Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:13

Noisy schreef:
Netjes gedaan Sandra! Trainen voor een trektocht? Vertel!

Ja, super gaaf. In mei ga ik op 5 dagen/ 3 dagen rijden trektocht naar de Eifel met Veluwe te paard. Dus daar moeten we heel veel km‘ers voor maken, elke maand krijgen we een overzichtje wat we gedaan moeten hebben/ naar toe moeten trainen. Voor ons is het lastigste dat we dit met minimaal 85% stap moeten doen _/-\o_ Dit omdat je daar eigenlijk alleen stapt. Zitten losse trainingen met veel km‘ers bij, maar vooral ook bloktraining van nu 2 dagen achter elkaar puur voor jezelf en je paard om ook daar aan te wennen. Ook doen we gezamenlijke trainingen voor mei en 1 trainingsweekend. Ze wil wel 100% zeker weten dat de paarden de trektocht ook echt goed aan kunnen.

En daar komen dan weer de nodige rustdagen bij, dus dressuur wordt er bij ons wel gereden, maar ik vind dat je ze dan met maximaal 1x per week dressuren niet op M2 kunt gaan trainen. En dan ook nog eens een januari maand met vooral sneeuw en vorst, dan kun je wel een lange staprit doen, maar niet thuis dressuur rijden. Dus na mei gaan wij pas weer vol voor de M2 *\o/*

Noisy

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 11:40

Wow, dat is echt wel pittig dan :wow:
Wel ook iets heel moois om naartoe te werken, denk ik. Dat wordt vast een onvergetelijke trip.
En ach, die dressuur vergeet je niet. Dat komt wel weer…of niet :P misschien vindt je er daarna niks meer aan en ga je over naar de endurance

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:28

Noisy schreef:
Wow, dat is echt wel pittig dan :wow:
Wel ook iets heel moois om naartoe te werken, denk ik. Dat wordt vast een onvergetelijke trip.
En ach, die dressuur vergeet je niet. Dat komt wel weer…of niet :P misschien vindt je er daarna niks meer aan en ga je over naar de endurance

Haha endurance hebben we ook al gedaan, zijn start gerechtigd klasse 2 _/-\o_

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 15:46

O, hahaha.

Ik heb laatst thuis eens even een M2 proef (34) gereden. Voorleesmodus van de proeven app aan en maar gewoon geprobeerd. Het ging eigenlijk verrassend goed! Had ik niet verwacht. Ik dacht dat wordt wat maar hij hield zich super mooi. Uiteraard wel een paar keer dat hij op de voorhand dook maar niks wat echt niet oké was. Dus misschien toch maar een keer wat eerder inschrijven dan pas in het voorjaar weer :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:04

Leuk dat het zo goed ging.
Voorleesmodus, wat een top idee. Ik ga dat binnenkort ook doen. Lekker oefenen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:40

Mag ik jullie wat vragen of starten in het springen met je pony als volwassene?
Het is zo anders dan dat het vroeger was.

We zouden graag 80 cm starten m’n E pony. Winstpunten in de dressuur zijn er.

Heb in een spring abonnement mij de KNHS nodig of ka ik met m’n huidige startpas (dressuur?) gewoon in schrijven?

Kan ik inschrijven bij de pony rubrieken? Of moet het bij de paard rubrieken zijn? Zie sommige wedstrijden bij paarden alleen heel hoog staan. Terwijl pony’s wel 80 cm staat uitgeschreven.

Wat houdt 2 fasen en rijstijl in?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 22:08

Ja, je mag springen, dressuren en samengesteld rijden op je startpas.
Nee, je mag niet tussen de pony's starten (dat is de rubriek tot en met 18 jaar) als je zelf volwassen bent.
2 fasen is volgens mij 1e en 2e manche. En rijstijl, nou ja, dat is hoe het benoemd wordt, de stijl van je rijden. Daar krijg je punten voor.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 08:04

En je kan je gewoon met je huidige startpas inschrijven, die is namelijk voor dressuur, springen en eventing :).
Voor endurance gelden andere regels.
Wedstrijden voor paarden met hoogtes onder de 1m zijn inderdaad heel weinig, het is heel goed zoeken.
Welke omgeving zit je?
En ben je al naar oefenspringen geweest?

Hier hebben we 2 maanden in de lappenmand gezeten, maar het lijkt er voorzichtig op dat we er toch weer uit gaan komen, dus fingers crossed! Dan wil ik ook graag weer wedstrijden gaan rijden, een springwedstrijd staat ook op het lisjtje, dan heb ik met deze pony zo ongeveer alles gedaan wat kan wbt wedstrijden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:18

Dank jullie voor de antwoorden!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:57

Ik ben op deze weken veel aan het werken met mijn instructeur aan tact. Verder ook nog aan de tact en daarnaast aan de tact. Had ik al gezegd dat we aan tact werken? :D
In maart ga ik weer starten.
En… bijrijder heeft zijn startpas aangevraagd. Brix mag weer B starten tussen de ponies. Kunnen ze lekker shinen samen. :) Daar heb ik net zo’n zin in als zelf M1 te starten.

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:58

Stal_Fiore schreef:
Mag ik jullie wat vragen of starten in het springen met je pony als volwassene?
Het is zo anders dan dat het vroeger was.

We zouden graag 80 cm starten m’n E pony. Winstpunten in de dressuur zijn er.

Heb in een spring abonnement mij de KNHS nodig of ka ik met m’n huidige startpas (dressuur?) gewoon in schrijven?

Kan ik inschrijven bij de pony rubrieken? Of moet het bij de paard rubrieken zijn? Zie sommige wedstrijden bij paarden alleen heel hoog staan. Terwijl pony’s wel 80 cm staat uitgeschreven.

Wat houdt 2 fasen en rijstijl in?

Met je pony start je vanaf dat je 18 jaar bent tussen de paarden. Je schrijft je dan in bij de 80/90/1 meter of wat je wil springen.
Je hebt een startpas nodig via de KNHS. je kan dan dressuur/springen/eventing rijden

2 fase parcours is dat de eerste fase ongeveer 6 hindernissen op stijl of tijd gaat en de 2de fase zijn de hindernissen 7 t/m 12 ofzo. Wat wij gewend zijn op tijd. Maar misschien kan dat ook op stijl punten zijn. De meeste KNHS wedstrijden die mijn dochter rijdt zijn in de 80/90 cm op stijl met soms ingesloten barrage. De niet KNHS wedstrijden die ze wel eens rijdt zijn meestal 2 fasen op tijd.