De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:22

Festeropre schreef:
En dan zijn we weer waar we waren;
Als het om de innerlijke mens gaat, waarom dan een presentatie van spullen.
Ik geloof zeker dat er een verandering aan de gang is, we staan op een keerpunt.
Juist het feit dat er weer behoefte is aan persoonlijk contact zegt al hoe individueel wij vandaag de dag leven.
Ik geloof dat materialisme de individualisatie tot stand heeft gebracht en de individualisatie het materialisme.


Ik heb het over het beoordelen van de innerlijke mens.
Wat ze dragen doet er steeds minder toe, het wordt steeds meer geaccepteerd dat men draagt wat hij/zij wil mooi vindt. Hoe geshockeerd zijn we tegenwoordig nog door een tattoo? Of meer? Dat Jantje graag Nikes draagt en Robin liever Louboutin's vinden we prima. Dat Pietje er naast loopt met sneakers van 5 euro bij de Zeeman boeit ook niet meer.

Ik denk niet dat de behoefte aan persoonlijkheid komt door individueel leven. Het komt naar mijn idee meer door de ontegenzeggelijk snelle ontwikkeling van de digitale maatschappij. We zijn slim, ook steeds slimmer geworden en we worden nog steeds slimmer, door onze oneindige nieuwsgierigheid. Maar dit kan de mens niet bijbenen.
Ook de ICT'ers onder ons (en welke beroepsgroepen er nog meer bij betrokken zijn) kunnen dit niet. Zij begrijpen weliswaar hoe het werkt in veel gevallen. Maar het is nog niet goed te rijmen met het leven.

Tot een jaar of 50/60 geleden was het gebruikelijk om te trouwen met iemand van je eigen stand. Trouwde je met iemand van boven je stand, dan deed je het heel erg goed. Mijn opa en oma hadden het over 'koeglaskes tellen' (hoe meer glazen er in de stal zaten, hoe meer koeien de boer had), al was dat ook maar een geintje natuurlijk.
In die tijd was het ook heel erg belangrijk om je bij een bepaalde groep aan te sluiten. Of dit nu een kerk was, een politieke partij, een dorpsvereniging etc. Het dééd er toe. En het leed tot flinke culturele verschillen. Eind jaren 60/begin jaren 70 begon de ontzuiling (de verzuiling in België hield nog aan tot de jaren 90!!!) waardoor er steeds minder culturele verschillen waren. En dat is ook iets waar vandaag naar wordt gestreefd. Tolerantie. Dat geldt niet alleen naar niet-Nederlanders, het geldt naar alles en iedereen.

Ik denk dat die ontzuiling er toe heeft bijgedragen dat we juist steeds meer kunnen doen en laten wat we willen, zonder dat een ander daar iets van meent te moeten vinden. Een enkeling daargelaten natuurlijk, met ieder zo z'n eigen redenen daartoe.

Wat zeggen we tegenwoordig nog als we iemand vol tattoo's en ringen zien?
Mijn zusje en ik zullen elkaar waarschijnlijk aanstoten en het er met elkaar over eens zijn dat we het niet mooi vinden, misschien zelfs een beetje eng. Maar daarmee kennen we niet bepaalde waarden toe aan een persoon. Gelukkig.

Anoniem

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:43

Sober is slecht.
Consumptie schept werkgelegenheid en spekt de economie.
Ik zit niet op een crisis te wachten omdat iedereen ineens sober zou moeten zijn/ leven.
Sober remt af.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:46

pas een nieuwe gekocht bij de decathlon voor 25 euro. Is de enige die past. De vorige was denk ik 15 jaar oud. Al die onzin met blingbling en kijkmijeens kan mij gestolen worden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:51

Afbeelding
Ik kwam vandaag dit plaatje tegen, wat ik wel toepasselijk vind voor in dit topic.

Hoe men oordeelt vanuit hun eigen perspectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:57

TS, wanneer je op wedstrijd bent en je wint bijvoorbeeld een dekje of een deken, maakt het je dan totaal niet uit of je een simpel goedkoop dekje krijgt met opdruk logo of een goedkope simpele fleece deken met opdruk die na 4x wassen er niet meer zo nieuw uit ziet en waarvan de opdruk hard geworden omkrult en loslaat.
Of win je toch liever een dekje of deken van een beter merk, gemaakt van een stof waar technologie achter zit, die functioneel zijn (bijvoorbeeld door vochtgeleiding of thermo control functie) die geen slijtage vertoont na veelvuldig wassen en waarop een chique logo geborduurd is met luxe glansgaren.
Dan ga jij net zo blij met de goedkope versie naar huis?
Het gaat even niet om het principe van je mag een gegeven paard niet in de mond kijken, maar eigen voorkeur.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 19:00

Anoniem schreef:
Sober is slecht.
Consumptie schept werkgelegenheid en spekt de economie.
Ik zit niet op een crisis te wachten omdat iedereen ineens sober zou moeten zijn/ leven.
Sober remt af.


Als we soberder zouden leven hebben we ook minder geld nodig

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 19:02

Anoniem schreef:
TS, wanneer je op wedstrijd bent en je wint bijvoorbeeld een dekje of een deken, maakt het je dan totaal niet uit of je een simpel goedkoop dekje krijgt met opdruk logo of een goedkope simpele fleece deken met opdruk die na 4x wassen er niet meer zo nieuw uit ziet en waarvan de opdruk hard geworden omkrult en loslaat.
Of win je toch liever een dekje of deken van een beter merk, gemaakt van een stof waar technologie achter zit, die functioneel zijn (bijvoorbeeld door vochtgeleiding of thermo control functie) die geen slijtage vertoont na veelvuldig wassen en waarop een chique logo geborduurd is met luxe glansgaren.
Dan ga jij net zo blij met de goedkope versie naar huis?
Het gaat even niet om het principe van je mag een gegeven paard niet in de mond kijken, maar eigen voorkeur.


Het zal mij niet overkomen, ik rijd geen wedstrijden.
Het boeit me niet, als ik iets zou winnen dan geef ik t weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:06

Festeropre schreef:
[naam] schreef:
Sober is slecht.
Consumptie schept werkgelegenheid en spekt de economie.
Ik zit niet op een crisis te wachten omdat iedereen ineens sober zou moeten zijn/ leven.
Sober remt af.


Als we soberder zouden leven hebben we ook minder geld nodig


Dat is zakelijk en economisch gezien een niet bepaald slimme denkwijze.

Festeropre schreef:
[naam] schreef:
TS, wanneer je op wedstrijd bent en je wint bijvoorbeeld een dekje of een deken, maakt het je dan totaal niet uit of je een simpel goedkoop dekje krijgt met opdruk logo of een goedkope simpele fleece deken met opdruk die na 4x wassen er niet meer zo nieuw uit ziet en waarvan de opdruk hard geworden omkrult en loslaat.
Of win je toch liever een dekje of deken van een beter merk, gemaakt van een stof waar technologie achter zit, die functioneel zijn (bijvoorbeeld door vochtgeleiding of thermo control functie) die geen slijtage vertoont na veelvuldig wassen en waarop een chique logo geborduurd is met luxe glansgaren.
Dan ga jij net zo blij met de goedkope versie naar huis?
Het gaat even niet om het principe van je mag een gegeven paard niet in de mond kijken, maar eigen voorkeur.


Het zal mij niet overkomen, ik rijd geen wedstrijden.
Het boeit me niet, als ik iets zou winnen dan geef ik t weg


Dat verklaart al een heleboel :D
Kan het zijn dat je meer van de nh kant bent, paard natuurlijk enzo?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 19:13

Kan kloppen, ben niet zakelijk en economisch ingesteld.
Dus als je geen wedstrijden rijd ben je volgens jou
van de NH?
En wat verklaart dat?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 19:14

cobiie schreef:
[ [url=m/s1XtRm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kwam vandaag dit plaatje tegen, wat ik wel toepasselijk vind voor in dit topic.

Hoe men oordeelt vanuit hun eigen perspectief.



Haha ja die is geniaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:21

Festeropre schreef:
Kan kloppen, ben niet zakelijk en economisch ingesteld.
Dus als je geen wedstrijden rijd ben je volgens jou
van de NH?
En wat verklaart dat?


Ik las iets over zelf bekappen en geen ijzers dus ik vroeg me af hoe ver het bij jou gaat.
Ben zelf zo begonnen, in hun boek staat ook over sober voeren zonder brok en met slowfeeder. Liefst niet wassen, zand van de rug vegen met de hand volstaat ook. Geen paardensnoep, bit en sporen...
Als jij je daarin vindt dan begrijp ik dat je dit standpunt inneemt.
Ik heb het een tijd lang gedaan maar als je echt de sport in gaat ontkom je toch niet aan ijzers en sportbrok.
Heb je de PN cursus gedaan?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:37

Festeropre schreef:
Kan kloppen, ben niet zakelijk en economisch ingesteld.
Dus als je geen wedstrijden rijd ben je volgens jou
van de NH?
En wat verklaart dat?


Gelukkig kan je in ieder geval wel profiteren van mensen die die instelling wél hebben.
Dat je interesses er niet liggen en het je daardoor niets zegt, is één ding. Maar de uitspraak dat soberder leven betekent dat we minder geld nodig hebben is natuurlijk op niets gebaseerd. Denk eens aan de enorme inflatie die we zouden krijgen wanneer dit ineens om zou slaan. Dan heb ik het nog niet over de bergen afval die verwerkt moeten worden als gevolg van deze omslag.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:50

Festeropre, waarom ben je zo kritisch naar mensen die wel belang hechten aan dingen waar jij geen belang aan hecht?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:00

Mij maakt het niet uit of dat nu een peperduur deken is wat ik win of een goedkoper deken van de ruitershop om de hoek. Het feit dat mijn inspanning beloond wordt met een overwinning én een aandenken, DAT is wat voor mij telt.
Mijn paard heeft een relatief kleine dekenmaat. De kans dat ik dus een deken krijg als winnaar wat te groot, en bijgevolg onbruikbaar is, is zeker wel bestaande. Dan doet het minder pijn om dat goedkope dekentje door te geven of door te verkopen dan dat duurdere kwaliteitsvollere deken.

Ik rij bij een federatie in België (LRV) waar het geven van geldprijzen niet toegestaan is, enkel naturaprijzen. Alle clubs draaien op basis van vrijwilligers en het wederkerigheidsprincipe. De prijzen die wij schenken/krijgen, zijn vaak aangekocht met het budget van de club en nog veel vaker via sponsoring. En die sponsoring is echt niet makkelijk om te verkrijgen. De meeste ruitershops geven hooguit een lading hoevenkrabbers, potjes ledervet of hoefvet, een hoop touwen, halster en nog het liefst van al gewoon een gigantische lading zakjes paardensnoepjes.

Wie bij deze federatie rijdt, die doet het dus al zeker niet om er rijk aan te worden... Punt is wel dat een proefje bij ons hooguit €5 inschrijvingsgeld kost, of je nou B1 start of ZZ-L 8-)

Maar goed. De cap. Er zijn er met peperdure, er zijn er met goedkope en zelfs helemaal grijsbruin gekleurde fluwelen exemplaren uit de oertijd :+ Je hebt mensen met Pikeur-jasjes van €400 die naast ruiters strijden in dezelfde proef die rondhobbelen in een HH-jasje van €70. Datgene wat telt, dat is de proef. Niet de tierlantijnen die er omheen hangen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:11

Anoniem schreef:
Festeropre schreef:
Kan kloppen, ben niet zakelijk en economisch ingesteld.
Dus als je geen wedstrijden rijd ben je volgens jou
van de NH?
En wat verklaart dat?


Ik las iets over zelf bekappen en geen ijzers dus ik vroeg me af hoe ver het bij jou gaat.
Ben zelf zo begonnen, in hun boek staat ook over sober voeren zonder brok en met slowfeeder. Liefst niet wassen, zand van de rug vegen met de hand volstaat ook. Geen paardensnoep, bit en sporen...
Als jij je daarin vindt dan begrijp ik dat je dit standpunt inneemt.
Ik heb het een tijd lang gedaan maar als je echt de sport in gaat ontkom je toch niet aan ijzers en sportbrok.
Heb je de PN cursus gedaan?


Waar is het punt in jou ogen dan waar je in de sport niet meer onder ijzers en krachtvoer uitkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:30

TS, ben je ook heel sober als het op lessen nemen aankomt?
Of heb je die niet nodig omdat je toch geen wedstrijden start?
Niet om je aan te vallen oid maar je hebt echt een super braaf paard, als ik zie hoe ver je uit je zadel klapt tijdens de eners. Bij het veruimen van de draf gooit hij alleen zijn voorbenen iets hoger op maar achter gebeurt er niet veel. Die passage is geen passage hoor. Daarvoor krijg je echt geen 6, of 5...
Als mijn GP paard zo zou worden uitgebracht had ik echt een probleem.
Verkeerde zuinigheid is niet goed hoor, sober oke, maar als ik jou was zou ik toch betere begeleiding zoeken want dit is niet fijn voor je paard zo.
Wees niet te sober op dat vlak.
Ik vind het overigens wel knap dat je die filmpjes online durft te zetten.


Als je een GP paard in de top mee wilt laten lopen zul je hem lichamelijk moeten ondersteuen, dat gaat niet met alleen hooi en gras met kruiden. Hoger in de sport worden de trainingen zo intensief dat dat heel veel van een paard vergt.
Uit ervaring weet ik dat een paard met natuurlijk bekapte hoeven op een nattere bakbodem sneller weg glijd dan een beslagen paard (zonder kalkoenen). Dit omdat het natuurlijk bekapte paard meer bovenop de vloer blijft lopen omdat deze minder afdruk heeft en ondanks dat hij mischien meer kan voelen toch op kleine voltes wegglijdt.
Een beslagen paard heeft meer afdruk waardoor hij beter vastgrijpt in de bodem en niet weg schuift met zijn voet.
Ik was ook altijd van het onbeslagene maar de praktijk wijst uit dat het toch niet altijd klopt.

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vragen trouwens.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:33

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
En dan zijn we weer waar we waren;
Als het om de innerlijke mens gaat, waarom dan een presentatie van spullen.
Ik geloof zeker dat er een verandering aan de gang is, we staan op een keerpunt.
Juist het feit dat er weer behoefte is aan persoonlijk contact zegt al hoe individueel wij vandaag de dag leven.
Ik geloof dat materialisme de individualisatie tot stand heeft gebracht en de individualisatie het materialisme.


Ik heb het over het beoordelen van de innerlijke mens.
Wat ze dragen doet er steeds minder toe, het wordt steeds meer geaccepteerd dat men draagt wat hij/zij wil mooi vindt. Hoe geshockeerd zijn we tegenwoordig nog door een tattoo? Of meer? Dat Jantje graag Nikes draagt en Robin liever Louboutin's vinden we prima. Dat Pietje er naast loopt met sneakers van 5 euro bij de Zeeman boeit ook niet meer.

Ik denk niet dat de behoefte aan persoonlijkheid komt door individueel leven. Het komt naar mijn idee meer door de ontegenzeggelijk snelle ontwikkeling van de digitale maatschappij. We zijn slim, ook steeds slimmer geworden en we worden nog steeds slimmer, door onze oneindige nieuwsgierigheid. Maar dit kan de mens niet bijbenen.
Ook de ICT'ers onder ons (en welke beroepsgroepen er nog meer bij betrokken zijn) kunnen dit niet. Zij begrijpen weliswaar hoe het werkt in veel gevallen. Maar het is nog niet goed te rijmen met het leven.

Tot een jaar of 50/60 geleden was het gebruikelijk om te trouwen met iemand van je eigen stand. Trouwde je met iemand van boven je stand, dan deed je het heel erg goed. Mijn opa en oma hadden het over 'koeglaskes tellen' (hoe meer glazen er in de stal zaten, hoe meer koeien de boer had), al was dat ook maar een geintje natuurlijk.
In die tijd was het ook heel erg belangrijk om je bij een bepaalde groep aan te sluiten. Of dit nu een kerk was, een politieke partij, een dorpsvereniging etc. Het dééd er toe. En het leed tot flinke culturele verschillen. Eind jaren 60/begin jaren 70 begon de ontzuiling (de verzuiling in België hield nog aan tot de jaren 90!!!) waardoor er steeds minder culturele verschillen waren. En dat is ook iets waar vandaag naar wordt gestreefd. Tolerantie. Dat geldt niet alleen naar niet-Nederlanders, het geldt naar alles en iedereen.

Ik denk dat die ontzuiling er toe heeft bijgedragen dat we juist steeds meer kunnen doen en laten wat we willen, zonder dat een ander daar iets van meent te moeten vinden. Een enkeling daargelaten natuurlijk, met ieder zo z'n eigen redenen daartoe.

Wat zeggen we tegenwoordig nog als we iemand vol tattoo's en ringen zien?
Mijn zusje en ik zullen elkaar waarschijnlijk aanstoten en het er met elkaar over eens zijn dat we het niet mooi vinden, misschien zelfs een beetje eng. Maar daarmee kennen we niet bepaalde waarden toe aan een persoon. Gelukkig.


Vrijwel alle moderne consumptieproducten suggereren een bijdrage te leveren aan onze ‘unieke’ persoonlijkheid. Of we nu shampoo, melk, groenten in blik, een auto of een nieuw kabelabonnement kopen: de onveranderlijke belofte van reclamemakers is dat het ons uniek maakt. We mogen dan wel denken dat we met de aankoop van een skinny jeans opvallen, diezelfde gedachte hebben onze buren, vrienden en kennissen tegelijkertijd gehad. In werkelijkheid zijn wij ten prooi aan zorgvuldig geregisseerde trends en het effect van al onze aankopen is dat we kluitjesvoetbal spelen.

Nu is dit natuurlijk klein consumentenleed dat zelfontplooiing bepaald niet in de weg hoeft te staan. Maar bij hyperconsumptie is de som van ons consumptieve gedrag veel meer dan de afzonderlijke delen van onze aankopen. De hyperconsumptieve samenleving waarin wij leven drijft namelijk op het gedeelde, onvervulde verlangen naar nieuw bezit. Als we iets hebben gekocht dan verdwijnt het kortstondige geluk even snel als het opkwam, en maakt het plaats voor nieuw verlangen. De keerzijde van ons repeterende, gezamenlijke verlangen is dat we telkens harder moeten werken en meer moeten produceren. We zijn gehaast, leiden vaak aan stress en zijn dikwijls onprettig tegen elkaar of ronduit hufterig. Niet alleen lijken we – ongewild – op elkaar, we zitten ook in dezelfde mallemolen.

In het oorspronkelijke, progressieve ideaal van individualisering uit de jaren zestig en zeventig lag een sterke nadruk op immateriële waarden. Mensen zouden emanciperen en macht verwerven door betere opleidingen, en open toegang tot kunst en cultuur en tot de democratische besluitvorming. Met een tijdsverloop van veertig jaar een vergelijkbare definitie van individualisering: het is ‘in principe ontwikkeling van het bewustzijn. Zo beschouwd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat het uitloopt op losbandigheid en onverschilligheid. Het logische vervolg is dat een beter ontwikkeld persoonlijk bewustzijn leidt tot aanvaarding van meer verantwoordelijkheid voor het geheel.’

Er is een groot verschil tussen het morele en sociale individualisme dat autonomie en gemeenschapszin verzoent, en het grimmige consumentisme dat in de jaren tachtig voet aan de grond kreeg. Toen ging vooral de conservatief-liberale opvatting overheersen dat economie en samenleving – in deze volgorde – het meeste zijn gediend bij koel calculerende burgers die hun eigen materiële belangen vooropstellen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:37

Festeropre schreef:
Vrijwel alle moderne consumptieproducten suggereren een bijdrage te leveren aan onze ‘unieke’ persoonlijkheid. Of we nu shampoo, melk, groenten in blik, een auto of een nieuw kabelabonnement kopen: de onveranderlijke belofte van reclamemakers is dat het ons uniek maakt. We mogen dan wel denken dat we met de aankoop van een skinny jeans opvallen, diezelfde gedachte hebben onze buren, vrienden en kennissen tegelijkertijd gehad. In werkelijkheid zijn wij ten prooi aan zorgvuldig geregisseerde trends en het effect van al onze aankopen is dat we kluitjesvoetbal spelen.

Nu is dit natuurlijk klein consumentenleed dat zelfontplooiing bepaald niet in de weg hoeft te staan. Maar bij hyperconsumptie is de som van ons consumptieve gedrag veel meer dan de afzonderlijke delen van onze aankopen. De hyperconsumptieve samenleving waarin wij leven drijft namelijk op het gedeelde, onvervulde verlangen naar nieuw bezit. Als we iets hebben gekocht dan verdwijnt het kortstondige geluk even snel als het opkwam, en maakt het plaats voor nieuw verlangen. De keerzijde van ons repeterende, gezamenlijke verlangen is dat we telkens harder moeten werken en meer moeten produceren. We zijn gehaast, leiden vaak aan stress en zijn dikwijls onprettig tegen elkaar of ronduit hufterig. Niet alleen lijken we – ongewild – op elkaar, we zitten ook in dezelfde mallemolen.

In het oorspronkelijke, progressieve ideaal van individualisering uit de jaren zestig en zeventig lag een sterke nadruk op immateriële waarden. Mensen zouden emanciperen en macht verwerven door betere opleidingen, en open toegang tot kunst en cultuur en tot de democratische besluitvorming. Met een tijdsverloop van veertig jaar een vergelijkbare definitie van individualisering: het is ‘in principe ontwikkeling van het bewustzijn. Zo beschouwd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat het uitloopt op losbandigheid en onverschilligheid. Het logische vervolg is dat een beter ontwikkeld persoonlijk bewustzijn leidt tot aanvaarding van meer verantwoordelijkheid voor het geheel.’

Er is een groot verschil tussen het morele en sociale individualisme dat autonomie en gemeenschapszin verzoent, en het grimmige consumentisme dat in de jaren tachtig voet aan de grond kreeg. Toen ging vooral de conservatief-liberale opvatting overheersen dat economie en samenleving – in deze volgorde – het meeste zijn gediend bij koel calculerende burgers die hun eigen materiële belangen vooropstellen.


Goed gegoogled +:)+ Misschien ook even je bron vermelden ;)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Gedateerd bijna 10 jaar geleden en in mijn ogen niet meer relevant voor vandaag de dag.

En nu JOUW reactie... want kopiëren en plakken kunnen we allemaal.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:44

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
Vrijwel alle moderne consumptieproducten suggereren een bijdrage te leveren aan onze ‘unieke’ persoonlijkheid. Of we nu shampoo, melk, groenten in blik, een auto of een nieuw kabelabonnement kopen: de onveranderlijke belofte van reclamemakers is dat het ons uniek maakt. We mogen dan wel denken dat we met de aankoop van een skinny jeans opvallen, diezelfde gedachte hebben onze buren, vrienden en kennissen tegelijkertijd gehad. In werkelijkheid zijn wij ten prooi aan zorgvuldig geregisseerde trends en het effect van al onze aankopen is dat we kluitjesvoetbal spelen.

Nu is dit natuurlijk klein consumentenleed dat zelfontplooiing bepaald niet in de weg hoeft te staan. Maar bij hyperconsumptie is de som van ons consumptieve gedrag veel meer dan de afzonderlijke delen van onze aankopen. De hyperconsumptieve samenleving waarin wij leven drijft namelijk op het gedeelde, onvervulde verlangen naar nieuw bezit. Als we iets hebben gekocht dan verdwijnt het kortstondige geluk even snel als het opkwam, en maakt het plaats voor nieuw verlangen. De keerzijde van ons repeterende, gezamenlijke verlangen is dat we telkens harder moeten werken en meer moeten produceren. We zijn gehaast, leiden vaak aan stress en zijn dikwijls onprettig tegen elkaar of ronduit hufterig. Niet alleen lijken we – ongewild – op elkaar, we zitten ook in dezelfde mallemolen.

In het oorspronkelijke, progressieve ideaal van individualisering uit de jaren zestig en zeventig lag een sterke nadruk op immateriële waarden. Mensen zouden emanciperen en macht verwerven door betere opleidingen, en open toegang tot kunst en cultuur en tot de democratische besluitvorming. Met een tijdsverloop van veertig jaar een vergelijkbare definitie van individualisering: het is ‘in principe ontwikkeling van het bewustzijn. Zo beschouwd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat het uitloopt op losbandigheid en onverschilligheid. Het logische vervolg is dat een beter ontwikkeld persoonlijk bewustzijn leidt tot aanvaarding van meer verantwoordelijkheid voor het geheel.’

Er is een groot verschil tussen het morele en sociale individualisme dat autonomie en gemeenschapszin verzoent, en het grimmige consumentisme dat in de jaren tachtig voet aan de grond kreeg. Toen ging vooral de conservatief-liberale opvatting overheersen dat economie en samenleving – in deze volgorde – het meeste zijn gediend bij koel calculerende burgers die hun eigen materiële belangen vooropstellen.


Goed gegoogled +:)+ Misschien ook even je bron vermelden ;)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Gedateerd bijna 10 jaar geleden en in mijn ogen niet meer relevant voor vandaag de dag.

En nu JOUW reactie... want kopiëren en plakken kunnen we allemaal.

:= :')

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:47

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
Vrijwel alle moderne consumptieproducten suggereren een bijdrage te leveren aan onze ‘unieke’ persoonlijkheid. Of we nu shampoo, melk, groenten in blik, een auto of een nieuw kabelabonnement kopen: de onveranderlijke belofte van reclamemakers is dat het ons uniek maakt. We mogen dan wel denken dat we met de aankoop van een skinny jeans opvallen, diezelfde gedachte hebben onze buren, vrienden en kennissen tegelijkertijd gehad. In werkelijkheid zijn wij ten prooi aan zorgvuldig geregisseerde trends en het effect van al onze aankopen is dat we kluitjesvoetbal spelen.

Nu is dit natuurlijk klein consumentenleed dat zelfontplooiing bepaald niet in de weg hoeft te staan. Maar bij hyperconsumptie is de som van ons consumptieve gedrag veel meer dan de afzonderlijke delen van onze aankopen. De hyperconsumptieve samenleving waarin wij leven drijft namelijk op het gedeelde, onvervulde verlangen naar nieuw bezit. Als we iets hebben gekocht dan verdwijnt het kortstondige geluk even snel als het opkwam, en maakt het plaats voor nieuw verlangen. De keerzijde van ons repeterende, gezamenlijke verlangen is dat we telkens harder moeten werken en meer moeten produceren. We zijn gehaast, leiden vaak aan stress en zijn dikwijls onprettig tegen elkaar of ronduit hufterig. Niet alleen lijken we – ongewild – op elkaar, we zitten ook in dezelfde mallemolen.

In het oorspronkelijke, progressieve ideaal van individualisering uit de jaren zestig en zeventig lag een sterke nadruk op immateriële waarden. Mensen zouden emanciperen en macht verwerven door betere opleidingen, en open toegang tot kunst en cultuur en tot de democratische besluitvorming. Met een tijdsverloop van veertig jaar een vergelijkbare definitie van individualisering: het is ‘in principe ontwikkeling van het bewustzijn. Zo beschouwd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat het uitloopt op losbandigheid en onverschilligheid. Het logische vervolg is dat een beter ontwikkeld persoonlijk bewustzijn leidt tot aanvaarding van meer verantwoordelijkheid voor het geheel.’

Er is een groot verschil tussen het morele en sociale individualisme dat autonomie en gemeenschapszin verzoent, en het grimmige consumentisme dat in de jaren tachtig voet aan de grond kreeg. Toen ging vooral de conservatief-liberale opvatting overheersen dat economie en samenleving – in deze volgorde – het meeste zijn gediend bij koel calculerende burgers die hun eigen materiële belangen vooropstellen.


Goed gegoogled +:)+ Misschien ook even je bron vermelden ;)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Gedateerd bijna 10 jaar geleden en in mijn ogen niet meer relevant voor vandaag de dag.

En nu JOUW reactie... want kopiëren en plakken kunnen we allemaal.[/quote

Maakt toch niet uit?
Kennelijk heb je zelf ook zitten googlen.
Sluit goed aan op wat ik vind, 10 jaar oud of niet vind het nog steeds relevant

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:59

Was wel fair geweest als je even had gemeld dat je het gedachtengoed van een ander kopieert, of het nou aansluit bij wat je zegt of niet.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:02

Festeropre schreef:
Maakt toch niet uit?
Kennelijk heb je zelf ook zitten googlen.
Sluit goed aan op wat ik vind, 10 jaar oud of niet vind het nog steeds relevant


Uhh... je vergeet iets...
Het stuk dat jij kopieerde indiceerde meteen dat jij het niet zelf had geschreven, vanwege de keurige alinea opbouw. En de eerste regel...
Daarop is het een kwestie van eerste regel kopiëren en kijken welke hit je krijgt...

Bronvermelding is volgens mij verplicht op Bokt.

En jij vindt het stuk van 10 jaar geleden nog relevant? Dan vraag ik me af of jij in hetzelfde land woont als ik. Dit is wat ik volgens mij precies beschreef over mijn laatste jaren op de Middelbare school. Waar iedereen het bekende two-tone Nike jasje droeg, Bikkembergs shirt, Burberry vesten, Ralph Lauren en Lacoste polo's. Vergeet niet de lacoste schoenen voor de heren. En oh ja... uiteraard G-star broeken. Het liefst met GS 96 er op, zodat het duidelijk is dat je een merkshirt draagt.
Ohja... wat die shirtjes kostten? 30 á 40 euro... Bleef wel lang mooi, eerlijk is eerlijk.

Maar tegenwoordig winkelen zowel mannen als vrouwen bij de H&M, de Zara, de Bershka etc. etc.
Onze shampoo moet gewoon goed werken, melk gebruiken we om onze overnight oats klaar te maken. Groenten uit blik zijn praktisch uit den boze, net als pakjes voer. Gezondheid telt tegenwoordig veel hoger.
En kabelabonnementen? :')

2007/2008 de geboorte van de crisis. Natuurlijk werden trends geregisseerd. Money makes the world go round... Dan moet je op het gevoel van de consument gaan spelen als je overeind wilt blijven staan en wilt zorgen dat de consument ook overeind blijft.
Als een bedrijf nu omvalt is het omdat het niet voldoende forward thinking is en niet aan de vraag kan voldoen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 22:10

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
Maakt toch niet uit?
Kennelijk heb je zelf ook zitten googlen.
Sluit goed aan op wat ik vind, 10 jaar oud of niet vind het nog steeds relevant


Uhh... je vergeet iets...
Het stuk dat jij kopieerde indiceerde meteen dat jij het niet zelf had geschreven, vanwege de keurige alinea opbouw. En de eerste regel...
Daarop is het een kwestie van eerste regel kopiëren en kijken welke hit je krijgt...

Bronvermelding is volgens mij verplicht op Bokt.

En jij vindt het stuk van 10 jaar geleden nog relevant? Dan vraag ik me af of jij in hetzelfde land woont als ik. Dit is wat ik volgens mij precies beschreef over mijn laatste jaren op de Middelbare school. Waar iedereen het bekende two-tone Nike jasje droeg, Bikkembergs shirt, Burberry vesten, Ralph Lauren en Lacoste polo's. Vergeet niet de lacoste schoenen voor de heren. En oh ja... uiteraard G-star broeken. Het liefst met GS 96 er op, zodat het duidelijk is dat je een merkshirt draagt.
Ohja... wat die shirtjes kostten? 30 á 40 euro... Bleef wel lang mooi, eerlijk is eerlijk.

Maar tegenwoordig winkelen zowel mannen als vrouwen bij de H&M, de Zara, de Bershka etc. etc.
Onze shampoo moet gewoon goed werken, melk gebruiken we om onze overnight oats klaar te maken. Groenten uit blik zijn praktisch uit den boze, net als pakjes voer. Gezondheid telt tegenwoordig veel hoger.
En kabelabonnementen? :')

2007/2008 de geboorte van de crisis. Natuurlijk werden trends geregisseerd. Money makes the world go round... Dan moet je op het gevoel van de consument gaan spelen als je overeind wilt blijven staan en wilt zorgen dat de consument ook overeind blijft.
Als een bedrijf nu omvalt is het omdat het niet voldoende forward thinking is en niet aan de vraag kan voldoen.


Het gaat mij om de essentie, de vergelijk met de jaren 70, individualisering is al op gang voor de komst van internet, social media.
Ik snap ook dat de opmaak van de tekst herleid naar knip en plakwerk.
Dat was ook geen geheim.
Bronmeldplicht, krijg ik nu een boete :D

Anoniem

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:13

Ik krijg nog steeds geen antwoord |(

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:16

Festeropre schreef:
Het gaat mij om de essentie, de vergelijk met de jaren 70, individualisering is al op gang voor de komst van internet, social media.
Ik snap ook dat de opmaak van de tekst herleid naar knip en plakwerk.
Dat was ook geen geheim.
Bronmeldplicht, krijg ik nu een boete :D


Ik heb nergens gezegd dat de opkomst van digitale media de individualisering heeft getriggerd. Ik heb gewoon gezegd dat de ontzuiling eind jaren 60, begint jaren 70 is begonnen.
Dus wat is je punt nu dan?

Ben benieuwd hoe je de economische crisis hierin plaatst. Zie mijn vorige post.

Oh en qua bronvermelding. Bokt delen we, we willen natuurlijk niet dat het beheer problemen krijgt omdat er oneigen tekst is geplaatst door een lid.