[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:38

Dees schreef:
Nee, dat geloof ik ook niet. Een kogeldruk van 100 zal het probleem niet zijn.
Meestal hebben die busjes de trekhaak ook iets lager zitten, wat binnen de marges best gunstig is.

Ik was nooit onder de indruk van een Vito. Maar moet zeggen, een Opel bedrijfswagen hebben wij ook nooit gekocht. Wij zaten vooral in de Fiats en Fords kwa bedrijfsbus. En die kunnen ook met relatief lichte motor (2,5l diesel) makkelijk een volgeladen 2 paards meeslepen. VW Transporter busjes doen dat ook prima.

Betaalbare occasion trailers met Alu vloer? Böckmann.

Ligt aan het tijdperk. De eerste generatie vito's was ook niet om over naar huis te schrijven; niet in de laatste plaats omdat die knieperige 'Ollanders meestal voor de zwaar underpowered 80pk-versie ging want de 1500 gulden die de 110 extra moest kosten, dat kon er niet vanaf....

De huidige generaties doen voor niemand onder, tenzij ze simpelweg te klein zijn voor je gebruiksdoel, dan neem je een Sprinter....

Daarmee is niet gezegd dat de rest niet deugd, in tegendeel, ook met een Ford of Iveco (Fiat) hoef je je voor niemand te schamen.

Dat kun je dan weer niet van alle Transporters zeggen. Daar zitten rampenbakken tussen (slecht ontwerp) en prima auto's. Goed inlezen voor je zoiets koopt, zeker de T5 en jonger.

LaDonna75

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:10

Oke, onze huidige auto is na een akkefietje op ons eigen erf mogelijk economisch total loss (aanrijding met mijn vader, geen gewonden maar wel schade) dus waar we eigenlijk van plan waren ergens het komende jaar te vervangen, moet dat misschien sneller dan gedacht. Het voordeel is dan wel dat we niks in te ruilen hebben. Onze wensen en eisen:
- minimaal 2000kg trekken
- minimaal 4 zitplaatsen
- maximaal 100000 km op de teller
- ook te gebruiken als gewone auto
- liefst wat comfort en suv-model
- budget 25k

We rijden nu een Tiguan, op benzine maar diesel is evt ook een optie.
Moet lukken toch? Welke auto zouden jullie aanraden of juist afraden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:51

De afrader is toch wel de Tiguan :D Die gaan kapot als trekauto.

Binnen je criteria is de Mazda CX-5 een aanrader. Goede auto, goed betaalbaar, weinig ellende.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:28

Dees schreef:
De afrader is toch wel de Tiguan :D Die gaan kapot als trekauto.

Binnen je criteria is de Mazda CX-5 een aanrader. Goede auto, goed betaalbaar, weinig ellende.

En de rest van VAG zou ik me ook eerst goed op inlezen voordat je de bak ellende van een ander koopt.
Onze stalbaas is ook nog blij met z'n CX-5. Ik hoop voor 'm dat dat nog een poosje zo blijft maar dat heeft dan meer te maken met niet zo zuinig op auto dan met de auto zelf.

Ik zou er nooit aan gedacht hebben maar kennissen hebben onlangs een Dodge Nitro benzine/LPG gekocht
naast alle milieu-gezeik wat ze met hun oude Vito hadden, was hun eis dat er 2500kg aan moest kunnen hangen, dus voor jou wellicht een tikkie overrated.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:39

Volvo XC40 B4 mag 2100 trekken. Ik ben er heel blij mee! Volgens mij vallen ze inmiddels in je prijsklasse. Ik heb de mijne nu 2 jaar en ga regelmatig met een of twee paarden ermee op pad.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 05:45

Wij nog steeds blij met onze Ford Kuga, wat een geweldige trekker, heerlijke auto.
Dit is onze 3de en we zijn in de gelukkige omstandigheid dat we een nieuwe konden kopen, nog niet 1 seconde spijt van.
Onze vorige was er 1 uit 2014 , maar ook nog steeds een super auto, waar nu iemand anders vast heel blij mee is.
De onze mag 2100 of 2200 trekken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:23

Karrij, hebben jullie die nieuwe hybride Kuga?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 05:56

Dees schreef:
Karrij, hebben jullie die nieuwe hybride Kuga?

Yepp, super fijne auto, wij zijn heel tevreden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:06

Top, Karrij! Ik heb er nog even bij staan twijfelen. Prima prijs en in theorie een goed bereik elektrisch. Die 2100 kg die hij mag trekken is super.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:15

Hoi allemaal, ik heb veel terug gelezen in dit topic (eigenlijk het hele topic) want wij zitten in een ingewikkelde zoektocht. Ik vindt het echt bizar wat we in onze zoektocht tegenkomen qua staat van auto’s, maar ook vinden we het lastig waar we goed aan doen qua keuze.
De afgelopen 14 jaar hebben we een luxe positie gehad want we hadden een Audi s6 4,2l v8. Dat liep als een huis, met of zonder trailer wat een heerlijke auto was dat! Helaas was deze auto echt aan zijn eind gekomen..

We begonnen onze zoektocht dan ook bij een Audi a6, helaas kwamen we snel achter een heel aantal problemen bij deze auto’s (bijv olieverbruik).
Toen door naar een Volvo xc 60 3l 6 cilinder. Een ouder model, maar dit reed echt heerlijk (misschien ook omdat we een v8 gewend waren).
Hier kwam ik op weg terug naar huis zelf over in twijfel omdat we nu de kans hebben om het wat zuiniger aan te pakken en we dit dan eigenlijk ook wel willen doen.
Van daaruit door naar een Tiguan, hier hebben we er een x aantal van gezien wat echt qua staat soms om te huilen was. Eveneens hebben we in een Volvo xc 40 t4 AWD gereden. De Volvo had ik ook echt een heel positief gevoel bij, maar was heel arm in uitrusting (niet het belangrijkste, maar een armsteun midden achterin met onze jonge kinderen vind ik bijv wel een pre).

Nu hebben we gisteren een Tiguan 1.4 tsi 4 Motion (120.000 op de teller) gezien die wel echt in een goede staat verkeerd. Deze staat bij een Volkswagen dealer en is daar vanaf bouw altijd keurig onderhouden. Een andere onafhankelijke Vw dealer raad ons aan om voor een 1.4 te gaan omdat ze in de 2.0 bakken veel vaker problemen zien..
Eveneens hebben we nog een andere Volvo xc 40 t4 AWD op het oog (nog niet gezien) die rijker uitgerust is. Deze heeft wel 150.000 op de teller.
De Volvo staat ook bij de Volvo dealer te koop en is eveneens van de eerste eigenaar en altijd bij dezelfde dealer keurig onderhouden.
Er zit logischerwijs wel wat prijsverschil in, maar we blijven twijfelen, waar doen we überhaupt goed aan..

Ik lees hier ook veel over de Mazda cx5, zou dit wat zijn om toch ook nog eens in te rijden? Had niet direct mijn voorkeur maar dat is dus eigenlijk ook niet ergens op gebaseerd. Ik wil vooral een betrouwbare auto die geschikt is voor ons gezin en waar ik geregeld 1 paard en zo af en toe 2 paarden of merrie met veulen mee kan trekken.

Wie kan en wil met onze zoektocht meedenken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:46

Ik zou dan juist naar de Mazda gaan kijken, betrouwbaar en je krijgt waar voor je geld. De vw zijn helemaal niet zo goed meer en ik zou ze laten staan. Volvo heb ik de laatste tijd meer gedoe over gehoord qua veel olie verbruik enz.

En een bmw?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:50

En een Volvo XC-60 plug in hybrid? Fijne auto die redelijk zuinig in gebruik is.

De Mazda CX-5 zijn veel gebruikers enthousiast over. Wij hebben op basis van die reviews een Mazda CX-60 gekocht en nog nooit zo’n vreselijke auto gehad. Wij zijn weer terug naar Volvo en daar kan Mazda qua comfort niet aan tippen. Een auto is nu eenmaal heel persoonlijk :D

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:40

En een bmw X1 of x3? Voldoen ook aan al je eisen :-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:55

Wij hebben zowel een Mazda CX-5 benzine (2017) en een Volvo XC60 T6 hybride (2023). Beide rijden circa 11d km per jaar.

De Volvo trekt gemakkelijker. Is kwa gewicht zelf ook een heel stuk zwaarder. Hij rijdt geweldig. Ik rijd hem vrijwel altijd 100% elektrisch, ook met 1.500 kg gewicht aan de haak.
De Mazda rijdt anders, lichter, speelser. Kwa inrichting is de Mazda een heel stuk handiger. De schakelbak is zeer goed en de Mazda heeft zich bewezen als zeer betrouwbaar. De Mazda is in aanschaf goedkoper dan de Volvo, mogelijk ook in onderhoud. Ik vind de Mazda zelf ook mooier om te zien.

Bij Volvo moet je je wel even verdiepen in het uitrustingsniveau. De basis (core) is niet leuk en heeft harde stoelen. Afhankelijk van het modeljaar heten de hogere versies telkens iets anders. Je herkent hogere versies makkelijk aan de stoelen - die hebben voorin uitschuifbaar zitvlak met zijwanden.

Beter die Tiguan te vergeten, daar over hoor je enkel hoge reparatiekosten bij mensen die er trailers mee trekken. Een 1.4 motor is voor het trekken van 2.000kg trouwens altijd te licht. Over Audi hoor je dat ook wel eens, maar die zijn wat duurder dus zijn er misschien ook wat minder onder de paardenhouders.

Mocht je een Mazda CX-60 overwegen (prachtige, goed uitgeruste wagen), laat je dan goed voorlichten over het onderstel (vering). Die eersten waren niet goed maar dat schijnt op te lossen te zijn met andere schokbrekers (heb ik me laten vertellen door voormalig Mazda dealer Benthem te Meppel - betrouwbaar adres)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:20

Mijn CX5 heeft geen armsteun middenachterin dus als dat extreem belangrijk is, hoef je ook niet verder naar dat model te kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:26

Dat kan ook uitrusting van de auto zijn en dat hoeft niet algemeen te zijn voor de cx5

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:52

Dat zijn al flink wat reacties, superfijn!

Een bmw hebben we vanuit de familie niet echt goede verhalen over gehoord, maar dat is gebaseerd op een 3 tal ervaringen..

Volvo xc 60 hybrid zou een optie kunnen zijn, maar die ligt toch wel net iets boven ons budget zoals ik tot op heden kon vinden. We zoeken eigenlijk iets onder de 25k.

De Mazda gaan we dan toch maar eens in proefrijden, ben heel benieuwd wat ons dat zal brengen.

We laten een auto niet enkel om de armsteun staan, maar het was een voorbeeld. In die Volvo was het wel echt heel basic. Als je het dan bijvoorbeeld ook hebt over de stoelen dan was dat er 1 die echt wel basis was. De Volvo die we nu bij de dealer hebben zien staan heeft leren stoelen en die zijn inderdaad ook uitschuifbaar. Daar zit bijvoorbeeld ook stoel en stuur verwarming, camera etc.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:03

Ik vind het zelf bij BMW heel erg model afhankelijk om heel eerlijk te zijn. Maar ik snap dat als je uit directe omgeving geen goede ervaringen hoort het niet meteen op je lijstje komt.

Ik zou als je ergens gaat kijken en ze er toch eentje hebben staan wel zeker is een proefritje maken :-). Een goede BMW.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:55

Haha die zal ik onthouden voor als we ergens zijn. Bedoel je onder een goede bmw een x1 of x3? En dan nog speciale types?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 15:46

Ik heb ook bij BMW gekeken. Vond de X3 een superfijne wagen, maar kon werkelijk geen touw vastknopen aan het leverprogramma. Types en motoren waren nog te overzien, maar alle opties verder....? Per saldo heb ik BMW niet aangedurfd omdat BMW niet bepaald bekend staat als 'voordelig' en ik vreesde dan ook voor de onderhoudsrekeningen. Ze zijn daarnaast erg duur in aanschaf. De X1 is best klein als je hem naast de X3 ziet staan.

n-twinkel - je schreef over een meer economische optie... weet dat zo'n Volvo XC40 T4 AWD zeker 10 liter nodig heeft voor 100km. Voor mij de reden om hem te laten staan (ook al had ik een écht mooie blauwe R-design op het oog). Mocht je een B4 tegenkomen (mild hybrid) dan zijn ze zeer zeker wel interessant.
Onze Mazda CX-5 heeft 6,7-7 liter nodig voor 100km (die van ons heeft trouwens wel een ski-luik/armsteun in de achterbank zitten :D )

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:25

Mijn XC40 B4 doet 1 op 15 bij gemengd gebruik. Met trailer 1 op 8 bij korte stukjes en 1 op 10 bij langere ritten. Lang niet slecht voor mijn idee. Mijn Golf GTE die ik hiervoor had slurpte meer. En ik ben niet per se een zuinige rijder, dus het kan nog wel beter haha.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:02

Dees schreef:
Top, Karrij! Ik heb er nog even bij staan twijfelen. Prima prijs en in theorie een goed bereik elektrisch. Die 2100 kg die hij mag trekken is super.

Wij zijn er super tevreden over, ook nog over een RAV4 nagedacht en beiden achter elkaar uitgeprobeerd, maar het is toch weer een kuga geworden

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:18

Bmw heeft heel veel serie lijnen, ik vind de X lijnen zelf dan nog wel het fijnste, ja ze zijn ook vaak het duurste in aanschaf qua opties etc. want ze hebben indd enorm veel uitvoeringen maar ik reed een ton per jaar met 3 onderhoudsbeurten a 800 per stuk totaal denk ik. De x3 vind in de meest gangbare maat zelf.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:21

MarjanB schreef:
Dat kan ook uitrusting van de auto zijn en dat hoeft niet algemeen te zijn voor de cx5

Ik heb net nog even gekeken. Ik heb dus wel zo'n armleuning :') maar zelden passagiers achterin en dus al helemaal niemand van hen die 'm nodig had...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:22

Mijn vader heeft een nieuwe Mazda xc60 en dat is toch wel een mega uitgebreide auto. Geen idee wat die met gewicht doet, heb daar geen trailer achter gehad. Hij heeft ook nog een V60, die trok de trailer met gemak, maar is geen suv model.

Mijn vriend zijn Opel insignia staat met gekke klachten bij de garage, en zij weten het ook niet meer. Was “gerepareerd” voor €1800, maar na een week stond hij weer stil. Hij is zich ook aan het oriënteren op een BMW x serie, maar heeft ook nog wat andere interessante modellen auto’s gezien dus ik ben benieuwd wat het wordt.

Mijn nieuwe trailer trekker heb ik woensdag opgehaald, de VW T-Roc 2.0 diesel en mag 1800 kilo trekken:
Afbeelding
Ik heb 1 paard en geen plannen voor uitbreiding, en een 1,5 paards trailer, dus houd genoeg ruimte over. Ik ben er in ieder geval heel wijs mee. Flinke upgrade van mijn Toyota Corolla in ieder geval. :D