Ik begin met paardrijden, welke benodigdheden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammiepuk

Ik begin met paardrijden, welke benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:32

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en ik ben van plan om weer paard te gaan rijden. Toen ik een jaar of 13/14 was heb ik ongeveer 2 jaar paardgereden.
Nu wil ik het weer oppakken, maar weet niet goed welke spullen/kleren enz ik zou moeten kopen.

Wat raden jullie een beginner aan kwa spullen? Dan bedoel ik dus rijbroek/laarzen/cap enz. en van welk merk raden jullie het aan?

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden Vingers aflikken

Qimm

Re: Ik begin met paardrijden, welke benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:34

tja, merk. Ik zou iets nemen wat vooral lekker zit en ik zou nog niet meteen heel dure spullen kopen.
Maar voor de cap zou ik wel een merk nemen verder.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:36

Qua rijbroek vind ik het merk NedHorse aanraden. Het zijn rijbroeken met een wat lagere taille en een nette prijs (rond de 60 euro). Maar dit is natuurlijk persoonlijk, ik weet niet wat voor soort paardrijbroek je fijn vind zitten.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:41

Hier op Bokt en op marktplaats zijn een heleboel benodigdheden voor weinig geld te koop, zoals rijbroek, cap en laarzen Lachen Merk kan ik weinig over zeggen, want dat verschilt natuurlijk per persoon. Veel plezier!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:44

cap is wel van belang dus goedgekeurd, maar rijbroek en laarzen is gewoon zo iets van of je het prettig vind of niet.
je kan eerst ook wachten met de aanschaf daarvan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:51

Decathlon heeft fijne rijbroeken, zitten lekker, staan netjes en kosten maar 20 euro. Laarzen zal je daar ook wel kunnen krijgen. Met de aanschaf van een cap zou ik iets kieskeuriger zijn. Pas verschillende merken en kijk welke het beste past. Elk merk heeft nl net een ander vormpje omdat ze gemaakt zijn op een ander model hoofd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:05

Ik drag sinds kort ipv rijlaarzen rijschoenen met chaps, in principe hoef je dan niet eens officiele rijschoenen te nemen (zoals jhodpurs) als ze maar een hakje heben en liefst wat profiel en dan dus chaps erbij, volgens mij aardig goedkoper in ik vindt het veel lekkerder rijden (veel flexibeler)

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:17

Ik in ieder geval een goedgekeurde cap kopen.
Ik vind zelf de rijbroeken van eurostar en chatelaine erg fijn!

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:02

Ik zou in ieder geval inderdaad een goedgekeurde cap kopen.
Rijbroeken kan je gewoon beginnen met goedkope, die zitten vaak ook nog lekker. Ik heb meestal Horka rijbroeken aan, maar je hebt ook van Harry's Horse en die zijn volgens mij nog iets goedkoper Knipoog
Laarzen zou ik gewoon beginnen met ruberen laarzen of chaps Knipoog Ikzelf heb rubberen rijlaarzen van Aigle, die bevallen erg goed en ze zijn er in verschillende prijsklasses te vinden Knipoog
Succes met zoeken!

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:21

Ik ben ook weer net begonnen en heb dus de afgelopen weken wat spullen ingeslagen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb bij freddy's ruitersport in nieuwegein 2 hele goede rijbroeken gekocht. Daar hebben ze nu 40% korting op honderden rijbroeken. Ik groei niet meer en heb dus geïnvesteerd in 2 rijbroeken waar ik lang plezier van heb, 1 van Kyra k en 1 van golden dress. Totaal was dit 160 euro. Verder heb ik 2 paar rijsokken gekocht van 14 euro totaal en een cap van harry's horse voor 70 euro.
Ik heb moeilijke voeten dus heb ariat jodphurs omdat dat de enige waren die me paste, kosten 109 euro.
Verder mis ik nu alleen nog een zweep, handschoenen en chaps. Ik verwacht hiervoor niet meer dan 100 euro uit te geven. Over een aantal maanden wil ik een kwalitatief goede rijjas aanschaffen en voor kerst krijg ik leren rijlaarzen, waar ik me nu al op verheug!

Ik heb dus aardig wat uitgegeven, maar verwacht van deze spullen ook lang plezier te hebben. Het ligt er dus aan wat je budget is, maar ik ben erg blij met mijn spulletjes. Ik ga rijden op een bijrijdpaard en ben er zeker van dat paardrijden geen "bevlieging" is, het is een heel bewuste keus om weer te beginnen. Goedkoop zou in dat geval duurkoop zijn. Voor kwaliteit betaal je misschien wat meer maar dan ben je ook voor een hele lange tijd klaar, dus uiteindelijk goedkoper.
Ik zou dus goed bedenken of je nog twijfelt, wil je voor lange tijd weer paardrijden of ben je nog aan het beslissen of je er echt mee verder wilt? Als er twijfel is, geen dure spullen kopen. Dat kan dan altijd nog. En als je nog in de groei bent zou ik ook niet investeren in dure spullen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel plezier met rijden!

SpeedyValena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:15

Cap,laarzen,rijbroek.Veel plezier!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:38

Er zijn mensen die met een geleende cap, spijkerbroek en rubbertuinlaarzen aan hun eerste les beginnen, maar wil je iets sjieker (eigenlijk veiliger en degelijker) op je eerste les verschijnen dan begin je met een rijbroek, laarzen of chaps&jodhpurs/rijschoenen (let dan wel op dat de zool een hakje heeft en laat je het liefst goed voorlichten), een degelijke goedgekeurde cap en eventueel een zweepje. Voor boven is een trui/blouse of shirt wat vies mag worden (paarden zijn ongelovelijke smeerpoetsen), niet teveel slobberd en geen loshangende frutsels heeft voldoende.

Een cap zou ik altijd eerstehands kopen, gewoon voor de zekerheid (je weet toch nooit helemaal wat er eerder mee gebeurt is).

De rest, laarzen, rijbroek en eventueel een zweepje, hoeft niet gelijk superduur te wezen of oerlelijk en slecht. Ik ben zelf destijds weer begonnen met een eurostar rijbroek en aigle rubberrijlaarzen. Niet het allergoedkoopste maar zeker niet echt duur en een heel behoorlijke kwaliteit. De zweep was gewoon een tienguldenwelkoopkoopje (ja, gulden, zolang terug alweer Knipoog ).

Het beste kun je, denk ik, gewoon wat gaan rondkijken en passen. Iedereen heeft toch zijn eigen voorkeur qua pasvorm voor laarzen en broeken, moeilijk om zo te zeggen wat 'goed' zou zijn. Zweepjes zijn meestal niet al te duur, ervan uitgaand dat je niet gelijk met een superdeluxe tien meter dressuurzweep wilt beginnen. Om je te orienteren op prijzen kun je altijd een aantal paardenwebshops (op Bokt zijn er denk ik al heel wat linkjes te vinden) bekijken om een beetje een idee te krijgen wat er allemaal te koop is (en het dan eventueel een stuk goedkoper tweedehands kopen Knipoog ).
Als het rijden een blijvertje is kun je altijd nog duurdere spullen als leren rijlaarzen, lange dressuurzwepen en dure broeken kopen. Tegen die tijd weet je vast ook beter wat je wilt en wat je precies fijn vindt.

Alvast succes met inslaan en veel plezier met rijden!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:40

Met een goede cap kom je een eind, verder een spijkerbroek, en stevige schoenen. Als het bevalt kun je altijd nog rijlaarzen en broek kopen, al dan niet 2e hands. Veel plezier je eerste les!!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:55

Ook zijn handschoenen vaak wel erg fijn, zeker als het kouder wordt! Er zijn genoeg handschoenen voor ongeveer 10,00

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:57

De dingen die je nodig hebt:
-Rijbroek
-Cap
-Zweepje
-Rijlaarzen
-Rijhandschoenen

Misschien:
-Rijsokken/kousen
-Borstels
-Bijpassende polo/t-shirt

Merken die goed zijn voor beginners:
-Horka
-Harry's Horse
-PK
-Aigle(voor de rijlaarzen)
-Rider pro/Horse pro (Daar heb ik mijn rijhandschoenen van. Die zijn goedkoop en zijn nog helemaal heel Haha! )

Dat zijn vooral de goedkope merken Knipoog . (Er zitten natuurlijk ook dure producten bij hè.)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:02

Voor mijn eerste lessen heb ik niets gekocht! Heb toen een legging met 'standaard' laarzen aangedaan, cap kon ik daar lenen. Niet echt een fantastisch ding, maargoed.
Toen vond ik het echt heel erg leuk en heb na een paar lessen een cap, rijbroek en rubberen laarzen gekocht.
De rest rolde er vanzelf in, zoals zweepjes en handschoenen Knipoog Maar in het begin heb ik die niet gekocht en niet nodig gehad..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:03

ik heb nog steeds rijbroeken van de decathlon, die zitten heerlijk vergeleken met die dure merkbroeken die voor geen meter zitten bij mij.
Ze blijven heel lang goed ik had die ene 3 jaar toen werd ie krap, goedkoop vind ik in dit geval zéker niet duurkoop.
laarzen kan je er ook kopen, cap zou ik er nooit kopen, ze zijn goedgekeurd maar hoe moet je mij niet vragen. Clown Koop daar gewoon een degelijk merk voor....
zwepen hebben ze er ook heel goedkoop, ik heb een hele fijne dressuurzweep van 1.10 er vandaan voor 5.90, ik vind m 10 keer fijner dan die dure van mij. Vork

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:13

Toen heb ik van mijn ouders een goede cap gekregen, paar weken later tweedehands laarzen van een kennis overgekocht en een nieuwe rijbroek van eurostar gekregen en zweep toen ik zeker wist dat ik op paardrijden wilde blijven. De rest spaarde ik bij elkaar op verjaardagen/sinterklaas.
Vindt eurostar nog steeds een fijn merk, niet te duur 50/60 euro voor een broek waar je jaren mee doet.
Laatst een nieuwe cap gekocht van Harry's Horse, mijn zusje heeft er een van Kalvadada ofso, lijkt er erg op. Fijne caps zijn het.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:53

Je kan in veel (online) ruiterzaakjes ook heel goedkoop een beginnerspakket kopen. Rijbroek, cap, rubber laarzen en een zweepje ofzo.

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:09

ik ben begonnen met aigle rubbere laarzen, harry's horse cap en een tweedehands broek van horka (:

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:20

Aigle? laarzen vind ik erg fijn (zeker om mee te beginnen), de mondoni rijbroeken van divoza zijn heerlijk, niet duur en goede kwaliteit.. ze zitten super!

Veel plezier en succes verder Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:18

Gewoon spullen kopen die je fijn vind zitten, dat is het belangrijkste Lachen dat geld voor laarzen/chaps en broek Ja
Voor een cap zou ik wel goed advies vragen, dat is erg belangrijk voor je veiligheid.
Verder kiezen sommige mensen er ook voor om een bodyprotector te nemen, maar dat is aan jou, hoe belangrijk jij dat zelf vind Lachen
Heel veel plezier met paardrijden!

herlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:51

ik heb eerst een cap gekocht en een paar weken later
heb ik rijlaarzen en een zwweep en een rijbroek gekocht!!
maar nu zit ik er al 5 jaar op en koop wat duurdere spullen dan vroeger

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:35

broek van hh is niet zo duur

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:37

Ik weet niet of het al gezecht is maar koop geen 2e hands cab.
je kan het niet altijd zien maar al er mee gevallen is kan hij (ook alleen vanbinnen) stuk zijn