Op naam zetten/ overschrijven stamboek Arabisch Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Op naam zetten/ overschrijven stamboek Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 21:14

Vraagje voor de mensen die iets bekender zijn in de Arabieren (stamboeken) wereld.

Wij hebben twee Arabieren. Eentje ingeschreven bij AVS, eentje bij BAPS.
Is het nodig/ de moeite waard om de paarden op onze naam over te schrijven.
En mbt degene met een BAPS paspoort: moet deze over gezet worden naar het AVS?

Domme vraag misschien, maar ik heb dus echt geen verstand van dit soort zaken. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:32

Op naam zetten is alleen zinnig als je ermee wilt fokken of showen. Geldt trouwens voor alle stamboeken.

Wat betreft het BAPS-paard, dat moet officieel geimporteerd zijn of worden om het in NL op een UBN-nummer te kunnen registreren. Op UBN registreren is verplicht. Het AVS kan die import regelen. Ik weet niet of het ook via RVO zelf kan, want dat zal goedkoper zijn, het AVS kennende.
Dat zou je even bij RVO moeten nagaan. Daar kun je ook checken of het paard al officieel geimporteerd is. Als dat ooit gedaan is via het AVS dan krijg je volgens mij een AVS-papier, maar het paard kan al eerder aangemeld zijn bij RVO als import. Tot een paar jaar geleden kon je dat nl gewoon als eigenaar doen.

Het paspoort blijft gewoon een BAPS paspoort. Paard krijgt er in principe gewoon maar één (tenzij het zoek raakt)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 21:38

Ah thanks, ik ga dat ff checken wat betreft importeren. Ik heb 'm namelijk een paar jaar terug van de fokker gekocht en nooit te horen gekregen dat ie als import geregistreerd moet worden. :o

Fokken of showen ga ik niet met ze doen. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:24

Een Belgische fokker zal de specifieke UBN-regels van NL ook niet kennen. En die UBN-verplichting bestaat nog niet zo lang.

Maar dieren moet je eigenlijk altijd officieel importeren. Ook katten en honden en zo. Gebeurde tot voor kort (en nu nog wel) niet altijd even officieel, maar de regels en controles worden wel steeds strenger.

Sherivey

Re: Op naam zetten/ overschrijven stamboek Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 07:07

Ik heb het avs even gemaild hierover, zodat ik alles alsnog netjes kan regelen. :)