Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:31

Art_Ificious schreef:
Ohja horzeleitjes ook al opgemerkt idd.

Glansspray, is dat wat vettig?
Ik heb wel antiklit liggen worden Baron z'n manen altijd vettig van :')
Als da zou werken smeer ik met plezier hun benen en manen ermee in.

Ze zeggen idd glansspray of anti klit. Dat het dan minder goed hecht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:41

Hoe is het bij jullie nu?
Hier lijken ze op de wei zo goed als weg.
Benieuwd de komende 2 weken omdat er nu echt beter weer word voorspelt.
Maar dit is voor hier anders uitzonderlijk vroeg.

pol013

Re: Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:24

Hier zijn ze na een korte heftige periode waarbij zelfs de grotere variant hadden, ineens weken weg geweest. Of in ieder geval maar heeeeeeel weinig gezien.

Nu ben ik ook benieuwd nu er weer warmer weer onderweg is. Ik heb ze in ieder geval niet gemist.....

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:37

Ik heb ook echt het gevoel dat het er veel meer zijn dit jaar. Rotbeesten. Vliegenspray helpt ook helemaal niet. Heb nog niet gemerkt dat ze nu weg zijn, al maakt wind natuurlijk veel verschil.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:39

Koekie73 schreef:
Ik heb ook echt het gevoel dat het er veel meer zijn dit jaar. Rotbeesten. Vliegenspray helpt ook helemaal niet. Heb nog niet gemerkt dat ze nu weg zijn, al maakt wind natuurlijk veel verschil.

Dazen ruiken ook bijna niks, dus logisch dat spray niet werkt :')

Hier zijn ze er nog wel veel. Had pas met veel wind, geen zon en af en toe een bui de vliegendeken afgelaten. Nam mij paard me niet in dank af, die gebruikte de rest van de kudde als schuurpaal om de steekbeesten te verjagen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:46

Met 2 weken bijna alleen maar regen is het bij ons wat minder geweest.
Maar gister ochtend was het ineens weer mega raak. Ging in het bos tussen de weilanden door, beetje gemengde omgeving zeg maar, om 8u in de ochtend wandelen met paard en we zijn na een kilometer omgekeerd. Wanhopig veel dazen ineens weer... Om een beetje verdrietig van te worden dit jaar...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:48

Het is 2 weken enorm nat en slecht weer geweest, ik verwacht dat ze met dit benauwde opeens hete weer wel weer terug zullen komen.

Hier is het zo:

Maart - April: de piemelbeestjes :Y) (minivliegjes die zich vol zuigen met bloed, ook bij de kruin op borst bijvoorbeeld)

April - September: vliegen (te veel)

Juni - Begin Juli: extreem veel dazen

Half Juli - Begin Augustus: dazen 'normale' hoeveelheid

Oktober: nog wat verdwaalde piemelbeestjes

En sinds enkele jaren ook vele knutten. Bij heel koud weer natuurlijk niet, bij heel warm en droog weer ook niet. Maar daar tussen in %)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:49

Het is de afgelopen week minder geweest, maar zitten hier nog steeds
Zondag zelf nog gestoken :(

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:22

Hier lijken de afgelopen tijd de dazen iets te zijn afgenomen, vooral met dank aan de wind. Ze kunnen niet goed vliegen in winderig weer. Maar toch sla ik er elke dag een paar dood op mijn paard; ze staat nu voor het eerste jaar met een vliegendeken op de wei.
Ik verwacht dat ze tijdens de aankomende warme dagen met veel zon en minder wind gewoon weer terugkomen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:35

Ik ga even afkloppen, maar hier bijna geen dazen gezien dit jaar. Heb misschien 2/3 keer met rijden er wat van ons af moeten meppen. Denk dat het ook echt met het weer te maken heeft, maar ik klaag zeker niet. Vind dit weer fantastisch haha.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:39

Hier waren er gister weer heel veel. Het was ook best warm en dan lijken ze uit hun schuilplekken te komen.

Als bij ons de bermen langs de weg worden gemaaid dan is er in ene even een invasie. Moet je echt weg wezen! Zitten dus op de grond te schuilen/ wachten valt mij op

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:15

Buitenrit ga ik zeker nog niet maken.

Maar anders moet ik ze in de wei ook in burka zetten. Terwijl ze nu zonder dekens staan.
Ik ben zo benieuwd komende dagen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:52

Coentjuh schreef:
Het is 2 weken enorm nat en slecht weer geweest, ik verwacht dat ze met dit benauwde opeens hete weer wel weer terug zullen komen.

Hier is het zo:

Maart - April: de piemelbeestjes :Y) (minivliegjes die zich vol zuigen met bloed, ook bij de kruin op borst bijvoorbeeld)

April - September: vliegen (te veel)

Juni - Begin Juli: extreem veel dazen

Half Juli - Begin Augustus: dazen 'normale' hoeveelheid

Oktober: nog wat verdwaalde piemelbeestjes

En sinds enkele jaren ook vele knutten. Bij heel koud weer natuurlijk niet, bij heel warm en droog weer ook niet. Maar daar tussen in %)

Wat zijn die piemelbeestjes dan? Knutten of gewoon andere muggen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:20

Bloodymary schreef:
Wat zijn die piemelbeestjes dan? Knutten of gewoon andere muggen?

Ik weet niet hoe ze heten. Ze lijken een klein beetje op de Hertenluisvlieg, maar dan anders. Ze zuigen zit vol met bloed en zitten voornamelijk bij de geslachtsdelen en bij mijn Arabje ook bij de kruin op zijn borst. Ze bijten zit vast / blijven hangen tot ze vol gezogen zijn met bloed. Ze zijn groter als knutten, maar kleiner als normale vliegen. Ze zijn er in het voorjaar en najaar.

Ik vergat nog een toevoeging aan mijn lijst. Het is echt zo. Altijd vanaf begin augustus krijgen we de steekvliegen erbij. Lijkt precies op een normale vlieg, echter heeft deze geen zuignap-mondje maar een bijt-mondje zoals een daas.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:06

Coentjuh, ik weet welke je voorhebt, helaas ken ik de juiste naam ervan ook niet. Ik dacht juist dat da knutten waren :') bij mijn paarden zag ik ze namelijk vooral bij schemer, net als knutten doen.

Edit, vond een topic terug waarin ik foto's gepost had en daar zeiden vele dat het knutten waren.

Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:53

Nee deze vliegjes zijn niet alleen tijdens de schemer, ook overdag. In het voorjaar is het het ergst. Ze zijn iets kleiner dan een normale vlieg, maar niet zo klein als een knut, je kunt ze wel goed zien. En als je ze dood slaat, komt er bloed uit.

Knutten kun je amper zien, ze zijn zo mini! Knutten zitten echt diep in de vacht of manen (staart). Deze vliegjes zitten echt meer op de minder behaarde delen, ik weet de naam niet, dus ik zeg altijd: Piemelvliegjes (ik heb 2 ruinen en een hengst).

Als het weer de periode is van die krengen, dan waarschuw ik trouwens mijn man ook altijd :D
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 05-08-25 18:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:59

Dit vond ik in een ander topic:

Mungbean schreef:
Kriebelmücke heten ze in het duits, Kriebelmuggen. De latijnse is Simuliidae.
Ze zijn echt enorm aggressief en zitten vaak bij de navel en onder de hals.
Ze zijn niet ongevaarlijk ivm risico op bloedvergiftiging.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:47

Hmmm, ze zijn beide nu toch alweer een poosje in de schuilstal. Toch nog dazen dus.

Dadelijk de dekens maar weer op doen.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:54

Ik heb bijna nooit last van dazen, af en toe een paar maar heel weinig. Mijn geheim: zwaluwtjes. De stallen van mijn paarden zitten vol nestjes, elk jaar komen ze terug en leggen 3 nestjes. De paarden zitten in de zomer altijd onder de vogelkak maar dat neem ik er met plezier bij. Zwaluwtjes zijn dol op dazen. Overigens beginnen dazen weer af te nemen vanaf half augustus dus nog even op de tanden bijten.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:49

Hier viel vandaag de hoeveelheid dazen erg mee 1 onderweg naar het bos terwijl we een paar weken geleden gewoon aangevallen werden met hordes.
In het bos wel een soort van daas maar dan langer en groter.
Maar die was zo weg gelukkig.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:15

Hier ook een stuk minder dazen in het bos dan een week geleden. Maar wel ineens enorm veel gewone vliegen. In het bos, terwijl je die daar normaal nooit zoveel hebt...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:18

DuoPenotti schreef:
Gif is een groot woord voor een natuurlijk middel.

Maar ik heb ook het idee dat er nu minder zitten dan een tijdje terug.
Hopelijk blijft dat zo en komt er geen 2e piek

Kijk even naar de werkzame stof bij veerust

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:24

pantarhei schreef:
DuoPenotti schreef:
Gif is een groot woord voor een natuurlijk middel.

Maar ik heb ook het idee dat er nu minder zitten dan een tijdje terug.
Hopelijk blijft dat zo en komt er geen 2e piek

Kijk even naar de werkzame stof bij veerust

De werkzame stoffen in VeeRust Super zijn pyrethrinen en piperonylbutoxide. Deze stoffen worden gebruikt om vliegen en andere insecten te bestrijden bij vee. Pyrethrinen zijn een natuurlijk insecticide, terwijl piperonylbutoxide de werking van pyrethrinen versterkt.

Dus?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:01

Madiba schreef:
Ik heb bijna nooit last van dazen, af en toe een paar maar heel weinig. Mijn geheim: zwaluwtjes. De stallen van mijn paarden zitten vol nestjes, elk jaar komen ze terug en leggen 3 nestjes. De paarden zitten in de zomer altijd onder de vogelkak maar dat neem ik er met plezier bij. Zwaluwtjes zijn dol op dazen. Overigens beginnen dazen weer af te nemen vanaf half augustus dus nog even op de tanden bijten.

Ik denk dat het in bijna elke paardenstal stikt van de zwaluwen maar overal zijn dazen. Hier wel tenminste en ook op de twee plekken waar ik hiervoor was. Ik vraag me af of er een causaal verband is tussen die twee :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:03

Bij ons hangen ze vooral rond daar waar eikenbomen staan lijkt het wel.