Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 17:59

Elisa2 schreef:
Dat gezegd hebben, hebben wij een Fjord gehad die uit een natuurgebied kwam..prachtig zou je denken. Maar beestje heeft daardoor nooit 100% vertrouwen in mensen gehad en dat bracht de nodige problemen met zich mee terwijl de andere Fjord die gewoon opgegroeid is met mensen dat vertrouwen wel had en zoveel makkelijker was. Voor mij is opgroeien in een natuurgebied zonder mensen dus niet perse een plus.

Misschien zijn ze zelfstandiger en moeten ze de meerwaarde van mensen leren kennen?
Alle paarden die ik ken, en dat zijn er heel veel, die zijn opgegroeid in een begrazing zijn juist hele makkelijke sociale dieren.
Ze worden wel bekapt, ontwormd en gecheckt in deze opfokgroepen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:00

pol013 schreef:
Als iemand in het wild opgegroeide paarden leuk vind is dit nog wel een interessante: Thuringgeti.
Die hebben warmbloeden die gewoon wild opgroeien op 2.500ha. Blijkbaar heb je daar helemaal geen Koniks voor nodig (al hebben ze die ook). Kan dat met warmbloeden net zo prima.
Enige vorm van beheer is er wel. Maar er wordt niet bepaald mee gefrutseld.
één keer per jaar is er een veiling. Daar worden ze wel wat op voorbereid.

Ze hebben dressuur en springpaarden. Er komt vanalles vandaan. Van gebruikspaarden tot paarden die het in de sport uitstekend doen. Eigenlijk zoals bij iedere fokker dus.

https://www.agrar-crawinkel.de/thueringeti-pferde/

https://www.youtube.com/watch?v=Fe_5tPLefjk&t=186s

Waarom we dit in Nl niet gewoon ook doen? Met functionele paarden begrazen die daarnaast nog marktwaarde hebben? Omdat bezoekers er dan niet vanaf kunnen blijven vermoed ik.......

Leuk zeg! Echt heel erg gaaf!

Ik denk dat het ons in NL ook aan ruimte ontbreekt…

superpony

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:40

Ik vind paarden die echt paardentaal spreken vaak juist goed te trainen. De rest is ook een kwestie van tijd en aanpak. Teveel trainers willen een standaard riedeltje in bepaald tijdsbestek afspelen.

Maar ook kopen soms de verkeerde mensen juist zo een pony en dan werkt het ook niet. Mensen die juist een sterke, coole pony zoeken die altijd braaf en nuchter is. Vaak missen ze zelf wat skills en ervaring en dan kom je toch weleens bedrogen uit.

Zelfde als dat men bepaalde rassen goede kinderpony's vindt. Ja, na training......Of je kind moet al heel handig zijn.

Het uiterlijk geeft uiteindelijk vaak ook een verkeerde indruk.

Maar andersom precies hetzelfde. Hete paarden kunnen heel erg betrouwbaar zijn. Alleen hun overkomen kan erg afschrikken en als je angst hebt kan het botsen.

Maar de vooroordelen die vaak ook als algemeen geaccepteerde feiten rondgaan zijn soms wat misplaatst......helaas. en dat geldt voor elk type paard.

Mensen zouden minder naar uiterlijk moeten kijken en zich niet zo gek moeten laten maken. Veel kijken en paarden echt goed proberen en het paard kopen dat bij je past. Niet het plaatje dat je wenst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:42

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Dat gezegd hebben, hebben wij een Fjord gehad die uit een natuurgebied kwam..prachtig zou je denken. Maar beestje heeft daardoor nooit 100% vertrouwen in mensen gehad en dat bracht de nodige problemen met zich mee terwijl de andere Fjord die gewoon opgegroeid is met mensen dat vertrouwen wel had en zoveel makkelijker was. Voor mij is opgroeien in een natuurgebied zonder mensen dus niet perse een plus.

Misschien zijn ze zelfstandiger en moeten ze de meerwaarde van mensen leren kennen?
Alle paarden die ik ken, en dat zijn er heel veel, die zijn opgegroeid in een begrazing zijn juist hele makkelijke sociale dieren.
Ze worden wel bekapt, ontwormd en gecheckt in deze opfokgroepen.

Daar heb je denk ik gelijk het verschil. Die zijn wel mensen gewend en deze was dat totaal niet.
Hij was absoluut niet zelfstandiger, heel onzeker met verlatingsangst en bang voor schaduwen en dingen achter hem. Daarbij introvert, snel spanning opbouwen en dan ontploffen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 01:22

Ik heb een konik uit een begrazingsproject gehad en dat was een heel leergierig diertje.
Ik had haar wel geselecteerd omdat ze interesse toonde. Op dag 1 kon ik al contact leggen aan de hand van kriebelen en volgde ze zonder halster. Op dag 3 kon ik haar een halster aandoen en meelopen volgde snel en vastbinden en poetsen m, hoeven krabben ook. En nee, die was nog nooit in handen geweest behalve verhuis naar een tussenhandelaar.

Begrazingsgebieden volzetten met pony’s of paarden die meer ‘naar de markt liggen’ omdat die paarden dan zogezegd een toekomst hebben lijkt mij een utopie.
Ook daar komt een overschot van en ook die belanden in de vleesmolen.

Ik volg al even en wou maar reageren omdat ik het gevoel krijg dat ze in een slecht daglicht staan. Onbekend maakt onbemind. Moesten we ze vaker voorbij zien komen onder het zadel en aangespannen zou men er waarschijnlijk anders over denken.

Daar kan ik me vinden in het punt dat er al veel andere gekendere rassen zijn waar de konik moeilijk tegenop kan boksen. En dat maakt dat er weinig ruimte is voor de konik om tussen te kruipen.

Ze hebben uiteraard een eigen wil en karakter, maar dat hebben wel meer rassen die daar niet op benadeeld worden, omdat we ze al langer kennen.

Ze gaan vergelijken met sportpaarden is gewoon onzin. Het zijn geen warmbloeden en ze zullen zowiezo niet zijn weggelegd voor de ruiter die de topsport in wil gaan. Net als andere rassen dit ook niet zijn.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:27

Wat mij stoort is vooral het grote gebrek aan beheer. Aangezien de roofdieren de kuddes niet kunnen selecteren, moet de mens het gewoon doen. Het is gewoon onze plicht als mens!

Hoe dat dan economisch en praktisch kan?
In New forest bijvoorbeeld werkt het wel, zo:

Je zei:

Hoe worden de new forest pony's in het nationaal park beheerd?

ChatGPT zei:

De New Forest pony’s in het Nationaal Park New Forest (in het zuiden van Engeland) worden op een unieke en traditionele manier beheerd, die teruggaat tot de middeleeuwen. Hier is een overzicht van hoe het beheer in grote lijnen werkt:

1. Eigendom en ‘Commoning’

De pony’s zijn niet wild, maar behoren tot lokale inwoners die het recht van ‘commoning’ hebben. Dit zijn traditionele gebruiksrechten die aan bepaalde woningen in het gebied zijn verbonden.

Deze ‘commoners’ mogen hun dieren (meestal pony’s, runderen, en soms varkens) vrij laten rondlopen in het bosgebied.

2. Vrij rondlopen, maar met toezicht

De pony’s lopen het hele jaar door vrij rond in het park. Ze zijn gewend aan mensen, maar worden niet gevoerd door bezoekers, omdat dat hun natuurlijke gedrag kan verstoren.

Elke pony heeft een eigenaar en wordt gemerkt, meestal door een brandmerk.

3. Beheer door de Agisters

Een kleine groep mensen, de Agisters, is verantwoordelijk voor het dagelijkse toezicht op de dieren. Ze controleren de gezondheid, verzorgen zieke dieren en houden toezicht op het aantal dieren in het gebied.

4. Pony Drifts en gezondheidscontroles

In de herfst worden de pony’s bijeen gedreven in zogenaamde ‘drifts’, waarbij ze worden gecontroleerd op gezondheid, ontwormd, en veulens eventueel worden verkocht of weggehaald.

Dit jaarlijkse evenement is belangrijk om de populatie te beheren en de gezondheid van de dieren te waarborgen.

5. Fokbeheer

Om inteelt te voorkomen en de kwaliteit van de populatie te behouden, wordt het aantal hengsten streng gereguleerd. Slechts een beperkt aantal goedgekeurde hengsten mag in het dekseizoen loslopen.

6. Ecologische rol

De pony’s spelen een belangrijke rol in het landschapsonderhoud: ze houden de vegetatie kort, waardoor zeldzame planten en insecten kunnen floreren en het open heidelandschap behouden blijft.

7. Toezicht door de Verderers en andere instanties

Het beheer wordt ondersteund door verschillende organisaties zoals de Verderers of the New Forest, Forestry England, en Natural England. Deze instanties werken samen met de commoners om het gebied en de dieren in balans te houden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:44

Zo doen ze het in Spanje en Portugal ook met veel grote kudden paarden. Fokmerries worden dan ieder jaar de manen afgeschoren bijv.

Knolselder, het zal ook wel uitmaken wat hun eerste ervaringen zijn met mensen en afhankelijk van het karakter verder.

Het gebrek aan beheer stoort mij ook hier in NL, ik vind het gewoon een vorm van dierenmishandeling. Daar kunnen alleen de dieren en het ras zelf niks aan doen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:02

Interessante discussies hier.Kan me wel vinden in het sentiment van Ts. stukje hypermobiliteit herken ik gevoelsmatig wel bij veel warmbloeden die ik gereden en gezien heb. Misschien technisch niet hypermobiel maar wel erg elastisch en "veel veer" en toch ook wel meer aanleg voor dingen als peesblessures. Ook is er gevoelsmatig voor mij een correlatie tussen elastisch zijn in het lijf en sensibel/rillerig zijn.

Daarnaast ook veel slechte kwaliteit hoeven bij de gemiddelde warmbloed. Zo vaak dunne zolen en matige hoeven, dan heb ik het niet over de stand maar de kwaliteit van het hoorn.

Heb nu per ongeluk een warmbloed paard die al die eigenschappen niet heeft, paard mist souplesse, niet hoogbenig, is onverstoorbaar en heeft kneiterharde hoeven. Dier gaat nooit een dressuurwonder worden, maar toch heb ik na veel medische pech wel het gevoel dat ik met deze meer kans maak om er langer van te kunnen genieten. Nogmaals is dit een mening en geen feit. Maar heb wel het idee dat de onderzoeken die ts heeft aangehaald dit toch deels onderbouwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 19:58

Eef_Bam schreef:
Interessante discussies hier.Kan me wel vinden in het sentiment van Ts. stukje hypermobiliteit herken ik gevoelsmatig wel bij veel warmbloeden die ik gereden en gezien heb. Misschien technisch niet hypermobiel maar wel erg elastisch en "veel veer" en toch ook wel meer aanleg voor dingen als peesblessures. Ook is er gevoelsmatig voor mij een correlatie tussen elastisch zijn in het lijf en sensibel/rillerig zijn.

Daarnaast ook veel slechte kwaliteit hoeven bij de gemiddelde warmbloed. Zo vaak dunne zolen en matige hoeven, dan heb ik het niet over de stand maar de kwaliteit van het hoorn.

Heb nu per ongeluk een warmbloed paard die al die eigenschappen niet heeft, paard mist souplesse, niet hoogbenig, is onverstoorbaar en heeft kneiterharde hoeven. Dier gaat nooit een dressuurwonder worden, maar toch heb ik na veel medische pech wel het gevoel dat ik met deze meer kans maak om er langer van te kunnen genieten. Nogmaals is dit een mening en geen feit. Maar heb wel het idee dat de onderzoeken die ts heeft aangehaald dit toch deels onderbouwen.

Fijne bijdrage...
Ja, ik denk dat we als mens graag denken 'dat het allemaal wel een beetje meevalt'...
Met name wanneer het bestaande ideeën, visie, patronen zou doorbreken om er anders naar te gaan kijken.
Het rommelt natuurlijk wel eens vaker in stamboeken, critici maken zichzelf niet altijd populair.

Daarbij is het opgroeien van veel warmbloeden ook niet heel goed geregeld. Ze staan in groepen met leeftijdsgenoten op zachte vlakke ondergronden, en gedurende de winter ook nog eens vaak binnen in een groepshuisvesting.
Wanneer een dier in aanleg dus al 'weker' is, 'hardt' het ook nog eens minder uit en traint het minder zijn proprioceptie.
Ik vind het lastig te begrijpen dat die vormende jaren daardoor dus slecht benut worden.

Ik ben blij te horen dat jouw 'degelijke' paard dan misschien wel een minder spectaculaire beweger is, maar dat het dan misschien wel leidt tot meer zorgeloze jaren! Eigenlijk zou dat toch veel vaker zo moeten zijn.
Veel kundige mensen belanden met hun zeer 'goede' paarden toch wel erg vaak op klinieken, ik vind dat wel zorgelijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:13

Dat komt imo toch echt omdat de meeste mensen hun paarden kapot rijden..

Het klopt wel dat veel warmbloeden meer veer hebben, dat komt door langere en wekere koten. Dat maakt ze inderdaad blessure gevoeliger maar is niet hetzelfde als hypermobiliteit.
Of het wenselijk is.. dat is even een andere vraag. Ik denk dat alles waar TE voor staat niet goed is. (behalve tevreden)

Maar kijk eens naar warmbloedhengsten van dertig jaar terug en nu en dan is er te zien dat de hoogbenigheid toegenomen is en de koten langer en weker zijn geworden. Dat is ook waarom een Konik weinig dressuur aanleg heeft oa..korte koten = weinig veer.

(en ja de karakters zijn denk ik bij de warmbloeden in verhouding met dertig jaar geleden ook wel wat sensibeler geworden)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 20:19

Elisa2 schreef:
Dat komt imo toch echt omdat de meeste mensen hun paarden kapot rijden..

Het klopt wel dat veel warmbloeden meer veer hebben, dat komt door langere en wekere koten. Dat maakt ze inderdaad blessure gevoeliger maar is niet hetzelfde als hypermobiliteit.
Of het wenselijk is.. dat is even een andere vraag. Ik denk dat alles waar TE voor staat niet goed is. (behalve tevreden)

Maar kijk eens naar warmbloedhengsten van dertig jaar terug en nu en dan is er te zien dat de hoogbenigheid toegenomen is en de koten langer en weker zijn geworden. Dat is ook waarom een Konik weinig dressuur aanleg heeft oa..korte koten = weinig veer.

(en ja de karakters zijn denk ik bij de warmbloeden in verhouding met dertig jaar geleden ook wel wat sensibeler geworden)

Dat hypermobiliteitsverhaal en die missende nekband komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Je kunt dus niet stellen dat al die kapotte paarden te danken zijn aan louter incapabele mensen. Natuurlijk, veel mensen zijn incapabel... of nou ja, vooral ongeduldig en grofstoffelijk.
En natuurlijk komt veel leed daar vandaan.
Mensen zijn een trainer van hun paard, maar hebben niet de kennis van een trainer. Ze trainen teveel, te lang, verkeerd.....

Maar er belanden ook veel paarden van capabele fijne ruiters op de kliniek.

Ik kan nu niet met 100% zekerheid stellen dat het huidig fokbeleid het gros van onze paarden verzwakt heeft, maar jij kunt niet met 100% zekerheid stellen dat dit NIET zo is.

Ik denk dat er voldoende aanleiding is tot zorgen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:13

Nee dat zeg ik ook niet, alleen dat die paarden niet automatisch ook hypermobiel zijn. Langere en wekere koten die voor meer veer en souplesse zorgen zijn ook blessuregevoeliger. Toch is dat echt iets totaal anders dan hypermobiel zijn.

Het hypermobiliteitsverhaal bij warmbloeden vind ik nogal gehyped, maar dat is mijn mening. En ja, er zijn talloze andere gezondheids issues die aandacht vragen, die zijn ook algemeen bekend.
Leibrandt is ook de enige die EVCM onder hypermobiel schaart terwijl het malformaties zijn van de halswervels en het dus in de botten zit. En naar mijn mening schaart Leibrandt teveel onder hypermobiliteit omdat ze daar een verdienmodel van heeft gemaakt. :o
Zo ook neurologische aandoeningen zoals hanetred etc. hebben helemaal NIETS met hypermobiliteit te maken.

En het is niet alleen dat mensen dan incapabel zijn maar management speelt ook een grote rol, te vroeg een te grote belasting, teveel forceren, slechte bodems etc.

Het is maar de vraag of ook veel paarden van capabele fijne ruiters op de kliniek belanden, daar is geen onderzoek naar gedaan maar sommige klinieken bieden niet voor niks ook fysio/ revalidatie aan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:40

Eef_Bam schreef:

Mijn eerste paard is precies zoals jij in de laatste alinea omschrijft. Om te zien vrij grof, simpele gangen, zeer koel karakter en echt keiharde hoeven. Is ook op ouder springbloed gefokt. Heeft helaas veel meer ellende gezondheidstechnisch (ook peesblessure aan achterbeen) in de 14 jaar dat we hem hebben dan mijn grote NRPS'er met veel (Anglo) Arabisch bloed die ik nu ZZ licht rij. Die hebben we ook alweer 8 jaar en heeft nooit een blessure gehad. In mijn ervaring is dat dus helaas niet een leidende factor.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de demping vd koten juist ook weer problemen kunnen voorkomen? Even omgedacht? Maar als ik bv kijk naar hardlopers, sommige veren veel in hun loop, anderen totaal niet, en het totaal niet veren is weer meer impact op knieën etc. We "veren" niet voor niets in dat opzicht. Maar ik vind het interessante materie!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:53

Wat is duurzamheid?
Kunnen komen tot een GP carrière in de dressuur, idem in het springen, de hoogste categorieën kunnen lopen in de endurance, de olympische Spelen kunnen halen in de eventing, lange dagtochten kunnen maken, vele jaren op een ranch kunnen werken en heel oud kunnen worden in een natuurgebied.
Het vraagt telkens een ander soort gezondheid/bouw/duurzaamheid.
Elk ras/bouw is meer geschikt voor een bepaalde discipline. Het is geen zwart-witte situatie.

Wat mij wel stoort is dat er "stamboeken" zijn waar er nauwelijks of geen gezondheidsselectie gebeurt. Maar ook de fokkers hebben hun verantwoordelijkheid: fokken met een ondermaatse of zwakke merrie is not-done.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:08

Daar ben ik het ook mee eens. Wat je ermee wilt en hoe je het paard wilt houden, bepalen in grote mate ook wat voor paard niet alleen geschikt is voor jou, maar ook of het gezond kan zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:47

Eef_Bam schreef:
.

Ligt dat niet ook deels aan de houderij?
Hier vroeg de hoefsmid spontaan of ik mijn paarden uitgezocht had op goede voeten?

(het antwoord is nee, al kijk je natuurlijk wel even naar de voeten van een paard als je gaat kopen.)
Maar hier lopen ze alle 3 gewoon zonder ijzers én ze komen gewoon op straat. Dat vergt wel een houderij met veel beweging, goede voeding en onderhoud. En dat is nou net wat de meeste warmbloed sportpaarden niet hebben. Dus of de slechte voeten zelf de gemene deler zijn? Of de houderij?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:21

Dat laatste vind ik ook interessant om dieper over na te denken.Want hoeveel paarden hebben ruimte genoeg om zeg een kwartier lang rechtuit over een stevige bodem te kunnen galopperen ? Daar krijg je sterke benen van lijkt me.Niet een postzegel paddock met zwaar zand en alleen scherpe wendingen voor de hekken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:35

office schreef:
Dat laatste vind ik ook interessant om dieper over na te denken.Want hoeveel paarden hebben ruimte genoeg om zeg een kwartier lang rechtuit over een stevige bodem te kunnen galopperen ? Daar krijg je sterke benen van lijkt me.Niet een postzegel paddock met zwaar zand en alleen scherpe wendingen voor de hekken.

In West Europa?
Geen enkel!
Een kwartier aab 24 km/u = 6 km.
Niemand heeft een weide van km lang en je vraagt dqn ook nog stevige bodem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:14

Ik herken dat eigenlijk niet zo die slechte voeten. Misschien als er veel EV in zit.. dat brengt wel dunne zolen en platvoeten vaak.

Daarnaast inderdaad management.. maar ook of iemand wel een goede smid heeft of niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:07

Platvoeten is ook deels bodem afhankelijk denk ik.
Paarden die ik meegeemigreerd heb hebben na hun verhuizing stijlere (normalere) voeten gekregen dan op nederlandse bodem. Ze waren niet beslagen, dus geen effect van een ander ijzer.

Mijn Nederlandse smid destijds noemde die platvoeten dan ook moerasvoeten :D

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:56

Dat laatste zou best kunnen. Paarden (en andere dieren) die in een moerassig gebied leven hebben vaak plattere voeten, want dan zakken ze minder snel weg in de modder. De Poitevin (Frans trekpaard) bijvoorbeeld komt uit een moerasgebied en staat bekend om platte voeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:58