Pony lijkt niet meer wie ze eerst was

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Pony lijkt niet meer wie ze eerst was

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:11

Hoe ben je aan de pony gekomen? En waarom uit Bulgarije?

bubblesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 18:41

BigOne schreef:

Ze is in oktober 2024 naar Nederland gekomen en begin december 2024 heb ik haar gekocht. Mijn moeder had toen al haar haflinger die op een pensionstal stond, de eigenaresse van die stal handeld ook in ponies, vanuit Bulgarije dus.

We waren niet actief opzoek naar een nieuw paard maar kwamen haar dus op die stal tegen en waren eigenlijk meteen verliefd. ik heb haar toen gekocht als eerste instantie als 2e paard voor mijn moeder maar uiteindelijk klikte het met mij veel beter en nu is het dus eigenlijk vooral mijn pony. al gaat mams wel eens met haar op buitenrit met andere en helpt ze mij ook vaak want ze heeft jaren meer ervaring dan ik.

Uit Bulgarije was dus niet echt met specifieke rede en dit is normaal ook niet de richting waarin ik een paard zou zoeken, maar we kwamen haar per toeval tegen! :)

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:51

Heb je een plan. Wat je er nu mee wil/gaat doen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:11

Ik vind het allemaal nogal een vaag verhaal.
Wat heeft de dierenarts vastgesteld en hoe is dat vastgesteld?
Die kennis die het over verzet had zou ik sowieso laten voor wat het is.

Ik lees een paard dat zich verbeten heeft door de pijn heen toen jij door het verzet heen ging, tot de pijn ondraaglijk werd. Daaruit voortvloeiend komt extreem verzet icm vluchtgedrag.

Als ik jou was dan zou ik naar een goede kliniek gaan en dat paard laten onderzoeken.
Zeker wetende wat voor prachtige (want het zijn allemaal plaatjes) troep er in Hongarije verkocht wordt.

Je zegt laten keuren voor aankoop; Ik gok klinisch (en met pech ook nog door de verkoper zelf), klinisch is helaas bijna zinloos te noemen.

Ook vraag ik me af hoe lang het dier in NL was voor er flink mee gereden werd.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:16

Als je haar laat nakijken op een kliniek, dan laat ook de eierstokken scannen. Je zal niet de eerste zijn met een merrie met een tumor aan een eierstok. Dat kan pijn, verzet en heftig gedrag geven

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:36

Ik moet ook denken aan pijn/ongemak, maag of eierstokken inderdaad…
Komt ze genoeg buiten, kan ze haar energie goed kwijt, krijgt ze niet teveel krachtvoer, heeft ze genoeg afleiding?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:58

Is er ook een echo van de hals gemaakt? C6/C7

Klinkt echt als halsproblemen en die zie je niet op foto’s

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 02:51

Beestje moet goed onderzocht worden in een kliniek waar de juiste apparatuur aanwezig is. "Iets" in haar hals dat na een maand "genezen" is zou zomaar eens de aanleiding van haar huidige gedrag kunnen zijn.
Vergeet ook niet, naast alle tips, de ogen + hoofd na te laten kijken.
Mijn paard heeft een zeer ernstige schedelbreuk gehad. D.m.v. CT scan is vastgesteld dat hij volledig genezen is en toch wil hij nog wel eens heftiger reageren bij zonlicht/ felle lucht. Dit uit zich ook d m.v. gooien met hoofd, wegschieten of schrikkerig zijn.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:36

Eerst gaf je paard wat aan en ondertussen “schreeuwt” ze. Dit lijkt mij duidelijk pijn! Aan jou de taak om te luisteren en te onderzoeken waar het vandaan komt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:10

Helaas uit eigen ervaring weet ik dat dierenartsen en klinieken veel missen. Het zijn immers ook maar mensen en paarden praten niet in onze taal. De diagnostiek is daarmee veel lastiger.

Waarbij de kliniek bij mij aankwam met een voor knie probleem, bleek na maanden aanrommelen en aandringen vanuit mijn kant voor verdere diagnostiek die voorknie maar bijzaak te zijn en had hij flinke artrose in zijn heupgewricht. Er kan zo veel aan de hand zijn wat je niet zomaar op de eerste set foto's ziet of met andere methodes naar buiten komt.

Zou in dit geval zeker denken aan een vorm van ongemak en daar echt naar gaan zoeken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 12:00

Eens met mijn voorgangers dat problemen uitgesloten moeten mss als aanvulling dat als ze uit Bulgarije komt, het waarschijnlijk een Karakachan is.
Ik ben me op dit ras al een tijdje op aan het inlezen.
Leuke paarden maar zij zijn vaak ook vrij stoïcijns. Import kan nog wel eens fysieke issues hebben, waaronder spat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 13:57

Klinkt inderdaad als pijn/ongemak.

Mijn toen nog jonge paard was ook heel onrustig met zijn hoofd. Hij had last van een (elk) gebroken bit. Dus van gebroken trens overgestapt op ongebroken, dat hielp enorm.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:13

Een vriendin van mij heeft ook een paard uit Bulgarije en die heeft enorme littekens in zijn mond/tong. Is haar mond goed bekeken?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 00:35

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat?

Is er nog iets onderzocht of is haar gedrag veranderd?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 07:00

bubblesx schreef:
BigOne schreef:

Ze is in oktober 2024 naar Nederland gekomen en begin december 2024 heb ik haar gekocht. Mijn moeder had toen al haar haflinger die op een pensionstal stond, de eigenaresse van die stal handeld ook in ponies, vanuit Bulgarije dus.

We waren niet actief opzoek naar een nieuw paard maar kwamen haar dus op die stal tegen en waren eigenlijk meteen verliefd. ik heb haar toen gekocht als eerste instantie als 2e paard voor mijn moeder maar uiteindelijk klikte het met mij veel beter en nu is het dus eigenlijk vooral mijn pony. al gaat mams wel eens met haar op buitenrit met andere en helpt ze mij ook vaak want ze heeft jaren meer ervaring dan ik.

Uit Bulgarije was dus niet echt met specifieke rede en dit is normaal ook niet de richting waarin ik een paard zou zoeken, maar we kwamen haar per toeval tegen! :)

Heb je de papieren en de traces ?
Wanneer is zij gechipt ?
Heb je de chip gecontroleerd?
Juist uit Bulgarije komen er veel (heel veel) paarden met die vaak iets mis is.

Een tijdje terug ben ik daar eens ingedoken en het was een en al schrikken.
Niet alleen qua gezondheid maar ook qua gedrag, vervalste papieren, chips en wat nog alles meer