Koop contract opstellen eerste paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:51

Lieser schreef:
Babootje schreef:
TS als je het paard hebt gekocht dan mag de verkoper het paard niet aan een ander verkopen. Daarom is het koopcontract zo belangrijk want dat is jouw bewijs van aankoop.

Ik zou als verkoper dan wel het volledige aankoopbedrag ontvangen willen hebben. Niet betaald = niet gekocht.

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van wie vraagt.

Als de koper vraagt of het paard nog even mag blijven staan, dan zou ik inderdaad ook zeggen: helemaal betalen en risico gaat over op de koper.

Maar in dit geval vraagt de verkoper of het paard nog even mag blijven. Dan is een aanbetaling voor beide partijen misschien wel fijn. Maar ik zou als koper dan niet alles al betalen en alle risico overnemen, ik doe dan nl. de verkoper een plezier door het paard nog niet meteen mee te willen nemen. Dan wil ik niet ook het risico.

In dit geval zou ik:
- een (relatief kleine) aanbetaling afspreken
- het risico nog bij de verkoper laten (en opnemen dat als er iets met het paard gebeurd, alsnog van de koop afgezien kan worden en de aanbetaling terugbetaald wordt)
- een maximum termijn afspreken waarna het paard sowieso opgehaald mag worden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Koop contract opstellen eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:02

@kelan, helemaal mee eens.
Zelf je paard laten staan is niet anders dan je eigen paard op pension hebben staan.
Maar in dit geval mag je hem als eigenaar nog niet meenemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:19

DuoPenotti schreef:
@kelan, helemaal mee eens.
Zelf je paard laten staan is niet anders dan je eigen paard op pension hebben staan.
Maar in dit geval mag je hem als eigenaar nog niet meenemen.

Ja in dat geval ligt het inderdaad anders. Je kunt nog niet volledig over het paard beschikken en dan kan het eigenaarschap ook nog niet overgaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:25

Ik heb het gedaan toen ik mijn paard uit Frankrijk haalde. Het paard kende ik al, hoefde geen keuring of wat dan ook, maar de nieuwe eigenaren kende ik nog niet goed. Heb dus alles dicht getimmerd omtrent dat ze hem nog tot de dag van ophalen zouden verzorgen, hem op transport zouden zetten die ik zou regelen, dat ze de medische keuring zouden doen, welk bedrag ik naar welke rekening over zou maken en welke spullen er van hem mee zouden gaan.

Was natuurlijk ook wel een ander verhaal omdat het in het buitenland was en ik er niet bij kon zijn, maar daarom vond ik het des te belangrijker dat het op papier gewoon netjes stond allemaal.

Heb dit overigens gewoon zelf gedaan naar aanleiding van een voorbeeld die ik vond. Zolang je geen wetten schendt is een contract gewoon geldig als het goed is of op zijn minst iets om naartoe te kunnen verwijzen over hoe jullie samen iets hebben afgesproken. Je verwacht geen ongein, maar de afspraken helder op papier zetten is nooit verkeerd.