Ervaring Connect dressuurzadels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zephyr

Ervaring Connect dressuurzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:57

Goedemiddag,

Onlangs is bij mij de zadelfitter langs geweest en helaas zijn we tot de conclusie gekomen dat het zadel niet ideaal is voor het paard dat ik nu ben gaan rijden. Ik heb een anatomica dressuurzadel, maar het paard heeft een korte rug, waardoor het zadel net te lang is en voor het mooie iets te krap net na zijn schoft.
Ik wil voor een nieuw zadel gaan kijken (of tweedehands) maar dat is toch een lastige speurtocht vind ik. De zadelfitter verkoopt zelf het merk Connect en verwacht dat de Connect Diable met dikke kussens een goede optie. Nou ken ik dat hele merk niet en ben benieuwd of hier mensen ervaring daarmee hebben.

Of welk zadel hebben jullie op een paard met korte rug liggen?

Art_Ificious

Re: Ervaring Connect dressuurzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:57

Wat is kort, weet je hoeveel cm het draagvlak van de rug is?

Er loopt ergens een topic van een paard die eeb erg korte rug heeft, draagvlak 43 of 44cm dacht ik.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:05

Ik heb sinds een jaar een Connect Erasmus, ook vanwege de extreem korte rug van mijn Fries. Erg tevreden met het zadel!

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:27

Connect staat mij wel bekend als een goed merk, dus wat dat betreft geen red flags.
Zelf een zadel zoeken is een flinke klus, kan je zadelpasser je adviseren wbt alternatieven?
Anatomica is ook zeker geen kort zadel dus denk dat er qua lengte genoeg alternatieven zijn.

Als ik het lees is waarschijnlijk de vorm rondom de schoft nog belangrijker dan de totale lengte.(Persoonlijk zou ik ook liever met een net wat te lang zadel maar wel verder correct zadel rijden, mits de ruiter in balans kan zitten)

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 23:40

Art_Ificious schreef:
Wat is kort, weet je hoeveel cm het draagvlak van de rug is?

Er loopt ergens een topic van een paard die eeb erg korte rug heeft, draagvlak 43 of 44cm dacht ik.

Hij heeft ook 44cm draagvlak begreep ik van de zadelfitter. Ik zal eens zoeken...

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 23:44

siskeh schreef:
Connect staat mij wel bekend als een goed merk, dus wat dat betreft geen red flags.
Zelf een zadel zoeken is een flinke klus, kan je zadelpasser je adviseren wbt alternatieven?
Anatomica is ook zeker geen kort zadel dus denk dat er qua lengte genoeg alternatieven zijn.

Als ik het lees is waarschijnlijk de vorm rondom de schoft nog belangrijker dan de totale lengte.(Persoonlijk zou ik ook liever met een net wat te lang zadel maar wel verder correct zadel rijden, mits de ruiter in balans kan zitten)

Ik laat me ook zeker adviseren, alleen zij verkoopt alleen zadels van 3 verschillende merken waarvan ze denkt dat alleen de Connect gaat passen, dus dan is mijn keuze bij haar redelijk summier... Zo'n zadelpasconsult is toch ook prijzig om even bij een x aantal verschillende te gaan proberen. Aan de andere kant geef je veel geld uit aan een nieuw zadel, dus ik wil ook wel even goed uitzoeken hoe en wat...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:08

Zephyr schreef:
Of welk zadel hebben jullie op een paard met korte rug liggen?

Hier een schutte zadel. Die zijn ook niet lang :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:42

44 cm is een hele 'nette' lengte, daar gaat je probleem waarschijnlijk niet liggen maar wel in het verhaal rondom de schoft verwacht ik.

Het is inderdaad lastig met zadelpassers, 3 merken is al best wat. Wil je een tweedehands dan kan dit best een zoektocht worden. Eventueel mag je pb doen dan kan ik kijken of ik iemand weet in de omgeving!

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:12

Nadat ik me verder verdiept het in zadels en een connectzadel heb kunnen proefrijden ga ik binnenkort met de zadelfitter een aantal zadels proberen waaronder de Connect. Ik ben reuze benieuwd wat het gaat worden waar zowel paard als ruiter blij van worden....

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:01

Voor mijn merrie heb ik een Connect Diable. Fijn en kort zadel. Ik heb ‘m gekocht bij Van Hulst zadels.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 23:11

Hoe lang rij je er al mee?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:35

Zephyr schreef:
Hoe lang rij je er al mee?

Misschien niet meer relevant maar voor andere nog wel! Maar ik heb een connect erasmus en ben er niet zo blij mee. Vind de steunen erg breed maar niet hoog, waardoor je wat naar achter wordt geduwd met je been, maar geen steun vanaf voor hebt. Ook krijgen meerdere zadelpassers het zadel niet goed passend, deze blijft flink schuiven :(

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 00:34

Ow wat balen zeg! Ik heb uiteindelijk een connect Diable gekocht. Ben ik enorm blij mee en ligt heel erg mooi. Nu een half jaartje dat ik ermee rijdt..

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 00:39

Zephyr schreef:
Ow wat balen zeg! Ik heb uiteindelijk een connect Diable gekocht. Ben ik enorm blij mee en ligt heel erg mooi. Nu een half jaartje dat ik ermee rijdt..

Volgensmij is bij de diable de wrong veel groter en het zitvlak wat super dan bij de erasmus! Ik zou dat achteraf ook fijn gevonden. En niet elk merk past bij elk paard helaas en ik denk dat ik z’n gevalletje ben :)

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 13:49

floortjeRein schreef:
Zephyr schreef:

Volgensmij is bij de diable de wrong veel groter en het zitvlak wat super dan bij de erasmus! Ik zou dat achteraf ook fijn gevonden. En niet elk merk past bij elk paard helaas en ik denk dat ik z’n gevalletje ben :)

Nee, ik geloof ook absoluut dat niet elk zadel op elk paard past. Ik heb uitgebreid met een zadelpasser het zadel uitgekozen. Daarna is die nog volledig op maat aangepast en na 3 maanden rijden is die nog een keer gecontroleerd. Nu heb ik wel het idee dat ik een heel fijn passend zadel heb, hoop dat het paard er ook zo over denkt....

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 14:30

Ik heb mijn connect diable al 2 jaar en ben er nog altijd blij mee. Mijn paard heeft een hele moeilijke rug en dit is de enige die super past.