Mijten / CPL?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Mijten / CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie, mijten of cpl?

En ja de DA gaat er zsm naar kijken!

belle_boef

Re: Mijten / CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 21:48

Het lijken toch echt al ribbels.
Maar het kan ook beide zijn. Het ee sluit het ander niet uit.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 21:49

Ziet eruit als CPL. Advies is om te scheren en goed te wassen en daarna vooral te drogen. Vaak heb je met cpl ook mijt

Raadpleeg een dierenarts

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 22:15

SolarHertog schreef:
Ziet eruit als CPL. Advies is om te scheren en goed te wassen en daarna vooral te drogen. Vaak heb je met cpl ook mijt

Raadpleeg een dierenarts

Bedankt.
Ja zoals in mijn topic staat, komt de DA zsm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:33

Lastig te zien vanaf een foto, maar waarschijnlijk wel goed te voelen. Als er duidelijk rimpels of knobbeltjes zitten, ook al is het alleen in de kootholte, dan zou ik er vanuit gaan dat het CPL is.
Mijten kunnen er ook zitten, maar dat hoeft niet persé. Jeuk/stampen/bijten duidt meestal op mijt.
In ieder geval is het verstandig om je paard op een dieet voor CPL te zetten.
Fijn dat een dierenarts komt, maar ze weten er lang niet allemaal voldoende vanaf, dus zorg ook dat je je zelf goed inleest, bijvoorbeeld in het CPL topic op bokt.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 08:20

Er wordt momenteel onderzoek (Marieke Bruys, Gent) gedaan naar het ontstaan van CPL en een van de eerste bevindingen is dat er in van de gevallen mijt aanwezig is bij paarden met CPL. Zij onderzoekt nu waarom het ene paard wel vatbaar is voor mijten en het andere paard niet.

Zo van de foto lijkt dat hier ook, de sokken zijn afgetrapt (stampen/schuren) en er zijn rimpels.

Wij behandelen onze paarden uit voorzorg met frysianolie. Eens in de zoveel tijd de benen in de olie, daar overleven mijten niet in. Met goede resultaten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 08:40

Mijten en CPL gaan hand in hand.

Heel simpel eigenlijk. sokkenpaarden hebben vaker cpl, op de een of andere manier is de drainage in die benen minder goed dan bij gewone paarden, de huid zwelt wat op, kleine compartimentjes in de huid springen kapot en genezen met lidtekenweefsel zeg maar.
Voeding en beweging kunnen hier een invloed op hebben. De elasticine in de huid is ook van minder kwaliteit waardoor de huid sneller beschadigt en minder goed geneest.

Mijten verkiezen donkere, wellicht wat vochtigere plaatsen. Als de voedingsbodem dan ook nog gemakkelijk is (de kapotte, makkelijk te beschadigen huid) hebben ze natuurlijk een paradijsje.

Door de mijten krijgen ze jeuk, krabben, huid beschadigd, geneest minder snel, cpl wordt erger, betere voedingsbodem voor de mijten, die planten zich voort, etc. Het gaan altijd hand in hand.

Aan de sokken te zien van je paard schuurt hij wel al, dus het is zaak om asap de mijten te bestrijden.

ik gebruik bij voorkeur cydectin pour on 5 % (dierenarts). Ik doseer om te starten 10 ml per 100 kilo paard, breng je aan op verschillende plekken op de huid bij droge en schone benen in de sokken. Na 10 dagen herhalen. Met wat mazzel ben je er voor min 3-6 maand vanaf.
De dosering kan serieus opgevoerd worden (kijk nr het onderzoek van marieke voor de maximale doseringen), maar dit is pas nodig als de huid van de cpl zodanig verdikt is dat het product moeilijker indringt in mijn ervaring.

Je kan ook byemite gebruiken (maar dit prikt in open wondjes!) en moet je consequent volgens de 3x3 methode doen. (3x om de 3 dagen, 3 x om de week, 3 x om de 3 weken) en je mag geen enkel plekje overslaan of het heeft weinig nut.

er zijn ook mensen die met succes pipetjes voor honden gebruiken, maar ik ben even vergeten welk merk.

De cpl pak je aan door zo suikerarm te voeren, bij voorkeur hooi en geen voordroog, en zoveel mogelijk rustige beweging. Sokken scheren om de huid lucht te geven kan ook helpen.