Graasmasker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:44

Hallo,

Mijn pony is veel te dik én hoefbevangen. Alhoewel, zijn hoefbevangenheid is net over en hij moet nog wel rust en nog steeds op dieet.

Hij leeft nu al ruim 1,5 week op hooi en dat laat ik ook zo voor 1 a 2 week. Daarna wil ik weer wat gras herintroduceren. Maar omdat hij dus niet weer dik mag worden, lijkt mij een graasmasker ideaal (strookbegrazing hebben wij geprobeerd, maar de 2 heren hebben hun nieuwe strook gras binnen een halve dag op...).

Wat zijn de ervaringen? Welke is aan te raden? en vooral: welke blijft er het beste zitten?

Kleine aanvulling:
Hij heeft geen problemen met dingen om zijn neus, de muilkorf heeft hij ook een tijd moeten omhebben vanwege een tumor op zijn been en dat was geen probleem Lachen
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Tot een uur na plaatsen kan je de Edit-knop gebruiken.

Daphaan

Re: Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:48

Geen ervaring mee, maar ik zou in dat geval zelf die van de paardendrogist halen. Dat vind ik een typisch voorwerp wat je daar goed vandaan haalt Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:53

Wij hebben ook zo'n ding, soort muilkorf is het. Lachen Werkt prima, alleen hebben we er een extra band aangezet omdat madam slim genoeg is hem af te schuren.
Afbeelding
Ik weet alleen niet meer waar we hem vandaan hebben.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:59

Mijn paardje heeft tegen hoefbevangen aan gezeten, staat nu 9 weken op een kaal stuk(zand) en volgens de dierenarts moeten we nog geen gras gaan bijgeven. Eet dus alleen hooi. En verder helemaal niets anders. Overleg met je dierenarts of het wel verstandig is om gras bij te gaan geven.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:02

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 18:12

jomaro schreef:
Mijn paardje heeft tegen hoefbevangen aan gezeten, staat nu 9 weken op een kaal stuk(zand) en volgens de dierenarts moeten we nog geen gras gaan bijgeven. Eet dus alleen hooi. En verder helemaal niets anders. Overleg met je dierenarts of het wel verstandig is om gras bij te gaan geven.

Al gedaan Lachen Hij mag wel gras, als hij weer is afgevallen en dan langzaam toevoegen. Dus hij is al flink afgevallen Lachen
Maar ik wacht nog wel even hoor! Het is niet dat hij zo direct in een volle wei komt Haha! Nee, eerst op een kaal stuk met hooi en daarna wat gras toevoegen Lachen
En ook met oog op het voorjaar dat hij weer op het land komt heeft hij wel iets nodig, iets extra's tegen zijn snelle manier van aankomen aangezien meneer 24/7 vreet Clown

Alles is in overleg met de DA en zij raadde mij dan ook een graasmasker aan als ik hem op het gras wou zetten straks.

Dorientjeeee: dat is een muilkorf en daar kunnen ze niet mee eten. Maar bedankt voor het meedenken!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:04

Welshcobfan schreef:
jomaro schreef:

Al gedaan Lachen Hij mag wel gras, als hij weer is afgevallen en dan langzaam toevoegen. Dus hij is al flink afgevallen Lachen
Maar ik wacht nog wel even hoor! Het is niet dat hij zo direct in een volle wei komt Haha! Nee, eerst op een kaal stuk met hooi en daarna wat gras toevoegen Lachen
En ook met oog op het voorjaar dat hij weer op het land komt heeft hij wel iets nodig, iets extra's tegen zijn snelle manier van aankomen aangezien meneer 24/7 vreet Clown

Alles is in overleg met de DA en zij raadde mij dan ook een graasmasker aan als ik hem op het gras wou zetten straks.

oké omdat je het over 1,5 week had. Dacht al. Maar hij staat nu dus ook op alleen hooi en dan al veel afgevallen in hoeveel tijd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:13

Hij staat nu al ruim een week op hooi en hij was al afgevallen voordat hij hoefbevangen werd. Zijn deken komt steeds wat losser om zijn lijf heen te zitten zeg maar en de nek zit los (bij de manen kan het weer gewoon heen en weer wiebelen).
Maar over een week gaat hij sowieso weer op de wei, al is die kaal. En in overleg met stalgenoot gaan wij kijken of wij het hooi dieet voor beide paarden nog even doorzetten, of combineren met strookbegrazing. En als wij voor strookbegrazing kiezen, kies ik voor een graasmasker.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:16

hier ook 2 pony's met graasmasker, wat een uitvinding Haha!
de ene was elk jaar bevangen, en nu al 2 jaar niet, de andere was moddervet en nu weer mooi slank Haha!

ik heb de mijne bij Nickyu van bokt vandaan
www.nickyskeet.nl
die van de paardendrogist is ook goed Ja
www.huppa.nl heeft ze ook Ja
eigenlijk allemaal dezelfde, denk je erom dat ze vaak wel kale plekken rondom de neus krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:18

Ik wou ook niet de hele zomer zo'n graasmasker omhouden, ding mag af zodra ze het land kaal hebben zeg maar Lachen dus dan heeft de huid weer tijd om te herstellen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:18

hmm dat dacht ik ook, maar de boer wees me erop dat kort gras nog veel gevaarlijker is Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:20

ja dat is ook zo Lachen Gemaaid of kort gras is nog gevaarlijker dan gras tot aan je knieen Lachen Ook nooit geweten, maar zo leer je nog eens wat als je pony hoefbevangen is.
Maar ik heb het over kaal land Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:24

ow haha, dat hebben we hier nooit Clown daarom altijd een korf om...
nou ja, beter zo dan een tonnetje met zere voeten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:26

Wij hebben alleen kaal stukje land na 3 fanatiek grazen mooi kaal, ik noem het altijd dieetland Nagelbijten / Gniffelen Maar ja... eerst moet hij die 3 graasweek doorkomen, dus zo'n graasmasker is dan perfect!

Dinena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:28

mij is verteld door de paardentandarts, dat de tanden er heel erg van slijten. omdat ze steeds er overheen schuren. ben er zelf daarna mee gestopt, omdat het al behoorlijk zichtbaar was dat ze aan het slijten waren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:33

Maar dan heb je het masker toch te laag hangen, als 'ie er met de tanden op komt?

Dinena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:38

nou het komt omdat een paard wil eten en dan met het masker op de grond komt, en dan zoveel mogelijk eten wil pakken, waardoor hij dus veel er overheen schuurt om het te pakken te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:41

ah op die fiets!
Hmm dat is dan wel even een goed aandachtspuntje Lachen ik zal er goed opletten! Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:46

ik heb er geen goede ervaring mee,maar denk dat het ook komt omdat de haflinger die bij mijn paard staat te slim is Haha!
ik had er 1 op proef van argardi leek me in het boekje een goede uitvinding,zag er ook best stevig uit,maar die haflinger had dat ding in een half uur in tig stukjes liggen! Bloos terwijl ik het goed had bevestigd,maar ze werd echt woest op dat ding,heb alle stukjes weer netjes in het doosje gedaan met een briefje er bij,dat het niet de oplossing was voor dit paardje.
en natuurlijk mijn excuus dat ze hem had gesloopt.
heb er gelukkig niks voor hoeven te betalen Knipoog
ze is in het verleden al een paar keer bevangen geweest,en om dit nu te verkomen zet ik met een draadje een stukje land af,en voer haar hooi bij.
ze blijft nu al een paar jaar prima op gewicht,en gelukkig geen pijne voetjes meer.
misschien is het voor sommige paarden wel een uitkomst,maar niet voor deze dame.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:51

hmm dat is inderdaad een aandachtspunt Ja
gelukkig komt de tandarts elk jaar, dus we komen er snel genoeg achter of de tandjes te snel slijten Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:53

Mijn dierenarts is tevens mijn tandarts, dus die kan mooi bij de jaarlijkse inentingen even goed kijken Lachen

Amazone 77: o help Nagelbijten / Gniffelen mijn pony is niet snel woest op muikorven etc, maar hij is wel gek op dingen slopen Nagelbijten / Gniffelen
Ik begin maar met een goedkopere versie, zodat ik weet hoe hij ermee omgaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:54

Ons masker is van een soort heel sterk rubber, dus de tanden slijten er niet op.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:38

Mijn paard had vorig jaar ook de hele zomer t masker op.
ging prima, ze had er wel 2 versleten, maar vond t wel ideaal.
ik had de grafkorf van imperial riding.
ongeveer 20 euro.
had er dit jaar ook weer eentje gekocht maar nu niet nodig omdat ze op t "dikke paarden weitje" staat haha.

alleen schuurt zo'n masker wel om het hoofd, vooral bij de kaaken, dus een bontje erom heen is wel aan te raden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:41

Bedankt! Lachen die had ik ook al even vastgehad die van IR! bontje is zeker een idee Lachen

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:45

geen dank, succes ermee!!

enne t niet zielig vinden he, ik vond me paardje zo super zielig toen ze voor t eerst dat ding om had haha
maarja voor haar eigen bestwil.