[VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:16

Pfff wat een monster klus. Zou niets voor mij zijn. Wel interessant om te volgen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 20:51

Extra grove polijst pasta heeft helaas niet het gewenste effect -O-

Ondanks het nauwkeurig en oplopend schuren blijven er toch te diepe krassen achter. Een machine die net even weg schiet of niet 100 vlak erop ligt en je hebt al een mooie krullerige picasso te pakken. Het zit er zo in maar eruit kan je vergeten of je gaat er dwars doorheen _-:(

Een sinaasappelhuidje bij een auto oplossen draai ik mn hand niet voor om maar polyester valt me vies tegen ;( . Het is keihard en vreet schuurmateriaal. Een pad of velletje schuurgaas kan je een stukje van 60x60 mee doen. En dat dan in stapjes van p80 t/m p1000 :+ . Voor een klein project nog wel te doen maar niet voor een complete trailer.

Hoe nu verder; ik ga alles weer opschuren en heb vandaag een spuitpistool speciaal voor harsen besteld. Op hoop van zegen :=

pol013

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:01

Oef wat een klus!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 16:39

Een update over het spuitavontuur.....tja wat zal ik er eens van zeggen :')

Hars spuiten is absoluut niet te vergelijken met autolak, huis tuin en keuken verfblikken of zelfs latex muurverf wat toch een vergelijkbare stroperigheid en dikte heeft.

Ik maak gebruik van een zogenaamd dump gun. Hier kan je papieren wegwerpbakjes in zetten en heeft nauwelijks onderdelen. Is een hele simpele en makkelijk schoon te maken constructie. Erg belangrijk als je met 2 componenten werkt met een hele korte verwerkingstijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er staat geen druk op je verf reservoir. De lak druppelt er op basis van zwaartekracht uit en wordt buiten de nozzle met luchtdruk verneveld. Dat is een groot verschil ten opzichte van conventionele verfpistolen.

Er zit geen afsluiter op dus tenzij je hem rechtop houdt druppelt hij doodleuk verder. Als je niet oplet resulteert dat in dikke spetters zodra je er weer lucht op zet. Daarnaast heb je relatief veel verlies van lak, omdat het natuurlijk niet allemaal braaf voor de nozzle in het bakje gaat liggen.

Dus het vergt nogal wat oefening en handigheid.

En dan het resultaat; glad kan je vergeten, zelfs niet met maximale verdunning. Misschien als je heel dik spuit met weer risico op druipers of zakkers.

Deze hars heeft simpelweg niet de uitvloeiende eigenschappen zoals verf dat wel heeft.

Dus de structuur die blijft. Een dunne laag geeft meer structuur dan een dikke. Het is goed opletten met spuiten zodat je geen verschil in structuur krijgt.

Afbeelding
Flink wat ruimte nodig om goed te kunnen spuiten zonder dat alles er omheen vol met spetters zit.

Afbeelding
Links een dunne laag en rechts een dikkere.

Afbeelding
Een dunne laag direct na het spuiten. Je zit de strepen van waar net iets meer of iets minder zit.

Afbeelding
De strepen zijn na uitharding gelukkig grotendeels weg getrokken. Nog een beetje zichtbaar maar dat zal met de tijd door buiten staan en vervuiling steeds minder zichtbaar worden.

Afbeelding
De structuur lijkt een beetje op raptor liner en kan ik prima mee leven. Ik heb namelijk ook overwogen om de trailer in de raptor liner te zetten maar dat was veeeeeel te duur voor zo'n groot oppervlak. Nu wordt het alleen de kunst om heel de trailer consequent in deze structuur te spuiten. Beter 3x een dunne laag dan 1x te dik met afwijkende 'gladde' vlekken erin.

Afbeelding
Ik had vooraf ook geoefend met latex muurverf. Dat is ook wat dikker. Maar toch nauwelijk resterende structuur. Waarschijnlijk omdat verf uitvloeiende eigenschappen heeft en het vocht eruit dampt.

Als we de werkplaats koel genoeg kunnen houden dan ga ik morgen verder met spuiten.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:02

Oh ik vind dat ook echt best mooi hoor die structuur erin.

Ik volg en lees nog steeds mee alleen reageer ik niet steeds maar ik vind het knap hoe je zo doorzet. Wat een k*t klus lijkt me dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:10

Als stille meelezer vroeg ik me af wat het doet als je minder harder toe voegt.
Van vroeger wel geleerd dat dat het leven vaak wat gemakkelijker maakt, maar of dat nog steeds zo werkt, heb ik geen ervaring mee.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:07

ikke schreef:
Van vroeger wel geleerd dat dat het leven vaak wat gemakkelijker maakt, maar of dat nog steeds zo werkt, heb ik geen ervaring mee.

In welk opzicht? Langere verwerkingstijd of dat hij dan beter uitvloeit?

Er gaat 10% monostryreen verdunner doorheen. Dat is het maximale en verlengt de verwerkingstijd al iets. Ben bang dat als je er in combi met de verdunner er minder verharder in doet dat het dan plakkerig blijft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:28

Floortje_NL schreef:
ikke schreef:

In welk opzicht? Langere verwerkingstijd of dat hij dan beter uitvloeit?

Er gaat 10% monostryreen verdunner doorheen. Dat is het maximale en verlengt de verwerkingstijd al iets. Ben bang dat als je er in combi met de verdunner er minder verharder in doet dat het dan plakkerig blijft.

Wat ik ervan begrepen heb zou het wel uitharden maar de uithardtijd neemt dan merkbaar toe tot soms enkele dagen.
Maar dit is wel kennis van 30 jaar geleden dus ik behoud me het recht voor dat dit achterhaald is :D en dat de huidige generatie lak anders reageert.

Heb je de optie om met een beetje lak het uit te proberen?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:49

Wat een super interessant topic! Ik volg graag mee :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:58

Ik volg ook!

Wat een engelen geduld heb jij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:01

Wat een gaaf project! Ik volg ook mee :j

Haha, je struggles met polyester komen bekend voor! Hier inmiddels ervaringsdeskundige op onze boot.
Ik vind het wel apart dat je topcoat zo'n structuur geeft! Degene die ik gebruik vloeit aardig goed. (Al gebruik ik geen topcoat, maar eerst gelcoat en dan de DD lak)
Minder verharder zorgt er inderdaad alleen voor dat het minder snel uithardt, maar doet niks aan de dikte. Warmte doet dat wel. Als ik polyester gebruik in de winter/voorjaar dan zorg ik dat de pot lang genoeg binnen heeft gestaan om goed op kamertemperatuur te zijn. En in de zomer staan onze gelcoat potten juist altijd onder de koelkast waar het vrij koel is.

Ik gebruik zelf graag de producten van de IJssel. Die hebben geweldig uitgebreide handleidingen bij hun producten die echt stap voor stap beschrijven hoe je een professioneel resultaat krijgt, inclusief tips over welke schuimroller te gebruiken (daar zit ook veel verschil in!), welk type verdunner enz. Het aantal lagen, en welke korrel je nodig hebt om tussen de lagen door te schuren enz.
Het resultaat op onze mast was echt goed strak :D

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:13

Leuk al die volgers :D

@Ikke; het is een gokje maar ik heb net een deur gespoten met 1,3% harder ipv 2%. Poging 1 ging namelijk veel te snel met uitharden waardoor ik een halve beker weg kon gooien. De topcoat zou een verharder tolerantie tussen de 1 en 3% moeten hebben.

@8nnemiek; voor mij eens en dan nooit meer hoor die polyester :') .
De DD is inderdaad een lak en geen hars. Die heb ik hier ook al een pot klaar staan voor het dak. Het dak heeft alleen wat oppervlakkige kraaienpoten dus die kan ik fixeren met een epoxy primer en dan lakken. De topcoat is eigenlijk gewoon een gelcoat die uv bestendig is en kleefvrij uithard.

Voor degene die denken dat spuiten zo even snel gedaan is......al dat afplakken gaat 10x zoveel tijd in zitten dan het spuitklusje zelf is :+

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een poging gewaagd met de deur. Aanzienlijk groter oppervlak van de luikjes.

Poging 1 ging de mist in. Werd veel te snel hard, omdat een groter volume sneller hard wordt dan een kleine hoeveelheid. Werd snel te stroperig waardoor spuiten niet meer ging.

Poging 2 heb ik de mengverhouding aangepast. Is een probeersel dus afwachten of het goed komt.
- 200gr topcoat
- 30gr monostyreen verdunner (is 15% ipv de max 10% die ze adviseren)
- 2,5gr verharder (is 1,3% t.o.v. de topcoat ipv 2%)

Spuiten ging hiermee top. Net iets dunner waardoor er een homogene spuitnevel ontstond. Mooie dekking en evenredige structuur. Duimen dat hij zo goed uit wil harden :=

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:51

Topcoat heb ik inderdaad ook eens gebruikt, maar dat hardde toen niet lekker uit. Sindsdien gebruiken we altijd gelcoat, en zodra die min of meer uitgehard is en er niks meer overheen hoeft doen we er een laagje PVA overheen. Werkt vergelijkbaar als pealply maar het laat geen structuur achter, en het sluit af waardoor het volledig droogt. Dan was je het af met water en heb je een mooi strak resultaat.

Spuiten heb ik nooit geprobeerd. Dat schijnt inderdaad erg tricky te zijn. Knap dat het toch gelukt is! Ziet er goed uit.

De DD lak werkt trouwens echt heel fijn. Daar krijg je een super strak dak mee :D

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 22:39

8nnemiek schreef:
Topcoat heb ik inderdaad ook eens gebruikt, maar dat hardde toen niet lekker uit. Sindsdien gebruiken we altijd gelcoat, en zodra die min of meer uitgehard is en er niks meer overheen hoeft doen we er een laagje PVA overheen. Werkt vergelijkbaar als pealply maar het laat geen structuur achter, en het sluit af waardoor het volledig droogt. Dan was je het af met water en heb je een mooi strak resultaat.

Spuiten heb ik nooit geprobeerd. Dat schijnt inderdaad erg tricky te zijn. Knap dat het toch gelukt is! Ziet er goed uit.

De DD lak werkt trouwens echt heel fijn. Daar krijg je een super strak dak mee :D

Ik ken het niet maar klinkt al een heel gebruiksvriendelijk product :)

De DDlak blijft nog even mooi in het potje :+ . Ik repareer hier en daar wat kitrandjes bij het dak en dan ben ik voor nu wel klaar met dit project :')

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 22:59

Inmiddels is de hele trailer gespoten *\o/*

Ondanks de warmte was er met 15% verdunning en 1,3% verharder best goed te werken mits ik niet meer dan 300gr maakte.

Het goed doorharden duurt wel veel langer en zelfs na 2 dagen met deze temperaturen is hij nog een klein beetje kleverig. Je kan hem gewoon aanraken en hij voelt hard/droog aan. Maar als je je vinger er tegenaan drukt dan blijft er een licht vetafdrukje achter.

Ik heb 1 dikkere dekkende laag gespoten en daarna nog een dunne laag puur voor een homogene structuur.
Afbeelding

Nu alles weer in elkaar zetten en dat is echt prachtig werk, omdat je steeds beter het resultaat begint te zien :)

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de wanden weer vast gaan zetten en alles afkitten. Als je gaat kitten op een ondergrond met structuur dan is de tijd nemen heel belangrijk als je strakke kitranden wil hebben.

Afbeelding
Dus voor de zoveelste keer alles aftapen :=

Afbeelding
Onmisbare hulpjes

Afbeelding
Kit in de rand spuiten

Afbeelding
Afstrijken met het pvc pijpje en daarna nog met een natte vinger.

Afbeelding
Tape verwijderen

Afbeelding
Nog 1x heel zachtjes nastrijken met een natte vinger.

Afbeelding
Strakke kitnaden ondanks een ondergrond met structuur.

Afbeelding
Beetje bij beetje komt alles weer bij elkaar <3

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:43

Het schilderwerk lijkt zo wel echt heel mooi en strak!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:16

Wat goed! Eind in zicht *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:30

Heel mooi zo! En die kitrand is ook mooi strak geworden zeg.

Hopelijk zijn de wanden ook goed schoon te houden met die structuur. Scheelt natuurlijk dat het kneiterhard is en je er waarschijnlijk gewoon met de hogedrukreiniger overheen kan :Y)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 22:30

Bedankt allemaal :D :D :D

@8nnemiek; het moet een beetje 4x4 thema worden passend bij mn auto dus zo vaak zal ik hem niet wassen :')

Vandaag goed door kunnen werken en bijna helemaal klaar met de montage *\o/*

Morgen gaan de nieuwe stickers en striping erop. Daarna kan ik de voordeur afmaken qua hang en sluitwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:56

Wauw hij wordt wel echt heel gaaf!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 01:12

Hij laat een grote leegte achter -O-

Afbeelding

Morgen laatste update met foto's :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:54

Er blijft slechts een schim van over (op de vloer) :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:28

Ik heb wel vulling voor dat gat }:)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:40

ikke schreef:
Ik heb wel vulling voor dat gat }:)

:') :') :')

Wij ook, 1 auto op de brug, 1 auto onder de brug en nog 2 revisie projecten in de opslagruimte ernaast :+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:52

Tromgeroffel :# :# :#

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De stickers op de achterkant stonden me niet aan dus die heb ik er weer vanaf gepulkt := . Er zijn nog stickers voor de achterluiken onderweg dus dan kijk ik even wat ik dan wel wil met merk/type tekst.

Afbeelding
Super blij met deze stickers :D

Maar het kan natuurlijk niet allemaal goed gaan :roll:

Afbeelding
Hij reageert heel raar op water. Zodra hij weer helemaal door en door droog is dan trekken deze grauwe vlekken weer weg. Geen idee of ik hier iets mee moet en zo ja wat???