Nieuw recept betere vliegenspray

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:03

quartel schreef:
Ja hoor, die ik later vandaag even als ik mijn handen weer vrij heb....geen probleem

Top!! Heel erg bedankt alvast!! :D

Taifoen

Re: Nieuw recept betere vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:09

Bedoel je met dettol: dettol oplossing 4,9%?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:26

oja...druk druk druk geweest maar hier nogmaals het recept.

Men neme....
1 steelpan.......en een trechter is ook erg handig :+
1 flesje citroensap
2 bollen knoflook
1 potje kruinagelen heel
1 fles dettol
2 kopjes azijn
4 druppels hertshoornolie

Neem 2 limonade flessen van 1.5 liter.
Verdeel de hele fles dettol over beide limonade flessen.
Verdeel ook het flesje citroensap over beide flessen.
Giet in iedere fles 1 kopje azijn.
Die in iedere fles 2 druppels hertshoornolie (als je die niet hebt dan lukt het ook zonder)

Vul de steelpan 3/4 vol met water
Doe de knoflook er in grof gesneden stukken bij en het hele potje kruidnagels.
Breng dit aan de kook en laat het een poosje zachtjes door pruttelen.......stoven als het ware.
Laat dit afkoelen en zeef het water goed zodat er geen stukjes of deeltjes meer in zitten (anders gaat je spray steeds verstopen). Verdeel het afgekoelde stinkende water weer over de twee flessen.
Vul de flessen aan met water.

Heb je wel hertshoornolie gebruikt dan kan je de inhoud van je limonadefles nog eens 1 op 1 verdunnen met water. Dan heb je 6 liter spray.
Heb je geen hertshoornolie gebruikt verdun het dan niet meer. Dan heb je 3 liter spray.

Met dettol bedoel ik die witte flessen dettol die je bij het kruitvat kan kopen...og de DA of Etos etc.

Deze dus:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:13

Hoeveel ml is een flesje citroensap? Heb er namelijk een van 1 liter :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 00:18

:') Daarvoor zou ik ook even op het flesje moeten kijken.....en die heb ik nu niet in huis.....pas nog spray gemaakt. Maar als je toch in de wnkel bent kan je daar even kijken denk ik.......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:52

Ik zou 1 of 2 citroenen uitpersen en de schillen mee laten koken met de knoflook, ipv sap uit een flesje, dat vaak niet eens echt sap is.
Ik heb nog extra citronelolie (tegen de vliegen) toegevoegd en veel meer hertshoornolie. En nog had het tegen de dazen meer gekund geloof ik :=
Lijkt wel een invasie dit jaar.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:16

Bedankt quartel!! _/-\o_

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:02

Enige voorzichtigheid met het gebruik van Dettol is trouwens wel aan te raden. Er stond laatst een artikel in de Bit waarin een dierenarts dit afraad: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/zelf ... iet/12411/

"Dettol
Een van de meest gebruikte ingrediënten bij zelfgemaakte vliegenspray is de ontsmetter Dettol. “Dettol bevat chloroxynelol en is bacteriedodend”, aldus Annemarie. “Het wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel en kan daardoor irriterend zijn voor de huid. Dettol is niet verstandig om als vliegenspray te gebruiken, het kan naast irriteren ook allergische reacties opwekken. Zeker bij intensief gebruik.”

De geur van Dettol lijkt volgens mij heel erg op Tea tree, dus wellicht dat dit ook vervangen kan worden door een essentiele olie van tea tree

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 09:30

Joanieke schreef:
Bedankt quartel!! _/-\o_

Graag gedaan hoor :)

Ik gebruik die dettol echt al een paar jaar en heb nog nooit last gehad met allergische reacties of wat ook.
Ook van anderen geen woord daar over gehoord.
In mijn oren banketstaaf artsen wel vaker uit hun broekzak :') daar heb ik tenminste wel ervaring mee om maar zo te zeggen.
En de Dettol in dit recept word ook nog eens flink verdunt.
Als ik de prikbeesten maar gewoon laat prikken krijgt mijn paard juist wel een allergische reactrie dus sja....Leuk artikel maar niet aan mij besteed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:41

Ik gebruik maar 1/5 fles dettol op 1,5 liter. De rest vul ik aan met water en azijn. Ik gebruik het nu een jaar, maar ook nog niets gemerkt van een allergische reactie. Terwijl ik een allergiegevoelig paard heb.

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:11

Ik ben het aan het maken, ben heel erg benieuwd of het werkt! Persoonlijk als ik de vlieg zou zijn, zou ik wegblijven :')

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:35

Ik ben zeer geïnteresseerd in dit recept, heb dan ook een stipje gezet bij dit topic en de spulletjes min of meer al in huis. Wat me echter weerhoudt, is de stank die ik creeër met het berieden van dit spul. Zoals sommigen van jullie wellicht weten, kan ik zelf inmiddels helemaal geen geur meer waarnemen. Ik ben des te banger dat ik niet doorheb hoe mijn keuken/woonruimte ruikt voor bezoekers. Tot aan half augustus komen er aardig wat vrienden, familieleden en kennissen op bezoek i.v.m. vrije tijd. Blijft de lucht erg hangen? Trekt het in gordijnen/stoelkussens et cetera?

Het grote voordeel is wel dat ik zelf in ieder geval geen last zal hebben van nare geurtjes. Enkel profijt van het vlieg-werende effect :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 22:58

Op het moment dat je aan het koken bent stinkt het zo erg dat er geen vlieg in je huis te vinden is....geen schoonmoeder trouwens ook :D
Daarna gewoon even goed luchten een uurtje of 2 en dan is het al een heel eind weg getrokken hoor.
Naar mijn weten gaat het niet in bekleding zitten......
Andere optie is het in de schuur klaar maken met een camping gasstelletje

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:04

Ik heb een redelijk open keuken en het gaat niet in de meubels zitten ofzo. Als er jassen ophangen in de keuken is het wijs om die even ergens anders neer te leggen. En verder afzuiger op hoogste stand en ramen open als het kan. Dan is de lucht de volgende dag zeker wel weg.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:08

Bedankt! Dit stelt me zeer gerust dat ik met enige planning/bedachtzaamheid gerust mijn gang kan gaan :) Ik had al aan een gasstelletje o.i.d. zitten denken, maar mijn keuken is juist zo'n vertrouwde omgeving om nieuwe dingen uit te proberen :) Ik geef jou, TS, terugkoppeling zodra ik de eerste spray benut heb. Ik heb momenteel extra last van vliegen in de stal (oorzaak onbekend), dus ik kan dankbaar gebruik maken van deze nare plaag bij het testen van dit recept +:)+

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:57

Alle middeltjes zijn in huis gehaald! Na het weekend ga ook ik aan het brouwen :)
Ben heel benieuwd.
Heeft er iemand ervaring mee of dit spul dan ook vlekken geeft?
Op het paard, op dekens, eventueel op kleding?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:29

Bij mij geen vlekken gezien zowel op paard niet als op kleding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:52

Als je hertshoornolie gebruikt geeft het wel licht bruine vlekken. Gaan er overigens wel weer makkelijk uit in de was.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:39

Ik heb nu ook eindelijk alles in huis inclusief hertshoornolie :D
Als t weer warm word ga ik t meteen maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:11

Sprintje schreef:
Enige voorzichtigheid met het gebruik van Dettol is trouwens wel aan te raden. Er stond laatst een artikel in de Bit waarin een dierenarts dit afraad: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/zelf ... iet/12411/

"Dettol
Een van de meest gebruikte ingrediënten bij zelfgemaakte vliegenspray is de ontsmetter Dettol. “Dettol bevat chloroxynelol en is bacteriedodend”, aldus Annemarie. “Het wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel en kan daardoor irriterend zijn voor de huid. Dettol is niet verstandig om als vliegenspray te gebruiken, het kan naast irriteren ook allergische reacties opwekken. Zeker bij intensief gebruik.”

De geur van Dettol lijkt volgens mij heel erg op Tea tree, dus wellicht dat dit ook vervangen kan worden door een essentiele olie van tea tree

Klopt.
Mijn ervaring is ook dat op haren/vacht geen kwaad kan. Maar dat je sprayen op de huid (in liezen van paard) beter kunt vermijden.
Moet zeggen dat dit keer wel even zonder Dettol maak. Ik kan natuurlijk achteraf nog altijd toe voegen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:44

Om even terug te komen op de naam heksenspray.. Ik heb het nu 2x gebruikt voor rijden zonder vliegen en ik prefereer de naam wonderspray toch iets meer, wauw wat werkt dat spul goed zeg! Heel erg bedankt voor het delen :D mijn paardje en ik zijn er super blij mee

puckxrelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:50

Wat voor detol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:01

Die van mij doet prima zonder dettol :o

Dit hoe ik het heb gedaan
3 bollen knoflook in stukken gesneden
1 potje vermalen kruidnagel
15minuten koken in pan met 3 liter water.
2 dagen laten trekken.

Dan met fijne zeef alle troep en prut er uit filteren.

300ml citroensap
600ml natuur azijn
4 druppels hertshoornolie
vervolgens net zoveel water bij gieten tot dat je 6 liter spay hebt.
Wat ik heb gedaan is jerrycan op weegschaal gezet en net zo lang wat bij gegoten tot dat die 6,5kg weegde.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:08

Wij maken hem al een paar jaar zonder dettol, maar met hertshoornolie. Werkt vele malen beter. En geen risico op huidirritaties of allergische reacties bij onze paarden.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:27

Wij hebben hem ook gemaakt maar ik weet niet of er iets fout gegaan is??
We hebben hem precies gemaakt zoals omschreven en de keuken stonk ook helemaal niet vreselijk.
Het werkt wel iets, maar om nu te zeggen dat ze geen last van vliegen hebben kan ik ook niet zeggen.
Iemand misschien een idee wat fout gegaan is?
De dettol overheerst qua geur wel als je spuit, bij jullie ook?