Eef_Bam schreef:Interessante discussies hier.Kan me wel vinden in het sentiment van Ts. stukje hypermobiliteit herken ik gevoelsmatig wel bij veel warmbloeden die ik gereden en gezien heb. Misschien technisch niet hypermobiel maar wel erg elastisch en "veel veer" en toch ook wel meer aanleg voor dingen als peesblessures. Ook is er gevoelsmatig voor mij een correlatie tussen elastisch zijn in het lijf en sensibel/rillerig zijn.
Daarnaast ook veel slechte kwaliteit hoeven bij de gemiddelde warmbloed. Zo vaak dunne zolen en matige hoeven, dan heb ik het niet over de stand maar de kwaliteit van het hoorn.
Heb nu per ongeluk een warmbloed paard die al die eigenschappen niet heeft, paard mist souplesse, niet hoogbenig, is onverstoorbaar en heeft kneiterharde hoeven. Dier gaat nooit een dressuurwonder worden, maar toch heb ik na veel medische pech wel het gevoel dat ik met deze meer kans maak om er langer van te kunnen genieten. Nogmaals is dit een mening en geen feit. Maar heb wel het idee dat de onderzoeken die ts heeft aangehaald dit toch deels onderbouwen.
Fijne bijdrage...
Ja, ik denk dat we als mens graag denken 'dat het allemaal wel een beetje meevalt'...
Met name wanneer het bestaande ideeën, visie, patronen zou doorbreken om er anders naar te gaan kijken.
Het rommelt natuurlijk wel eens vaker in stamboeken, critici maken zichzelf niet altijd populair.
Daarbij is het opgroeien van veel warmbloeden ook niet heel goed geregeld. Ze staan in groepen met leeftijdsgenoten op zachte vlakke ondergronden, en gedurende de winter ook nog eens vaak binnen in een groepshuisvesting.
Wanneer een dier in aanleg dus al 'weker' is, 'hardt' het ook nog eens minder uit en traint het minder zijn proprioceptie.
Ik vind het lastig te begrijpen dat die vormende jaren daardoor dus slecht benut worden.
Ik ben blij te horen dat jouw 'degelijke' paard dan misschien wel een minder spectaculaire beweger is, maar dat het dan misschien wel leidt tot meer zorgeloze jaren! Eigenlijk zou dat toch veel vaker zo moeten zijn.
Veel kundige mensen belanden met hun zeer 'goede' paarden toch wel erg vaak op klinieken, ik vind dat wel zorgelijk...