door haar af en toe uit het land te halen en een stukje met haar te wandelen. Ook ben ik van plan om haar te leren vaststaan aan een paal. Ze is een rustige merrie maar zodra haar lievelings hengst gaat hinniken(staat tegen over haar in het land) dan raakt ze in paniek en wil ze zo snel mogelijk weg.

Maar wat moet ik doen als ik haar straks een keer vast wil zetten? Moet ik dan de hengst negeren (lijkt me moeilijk, want ze flipt min of meer). Of moet ik haar kalmeren (wat ik zelf heel moeilijk vind) of hebben jullie een andere mogelijkheid?

En nog een vraagje: Wat kun je nog meer met een jaarling doen om ze een beetje makker te maken. Dan denk ik aan: Beetje borstelen, voetje leren geven, vast leren staan en af en toe wandelen. Weten jullie nog andere dingen die ik met de merrie jaarling kan doen?

Het is niet zo dat ik haar geen vrijheid gun, want ze staat overdag en snachts in een lekker groot weiland met ander vriendjes. Ik wil haar alleen zo mak mogelijk maken. Zonder dat ze het gevoel heeft dat ze iets MOET doen.

Groetjes Daantje99

daantje99

Re: Jaarling mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:20

Helemaal niemand Bloos ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:04

Je moet je jaarling niet meteen vastzetten. Op een stal waar ik bekend mee ben, doet de eigenaar een halster om, met touw (in de bak) en laat het veulen dan net zo lang trekken en doen. Gevolg is vaak dat het paard zich half bewusteloos trekt en als het dier dat een, twee of drie keer heeft gedaan, heeft het door dat het geen zin heeft om zich te verzetten, en dan kan het dier vaststaan. Kan wel een paar uur duren hoor! Het klinkt misschien zielig, maar het is wel eigenlijk de enige manier om het veulen hieraan te laten wennen. Voordeel is dus dat het veulen niet over de kop kan slaan als iemand het vast heeft. Ik zou wel zorgen voor iemand die sterker is dan het veulen. Tong uitsteken Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 19:38

even over dat halster in de bak: moet ik dan net zolang tot dat ie ophoud met trekken? en mag ik niet loslaten?

En wat als ik helemaal niet trekt? en heel braaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:46

Een veulen half bewusteloos laten trekken lijkt mij niet echt fijn..die beestjes zijn best kwetsbaar (als je er eentje heb met een zacht karakter)..
Ik ben nu ook bezig met een jaarling die eerst hardstikke bang was.
Eerst rustig halster aan doen, wat poetsen en ergens binnen waar ze niet hard er vandoor kunnen gaan stappen (want als ze er vandoor gaan hou je ze echt niet, en uit bangheid kunnen ze slaan) En veeel belonen met halsklopjes en snoepjes..
dan kan je rustig aan beginnen met buitenstappen in bijv een kleinere paddock zodat ze er snel vandoor kunnen gaan..
Ik doe het in het begin ook vaak aan een lang halstertouw, zodat er geen druk op het hoofd staat..en dan later kan je wat gerichter gaan werken met korter touw of wat longeren..
Ik ben gewoon heel erg voor vertrouwensband maken! En je moet er echt de tijd ervoor nemen. Niet alles in een dag willen.
Ik heb er ruim 1 week over gedaan voordat ik 'm aan een touwtje de stal uit kreeg zonder te trekken, want dan gaan ze alleen nogmaar meer verzetten..

Het paard kent tenslotte niets, en moet jou dan kunnen vertrouwen

Goed gedrag is goed aan te leren..maar slecht gedrag is er amper uit te krijgen! Knipoog

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:51

Ik zou hem niet vast zetten in de bakken en net zo lang laten trekken tot zij het opgeeft,,
de wervels in haar hals/nek kunnen hierdoor ook beschadigt raken het is namelijk nogal wat wat eraan hangt.
die van mij heb ik het geleert door aan alle 2 de kanten een touw te doen en zo dus vastzetten dan kan hij evengoed nog voor zich genoeg zien werkt heel goed hij kan dan ook niet echt gaan trekken of dergelijken.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:15

Ik heb niet echt de mogelijkheid om binnen te borstelen. Kan ik haar bijvoorbeeld ook in een box zetten . en dan borstelen. Misschien staat ze dan ook stil. Als ze dat dan gewent is dan kan ik haar misschien een keer vastzetten in de box, dus gewoon aan de tralies. Dan heeft ze misschien niet door dat het erg is.

Of is dit geen goed idee ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:35

Ik zou haar niet gelijk vastzetten in de box bij het poetsen.
de box is wel beetje "haar" omgeving.
Als je haar goed kan poetsen dat ze stil sta.
zou ik haar buiten de stal het touw alleen om de trailes, zodat je het touw aan het uiteinde zelf vast hou..dus als ze dan trekt dat je mee kan geven (geen opgesloten gevoel) En dan wel blijven poetsen en na een tijdje kan je haar dan echt vastzetten..en dan eerst in de buurt blijven staan en na een tijdje kan je afstand nemen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:44

Wat wij altijd deden bij de veulens is, als ze met z'n allen binnekwamen voor het eten, ze dan tijdens de maaltijd aan de ketting zetten. Als alle veulens het eten op hadden, maakten we ze weer los en gingen ze weer op de wei. Onder het eten en vaststaan vroegen we af en toe eens een voetje en haalden we er wel eens een borstel overheen. Als ze dan 3 waren, waren ze handmak, verder werd er eigenlijk niet zoveel mee gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:50

ten eerste is vastzetten van een jong paard die paniekerig geen goed plan. Ook het bostelen is stal bij een dier wat niet op z'n gemak is, is ook gevaarlijk. (maar dan meer voor jezelf en risico op een trauma van het paard)
Gewoon eerst lekker in de open ruimte vertrouwen winnen. Met of zonder eten... Soms in de box zetten met wat eten en bij het hoofd blijven, bij de deur - zodat jij snel uit de box kunt en het paard zich niet bedreigd voelt. Je merkt zelf wanneer je een stapje verder kunt gaan als je meer vertrouwen en een band heb.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 08:53

@ Alicia2u: Ik vind het een goed idee, alleen ben ik niet zo'n voorstander van het poetsen tijdens het eten. Thuis heb ik altijd geleerd dat je een beest met rust moet laten als het aan het eten is.

@ sharona87: De box is niet echt haar omgeving, omdat ze er zelden in staat. Ze staat eigenlijk 24 uur per dag op het weiland. Volgens mij hebben paarden dat niet zo snel, dat je niet bij ze in de box mag komen. Het zijn van nature ook geen nest dieren. Het liefst staan ze de heledag op het weiland. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:05

daantje99 schreef:
@ Alicia2u: Ik vind het een goed idee, alleen ben ik niet zo'n voorstander van het poetsen tijdens het eten. Thuis heb ik altijd geleerd dat je een beest met rust moet laten als het aan het eten is.

Als het gaat om 'roofdieren' is dat idd vaak beter.... Daar is de sociale rangorde heel anders.
Verder zie ik het probleem niet zo, tenzij je 'm bij het eten stoort.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:25

je kunt de jaarling los aan het halstertouw zetten met hooi
je doet het halstertouw zo slap vast maken dat mocht ze in paniek raken
ze het gelijk lost trekt
je kunt haar ook hooi erbij geven als je haar vast zet
misschien lijd dat tot een beetje afleiding als de hengst staat te gillen
misschien kan je de hengst die dan hinnikt ook hooi geven
om hem even rustig te houden als dat mogelijk is natuurlijk
en verlies haar natuurlijk niet uit het oog
dan kijken wat er gebeurd

als dat niet gaat kan je nog iemand vragen die haar een paar keer voor je vast houd als je poets en als dat goed gaat als nog proberen weer losjes vast te zetten

met een jaarling kan je van alles doen
natuurlijk moet er ook genoeg tijd zijn om lekker op de wei
veulen te zijn.maar dat is ook het geval
een wandelingentje voor aan het verkeer te wennen
voetjes geven en dat soort dingen
heb je zelf later alleen maar profeit van
als je half uurtje per dag met haar bezig bent daar krijg ze helemaal niets van
alleen een goeie band met jou

poetsen onder het eten ben ik niet weg van
met hooi wel maar met echt voer niet
ik wil ook niet dat er iemand telkens aan me zit te friemelen als ik aan het eten ben
eten moet met rust samen gaan anders kan het zijn dat je paard te snel ze eten opslokt
omdat ze het idee heeft niet rustig te kunnen eten
dit is natuurlijk per paard verschillend

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:09

wenny schreef:
je kunt de jaarling los aan het halstertouw zetten met hooi
je doet het halstertouw zo slap vast maken dat mocht ze in paniek raken
ze het gelijk lost trekt
je kunt haar ook hooi erbij geven als je haar vast zet

sorry, maar dat vind ik erg onverstandig.
Een lang touw, zodat ze kan eten, kan juist zorgen voor paniek wanneer ze er in gaat staan, of der hoofd onder het touw krijgt en dan wanneer ze omhoog komt, totaal in paniek raakt.
Ook het zelf kunnen lostrekken van het touw vind ik niet verstandig om aan te leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:20

Ik moet zeggendat ik borstelen (of eerst misschien gewoon aaien) onder het eten niet zo'n slecht plan vindt hoor. Niet altijd natuurlijk en je zou kunnen overwegen om het alleen te doen als ze iets speciaals krijgen, maar op deze manier gaan ze borstelen associeren met iets fijns (dat eten) en heb je dikke kans dat ze dol worden op het borstelen. En dat is dan weer een goed uitgangspunt voor de volgende stappen.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:51

als je het hooi ophangt met een hooi net
kan het touw helemaal niet om haar nek raken
of erop staan

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:56

toen ik mijn poown kreeg had hij ook nog nooit vast gestaan..
ik heb het hem geleerd door hem een beetje voor de gek te houden.. geen knoop in het touw, maar gewoon een slag om de paal.. als ze dan trekken hebben ze ook geen weerstand..

toen hij daar aan gewend was heb ik hem eens met een knoop vast gelegd.. geen probleem..

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:20

je zal je jaarling dus veel aandacht moeten geven, er is ook een topic hoe om te gaan met veulens, nu zie je dus hoe belangerijk het is om je veulen veel aandacht te geven, geef je veel aandacht als veulen dan heb je dus dit soort prblemen niet met een jaarling, die van ons stond allang rustig vast en stond los bij je als je haar borstelde (ze kwam helemaal naar je toe als ze de borstel zag en ging er voor klaarstaan) , je moet er rekening meehouden dat een jaarling behoorlijk stout kan zijn, als ze het in de kop hebben moet het ook gebeuren, dus veel liefde en vooral in deze periode goed opvoeden bij vervelend gedrag anders heb je straks misschien een probleem, verder succes met je jaarling, het blijft leuk met zo,n jong dier.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:36

waarom heb je en jaarling gekocht? Waarom heb je niet eerst je verdiept in het opvoeden van jaarlingen? Ben jij je ervan bewust dat alles wat nu verkeerd gaat je later op je boterham krijgt?

Ik kan je slechts een tip geven, en dat is het dier lekker laten staan, en als je dan toch wat met het dier wil doen, dit onder het toeziend. sturende oog van een deskundige

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:42

hier nog even een filmpje van sunny als jaarling, dit is het vertrouwen wat je als veulen al moet opbouwen, dit krijg je niet door je paardje tot 2 of drie jaar alleen maar paard te laten zijn en in de wei laten staan, ,,,gewoon een goede band opbouwen, sunny is hier jaarling.
http://nl.youtube.com/watch?v=xMPYiF2XBO8

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:14

hier een filmpje van sunny als als veulen van 8 maanden oud, de omstandigheden waren ver van optimaal, veel op stal en dus veel energie over, dat is nu gelukkig prima geregeld met veel ruimte om samen te ravotten,,, hier mocht sunny even uit de stal, ze stond trouwens wel naast haar moeder op stal , ze was net een beetje afgespeend dus nog zeer onrustig en opstandig, je kan een beetje zien hoe onverwachts een veulen kan reageren en hoe ze overal van schrikken, wij hebben nooit geslagen maar met de stem gewaarschuwd, misschien zeggen sommigen dat je beter een klap of schop kan geven bij soms gevaarlijk gedrag maar bij ons was de stem voldoende, een blauw plekje kan je dan wel eens oplopen....
een veulen is trouwens erg sterk en als je niet goed in je schoenen staat sleuren ze je zo over de straatzonder dat je wat in te brengen hebt.

http://nl.youtube.com/watch?v=CKk6Yp0YM-0

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:18

ik heb nou 10 maanden mij haflinger hij is nou bijna 2 jaar
ik heb in het begin weinig met hem gedaan aan de hand
alleen heel veel oefeningen in de wei
zodat hij vertouwen krijgt in mij dat heb in ongeveer 2 maanden gedaan
daarna ben ik hem gaan leeren om aan een halster mee te lopen
en dat ging eigenlijk kei goed toen ben ik bos wandelingen met hem gaan maken
daarna werd het lekker weer en ben ik met hem gaan oefenen met zwemmen
ik ging er nie op zitte maar ikging er langs en hij ging ook heel makelijk met me mee
nou heb ik al 2 x een zadel op gehad om te kijken hoe mak hij nou eigelijk is
en hij geeft heelemaal nergens om ik heb gewoon een ponny die alles durft en nergens bang voor is

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:10

KiWiKo schreef:
waarom heb je en jaarling gekocht? Waarom heb je niet eerst je verdiept in het opvoeden van jaarlingen? Ben jij je ervan bewust dat alles wat nu verkeerd gaat je later op je boterham krijgt?

Ik kan je slechts een tip geven, en dat is het dier lekker laten staan, en als je dan toch wat met het dier wil doen, dit onder het toeziend. sturende oog van een deskundige

Voor het uitzicht.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:14

dorientjuh schreef:
Je moet je jaarling niet meteen vastzetten. Op een stal waar ik bekend mee ben, doet de eigenaar een halster om, met touw (in de bak) en laat het veulen dan net zo lang trekken en doen. Gevolg is vaak dat het paard zich half bewusteloos trekt en als het dier dat een, twee of drie keer heeft gedaan, heeft het door dat het geen zin heeft om zich te verzetten, en dan kan het dier vaststaan. Kan wel een paar uur duren hoor! Het klinkt misschien zielig, [b]maar het is wel eigenlijk de enige manier om het veulen hieraan te laten wennen.[/] Voordeel is dus dat het veulen niet over de kop kan slaan als iemand het vast heeft. Ik zou wel zorgen voor iemand die sterker is dan het veulen. Tong uitsteken Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.

Pardon???

Ben ik nou de enige die hier een openvallende mond van krijgt? En hoe kom je aan de dikgedrukte onzin?

Ik ken heel wat paarden die netjes kunnen vaststaan, en ik heb nog nooit gehoord dat het op die barbaarse manier is geleerd. Dus zeg niet dat het 'de enige manier is. Ja, het is wel de enige manier, de enige FOUTE manier.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:16

nuldertien schreef:
dorientjuh schreef:
Je moet je jaarling niet meteen vastzetten. Op een stal waar ik bekend mee ben, doet de eigenaar een halster om, met touw (in de bak) en laat het veulen dan net zo lang trekken en doen. Gevolg is vaak dat het paard zich half bewusteloos trekt en als het dier dat een, twee of drie keer heeft gedaan, heeft het door dat het geen zin heeft om zich te verzetten, en dan kan het dier vaststaan. Kan wel een paar uur duren hoor! Het klinkt misschien zielig, [b]maar het is wel eigenlijk de enige manier om het veulen hieraan te laten wennen.[/] Voordeel is dus dat het veulen niet over de kop kan slaan als iemand het vast heeft. Ik zou wel zorgen voor iemand die sterker is dan het veulen. Tong uitsteken Wandelen zou ik nog niet over de weg doen, maar eerst in een omheinde omgeving.

Pardon???

Ben ik nou de enige die hier een openvallende mond van krijgt? En hoe kom je aan de dikgedrukte onzin?

Ik ken heel wat paarden die netjes kunnen vaststaan, en ik heb nog nooit gehoord dat het op die barbaarse manier is geleerd. Dus zeg niet dat het 'de enige manier is. Ja, het is wel de enige manier, de enige FOUTE manier.

Hoe zou jij het doen dan ?