Fjorden aanbod zo karig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 17:01

Jeetje, Cinnepin, dat is nog vers dat je afscheid hebt moeten nemen van je Haf. Heel veel sterkte met het verlies, want ondanks dat je je er langere tijd op hebt kunnen 'voorbereiden', het blijft een definitief afscheid van een maatje. Ik hoop dat je ondanks het verdriet hele mooie herinneringen aan hem mag hebben. :knuffel:

Ik ben het met je eens dat de prijzen voor paarden en pony's extreem gestegen zijn. Dat Fjorden bijna niet aangeboden worden, zou wel eens te maken kunnen hebben met de populariteit van het ras op dit moment. Vaak zie je een beweging in mode-grillen (net als bij honden) en is het net waar op dat moment veel vraag naar is. In jouw geval is je keuze gebaseerd op je eerdere ervaring, maar genoeg mensen die een bepaald ras willen 'omdat blogger/vlogger X er aandacht aan heeft besteed'. Wat een geluk dat je een Fjord bij een bekende hebt kunnen kopen, dan weet je ook gelijk de geschiedenis van het dier. :j

Cinnepin

Re: Fjorden aanbod zo karig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 17:39

@ vlinder84. Niels is 24 geworden. De 2e keer hoefbevangenheid is hem dankzij de pijn helaas te veel geworden. En ja Joep staat op dezelfde stalling als Niels stond :). Kom daar inmiddels al 13 jaar, is mijn 2e thuis.

@Shenavallie. Ja morgen 2 weken geleden. Het doet nog steeds heel veel pijn. Maar heb hele mooie herinneringen met hem. Ik moest voor hem kiezen en hem verlossen van de pijn. Hij was ook heel snel weg. En een heel tevreden gezicht, bijna een lach gewoon, toen hij al overleden was.

Ja ik merk dat de vraag inderdaad wel groot is. Ik hoor ook dat de fjorden al verkocht zijn voor ze uberhaupt op mp staan. Ik vind het ook niet erg dat de prijzen gestegen zijn, komen ze misschien mnder snel in verkeerde handen want eigenwijs etc zijn ze zeker.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 17:42

Selina schreef:
Ik werd toen echt overspoeld toen ik m'n bomproof brave merrie op 'Fjord zoekt baas' had gezet. En voor een redelijke prijs ook.

Veel vraag dus

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:46

Vele mensen verwachten dat het bomproeve paarden zijn "omdat het "maar" een fjord is" helaas. Dat zit er toch echt wel ingebakken heb ik het idee, zeker dat ze wat als minder paard worden gezien. Maar je moet ze wel consequent opvoeden. Dat heb ik wel geleerd van mijn eigen jonkies :+

En wat betreft Gio is het leuk om hem nog te volgen, vind ik zo fijn. Het is zo een knappe hengst! Alleen wel een goede keuze voor de fokkerij. Er zijn namelijk veel fjorden met dezelfde afstamming. Dus ik ben wel heel trots dat hij in Amerika nog zijn legacy mag hebben :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 09:24

Haha nou fjorden zijn zeker niet altijd makkelijk nee. Heb eerder een merrie opgevoed en nu een ruin :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:02

Furst schreef:
Vele mensen verwachten dat het bomproeve paarden zijn "omdat het "maar" een fjord is" helaas. Dat zit er toch echt wel ingebakken heb ik het idee, zeker dat ze wat als minder paard worden gezien. Maar je moet ze wel consequent opvoeden. Dat heb ik wel geleerd van mijn eigen jonkies :+

In elk jong paard moet je investeren, tijd/energie. Ik zou nooit meer anders willen, een heel leuk proces en zo heb je toch wel het fijnste paard. Heel eerlijk, als het ontzettend goed te rijden fjorden zijn, die braaf zijn en wat kunnen, dan staan ze toch niet snel te koop..

En wat jij zegt mensen verwachten vaak een bomproof paard want het is maar een fjord. Dat hoor ik nu ook over mijn 5 jarige, ja logisch dat hij zo braaf is, het is maar een fjord.. En wat als die dan niet luistert? Ja dan is het die eigenwijze rot fjord :') Ze kunnen het nooit goed doen :z

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:27

Ik zie ook veel vraag naar fjorden . Ik heb een 8 jarige welke mag verhuizen . Hij is super braaf maar wel een levend dier met eigen karakter en heel slim. Wij hebben goede afspraken en ik heb er een heerlijke fijn te rijden (dressuur)pony aan . Ik heb hem bewust als jaarling gekocht om zelf de opvoeding te doen.
Maar als ik dan zoekadvertenties zie dat ze een 200% gezond , braaf , moet alles kunnen , alleen op pad , met meer , duin , verkeersmak, kar ,dressuur , trailer , kind , buurmeisje , volwassenen er op , meedraaien op een zorgboerderij , 3 weken stilstaan en weer opstappen etc etc , dan denk ik , ik hou je lekker zelf.
Als je al zulke verwachtingen hebt van een dier begin je in mijn ogen al verkeerd.
Hier mag hij ook paard zijn en nieuwe dingen verzinnen en foutjes maken en we zien wel wat er op ons pad komt.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 16-02-26 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:29

Ik was ook op zoek naar zo een paard, maar elk dier heeft zijn/haar karakter. 1 van mijn fjorden botert het niet tussen mijjzelf en mij. Maar toch geef ik haar niet op. We hebben de juiste begeleiding gevonden nu en dat is al heel wat.

Mensen zeiden dat ik maar eens een veulen moest opvoeden, maar eens moet je eerste keer zijn... en volgens mij gaat dat niet zonder slag of stoot.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:56

SARINO schreef:
Ik zie ook veel vraag naar fjorden . Ik heb een 8 jarige welke mag verhuizen . Hij is super braaf maar wel een levend dier met eigen karakter en heel slim. Wij hebben goede afspraken en ik heb er een heerlijke fijn te rijden (dressuur)pony aan . Ik heb hem bewust als jaarling gekocht om zelf de opvoeding te doen.
Maar als ik dan zoekadvertenties zie dat ze een 200% gezond , braaf , moet alles kunnen , alleen op pad , met meer , duin , verkeersmak, kar ,dressuur , trailer , kind , buurmeisje , volwassenen er op , meedraaien op een zorgboerderij , 3 weken stilstaan en weer opstappen etc etc , dan denk ik , ik hou je lekker zelf.
Als je al zulke verwachtingen hebt van een dier begin je in mijn ogen al verkeerd.
Hier mag hij ook paard zijn en nieuwe dingen verzinnen en foutjes maken en we zien wel wat er op ons pad komt.

Mensen die dat allemaal willen moeten een oudere zoeken. Maar dat willen ze vaak ook niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 17:57

SARINO schreef:

Ja en dan het liefst voor een dubbeltje :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:28

SARINO schreef:

Toch zijn goede passende nieuwe eigenaren er gerust ;) Maar je moet er 1 treffen wat past. Welke eisen van kopers matchen niet bij jouzelf?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:35

Zulke Fjorden zijn goud waard! Ik heb 1 van dezelfde leeftijd te koop staan en je merkt toch dat mensen bepaalde verwachtingen hebben ( fjord is altijd braaf en makkelijk) en dan een beetje van de koude kermis thuis komen.

Mijn Fjord voldoet nu ook nog niet aan veel eisen. Maar ik weet denk ik welke advertentie je bedoelt , zulke Fjorden zijn zeer schaars. Er komen ook wel aanvragen voorbij waarvan ik denk dat ga je never nooit vinden of voor een mega bedrag.

Ik vind mijn 8 jarige echt geen bomproof paard. Maar dat benoem ik er ook bij om teleurstellingen te voorkomen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:19

Ik vind mijn 8 jarige echt geen bomproof paard. Maar dat benoem ik er ook bij om teleurstellingen te voorkomen.[/quote]

Ik vind dat ook moeilijk om te zeggen , terwijl mijn fjord echt heel leuk is. Maar zit al zo lang in de paarden en heb al zoveel gezien op stallen , op wedstrijden en onderweg . De makste kunnen je het meeste verrassen. Ik heb hier ook nog een welshpony, mijn oudste kan werkelijk alles met haar , terwijl ik een verzorgster had waarbij ze echt niet leuk deed. Ik zal ook geen geschikte verkoper zijn , denk er veel te veel over na en zal het vreselijk vinden als er 1 in de handel raakt.

Ik vraag mij ook vaak af of ze wel gezond zijn als ze bomproof zijn. Of mankeren ze wat of zijn ze afgestompt?(Aangeleerde hulpeloosheid (learned helplessness) bij paarden is een psychologische toestand waarbij een paard stopt met verzet tegen onaangename situaties, omdat het heeft geleerd dat actie geen zin heeft. Deze paarden ogen vaak "braaf" of "bomproof", maar zijn in feite apathisch, depressief en hebben hun levenslust verloren. Het ontstaat door herhaaldelijk genegeerde stress, pijn of tegenstrijdige hulpen)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:28

Fjorden zijn over het algemeen wel nuchter hoor. Mijn fjord geeft zeer duidelijk aan als ze je niet begrijpt dan blokkeert ze. Maar ik zie wel verschil tussen dit gedrag en de nuchtere Fjord.

Mijn oude merrie is wel echt bomproof maar totaal niet afgestompt. Ze is te nuchter en heeft teveel gezien in haar leven. En altijd volop paard en welzijn gehad. Nu ook nog hoor.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:16

Ik had vroeger een fjord met een soort adhd haha, altijd stuiteren, altijd harder willen. Maar toch schaap mak en nergens bang voor. Als ik toch ooit weer zo’n vriend zou kunnen treffen <3

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:57

SARINO schreef:

Mijn fjord voldoet wel aan al deze eisen dus ze bestaan :D We rijden ook nog eens Z dressuur, en hij gaat nooit meer weg. Echt zijn gewicht in goud waard! En hierna komt er sowieso weer een fjord.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 18:04

Ik geloof wel dat een paard bomproof kan zijn en dat het niet zo is dat ie dan niet lekker is.

Mijn haflinger was eigenlijk ook bomproof. Ik reed eigenlijk ook alleen maar in het bos en de weg. En die was niet depressief od afgestompt hoor.

Mijn eerste fjord net zo. Die kwam bij mij toen ze 5 maanden was. Die heb ik dus alles zelf geleerd.

Joep ( mijn huidige bijna 3 jarige fjord ) kon ook niet veel, maar schrikt ookal niet meer van een auto. Ik heb hem nu 2 weken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:54

Paarden, ook Fjorden natuurlijk, die betuigd zijn geweest zijn vaak heel "bomproof".

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:21

Mijn haflinger is "bomproof" voor zover een paard dat kan zijn - kijkt werkelijk nergens van op op buitenrit en heeft echt al veel gezien. Maar dat betekent echt niet dat ze altijd braaf is of afgestompt hoor. Zij zou ook niet aan bovenstaande eisen voldoen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:10

Betekent bomproof niet vooral dat ze cool zijn? En de ene is cooler dan de ander..wij hebben twee Fjorden gehad. Een was betuigd, bomproof maar kneiterheet. En de ander was niet bomproof, schrok van zijn eigen schaduw en was ook niet geschikt voor in het tuig. Eerste was opgegroeid met mensen en met 2 al mee beleerd in tweespan met moeders en de tweede kwam uit een natuurgebied, kende niks en had 0 vertrouwen in mensen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:35

Bomproof volgens AI
Hoewel de term 'bomproof' een zekere mate van veiligheid suggereert, is het belangrijk om te onthouden dat elk paard een levend dier blijft met een eigen wil en instincten.

Geen garanties: Een paard dat in de ene omgeving 'bomproof' is, kan in een totaal nieuwe of onbekende situatie toch schrikken.
Training is continu: 'Bomproof' zijn vereist doorgaande training en bevestiging; het is geen permanente, onveranderlijke staat.
Aandacht voor welzijn: In sommige (extreme) gevallen kan 'bomproof' gedrag, zoals apathisch reageren, ook wijzen op aangeleerde hulpeloosheid of stress in plaats van een gezond, kalm karakter. Het is cruciaal om de lichaamstaal van het paard te blijven observeren.

Ik had bomproof anders in mijn hoofd maar idd ik denk dat Elisa een punt heeft end e beschrijving van Ai ook wel klopt.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:08

Bij die van mij is het vooral dat ze van zichzelf een erg nuchter karakter heeft en niet snel in paniek raakt. Als ze een “eng” object van een afstand kan bekijken vindt ze het eigenlijk nooit eng. Ze kan alleen af en toe schrikken van hele plotselinge dingen (maar dat geldt voor elk paard denk ik). Waar ze dan weer totaal niet van schrikt zijn knallen van bv jagers of vuurwerk. Letterlijk bomproof dus eigenlijk :+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:31

Ik ben om die reden toen ik 2 jaar geleden opzoek ging naar een nieuwe fjord thuis gekomen met een haflinger :+ :')

Wel de leukste clown die ik me kan voorstellen, maar verder alles wat het wensenlijstje niet aantikte :D (Merrie, groen als gras, heethoofd)

Ik heb zelf mijn oude fjord paar jaar geleden verkocht vanwege mijn dochter die er niet lekker mee overweg kon. Waar ik kom lezen en schrijven met hem had zij constant ruzie tijdens het rijden.
Die ging ondanks zijn middelbare leeftijd maar verder wel echt echt echt braaf buiten en Z dressuur geklasseerd bij de KNHS al voor een bedrag weg waar ik persoonlijk al stijl van achterover sloeg := en zelfs met die prijs zoveel animo dat ik hem 5x had kunnen verkopen in die week dat het rondmaken van de koop duurde :=

En toen we 2 jaar geleden na een uitstap naar een NRPS terug kwamen op die beslissing en beide overtuigd waren dat we gewoon koudbloed mensen zijn opzoek gingen naar een fjord waren de prijzen nog veel verder gestegen…

En hoe dol ik ook ben op het ras, ik ga geen 10k of meer uitgeven voor een 5 jarige ruin die aardig gangwerk heeft, net ruitermak is maar zeker niet naar buiten kan ivm nog niet verkeersmak. Enige reden voor de hogere prijs die ik kon verzinnen was het formaat van de pony’s ik wou wel echt er 1 van minimaal 1.48

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 10:05

Ja, 23 jaar geleden betaalde ik 600 euro voor een merrie veulen met goed papier. Haha nou dat kostte mijn huidige ruin niet :') was wel iets duurder.

Wel is hij een grote maat. Hij is nu al net zo groot ( al dan niet groter ) dan mijn haflinger was. Die was 1,47. En hij moet nog 3 worden. Ik denk dat ie de 1,50 wel gaat halen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:29

Er is nog steeds een categorie fjordenfokkers die vooral fokt en handelt.
Ik weet bv hier in de buurt iemand die jaarlijks minstens 10 veulens fokt. Hij verkoopt ze aan een handelaar als ze 1 of 2 zijn, maar heeft er echt geen flauw idee van wat er vervolgens mee gebeurt. Er komt geen internet aan te pas, dus onzichtbaar voor iedereen die een leuke fjord zoekt.

Het zijn dus paarden die niks kennen/kunnen. Mijn inschatting is dat zo'n handelaar ze ook weer doorverkoopt en niet investeert in hand- en zadelmak maken. Ik weet niet waar ze dan terechtkomen, maar volgens mij worden ze ook 'gebruikt' als grote grazers in natuurgebieden.

Misschien is er vooral vraag naar goed ingereden fjorden en zijn vooral die weinig te vinden?