[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:47

Citaat:
Ik kan alleen nergens terugvinden dat het bij BE-rijebewijs om het daadwerkelijke gewicht gaat en niet om het gewicht op papier.

Maar dit klopt niet he. Bij kijken of BE rijbewijs nodig is, gaat het juist wel over wat op papier staat.

Verder moet het gewoon kloppen dat wat je achter je auto hangt, deze ook mag trekken. Ik zou zo niet weten waar dat ergens vastgelegd is eigenlijk. Tenminste ik denk dat dat je vraag is toch?
Dat geldt trouwens niet alleen voor BE maar ook voor je B rijbewijs.

xMyrth

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:59

Oh oeps, misschien ben ik onduidelijk.

Om te kijken of ik BE-rijbewijs nodig heb, gaat het inderdaad om wat er op papier staat.
Conclusie: ik heb BE-rijbewijs nodig voor deze combinatie auto & trailer. Ik ben ook in het bezit van dit rijbewijs, dus geen probleem lijkt me.

Maar nu zegt de ander dus dat los van het BE-rijbewijs dat ik nodig heb, deze auto deze trailer sowieso niet mag trekken. Ongeacht dus hoe de trailer geladen is. Zelfs leeg niet zegmaar...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:04

Dat is echt grote onzin. Dus op zich logisch dat je dat nergens kunt vinden.
Je auto mag 1800 kg trekken. Daar blijf je onder dus prima. Met de regels van B heb je niks te maken want je hebt BE. Lijkt wel of de persoon beiden door elkaar haalt.

Edit. Dit staat op rijksoverheid.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:39

Myrth, je moet even zoeken op het voertuigreglement.
Alles wat daar beschreven wordt, gaat om daadwerkelijk gewicht, niet wat op papier staat.
Daar vind je ook de tekst terug die Sure_lee laat zien.

De grondregel daarbij is dat een auto het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken.

Hierbij zit er soms een lelijke adder onder het gras, waar o.a. Mercedes zich schuldig aan maakt: De auto mag 3000kg TMM wegen. De auto mag 3500kg TMM trekken maar het toegestane treingewicht (totaal werkelijk gewicht van auto en aanhanger) is 6000kg.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:16

Ik wilde vandaag de kogeldruk van mijn trailer gaan meten. Had een tijd geleden zo’n digitaal ding besteld die tussen kogel en dissel moet. Daar kwam ik al snel tot de conclusie dat dat geen optie was om te gebruiken met paard in de trailer, dus ook de weegschaal maar meegenomen.

Nou die kogeldrukmeter was niks, ging scheef en gaf elke keer wat anders aan :')

Dus de weegschaal onder het neuswiel, maar daar gaf de weegschaal een error wat betekent dat hij zwaarder was dan 120 kilo zonder dat daar nog een paard in stond. Dus ik moet iets niet goed gedaan hebben.

Wellicht moest het neuswiel te ver omhoog gedraaid worden om los te komen van de trekhaak?

Hoe kan ik dit beter doen zodat ik ook de kogeldruk kan meten met paard erin?

Ik ben opzoek naar een andere auto en met mijn vele eisen en beperkt budget kom ik uit bij eentje met een maximale kogeldruk van 75. Dat heeft mijn huidige auto ook, maar door onwetendheid heb ik daar 8 jaar geleden niet naar gekeken.

Afbeelding

Trailer is een 2 paards bonilla met zadelkamer waar altijd maar 1 paard in vervoerd wordt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:24

Kun je niet steuntjes/ bakstenen achter onder je trailer zetten zodat hij sowieso niet kan kantelen? En dan kogeldruk meten zonder aan je auto gekoppeld te zitten.

Ik heb een kogeldrukmeter van de caravan. Werkt prima :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:03

In dit topic op pagina 19 kun je lezen over mijn kogeldruk-troubles.
Kogeldruk kun je makkelijk meten met zo'n caravan-ding. Idd, geen auto gekoppeld, maar trailer op het neuswiel en aan de achterkant stoeptegels eronder tegen het kantelen. Dan kunnen de paarden erop en die kogeldrukmeter eronder. Dan neuswiel losdraaien en meten maar. (soms moet je even wachten tot die paarden echt stilstaan :D )

Bij mij bleef de kogeldruk binnen het toelaatbare voor de auto, maar toch reed de auto niet fijn met de trailer erachter. Ik heb dat opgelost met een andere auto.
Laatst bijgewerkt door Dees op 03-02-26 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:04

Melisje_92 schreef:
Ik wilde vandaag de kogeldruk van mijn trailer gaan meten. Had een tijd geleden zo’n digitaal ding besteld die tussen kogel en dissel moet. Daar kwam ik al snel tot de conclusie dat dat geen optie was om te gebruiken met paard in de trailer, dus ook de weegschaal maar meegenomen.

Nou die kogeldrukmeter was niks, ging scheef en gaf elke keer wat anders aan :')

Dus de weegschaal onder het neuswiel, maar daar gaf de weegschaal een error wat betekent dat hij zwaarder was dan 120 kilo zonder dat daar nog een paard in stond. Dus ik moet iets niet goed gedaan hebben.

Wellicht moest het neuswiel te ver omhoog gedraaid worden om los te komen van de trekhaak?

Ik ben opzoek naar een andere auto en met mijn vele eisen en beperkt budget kom ik uit bij eentje met een maximale kogeldruk van 75. Dat heeft mijn huidige auto ook, maar door onwetendheid heb ik daar 8 jaar geleden niet naar gekeken.

[ Afbeelding ]

Trailer is een 2 paards bonilla met zadelkamer waar altijd maar 1 paard in vervoerd wordt.

Afgaand op de foto doe je het correct.

Je zet de combi op vlakke ondergrond neer. Je koppelt los (zoals je op de foto gedaan hebt) en dan draai je het neuswiel omhoog totdat de auto niet meer mee komt. Op dat moment drukt de trailer niet meer op de auto. Laatste stukje voorzichtig opdraaien zodat de koppeling wel over de kogel blijft (en de trailer geen eigen leven gaat leiden) maar dus niet meer op de trekhaak drukt. Die marge is enkele mm.

Waar jij mogelijk de mist in gaat is dat de trailer niet los was van de trekhaak en je de auto mee omhoog gedraaid hebt, dan gaat die weegschaal de mist in :D

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:58

Trailer was los van de auto, maar denk dat de weegschaal dan niet geschikt is. Die liet na de error geen gewicht meer zien tenzij ik opnieuw begon en dan begint het weer van voor af aan. Zal ff een analoge halen.

Laden zonder dat ie aan de auto vaststaat vind ik toch wel spannend, of doe je de stenen eronder en loskoppelen pas als het paard erin staat? Die is overigens gelukkig wel heel rustig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:27

Trailer op de rem, voorkant op het neuswiel. Achterkant op flinke bakstenen oid. Dat staat zo stabiel als wat.
Wij gebruikten stoeptegels.

Toen beesten opgeladen. Mijn 2 ruinen stonden niet stil op de trailer naar de losse trailer bleef keurig op zijn plaats.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:07

Ik lees dat er met de oudere 1.6 THP motoren veel gezeik was. Is dat inmiddels verbeterd? En heeft de e-THP dat ook?

Ik heb een 1.6 e-THP GT-line 165 pk automaat uit 2016 op het oog die al ruimschoots voorbij de 80.000 km’s is waarna volgens internet meestal de problemen begonnen.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:46

Melisje_92 schreef:

[ Afbeelding ]

Nieuwe poging met analoge weegschaal gedaan.
Leeg 50 kilo, beladen met 2 zadels en paard ong 55 kilo.

Er ligt ook nog een reserve wiel onder de zadelkamer.

Lijkt mij wel wat aan de lichte kant, maar neem aan dat ik er wat kilo’s bij moet rekenen omdat hij niet onder de dissel is gemeten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:54

Lijkt me wel aardig te kloppen.
Hier mijn uitkomsten ooit.
Dees op pagina 19 schreef:
Pffff... kogeldruk gemeten met paarden in de trailer, + 20kg in de zadelkamer. Gemeten met zo'n rode disselweger van ProPlus. Was wel even een gedoetje hoor, maar het is gelukt :D

Kogeldruk zonder belading = 50kg
Kogeldruk met 1 paard belading = 65kg
Kogeldruk met 2 paarden belading = 75kg

Ledig gewicht trailer 900 kg.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:51

Kom even binnenvallen, heeft iemand hier ervaring met de Kia Sorento 3.3. liter V6? Hoe bevalt deze?