[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:37

ikke schreef:
De meeste mensen denken er niet over na en gelukkig voor hen zijn de marges meestal voldoende dat het toch goed gaat.

Het maakt niet uit wat de opgegeven kogeldruk is, dat is slechts de maximale waarde; waar het om gaat is dat de daadwerkelijke kogeldruk beneden die toegestane waardes blijft.

Klopt maar wat is (ongeveer) de kogeldrukte van een alu trailer met 1 of 2 paarden daarin? OK weet dat dit meestal te maken heeft met however de kogel is van waar het paard staat maar google geeft me 101 situaties dat ik het zelf niet meer goed kan inschatten.

Ik wil veilig de weg op zonder dat ik me zorgen moet gaan maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:42

Tweepaards Ifor zit richting de 100kg als je 'm correct laad. Je kunt dat een klein beetje beïnvloeden door de balk naar voren of naar achteren te doen, als jouw trailer die optie heeft.

Je kunt het vrij simpel checken door een personenweegschaal onder het neuswiel te doen. Binnen een kleine marge klopt die waarde wel en anders een disselweger gebruiken.

Dees

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 23:52

Mijn Bucker Careliner Alu met 2 paarden erin en een zak voer in de zadelkamer gaf een kogeldruk van 75 kg. Gemeten met zo'n rode disselmeter.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:01

Kogeldrukte van een vivaro was (zegt google)80-90kg als je veilig de baan op wilt.

Dat trucje met de weegschaal wist ik niet :D dat moeten we eens proberen.

Ik heb nog niet van bucker trailers gehoord eigenlijk. Ben je content van de jouwe?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:18

Hij is zwaar maar verder nog te nieuw om iets van te vinden.
Dat panorama dakje is wel echt geweldig.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:07

Met een beetje gepraat en wat gevraagd. Blijkbaar is opel en dergelijke bij een groep gegaan in 2018 waarvan de motors niet zo denderend zijn. En ik werd geadviseerd dat een mercedes vito best goed was (maar tja, die prijs ligt hoog soms) of een citroen jumpy.

Alleen is de trekkracht van zon jumpy nogal all over the place? De ene is 1500kg de andere zegt dan weer 2500. Tot nu toe de versies die ik zie zijn maar 750 of 1500 geremd. Zie ik iets verkeerd?

In principle zou ik goed zitten met een vivaro voor 2018. Alleen geen idee of deze een rubberen of ketting distributieriem hebben.

Renault zou goed zijn zeiden ze, maar met al mn persoonlijke ervaringen blijf ik er liever van weg. Dus naar die autos kijk ik niet meer.

Weet iemand iets meer over de jumpy? Wordt deze zelfs gebruikt voor trailer trekken? Ik heb deze nog nooit op een wedstrijd gezien met trailer erachter. De meeste voertuigen die ik zie zijn pickups, jeeps of zo van die vivaros/traffics

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:32

Waarom zou een Citroën een betere koop zijn dan een Renault? Beide niet erg sterk kwa betrouwbaarheid.

Je ziet VW busjes best vaak met een paardentrailer erachter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:45

Dees schreef:
Waarom zou een Citroën een betere koop zijn dan een Renault? Beide niet erg sterk kwa betrouwbaarheid.

Je ziet VW busjes best vaak met een paardentrailer erachter.

Maar de huidige VW-bus is ook niet meer wat ie ooit was. Goed inlezen en opletten welke motor en versnellingsbak je moet hebben om probleemloos rond te toeren.

Citroën heeft een Jumpy en een Jumper; die worden nogal eens door elkaar gehaald.

Wat is er mis met een Ford Transit? Bij de oudere types kan roest een ding zijn maar verder zijn het volgens mij hele fatsoenlijke auto's. In het verleden een paar keer zo'n ding gehuurd en die deed het best, ondanks z'n beperkte vermogen en ruim 200k op de teller.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:53

Transit vond ik dat die nogal veel verbruikte maar dat kon aan vanalles liggen. En die zijn nu nog altijd best duur.

Maar dacht wel dat de jumpy wel niet zo goed zou zijn. En idd echt die motors nakijken. Die vw moet ik nog bekijken

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:57

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:02

Beide zien er op het eerste gezicht niet slecht uit. Bij auto's van deze leeftijd is het belangrijk om ze individueel te bekijken. Hoe ziet ie er van dichtbij uit? Is er een aantoonbare onderhoudshistorie? Hoe zijn de banden, remmen enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:06

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:08

Ja ik moet ze sowieso gaan bekijken, maar twijfelde welke ik eerst zou gaan bekijken.. neig zelf naar de subaru.. niet alleen vanwege de opties maar ook vanwege de 2,5 motor

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:09

Subaru, die zijn vaak motorisch onverwoestbaar. Maar goed als ie slecht onderhouden is en bijvoorbeeld op korte termijn nieuwe remmen enz moet en de ford heeft dat niet..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:04

Ik heb ook een Outback en bevalt me prima, mag 1800 kg trekken dus genoeg vaan 1 paard en trailer.
Rijdt wel 1 op 10 (gemiddeld) dus niet heel zuinig.
Ik heb wel de schakelbak

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:53

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:52

Subaru is onverwoestbaar die zou ik 100x liever hebben dan de Ford.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Goedendag,

Wellicht kunnen jullie me nog herinneren, van de excels en overpeinzingen in maart :D . Want kapotte auto, reparatie offerte 3000 e en waarde auto minder.

En toen, toch maar in april second opinion en... 350,- ! Dus inmiddels ge-apkd, gerepareerd en loopt als een zonnetje. Haalde eind vorige maand de 3 ton op de teller, wel een Franse maar voor je het weet zitten we in het rijtje van Ikke met 350k+ op de teller.

Of niet dus zojuist voor het eerst in mijn leven ANWB lidmaatschap aangeschaft :+ .

Zodra hij (of eerder een zij, met de Franse slag) het begeeft meld ik me weer :).