Wandelen aan de hand met je paard goed voor vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Wandelen aan de hand met je paard goed voor vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 14:42

Hey,

ik heb gelezen dat het goed is voor het vertrouwen om regelmatig "de omgeving te gaan verkennen" met je paard mee aan de hand, dus niet bereden, maar gewoon mee aan het halster.
Klopt dat?

Alvast bedankt voor de reacties.

liljebo

Re: Wandelen aan de hand met je paard goed voor vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:58

Jep... klopt. Goed voor de band met je paard, goed om hem overal aan te wennen en gezellig.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:02

bij mij heeft het wel veel geholpen. mijn paard had ook meer vertrouwen in het verkeer als ik langs haar liep. en het is natuurlijk erg gezellig! Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:03

Ja, want hij leert jou in enge situaties te vertrouwen, en is dus goed voor jullie band Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:03

Mijn paard vind het stomvervelend dat gewandel (langer dan 20 min), die trekt liever een galopje. Ernaast lopen geeft dan enkel ergernis en een zure kop dus dat doe ik niet meer.
Ik heb ook nooit problemen met enge voorwerpen dus tja...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:10

Ik wandel veel met mn paard. Gewoon uurtje bos aan de hand, werkt heel ontspannend voor jezelf maar mn paard vind het de tussen, eet, stops ook erg ok. Het gaat niet alleen om vertrouwen in enge dingen maar voor vertrouwen in het algemeen. Je doet samen iets, alleen je zit er niet op. Ik vind zelf dit soort dingen net zo belangrijk als het geven van beweging onder het zadel.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:12

Als je je paardje met 1 1/2 jaar uit Amerika laat komen die nog nooit wat anders heeft gezien dan een grote groene prairie, wil je echt wel wandelen!

We hebben opgeteld uren gelopen en alles bekeken en besnuffeld en in gebeten Vingers aflikken , in grote vrachtwagencombinatie's, trekkers, vuilnisbakken, witte strepen op de weg, auto's, fietsen, motoren, kuubkisten, schrikdraad Duivel , ach, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Netjes aan het halster leren lopen, stilstaan met oversteken, niet aan de lijn trekken, niet schrikken van langslopende honden en kleine kindertjes, alleen met de baas van het erf af lopen terwijl je liever bij je vriendjes had gebleven...

Ja, wandelen aan de hand is zéér goed voor het vertrouwen!
Paard is inmiddels 10, zeer zelfverzekerd en 300% verkeersmak Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:14

dropje2 schreef:
Ja, wandelen aan de hand is zéér goed voor het vertrouwen!
Paard is inmiddels 10, zeer zelfverzekerd en 300% verkeersmak Haha!

Tja, beetje omslachtig bewijs. Dat is mijn dier ook en ik wandel nooit muv blessures.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:15

Wij lopen gemiddeld 1-2 keer per week.
Ik merk wel degelijk dat dat goed is voor onze band.
Ook vind mijn paard de afwisseling gewoon leuk.
Ik probeer met hem zoveel mogelijk af te wisselen per week.
Ook dat versterkst de band tegenover alleen maar 6x per week rijden en verder niks doen als snel een borstel er overheen.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:18

Ik wil ook graag wandelen maar mijn paard vind alles onwijs spannend.. En ben ik dus bang dat mijn paard een x rechtsomkeerd weer terug naar huis galoppeerd iemand daar nog tips voor.. Behalve gewoon doorzetten en doorgaan

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:20

Zorgen dat er een goede basis inzit.
Hieruit blijkt dat je paard je niet (helemaal) vertrouwd.
Hier kun je met grondwerk heel goed aan werken.
Als je dan volop het vertrouwen hebt, dan gaat het buiten ook beter.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:20

Hoofdstelletje om doen... Haha!
Met een bitje in heb je toch wat meer te vertellen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:27

Of het touw om de neus rijgen dat helpt ook om je paard op zijn plek te houden. Ik heb omdat hij nog te jong was veel gewandeld en bezig geweest met een paraplu in de bak een zeiltje enz. Het is goed voor ons teamwork en sinds kort ben ik bezig diezelfde dingen onder het zadel te doen alleen dat werkt prima en je bouwd aan elkaars vertrouwen aaha. maar ik vind het voor al belangerijk voor de afwisseling. x losspringen en spelen in de bak naast longeren wandelen en trailer op en af lopen en oefenen in de bak op stemcommando;s op afstand en gekke dingen als achteruit lopen aan de grond, inbuigen met de nek naar zijn buik. Allemaal goed en leuk voor je paard als afwisseling.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 15:36

Gaan jullie ook de stad in met je paard aan de hand of niet? Dan moet er toch eerst al een groot vertrouwen zijn eerst? Of maakt dat niet zoveel uit? Of vermijden jullie drukke gebieden doelbewust?
Persoonlijk zou ik dat nog niet direct durven, ook een beetje uit angst dat het paardje rechtsomkeerts gaat maken.

Ik ga nu starten met wandelingetjes met mijn paard door de velden en in het bos. En even gedag zeggen tegen koeien, honden, andere paarden, fietsers, ... Lijkt me erg leuk! Laten jullie ze dan ook grazen onderweg? Of moeten ze "opletten" van jullie?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:46

Helaas is mijn paard zodanig kreupel dat hij alleen nog stapritjes/ wandelingen kan maken. Ik wandel nu ruim 1,5 jaar met hem en hij is echt een heel stuk braver geworden buiten!
Met mijn nieuwe aanwinst ben ik ook op deze manier buiten begonnen, na natuurlijk wat luisteroefeningen op het erf zelf, want het is wel handig als er een rem opzit buiten!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:37

Okee Ik probeer nu steeds een klein stukje te lopen.. Mijn paard vertrouwd me tot op een zekere hoogte.. Wil niet zeggen dat hij me absoluut niet vertrouwd.. Ik ga wel zeker door met het wandelen want ik hoop toch ooit een buitenritje te gaan maken Haha!

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:43

Ik wandel ook veel met mijn pony (mini shet).
Ze was niks gewend omdat ze 4 jaar alleen maar op de wei had gelopen zonder mensen te zien.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:45

Met mn veulentje ( 7 mnd nu) wandelen we wekelijks wel een klein stukje ofwel alleen ofwel met zn 2 vriendjes ( veulen + jaarling) erbij. Zij weide is eigenlijk in een bos gelegen en dan maken we vaak al n kort toertje. Gewoon om hem kennis te laten maken met n andere omgeving en om met hem aan de hand te wandelen zodat hij dit kent. Hij vind het ook wel super!

Met mn oudje aan de hand gaan wandelen is een riskante onderneming : stal is eignelijk vlak aan een zeer drukke baan gelegen en de auto's razen daar echt voorbij. Het kleine stukje berm ligt dan nog vlak naast een diepe gracht. Hij is wel 100% verkeersmak, maar je weet nooit als er eens iets gebeurd en hij springt opzij ligt hij ofwel in de gracht of onder n wagen om het zo te stellen...

Dus nemen we de vrachtwagen en gaan in het bos wandelen om het stukje over de baan te vermijden, dit uit veiligheid voor mn paardje.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:46

sorry verkeerde knop.
Ze kende dus niks en het heeft zeker wel een band geschept.
Het probleem is alleen dat ze zo blij is als ze mee mag dat ze gaat drammen.
(Kan iemand misschien tips geven als dat mag)
Ik ben op een rustig paadje begonnen en steeds drukkere weggetjes zoeken.
Heb laatst klein stukje wijk gehad en wil dat steeds uitbreiden.
Voor mij werkt het heel ontspannend

Succes ermee!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:46

Mijn paard wou niets doen toen ik hem had. Ik ben met hem rustig gaan wandelen en dit doen we nu al 7 maanden. Omdat we bij het weiland geen bak hadden hebben we niets anders gedaan dan wandelen en hem laten grazen, heb hem gepoetst en verder alles rustig aan. Had ook zelf niet het gevoel dat ik moest haasten. Nu kent mijn paard mij zo goed dat hij me overal achterna loopt, verleden week dompelde hij een paar keer in slaap in mijn handen toen ik hem kriebelde en eergister hinnikte hij toen ik wegging..zegt mij genoeg Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:50

ik wandel ook met mn shetlandpony, vertrouwen hoef ik haar niet te geven, ze is nergens bang voor.
we lopen door het bos of door de bebouwde kom, of gewoon een eindje naar een stukje bermgras om te grazen.
het is wel goed voor de band denk ik, vaak loop ik in gedachten verzonken een beetje door haar manen te frummelen, en dan gaat ze gewoon vlak naast me, zo ongeveer tegen me aan lopen Lovers

lief toch Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:51

Annesneisje schreef:
Gaan jullie ook de stad in met je paard aan de hand of niet? Dan moet er toch eerst al een groot vertrouwen zijn eerst? Of maakt dat niet zoveel uit? Of vermijden jullie drukke gebieden doelbewust?
Persoonlijk zou ik dat nog niet direct durven, ook een beetje uit angst dat het paardje rechtsomkeerts gaat maken.

Ik ga nu starten met wandelingetjes met mijn paard door de velden en in het bos. En even gedag zeggen tegen koeien, honden, andere paarden, fietsers, ... Lijkt me erg leuk! Laten jullie ze dan ook grazen onderweg? Of moeten ze "opletten" van jullie?

ik ga gewoon langs drukke wegen, midden over drukken rotondes, juist zodat ze er aan went!
heb het wel rustig opgebouwt van kleine stukjes langs een rustige weg tot weer een iets drukkeren weg en zo verder.
ook door het dorp lopen doe ik regelmatig (leuk al die mensen die je raar aanstaren Clown ) ook zijn er in het dorp speciale nieuwe dingen om aan te laten wennen

Mir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:53

Zo heb ik mijn paard ´verkeersmak` gemaakt. Eerst was hij heel bang van auto´s maar zodra dat ik ernaast liep ging het steeds beter, en nu erop is hij ook nergens meer bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:56

Annesneisje schreef:
Gaan jullie ook de stad in met je paard aan de hand of niet?

Echt het (winkel)centrum in? Dat doe ik niet, zou ook te ver weg zijn trouwens. Maar ik neem wel elke keer (wandel zeker 3 keer per week met mijn paard) andere routes, ook langs wat drukkere wegen. Het is zeker goed voor het vertrouwen in elkaar.

Grazen mag ze niet onderweg, wandelen valt onder 'werk' en dan wil ik niet dat er gegeten wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:59

Ja, wandelen aan de hand is heel goed voor de band met je paard. Ik heb het bij mijn paard van jongsaf aan (2 jaar) gedaan en doe het nog. Hij vindt wandelen leuk, het is heel goed om je paard zo verkeersmak te maken. Gewoon met touwhalstertje en lang touw. Hij is nog nooit weggerend en ben ook allang niet meer bang dat hij dat ooit doet, want hij zoekt juist steun bij me. Is een kwestie van juist vertrouwen opbouwen, want zo was het in heb allereerste begin niet. En nu er op, heb ik afgelopen week ontdekt hoeveel profijt je ervan hebt. Haha!
Gewoon met touwhalstertje langs de weg, er op zittend. Heb nog nooit een bit gebruikt. Tong uitsteken