Paard in de trailer met hitte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:27

Dit zou voor mij ook geen vraag zijn.

Natuurlijk niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:58

ashley1 schreef:
En het CHIO wat dit weekend gewoon vrolijk doorgaat, met rubrieken middag op de dag...

CHIO ruiters hebben hoogstwaarschijnlijk airco in hun vrachtwagens.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 06:56

Eretria schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er dus zat ‘paardenliefhebbers’ tussen zitten die hier geen enkel probleem in zien.
Het wordt ontzettend warm. Het is voor ons mensen ook niet te doen om in een auto zonder airco te zitten met 1 raampje op een klein kiertje. En dan kunnen mensen veel beter tegen warmte dan paarden.
Paard in de trailer zal weg staan koken. En dan ook in te spannen, nee, als je paard je lief is doe je het niet.
Ik begrijp echt wel dat het een bijzondere dag is voor je, maar ik denk dat je niet zou willen dat het mogelijk op een regelrechte nachtmerrie kan uitdraaien wanneer je paard door de hitte bevangen raakt. Dan verandert de dag die zo bijzonder hoort te zijn, in een gitzwarte dag.

De mensen die dus ook gewoon op wedstrijd gaan of weet ik veel wat, met zo’n temperaturen, ik vind dat echt onbegrijpelijk. Dan doe je dat echt niet meer uit liefde voor je dier.
De enige uitzondering op de regel vind ik een spoedgeval dat naar de kliniek moet wat onvermijdelijk is.

Ts, het feit dat je twijfelt dat zegt genoeg. Bij twijfel niet doen.

Helemaal mee eens. Je vergeeft het jezelf nooit als het mis gaat. Lees op NOS dat er diverse evenementen worden afgelast zaterdag.
Lekker op andere dag foto's maken en zelf die dag genieten van je bruiloft.

_Lorette_

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:13

Ik zou voor een alternatief gaan, hoe rot het ook is (zeker na alle voorbereidingen). :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:17

Zuinig op je paard zijn en gewoon niet doen.
Het zou voor mij nieteens een vraag zijn.

Vervelend van de voorbereidingen maar in deze maanden kan het nou eenmaal heel warm zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:25

Zoolgangster schreef:
ashley1 schreef:
En het CHIO wat dit weekend gewoon vrolijk doorgaat, met rubrieken middag op de dag...

CHIO ruiters hebben hoogstwaarschijnlijk airco in hun vrachtwagens.

Daar worden stallen opgebouwd met ventilatie. En de bospiste ligt middenin het bos, dus dat scheelt ook wel wat aan hitte. Daarnaast zijn dit natuurlijk wel top atleten/paarden die een vetcheck passeren. En zijn alle mogelijk denkbare maatregelen aanwezig.
Volgens mij worden er onderdelen vervroegd of juist verlaat, maar het is natuurlijk aan de ruiter of hij wel of niet deelneemt. Een concours van dit formaat aflassen is niet te doen. Dan vind je geen sponsor meer in de toekomst.

TS succes met je besluit en ik wens jullie een prachtige dag toe.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:33

En een afgesponst of gekoeld paard is ook niet mooi op de foto dus dan ga je het paard pas koelen als deze een trailerrit + koetsrit + fotoshoot heeft gehad. En wie gaat dat doen? Heb je iemand die niet in zijn beste kleren daar staat?

Gewoon niet doen en een ander moment inrichten voor de foto's

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:59

Zie dat de temperaturen op veel plaatsen niet zo hoog worden als eerst gedacht. Maar of het verstandig is dat is jouw keus.

Afgelopen vrijdag was er bij ons in het dorp ook een trouwerij met koets en 2 Friezen ervoor. Afgelopen vrijdag was het bij ons erg warm en geen wind en de rit ging niet ver maar ze moesten wel in de file wachten voor de open brug en daar vond ik wel wat van, tussen de auto's met draaiende motor.
Bij terugkomst gingen ze nog een klein rondje in volle draf en dat had ik niet gedaan. Nadat het getrouwde stel weer in de feestzaal was ging ook weer in volle draf de koets naar de trailer een kleine 2 km verder waar ze gelukkig wel in de schaduw stonden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:10

Wij zijn vorig jaar met zo’n warme dag wél op pad geweest. Was ruim een uur rijden. We hebben een zwarte trailer.
Pony kwam zonder zweet de trailer af, en had nergens last van. Misschien dat het per trailer verschilt hoe de ventilatie is?
Oh en daarna hebben we ook nog in de zon een show gereden. Ja het was warm (met jasje aan) maar ook dat was echt te doen.
Ik ben dus team gewoon gaan. Wel opletten dat de trailer idd vooraf al niet te warm is, en op locatie in de schaduw staat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:26

Zo zie je maar. Veel verschillende mensen en veel verschillende paarden. Zo zijn er paarden en mensen welke totaal niet tegen de hitte kunnen en liggen te puffen en kreunen met 25 graden. En je hebt mensen en paarden die met 30 graden gerust nog een rondje doen. Mijn Fries is sinds het zo warm is ook enorm vol energie :+ Waar die dat weg haalt? _O-
En ik lees veel ervaringen en mensen die het juist nooit zullen doen en dus ook niet weten hoe een dier of mens op zo’n situatie zullen reageren of handelen. Maar om gelijk weer met ‘je bent geen dierenliefhebber als dit en dit…’ te gaan strooien is zo’n dooddoener :+ Dat jou ervaring anders is betekend niet dat het gelijk dierenmishandeling is. Vroeger liepen we werkpaarden ook met 30 graden voor de landbouw wagens om het hooi van het land te halen. En die moesten wel werken.
(Ohja nu komt die andere argumentatie dat we toen nog niet wisten wat dierenwelzijn was)

Het is voor Ts puur van belang wat haar gevoel zegt en hoe het dier de warmte kan handelen. Het is niet dat het dier een marathon moet lopen. En elke ventilatie is anders in de trailer. Die van mij waai je bijna in weg. Ik kan ook nooit een hooinet ophangen want al het hooi ligt dan op de rug van het paard. Ik vind mijn trailer eerder koud dan warm. Die is dan wel geheel wit en heeft een groot voorraam en daarboven ventilatie. Dus geen kleine zijramen
Ps, dat je zelf in de trailer gaat staan is niet zo’n goede meter. Een paard is groot en staat met z’n hoofd precies voor de ventilatie plekken. Daar komen wij niet eens bij. En volgens mij zijn wij ook geen 500 kilo dus je weet ook niet hoe de doorstroom over het lichaam valt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:42

tienus63 schreef:
Bij een file en zomerse temperaturen en hoger, Rijkswaterstaat en of politie bellen en dan mag je met een paard in de trailer langs de file rijden.

Dat is makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de politie te leggen :? Als je met die gedachte op pad moet gaan, dan kan je beter thuis blijven (mits een bezoek aan de kliniek natuurlijk…).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:46

Kabayo schreef:
Vroeger liepen we werkpaarden ook met 30 graden voor de landbouw wagens om het hooi van het land te halen.

Niet vergelijkbaar. De échte dooddoener is het blijven wijzen naar anderen (jamaar, het CHIO, jamaar de werkpaarden, jamaar de koetsen in New York,jamaar de politiepaarden, etc etc etc) ipv zélf verantwoorde beslissingen te maken voor een dier dat niets te kiezen heeft in de situatie.

Laat paarden lekker met rust in deze temperaturen, dat iemand met hart voor zijn dier dat zelf niet kan bedenken is treurig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:53

noviceh schreef:
tienus63 schreef:
Bij een file en zomerse temperaturen en hoger, Rijkswaterstaat en of politie bellen en dan mag je met een paard in de trailer langs de file rijden.

Dat is makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de politie te leggen :? Als je met die gedachte op pad moet gaan, dan kan je beter thuis blijven (mits een bezoek aan de kliniek natuurlijk…).

Bovendien staat de politie echt niet te springen om al die mensen die het erop wagen maar te begeleiden door het verkeer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:09

Tegenwoordig mag je vanaf bepaalde temperaturen je paard niet vervoeren als je geen airco in het vervoer hebt en het geen spoed is, dus een rit naar de dierenarts zou kunnen.
Hoewel ik denk als het echt spoed is, staat die bij jou op het erf.
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar/ vervoerder.
Dat beweer ik nergens.

Maar sta je in zo’n geval in de file dan is het prettig om te weten dat daar legitiem over gebeld kan worden.
RWS is het punt dat je ervoor moet bellen. Maar ik kan me voorstellen dat men dat nummer niet weet en dan men het niet spoed nr van de politie belt omdat die voor velen bekender zijn op de weg dan RWS.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:45

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:02

Jolliegirl schreef:
Nou jongens...ik heb het eens ff uitgeprobeerd...een rijdende trailer met ramen + zeil open..in de zon...graad of 25 hier.
Hebben +- 5/10 minuten gereden met een gangetje van 30/50 kmpu, door de polder.

Niét te doen! Frisse wind? Me hoela... Dr waait geen reet aan frisse lucht door een trailer heen.

Wel super om het zo te onderzoeken!

Maar wel gek dat daar zo veel verschil in is per trailer. Ik heb een camera in de trailer en zie heel duidelijk de (mini) voorpluk van mijn paard wapperen als de raampjes open staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:06

pol013 schreef:
Jolliegirl schreef:
Nou jongens...ik heb het eens ff uitgeprobeerd...een rijdende trailer met ramen + zeil open..in de zon...graad of 25 hier.

Niét te doen! Frisse wind? Me hoela... Dr waait geen reet aan frisse lucht door een trailer heen.

Maar wel gek dat daar zo veel verschil in is per trailer. Ik heb een camera in de trailer en zie heel duidelijk de (mini) voorpluk van mijn paard wapperen als de raampjes open staan.

Ik ga het ook maar eens testen. Sowieso geen slecht idee, dan voel je volgens mij ook pas echt hoe vreselijk braaf het van die dieren is dat ze zich laten vervoeren in zo'n wiebelige claustrofobische ruimte /3

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:10

pol013 schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar dat is warme lucht die wappert, niks verkoelends. Ik werk in de garage. Probeer zelf eens in de auto te zitten met raam op een kier en zonder airco. Ja er waait wind maar die is ook lekker warm hoor. :D Niet voor niets dagelijks wanhopige mensen hier waarvan de airco stuk is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:18

nevica schreef:
Maar dat is warme lucht die wappert, niks verkoelends. Ik werk in de garage. Probeer zelf eens in de auto te zitten met raam op een kier en zonder airco. Ja er waait wind maar die is ook lekker warm hoor. :D Niet voor niets dagelijks wanhopige mensen hier waarvan de airco stuk is.

Dat is iets te veel versimpeld. Er is inderdaad een verschil tussen warme lucht die langs je gaat en koude lucht. Waarbij die laatste inderdaad voor de meeste verkoeling zorgt. Maar snelheid van de verplaatsende lucht maakt iets uit. Zo ook luchtvochtigheid. En of het object wat je probeert te koelen nat of droog is (door zweten of nat maken)

Mijn airco is permanent stuk (ik haat airco's). Dus naast het natuurkundige principe deels te snappen ben ik ook ervaringsdeskundige. ;)
En er is een heeeeel groot verschil tussen rijden in heet weer en stilstaan in heet weer.

Daarbij tel ik dus ook een beetje mee: die paarden staan thuis ook warm. Het is niet dat ze thuis in een gekoelde ruimte staan. Dus is de trailer op dat moment mogelijk! koeler.
(tenzij je paard er gestressd van raakt of moeilijk zijn balans kan houden, dan kan het wel veel heter zijn)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-06-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:20

Maar hoe moet een paard dan de trailer afkomen voordat het niet meer kan? Met het schuim op het lichaam? Neusgaten op het grootst? Oogwit zichtbaar? Half door de benen zakkend?

Ikzelf kan zeer slecht tegen de warmte, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik meteen ijlend op de grond lig te stuiptrekken. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:33

Gini schreef:
Maar hoe moet een paard dan de trailer afkomen voordat het niet meer kan? Met het schuim op het lichaam? Neusgaten op het grootst? Oogwit zichtbaar? Half door de benen zakkend?

Ikzelf kan zeer slecht tegen de warmte, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik meteen ijlend op de grond lig te stuiptrekken. :D

Kleinere signalen voor mij dan door de benen zakkend in ieder geval. :+
Zwetend, minder alert op de omgeving, minder reageren op prikkels, minder enthousiast, minder voorwaarts. Zeer waarschijnlijk een aaneenschakeling van een combinatie van heel kleine signalen die een omstander niet opvallen.

Maar eerlijk: oververhitting wordt ook niet perse door iedereen opgepikt heb ik ooit ervaren. Ik heb ooit een shetlander van iemand anders naar de wasplaats gesleurd om zonder pardon onder de koude kraan te zetten voor minuten aan een stuk. Die stond alleen wat laag met zijn hals duf te kijken en wat sneller adem te halen. Toen we er al koelende een thermometer in stopten zagen we het ook aan de lichaamstemperatuur. Dus opletten is zeeeeer zeker geboden!!!

Om de parallel te trekken:
Eigenlijk net zoals in het rijden. Ik geef ze rust/bel een dierenarts/een behandelaar als ze minder soepel worden, moeite krijgen met buigen, minder gemotiveerd raken etc. Alles bij voorkeur vóór ze op 3 benen lopen of me er af gaan bokken in ieder geval.....

Een snelle google opdracht leert mij dat er nog steeds matige/half goede adviezen in omloop zijn hoe te handelen bij oververhitting. :n
Dit is bij mijn weten het beste en meest onderbouwde advies.
Bottom line komt het er op neer: zo veel mogelijk koud water all over. geen tijd en energie verspillen aan het koelen van bepaalde gebieden, schrapen of stappen tussendoor.
https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... 652278973/
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-06-25 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:40

Steppe schreef:
Zie dat de temperaturen op veel plaatsen niet zo hoog worden als eerst gedacht.

Hier staat de voorspeller nog steeds op 31 graden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:45

Afbeelding

Zaterdag 33 graden in Tilburg

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:50

Hier in de buurt zit een stalhouderij, daar zullen de paarden ook aan de bak moeten met hoge(re) temperaturen, je kunt moeilijk een trouwerij of andere afspraken afzeggen die gemaakt en betaald zijn.
Net wat hierboven ook gezegd is de één kan er niet tegen en de ander wel.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:52

Het feit dat er nog altijd allerlei argumenten overal vandaan getoverd worden om het goed te praten vind ik behoorlijk triestig.