Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jennyj01 schreef:Maar waarom moet het nieuwe paard minimaal zo goed zijn als het oude? Juist de veelzijdigheid van de volbloed maakt hem fantastisch. Misschien ga je andere dingen wel veel leuker vinden wanneer je een volbloed hebt. Nieuwe ronde nieuwe kanzen!
koend schreef:ikke schreef:rijdt je een volbloed ook naar de hogere regionen van de dressuur. Dat kost niet meer moeite dan willekeurig wel ander paard.
En dat betwijfel ik heel erg. Tenminste als je de hogere amateurreeksen (ZZL) ambieert.
Omdat
- dat zou betekenen dat fokdoelen van stamboeken bullshit zijn, wat ik niet geloof.
- fokkers van dressuurpaarden er niets van kennen en de bouw van een paard weinig uitmaakt.
- mijn eigen ogen me vertellen dat een racepaard horizontaal over de grond scheert (stuwt) en een dressuurpaard boven de grond danst (draagt)
- mijn eigen beperkte ervaring: ik reed 5 jaar een hele leuke xx, leerde er veel van, vergeet het paard nooit ( positief) maar kwan niet verder dan b2 dressuur en l springen. Met springpaarden kwam ik gemakkelijk in m2 en nu met een vrij gewoon dressuurpaard z2. Verder zie ik geen xx in de dressuurwedstrijden die ik rijd, behalve eens een uitzondering in de laagste reeksen.