Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rongyos

Re: Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:53

Verschrikkelijk veel dazen... ze happen ook naar ons. Normaal werkt de Effol spray prima, maar bijna niet. Heb nu weer de zwarte Absorbine Ultrashield besteld. Hoop dat die snel binnen is.
Verder ook veel muggen, maar ook veel zwaluwen die niet bij mij nestelen, maar wel komen 'jagen'.
Door mijn lange gras in de wei zijn er nu ook meer dazen, dus het gras wordt binnenkort weer gemaaid.
Met rijden krijgt pony haar vliegendeken op en wordt haar hoofd ingesmeerd. Rijden met vliegenmasker vindt ze nl. niks.
Maar als er maar iets van wind staat zijn de dazen ook weer weg ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:03

Ja gelukkig zijn dazen iets gevoeliger voor het weer. De vliegen daarentegen trekken zich daar weer minder van aan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:21

Ik heb heel veel geluk, hier zitten 0 dazen en amper vliegen!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:35

Lomax123 schreef:
Vond het vandaag meevallen, was in de Panbossen in Someren vanochtend. Zei nog tegen stalgenootje: valt vandaag mee met de dazen, maar komt misschien ook omdat het bewolkt was?

Kwam ik jullie tegen? Wij ook met tweeën, mijn paard kreeg net een tak tussen zijn benen en deed even raar. :')

Maar inderdaad een heel stuk minder dazen dan twee weken geleden. Ben benieuwd of er weer meer komen als het weer warmer wordt.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:35

Bloodymary schreef:
Lomax123 schreef:
Vond het vandaag meevallen, was in de Panbossen in Someren vanochtend. Zei nog tegen stalgenootje: valt vandaag mee met de dazen, maar komt misschien ook omdat het bewolkt was?

Kwam ik jullie tegen? Wij ook met tweeën, mijn paard kreeg net een tak tussen zijn benen en deed even raar. :')

Maar inderdaad een heel stuk minder dazen dan twee weken geleden. Ben benieuwd of er weer meer komen als het weer warmer wordt.

Hihi dan zijn wij elkaar inderdaad tegengekomen, ik zie je vaker besef ik me nu :D
Wat een kleine wereld he
Gelukkig heb ik ook vaak genoeg gezien dat je paard gewoon braaf is :j

Ik zat trouwens op de grootste van de 2, mijn stalgenootje zat op haar IJslander.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:31

Lomax123 schreef:
Bloodymary schreef:

Hihi dan zijn wij elkaar inderdaad tegengekomen, ik zie je vaker besef ik me nu :D
Wat een kleine wereld he
Gelukkig heb ik ook vaak genoeg gezien dat je paard gewoon braaf is :j

Ik zat trouwens op de grootste van de 2, mijn stalgenootje zat op haar IJslander.

Haha, heel grappig! Nou dan zullen we elkaar nog wel vaker zien.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:23

Melzazu schreef:
Ik spray op dit moment 2 over elkaar.
Van grand national de keep off extra en de Veerust erover. Helpt wel redelijk.

Heb net Kerbex rot binnen. Dat ga ik eens testen. Schijnt goed te werken

En?

Ik ben bijna wanhopig op zoek naar iets dat werkt. Gewone sprays, hersthoornolie, Effol dazenblocker, Tedax, niks werkt. Paarden willen liever niet buiten zijn want ze worden opgegeten op de plekken waar geen deken zit. Rijden in de buitenbak of bos is geen doen, eigenlijk ook niet met deken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:26

Ik ben alweer gebeten door zo'n kreng. Ik heb mij van ellende maar ingespoten met vliegenspray. Dit hielp overigens wel.

Heb weer een grote plek op mijn kuit.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:31

prugelpiet schreef:
Melzazu schreef:

En?

Ik ben bijna wanhopig op zoek naar iets dat werkt. Gewone sprays, hersthoornolie, Effol dazenblocker, Tedax, niks werkt. Paarden willen liever niet buiten zijn want ze worden opgegeten op de plekken waar geen deken zit. Rijden in de buitenbak of bos is geen doen, eigenlijk ook niet met deken.

Ik ben er wel tevreden over ... Het is geen wondermiddel en mn merrie stinkt alsof ze gemarineerd is voor de Griek. Maar goed dat terzijde...

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:44

_O- Jokonootje

Ik had ook veel hertshoornolie op de vliegendekens gebruikt, had wel het idee dat dat hielp maar dan heb je ook meteen veel stank.

Verder doe ik alleen nog maar wat met ze als het flink waait of regent en naar buiten kunnen we nog precies 1 route heen en weer, alles door of langs bos of water is niet te doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:02

Wegens beëindiging paarden hobby, heb ik paar volle flessen Endure ter overname.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:12

tienus63 schreef:
Wegens beëindiging paarden hobby, heb ik paar volle flessen Endure ter overname.

Ik heb je een PB gestuurd.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:59

prugelpiet schreef:
Melzazu schreef:

En?

Ja ik ben er wel echt tevreden over. Soms zie ik de gewone vliegen op hem af komen en dan een 5 minuten voor zijn lijf gaan ze rechtsomkeert. Heb eigenlijk wel het idee dat alle beesten ervan wegblijven. Aangezien ik laatst een teek bij hem vond en ook al de eerste horzeleitjes aan zijn benen had gevonden spray ik zijn benen nu vaak ook in als hij de wei op gaat. Ik dacht dan blijven die misschien ook weg. Voor de rest staat hij in de deken dus vandaar dan alleen zijn benen.

Ik zeg steeds tegen hem, kom we maken weer shoarma van je als ik dit gebruik hahaha. Er zit echt een flinke knoflookgeur aan namelijk maar ik hou wel van knoflook dus vind het niet erg.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:21

Melzazu schreef:
prugelpiet schreef:

En?

Ja ik ben er wel echt tevreden over. Soms zie ik de gewone vliegen op hem af komen en dan een 5 minuten voor zijn lijf gaan ze rechtsomkeert. Heb eigenlijk wel het idee dat alle beesten ervan wegblijven. Aangezien ik laatst een teek bij hem vond en ook al de eerste horzeleitjes aan zijn benen had gevonden spray ik zijn benen nu vaak ook in als hij de wei op gaat. Ik dacht dan blijven die misschien ook weg. Voor de rest staat hij in de deken dus vandaar dan alleen zijn benen.

Ik zeg steeds tegen hem, kom we maken weer shoarma van je als ik dit gebruik hahaha. Er zit echt een flinke knoflookgeur aan namelijk maar ik hou wel van knoflook dus vind het niet erg.

Ik noem mn schimmel nu tzatziki

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:31

Jokonootje schreef:
Ik noem mn schimmel nu tzatziki

Whahaha jaaa met zo’n kleur is dat ook heel passend.

Er kwam een ander binnenlopen op stal die zei: oh wat ruikt het hier lekker. Die is ook gek van knoflook in het eten maar niet iedereen zal het met ons eens zijn dat het lekker ruikt denk ik.

Als de dazen en ander vliegend gespuis het maar niet lekker vinden vind ik het goed hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:11

prugelpiet schreef:
Melzazu schreef:

En?

Klopt ook dat die sprays niet helpen tegen dazen... Een daas ruikt niet, die komt op de warmtestralingen af. Daarom dat dazenvallen zwart zijn. Zwart wordt direct warm in de zon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:20

Ik wordt helemaal gestoord van die krengen, zondag zelf ook weer drie keer gestoken. Wij hebben nu ook kerbex en dus shoarma paarden. Ze blijven alleen zo vervelend!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:37

Hier opeens ook enorm veel dazen.

In de 13 jaar dat ik haar nu heb sta ik de eitjes van de dazen van haar benen te halen. Echt nog nooit hoeven doen. Dit zijn natuurlijk horzels, maar hadden we ook nooit

Nu d'r benen in gespoten met glansspray, hopelijk hechten/plakken ze nu minder vast

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:45

Ohja horzeleitjes ook al opgemerkt idd.

Glansspray, is dat wat vettig?
Ik heb wel antiklit liggen worden Baron z'n manen altijd vettig van :')
Als da zou werken smeer ik met plezier hun benen en manen ermee in.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:51

Volgens mij helpt antiklit goed tegen (het hechten aan de huid van de) eitjes

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:59

Ik had nooit gedacht dit te zeggen, maar ik zou zo blij zijn met gewonr normale dazen :Y). In Zweden zijn er ook heel veel klachten over de hoeveelheid dit jaar. Soort explosie :evaw:

Hier heel veel van deze poedersuiker beesten. Op de foto's zijn nog kleintjes, maar ook al een aantal flinke jongens (of meiden, geen idee eigenlijk) gespot op de paarden. Hier werkt ultra shield als vliegenspray wel aardig. (tot op zekere hoogte)

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:02

Desty schreef:
Hier (in Reek) weinig last van ze. Gewoon normaal aantal gelukkig. Heel blij mee als ik jullie zo hoor

Dan heb je echt geluk, hemelsbreed 10 kilometer verderop (Wilbertoord) worden de paarden en ik er echt knettergek van. Wat later dan andere jaren maar wel veel meer!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:51

Toch lijkt het al iets minder te zijn dan een paar weken geleden. Maar kan ook zijn omdat het nu waait, daar houden ze niet van.

Verder ga ik wel buitenrijden met een goede uitrijdeken, sliertjes aan het hoofdstel en dan de deken en de benen en buik nog flink inspuiten met Veerust. Die voor koeien. Dat vind ik nog steeds het enige middel dat echt helpt. Maar ik spuit het liever niet zo op het paard, maar op de deken. Anders wordt hij er altijd heel dof van. Lekker chemisch goedje wel.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:26

Veerust is gif, dus dat werkt zeker

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:25

Gif is een groot woord voor een natuurlijk middel.

Maar ik heb ook het idee dat er nu minder zitten dan een tijdje terug.
Hopelijk blijft dat zo en komt er geen 2e piek