Man, kinderen, drukke baan en... paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Robin

Man, kinderen, drukke baan en... paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:56

Graag reacties van ervaringsdeskundigen.

Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en een drukke baan. De verantwoordelijkheid voor een eigen paard, hoe graag ik dat ook zou willen, kan ik daar in beginsel niet bij hebben (niet zonder mijn gezin tekort te doen).

Nu overweeg ik - toch - een paard aan te schaffen. Een vriendin van mij heeft een paard bijgereden voor een eigenaar, die het paard nu wil verkopen. Zij reed hem op verzoek van de eigenaar: ze is getalenteerd en kan het paard goed trainen. Het is een geweldig paard en mijn vriendin vindt het vreselijk dat het paard verkocht wordt. Voor haar is het paard helaas veel te duur.

Ik zou het paard kunnen kopen. Financieel lukt dat wel. Ik zou dan alleen met mijn vriendin moeten afspreken dat zij de verantwoordelijkheid voor het paard neemt, dus ook zorgt voor hoefsmid, tandarts etc. Ik kan het paard wel een keer of drie per week rijden maar zal regelmatig invallers nodig hebben. Mijn vriendin zou hem dan een keer of vier per week rijden.

In feite ben ik dan de 'geldschieter' voor mijn vriendin. Als tegenprestatie kan ik op dit erg leuke paard rijden. Eigenlijk zou zij zich in de praktijk gedragen als eigenaar en ik me als bijrijder. Iemand ervaring met deze 'constructie'? Ben ik gek als ik dit doe; is het wellicht niet realistisch om te denken dat ik als eigenaar de verantwoordelijkheid bij een ander kan laten? Ik ben een beetje bang dat ik me laat verblinden door het leuke van dit paard en me stort in een avontuur waar ik spijt van zou kunnen krijgen, omdat het uiteindelijk veel meer tijd kost dan voorzien. Dat wil ik mijn man (die niets van paarden moet hebben) en kinderen niet aandoen.

zacharyhill

Re: Man, kinderen, drukke baan en... paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:01

Hier ook man twee kids een een drukke baan manlief heeft eigen zaak dus nog drukker, maar heb 3 paarden ik heb mijn zus waar de paarden staan achter de hand mocht ik zelf minder tijd hebben ze rijdt ook dus ook de mijne. Wel hebben we erg goede afspraken gemaakt (niet op schrift). Dat zou je wel met je vriendin kunnen doen. Wil je het echt heel graag zou ik het wel doen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:04

Ik ben zo'n bijrijder die eigenlijk meer eigenaar is. De eigenaresse heeft haar paard vanaf dat ie drie is maar heeft tegenwoordig (paard is nu 12) geen tijd meer om te rijden, en wil m absoluut niet wegdoen. Ik ga dus iedere dag naar haar paard en zij komt af en toe kijken, soms rijden, meestal niet. Alle kosten komen voor haar rekening, wat zij bewust wil, dan blijft het haar paard en heeft zij ook 100% zeggenschap. Ik regel ook de wormenkuren, hoefsmid e.d. en krijg verder alle vrijheid om het paard te trainen en met 'm te starten. Voor ons werkt dit perfect. Ik ben de fanatiekeling, zij is van het staartenwassen en longeren aan een halstertouwtje. Succes met je beslissing.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:23

Ik zou hier toch erg goed over nadenken. Wat Yess zegt is heel leuk, als het allemaal goed gaat hoeft het inderdaad geen probleem te zijn. Maar in haar situatie als de eigenaresse het paard wil verkopen kan ze er weinig tegen doen (buiten het paard zelf kopen). Dat is emotioneel misschien niet leuk, maar financieel geen consequenties...

Bij jouw zou het andersom wezen. Als je 'bijrijder' geen zin/tijd meer heeft en er mee stopt, zit jij met de verzorging van het paard en alle bijkomende kosten.
De bijrijder kan een keer vallen en wat breken, dan zit je al met een probleem want wie gaat dan het paard rijden/verzorgen?

Wat bij jou heel erg speelt is je gezin.
Dan moet je je afvragen:
1. heb je het er voor over om dit te proberen en daarmee toch een risico loopt op conflicten met je man/gezin?
2. Wat zijn de 'ergste' omstandigheden die je kan bedenken en wat zouden de oplossingen zijn hiervoor?
(dit is een goede voorbereiding voor eventuele problemen)

Het hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, en het kan ook zijn dat er totaal geen problemen zich voor zullen doen. Maar blijf wel realistisch.

Ik heb ook een vriend die totaal niet van paarden houdt, hij respecteerd mijn hobby maar begrijpt niet dat er zoveel tijd in gaat zitten.
Wij hebben er soms al oneenigheid over ivm huishouden/adminstratie e.d. en we hebben (nog) geen kinderen.

Kan je het paard trouwens niet ergens anders stallen waar ze overdag een paar uur buiten lopen? Mocht dan iemand een dagje niet kunnen dan is dat niet echt heel erg omdat hij toch beweging heeft gehad en uit de stal is geweest.
Toch weer 1 ding minder om je zorgen over te hoeven maken toch?

Succes met je beslissing.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:23

Ik begrijp niet helemaal waar de schoen nu werkelijk knelt. Het feit dat je denkt dat het niet te combineren is met je gezin en werk of het feit dat je vriendin eigenlijk de verantwoordelijke is en jij het financiert en 2 a 3 maal per week rijdt e.d.? Want eigenlijk heb je met regeling met je vriendin toch al de oplossing voor het eerste 'probleem'? Alhoewel ik persoonlijk het eerste probleem niet zo zie. Ben zelf getrouwd, we hebben 4 kinderen, werk mee in het eigen bedrijf, daarnaast hebben we 2 honden, 4 poezen, 1 baardagaam, een haan, 3 mini shetlanders en 2 paarden. Nu staan de paarden bij ons aan huis, maar dat geeft denk ik juist meer werk dan wanneer ze elders gestald staan. Buiten zetten, dekens verwisselen, bak slepen, trainen, stallen mesten etc. Met je vriendin moet je gewoon goede afspraken maken, desnoods op papier. Mss kan ze een financiële (maandelijkse)bijdrage leveren, omdat zij het paard ook volop kan benutten e.d.?

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:22

@ aslo: ik aarzel over de combi werk/gezin/paard. De verantwoordelijkheid durf ik wel bij deze vriendin te leggen. Ik probeer in te schatten hoe het plaatje voor mij eruit gaan zien. Ik heb geen eigen paard nu, nooit gehad. Mijn man weigert te geloven dat een paard deels uit te besteden is: "ik ken je, je voelt je verantwoordelijk en het zal er wel op uitkomen dat je iedere dag bij dat paard bent". Beetje in die trant. Begrijp me goed, ik ben eigenlijk heel enthousiast en zou graag willen, maar ik wil realistisch blijven. Ik kan mijn leven niet rondom een paard bouwen. Ik vermoed dat het wel moet kunnen werken indien - inderdaad - goede afspraken gemaakt worden. Maar wellicht dat mensen met ervaring hierin meer risico zien. Het risico dat Malibu noemt, bijvoorbeeld: de bijrijder die ermee stopt. Daar weet ik dan ook wel het antwoord op: andere bijrijder of paard verkopen.

@ Malibu: dat zijn inderdaad goede vragen.
1. heb je het er voor over om dit te proberen en daarmee toch een risico loopt op conflicten met je man/gezin?
Tsja. Gewetensvraag. Het is me het afgelopen jaar wel vaker gevraagd, of ik niet een paard zou willen kopen. Ik ben daar steeds vrij resoluut in geweest: nee, valt niet te combineren. Maar dit paard is wel even andere koek.
2. Wat zijn de 'ergste' omstandigheden die je kan bedenken en wat zouden de oplossingen zijn hiervoor?
Alle echt erge omstandigheden laten zich oplossen onder de noemer "paard dan maar verkopen". Klinkt hard, maar zo sta ik er nu wel in.

Ik ga eerst maar eens een goed gesprek met mijn vriendin aan. Als zij het wil doen zoals Yess, dan durf ik het, geloof ik, wel aan.

Dank allemaal voor de reacties!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:24

O ja, aslo: jouw man houdt (ook) van dieren, zie ik Knipoog. De mijne ziet ze het liefst gebakken op zijn bord Boos!. Dat helpt ook niet echt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:30

Laura_Robin schreef:
O ja, aslo: jouw man houdt (ook) van dieren, zie ik Knipoog. De mijne ziet ze het liefst gebakken op zijn bord Boos!. Dat helpt ook niet echt.

Nou, hij is in zoverre gek met dieren dat hij ze nooit iets kwaads zou toewensen of toedoen, maar daar houdt het ongeveer ook mee op hoor Knipoog. Indien nodig helpt ie ff een handje, zoals met de verlichting van de buitenbak en het omheinen van de wei. Maar wij laten elkaar hierin heel vrij, hij zijn hobby (crossen samen met de jongens) en ik mijn hobby (de dieren en mijn dochter begeleiden in de paardensport).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:41

Mijn vriend snapt mijn passie voor paarden, ook al heeft hij er zelf niks mee en verzucht hij wel eens daar gaat weer een maandsalaris naar de da. Maar met een man die het helemaal niet ziet zitten zou ik er niet aan beginnen. Want stel je paard wordt ziek en je moet stappen of om andere reden meermaals per dag naar het paard en je vriendin kan dit niet oplossen, dan zou ik zelf gaan, maar dan heb je een man en kinderen thuis zitten die boos zijn, of vol onbegrip omdat je naar die knol moet.

Als ik een ziek paard heb en ik ben de hele dag ermee in de weer (vorig jaar ernstige koliek bijv.) dan zegt mijn vriend alleen maar zal ik er even mee lopen en hoe laat denk je dat je thuis bent, oftewel heeft het zin om met het eten op je te wachten. Had ik die support niet dan had ik er denk ik nog steeds maar een en na die ene geen meer. (ik had mijn paard al voordat ik een vriend kreeg, dus dan ligt de verhouding iets anders, ik kan roepen dat wist je voordat we gingen samenwonen ook al).

Wat als het paard een dure operatie nodig heeft, of inderdaad als je vriendin ermee stopt. Nu zeg je dan verkoop ik het paard, echter net dit specifieke paard maakt dat je overtuigende nee van de afgelopen jaren een ja begint te worden, dus hoe reeel is het dat je het paard weg doet als je geen verzorger/ bijrijder meer hebt?

Ik gun je van harte een eigen paard, maar ik hoop je hiermee te helpen door je te wijzen op de nadelen, de voordelen weet je zelf ook wel op te noemen denk ik.

Als je het doet dan veel succes, en maak op papier afspraken met je vriendin en maak goede afspraken met je partner. Wat vind hij acceptabel en wat niet, kijk anders ook of je nu 2 weken op proef met je vriendin mee kunt naar het toekomstige paard op jouw dagen. Je man en jij kunnen dan ook kijken of het echt te doen is in je huidige situatie.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:15

Laura_Robin schreef:
@
Alle echt erge omstandigheden laten zich oplossen onder de noemer "paard dan maar verkopen". Klinkt hard, maar zo sta ik er nu wel in.

Dat is inderdaad misschien een 'erge omstandigheid', maar in jouw situatie lijkt mij eerder een 'ergste omstandigheid' dat het paard niet verkocht wordt of kan worden door omstandigheden...
Heb je daar ook over nagedacht?

Stel: (mag hopen dat het nooit gebeurt natuurlijk, maar...) je bijrijdster en paard gaan door een dom ongelukje of schrikreactie over de kop met z'n tweeen en raken beiden gewond.
Je bijrijdster kan niet meer rijden en je paard is zodanig kreupel dat ie de eerste 6 maanden moet revalideren (waar ook een hoop tijd/verzorging in gaat zitten) of is niet meer bruikbaar als sportpaard en moeilijk verkoopbaar...

Dat is in mijn ogen voor jou een 'ergste scenario' en wat ga je dan doen?

Het is niet zo dat ik het probeer uit je hoofd te praten hoor, zo moet je het niet zien. Maar ik probeer je gewoon na te laten denken over alle mogelijke scenario's zodat je niet in situaties terecht komt waarvan je eigenlijk aangeeft dat niet te willen.

Voor hetzelfde geld rijdt je bijrijdster het paard naar een heel hoog niveau, stopt ze er mee, verkoop je het paard zonder problemen en vang je er meer geld voor dan wat je er voor betaald heb. Dat zou ook kunnen hoor Knipoog

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:20

Als het er financieel voor over hebt om een paard te houden.. Persoonlijk zou ik dan liever zelf op zoek gaan naar een bijrijdpaard.

Mocht je het toch willen doen. Zorg dan dat je altijd iemand achter de hand hebt om je paard te doen. En niet alleen die ene vriendin. Als zij toch stopt en jij hebt geen tijd. Wat doe je dan met het paard?

Dat heb ik hier afgelopen jaar van dichtbij meegemaakt, paard werd aan zijn lot overgelaten. (behalve door een aantal stalgenoten natuurlijk)

Ik zeg niet dat dit gebeurd, of dat jij zo zal doen. Maar probeer niet maar op 1 persoon te hoeven rekenen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:24

ik ben rij zelf ook paarden voor een vrouw die 4 paarden heeft een eigen zaak samen met man, 2 kinderen en dus weinig tijd. ik regel dan ook bijna alles voor de paarden en zorg dat ze hun beweging krijgen.
ik vind het leuk om te doen. maar ik vind eigenlijk dat je dit als eigenaar niet kunt maken. het zijn jou paarden en het is toch echt jou verantwoording.
als je dit wel door zet met je vriendin. dan zou ik zeker goede schriftelijke afspraken maken over kosten, en dat soort dingen. niet dat jij er dadelijk nog mee zit of dat het paard er de duppe van wordt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:28

Waarom kopen jullie het paard niet samen? Dan ben je niet alleen verantwoordelijk (zowel in tijd als in geld) als er iets met het paard mocht gebeuren. Je kunt dan afspreken dat jouw vriendin het mag trainen en in ruil daarvoor ook de hoefsmid, da enzo regelt.

Ik heb ook samen met iemand een paard. En de mede-eigenaar heeft ook geen tijd/zin om veel te rijden. Dus ik train het paard en regel in ruil daarvoor de hoefsmid, dierenarts, wormenkuur. Wel zou ik alles goed op papier laten zetten.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:27

@ Malibu
Citaat:
Je bijrijdster kan niet meer rijden en je paard is zodanig kreupel dat ie de eerste 6 maanden moet revalideren (waar ook een hoop tijd/verzorging in gaat zitten) of is niet meer bruikbaar als sportpaard en moeilijk verkoopbaar...

Dat is in mijn ogen voor jou een 'ergste scenario' en wat ga je dan doen?

Goeie. Ik zie dat dat een probleem is. Op zichzelf zie ik hier nog wel oplossingen, maar die hebben te maken met de concrete situatie. Laat ik het zo zeggen, de bijrijdster heeft de nodige hulp achter de hand.

@ rebeltje
Citaat:
Maar probeer niet maar op 1 persoon te hoeven rekenen.

Nee, ik had ook al bedacht dat ik een soort lijstje moet hebben van mogelijke ruiters, indien ik niet kan. Op zichzelf zou dat wel moeten lukken. Het paard is nogal populair op de stal waar ie staat Knipoog

@ sonjim
Citaat:
Als je het doet dan veel succes, en maak op papier afspraken met je vriendin en maak goede afspraken met je partner. Wat vind hij acceptabel en wat niet, kijk anders ook of je nu 2 weken op proef met je vriendin mee kunt naar het toekomstige paard op jouw dagen. Je man en jij kunnen dan ook kijken of het echt te doen is in je huidige situatie.

Je slaat de spijker op zijn kop in jouw stukje; het is precies waar voor mij gevoelsmatig het probleem zit. Hoe ver kan ik gaan ten opzichte van mijn gezin. Ik heb mijn man daar over uitgehoord, maar hij zegt - terecht - dat dat mijn beslissingen zijn. Hij wil geen grenzen stellen. Zijn houding is een beetje "ik sta er niet achter, maar ik sta je ook niet in de weg". Ik heb gedacht aan 's morgens vroeg rijden, maar ook dat kan niet al te vaak want dan zit hij met de kinderen.

@xxxmarexxx
Citaat:
ik vind het leuk om te doen. maar ik vind eigenlijk dat je dit als eigenaar niet kunt maken. het zijn jou paarden en het is toch echt jou verantwoording.

Als je dat niet van tevoren zo met de bijrijder hebt afgesproken, ben ik het met je eens. En ik ben ook met je eens dat het dus een kwestie is van goede afspraken maken.

@Lotje 02
Citaat:
Waarom kopen jullie het paard niet samen?

Dat zou ik normaal gesproken ook een betere optie vinden, maar dat is voor haar financieel niet haalbaar.

Alles overdenkend kom ik eigenlijk op het volgende uit: ik kan het regelen en ik kan het 'maken' wanneer ik mijn bijrijdster betaal voor het extra werk dat zij moet doen. Maar ik vind het dan wel een erg dure grap worden, en eigenlijk voelt het ook niet goed: het paard van mijn vriendin kopen zodat ze erop kan blijven rijden, en er dan nog voor betalen ook.

Ik spreek haar morgen. Vandaag trouwens gereden op Het Paard. Waanzinnig... Wow!

Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:07

Ik zou je bijrijdster niet gaan betalen, hooguit dat zij een stukje bij legt.

Ik zou met de huidige eigenaresse overleggen, misschien wil zij een lease overeenkomst maken met jullie voor een half jaar of zo met 2 maanden opzegtermijn en de afspraak dat jullie indien het goed gaat, na dat half jaar het paard kopen. Zo kun je kijken of het allemaal lukt en loop je geen risico.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:09

Ik heb een soortgelijke situatie, maar ben er vanzelf ingerold eigenlijk. Ik had dus al een paard waar ik altijd 5/6 keer per week mee reed tot ik mijn 1e kindje kreeg, toen werd het zo'n 3/4x per week, maar nog wel wedstrijdgericht. Nu heb ik 2 kindjes en red ik het met mijn andere werkzaamheden niet echt meer om vaker dan 1 a 2x per week te gaan. Ze bleek trouwens aan het einde van het wedstrijdseizoen vorig jaar ook een chronische blessure te hebben waardoor echt fanatiek rijden niet meer zou gaan. Ik heb er een veulen bij gefokt en ze is nu weer drachtig. Het paard blijkt overigens na rust weer helemaal rad en prima te berijden (op het huidige niveau dan).

Gelukkig staat ze op een fijne pensionstal én is er een stalgenootje die er graag op rijdt. Hoewel ik liever zelf zou gaan ben ik erg blij met de aandacht die zij mijn paard geeft. Af en toe kruip ik er dan zelf op en dan ben ik helemaal gelukkig. Als zij niet zou rijden dan reed ik er liever helemaal niet meer op trouwens, 1x per twee weken rijden ofzo vind ik niks, ik doe het liever niet dan half!

Als dit paard een echt topsportpaard geweest was dan had ik haar waarschijnlijk verkocht omdat ik vind dat ik er zelf te weinig aandacht aan kan besteden en ik ook niet zomaar van de zorg en aandacht van de bijrijdster uit kan gaan, zij doet dit namelijk wanneer ze zelf tijd over heeft.

Maar ik ben helemaal wijs met dit paard en hopelijk kan ik haar over niet al te lange tijd aan huis hebben, dus zolang doe ik het ervoor.

Als ik jou situatie zo lees dan denk ik "doen"! Doordat je vriendin ook rijdt heb jij de mogelijkheid om wanneer jij wél kan rijden op een goed getraind paard te rijden, iets wat je anders misschien niet lukt of waar je wrijving mee krijgt doordat je toch vaker gaat dan afgesproken. Je vriendin wordt er stikgelukkig mee zo te lezen en jullie helpen elkaar mooi. Misschien wel wat goede afspraken op papier zetten zodat je vriendschap er onverhoopt niet van te lijden krijgt, maar wanneer het niet gaat komt er wel weer een oplossing, toch?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:21

Ik snap iets volgens mij niet helemaal goed: jij koopt het paard en dan rijdt zij er vervolgens op (tot zo ver ging het goed) maar ga jij haar nu ook nog een vergoeding geven voor het rijden?
In principe wordt zij de bijrijdster van jouw paard, dus zou zij jou (als je dat zou willen) moeten betalen.

Je kan er ook voor kiezen om haar voor niets te laten rijden, maar dat is natuurlijk veel vrijblijvender voor haar.

Áls ik in zo'n situatie zou verkeren zoals jij, zou ik zélf het paard kopen en haar het gunnen om hem te rijden. Maar paard blijft onder alle omstandigheden van mijzelf en kosten dus ook. Zo krijg je later geen getouwtrek als het minder gaat in de vriendschap.
Jíj kiest dus uit welke stal, welke voorwaarden en wanneer.
Zo zou ik het doen iig.

Om even op jouw situatie terug te komen:
Op dit moment heb ik 4 paarden aan huis staan (twee van mezelf en twee in volpension) en er komt van de week nog een pony bij. Wij hebben 2 kinderen (1 en 3), twee eigen bedrijven en ik heb een man die niks met paarden heeft.... toch lukt het me prima, al is het wel aanpoten.
Dan is het voor jou 'makkelijk' als het paard in pension staat (hoef je iig niet te mesten, voeren en binnen-buitenzetten).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:10

Ik zou het dapper van je vinden als je het besluit te doen, maar neem hier een goed gefundeerde beslissing over. Hoe dan ook: als het om de één of andere reden niet goed gaat, wordt een bepaalde partij er de dupe van, hetzij je paard, hetzij je gezin(sleven).

Uit eigen ervaring weet ik hoe het is om een fultime baan, huishouden + vriend (en dan nog gelukkig zonder kinderen!) te moeten combineren met de liefde voor het paard. Soms moet één van beide eronder lijden: avondje film op de bank kan niet doorgaan omdat de osteopaat komt, en een zaterdagje leuke dingen doen komt er niet van, omdat zaterdag nou net mijn paardendag is (zou kunnen zijn). En andersom komt het paard er soms bekaaid af omdat er nou eenmaal boodschappen gedaan moeten worden etcetera etcetera etcetera....

En ik kan me (eigenlijk en eerlijk) moeilijk voorstellen hoe kinderen dan nog in dit plaatje passen.

Denk er heel goed over na, idd een bijrijpaard kan net zoveel voordelen en lusten opleveren zonder evt lasten en nadelen....(grofweg gezegd natuurlijk).

Succes!

hoje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:44

Jouw situatie lijkt erg op die van mij. Eigenlijk ben ik de geldschieter voor mijn zusje, die zelf geen paard zou kunnen betalen. Zij rijdt er fanatiek op en geeft mijn paard pittige trainingen. Ik rijd 3 x per week, maar heb veel minder ervaring, ben een beginner.
Ook ik heb een man (die niets met paarden heeft), 3 kleine kinderen 2, 5 en 7 jaar, een baan en een huis.
We hebben van te voren goede afspraken gemaakt wie wat doet en ook dat ik het paard zou verkopen als het op één of andere manier niet gaat. Ik neem de beslissingen, maar we overleggen veel en ik neem haar mening erg serieus.
Nu heb ik mijn paard 7 maanden en het is de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt! Ik vind het geweldig weer te rijden, al is het meer recreatief, mijn kinderen worden veel minder bang voor dieren (dat waren ze namelijk wel), ik heb echt iets voor mezelf, ik vind het leuk dat ik mijn zusje kan helpen met haar droom en ik vind het leuk dat ik echt iets met haar samen doe.
Zorg wel dat je iets achter de hand hebt voor noodgevallen. Iemand die kan rijden of bv. in een stapmolen of wei kan zetten. Daar maak ik dankbaar gebruik van als het thuis even te druk is. Als mijn man een beetje begint te morren dat ik alweer weg ga, neem ik de oudste twee mee, die vinden dat best leuk. Als ik ook de jongste meeneem kan ik niet rijden, maar poetsen, knuffelen en in de stapmolen zetten kan dan wel. Het is soms een beetje improviseren, maar daar worden we allemaal lekker flexibel van!
Ik vind het trouwens wel goed voor kinderen als ze zien dat hun moeder een eigen leven en een eigen hobby heeft. Dat vindt mijn man gelukkig ook wel. Natuurlijk kost het tijd, wat afgaat van je gezinsleven, maar ik vind dat het ook veel opleverd.
Je kan heel veel nare situaties bedenken en dat is ook wel goed om te doen, maar je vindt echt wel oplossingen in geval van nood. Zeker als je ervoor wil betalen (extra bijrijder, verzorger) en als ik het zo lees vind je dat geen probleem.
Ik zou zeggen: Doen!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:37

Ik heb er toch een beetje mijn twijfels bij.

Zelf heb ik een fulltime job, een huishouden en een vriend (gelukkig zelf geen kinderen).
Ik had mijn paard al voor ik mijn vriend leerde kennen, en heb hem meteen gezegd dat hij moest beseffen wat voor impact het hebben van een paard op onze relatie ging hebben.
We doen gelukkig alletwee graag ons eigen ding en zo kan het werken.

Ook al klagen we wel regelmatig dat we vrij weinig dingen samen doen, mijn vriend kan het begrijpen dat ik 5 avonden/dagen op 7 naar mijn paardje ben.
Gelukkig maar een beetje.. zelf heeft hij een beetje interesse in paarden, hij heeft er wat schrik van maar zou ooit graag nog eens opnieuw proberen te leren rijden (maar voorlopig heeft hij z'n handen vol met eigen hobby's).

Moest mijn vriend niet van deze mening zijn/hier geen begrip voor hebben, dan denk ik niet dat deze relatie door had kunnen gaan. Ik heb het in een vorige relatie meegemaakt, en die heeft dan ook niet lang meer geduurd.

Als je totaal geen steun of zelfs geringe interesse kan hebben hiervan van je partner dan zou ik er absoluut niet mee doorgaan. Want een eigen paard vraagt tijd.. en als je dan na verloop van tijd dit niet meer kan.. dan is het paard het slachtoffer.

En een paard kopen om een ander ermee te laten rijden en die er dan nog voor betalen vind ik helemaal mis. Ik vind werken met een bijrijder sowieso erg moeilijk, hier heb ik ook ervaring mee. Als je er zelf niet de volledige verantwoordelijkheid voor kan nemen, laat het dan. Want wie weet eindig je vroeg of laat toch alleen.. (eigen ervaring).
Ga jij dan je partner en kinderen kunnen zeggen dat je vanaf nu alle dagen naar je paard bent?

hoje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:05

nee, maar dat is nu juist het slimme, ze gaat niet elke dag, want ze heeft een hele goede bijrijder aan wie ze dat kan overlaten! Een bijrijder die zielsgelukkig is dat ze op deze manier toch haar "eigen" paard kan hebben en ook de meeste taken kan overnemen. Ts moet het alleen zo zien te regelen dat de tijden dat ze naar haar paard gaat, goed in het gezinsritme passen. Bv. als de kinderen 's avonds op bed liggen, als manlief met de kinderen boodschappen doet of naar zwemles gaat of op een ander tijdstip dat het goed uitkomt.

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:17

Onze situatie's lijken wel op elkaar...

Alleen had ik mijn paard al toen ik een kindje kreeg... verder ook drukke baan en studie, vriend, eigen huis waar nog een aantal dingen aan moet gebeuren (klussen Gestoord ) een ik heb hier een twee jarige rondlopen...

Ik heb een vriendin die zelf ook financieel niet de mogelijkheden heeft om een paard aan te schaffen, dus op de manege ging rijden. daar was ze zo'n 65,- per maand kwijt aan een keer per week les.

Ik ben aan de stalling & voer zo'n 150 euro per maand kwijt.
We hebben het nu zo afgesproken dat we 50/50 doen.. dus zij 75,- en ik 75,-. De hoefsmid en dierenarts blijven voor mijn rekening. Zij bepaalt en kijkt wanneer zij kan rijden en wil rijden (zo'n 3 a 4 keer per week) en ik rij zo'n twee keer per week... we passen ons aan elkaar aan, en dat gaat hardstikke goed. Op deze manier kan zij rijden wanneer ze maar wil, heeft ze in principe een "eigen" paard, en is maar een tientje duurder uit in de maand. Ik heb meer vrije tijd, kan zodoende mijn paard houden en financieel is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat ze mee betaald.

Voor ons is dit een super deal.

Het kan dus wel maar ik had je vriendin toch mee laten betalen.. niet zozeer het paard samen gekocht, maar wel de helft van de stalling bijvoorbeeld.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:52

Ik denk dat dit best goed zou kunnen werken als jullie (= jij en je vriendin) eerst goed alle voors afwegen en afspraken maken over ieders verantwoordelijkheden. Jij schrijft bijv. dat jij je, terwijl je geldschieter bent, meer bijrijder zult voelen. Dat is in mijn beleving al een denkfout. In de praktijk zul jij je verantwoordelijk voelen en beslissingen willen nemen, in overleg met je vriendin, de bijrijder. Aangezien je eigenlijk het paard voor haar wilt kopen en zij het paard het vaakst zal meemaken, is haar visie met betrekking tot het paard bijv. qua gezondheid natuurlijk wel heel belangrijk maar niet doorslaggevend. Zij zou vooral verantwoordelijk zijn voor de training van het paard. Ik zou het gezien de situatie die je schetst raar vinden als zij jou daarvoor zou betalen.
Ook ben je als eigenaar in principe verantwoordelijk voor onderhoud van het harnachement, dekens etc. en de gezondheid van je paard. Je zou je vriendin kunnen vragen hieraan financieel bij te dragen maar als jullie echt goed met elkaar omgaan zal ze dat waarschijnlijk uit zichzelf al doen of zelf de spullen aanschaffen die nodig zijn.

Realiseer je dat je per keer dat je naar je paard gaat, je al gauw 2 uur in de weer bent. Dit in combinatie met een drukke baan en een gezin kan zijn tol gaan eisen. Dat kan dus, maar hoeft niet. Tijd voor jezelf voor een eigen hobby c.q. ontspanning is ook voor werkende moeders een must, zodat ze energie houden en krijgen voor alle dingen die al "moeten". Zoals iemand hierboven al schreef: dan kunnen de kinderen ook zien dat er meer is dan het huishouden en werken...

Als jij denkt dat dit paard een waardevolle toevoeging aan je leven zal betekenen dan kan ik je aanraden ervoor te gaan!

hoje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:17

En... Wat heb je besloten? Ben ik wel benieuwd naar!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:52

Hallo allemaal,

Geweldig, al die reacties. Ik voelde me erg aangesproken door de reactie van Hoje; die situatie lijkt volgens mij inderdaad erg op die van mij. Hier even de stand van zaken:

- ik heb mijn vriendin voorgesteld dat ze mag blijven rijden maar niet tegen betaling, maar dat lukt niet. Ze is ook professioneel africhter en kan het ten opzichte van anderen niet maken om geen betaling te vragen. Haar minimaal drie keer per week laten rijden vind ik te duur worden;
- we hebben nu samen een andere bijrijder gezocht. Dat is iemand die mij wil betalen om een paar keer per week op het paard te mogen rijden. Zij is flexibel en zou ook met het paard naar een dierenarts e.d. kunnen, als ik niet kan. Zij kan dus de achtervang vormen die mijn man niet kan/wil zijn;
- mijn vriendin rijdt dan wel nog minimaal 1x per week betaald. Indien zij vaker wil kan dat, maar op eigen kosten. Ik zal haar ook inschakelen bij vakanties e.d. (dan wel weer tegen betaling) en als ik vind dat extra training nodig is;
- ik heb zowel vriendin als bijrijder duidelijk gemaakt dat ik het paard zal verkopen als het niet blijkt te werken, met name als het tezeer ten koste van mijn gezin zou gaan;
- we gaan nu een proefperiode in waarin we gaan kijken of deze constructie werkt. Als het goed gaat, ga ik met de eigenaar praten over de aankoop...

Ik vind het zo spannend!

Groeten!