Cap voor ovaal hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Cap voor ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 12:22

Ik heb nu een Harry's Horse Challenge, destijds de fijnstje uit een pas sessie bij de epplejeck, waarvan toen gezegd werd dat 'ie behoorlijk ovaal was. Hij voelt op zich niet verkeerd qua pasvorm, maar ik kom steevast met een dikke rode streep op mijn voorhoofd van het paard en het duurt uren voordat dit weg is :7
Heb al wat geknutseld met een stukje neopreen enzo, maar het blijft een afdruk geven.

Caps die ik daarvoor had pasten eigenlijk ook nooit helemaal lekker. Altijd teveel ruimte aan de zijkanten.

Ik heb al wel wat oudere topics gevonden waarin de Uvex Perfexxion & Exxential werden aangeraden, maar ben wel benieuwd wat jullie aanraders zijn qua merken/modellen die nu op de markt zijn. Ik wil er tot 150,- voor uitgeven (vind het anders echt heel zonde dat je hem zo weg kan gooien als je een keer valt). Er zit buiten de EJ niet echt een grote ruitersportzaak in de buurt met een ruim assortiment, dus wil eigenlijk online eea bestellen en kijken wat het best zit.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:15

In de categorie ovaal heb je nog heel veel verschillende hoofden dus krijg je veel verschillende adviezen :Y)

Bij mijn smalle ovale hoofd past de Charles Owen Ayr8 het allerbest. CO heeft of had ook liners (of bepaalde modellen) met een soort inkeping in de voorkant waardoor je voorhoofd meer ruimte heeft, heb ik ooit gepast bij Drunens Ruiterhuis. Geen idee of CO die nog steeds heeft.

s0173957

Re: Cap voor ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:37

Samshield heeft alvast zo'n liners.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:53

Mijn behoorlijk ovale hoofd past, in willekeurige volgorde van prijsklasse: Uvex, Fouganza (van de Decathlon), Antares, Equithème.

Overigens moet ik áltijd passen. De modellen binnen hetzelfde merk verschillen soms behoorlijk en soms moet ik een hele andere maat dan ik denk (ik kijk naar jou, Decathlon >;) ). Zo zijn er modellen van Casco (Champ) die me redelijk zitten en andere (Mistrall) die enorm knellen. Ze zien er op het oog precies hetzelfde uit qua model, dus weet niet waar het 'm in zit.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:11

Ik heb ook een ovaal hoofd en Onek pastte mij het best. Kan je ook een speciale liner voor krijgen!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:33

Ik volg even mee. Het eige dat mij écht fijn aangesloten zit is Charles Owen, maar de exemplaren die ik op heb gehad zijn vrij zwaar. Uit frustratie heb ik laatst de Horka Dali besteld, kostte geen drol bij Agradi en zit best aardig. Beter dan de HH Challenge die ik hiervoor had. Maar inderdaad, die rand in mijn voorhoofd zou ik ook wel vanaf willen. Staat zo stom als je daarna nog naar de supermarkt moet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 13:17

Ik heb gisteren een pas-sessie gedaan bij de EJ. Daaruit bleek dat Uvex (exxential volgens mij) lekker zit, maar die vind ik echt heul lelijk. Verkoopster gaf aan dat Harry's Horse en BR nog wel eens wil passen, maar dat zat beiden niet lekker. Equitheme zat wel goed, maar dat was een duurder MIPS-model, dus daarvan heb ik nu 2 goedkopere varianten besteld om te passen (hadden ze niet in de winkel liggen). QHP zat ook goed, maar die vond ik niet zo mooi.

OneK vind ik erg mooi maar zijn me echt te duur. Zelfde geldt voor Samshield en Charles Owen.

MirandaH85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:02

Voor mij zit de BR viper tot nu toe het beste, de challenge was voor mij helaas ook wat te breed.
Horka arrow Carbon was ook vrij ovaal maar toch net niet ovaal genoeg voor mij zelfde met de QHP Glitz. Ik rijd nu met de Horze solara die ik iets heb opgevuld aan die zijkanten.
Vind het echt jammer dat de keuze voor ovale hoofden zo klein is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:51

Ik heb hetzelfde probleem, en ben bij uvex uitgekomen. Ik heb dan een zwarte variant met steentjes zodat het nog iets lijkt :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:29

hier ook uvex

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:58

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een extreem ovaal hoofd en ook nog groot…na de hele collectie van de EJ op te hebben gepast en niks goed zat, ben ik bij een speciaalzaak terecht gekomen en daar heb ik ook alle caps op gehad. Wat bij mij allemaal te rond was en dus niet paste:
- BR
- QHP
- HKM
- Harry’s Horse
- Charles Owen
- Uvex
- Casco
- Kask
- Kepitalia
En ja, ook de als ovaal bekend staande modellen of de ovalen liners.
Uiteindelijk heb ik een Samshield gepast en die gekocht, dat was echt de enige die mij comfortabel zat. Wel met ovalen liner en ook nog extra opvulling aan de zijkant. En maat 61 heb ik :+
Ik wilde ook niet zoveel uitgeven maar ik rij 3-4 keer per week en mijn hoofd is me lief dus geslikt en betaald.
Moraal van dit verhaal: ga passen .

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:32

LaDonna75 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een extreem ovaal hoofd en ook nog groot…na de hele collectie van de EJ op te hebben gepast en niks goed zat, ben ik bij een speciaalzaak terecht gekomen en daar heb ik ook alle caps op gehad. Wat bij mij allemaal te rond was en dus niet paste:
- BR
- QHP
- HKM
- Harry’s Horse
- Charles Owen
- Uvex
- Casco
- Kask
- Kepitalia
Uiteindelijk heb ik een Samshield gepast en die gekocht, dat was echt de enige die mij comfortabel zat. Wel met ovalen liner en ook nog extra opvulling aan de zijkant. En maat 61 heb ik :+
Ik wilde ook niet zoveel uitgeven maar ik rij 3-4 keer per week en mijn hoofd is me lief dus geslikt en betaald.

Hier exact hetzelfde verhaal. Alle caps bij EJ op gehad de enige die goed zat was een Kepitalia met liner, maar ik rij weinig dus ik probeer nog een goedkopere optie te vinden. Bij welke speciaalzaak ben je geweest?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:34

Ik ben bij Hollander in Klarenbeek geweest.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:13

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:19

Ik heb ook een ovaal en klein hoofd en al diverse caps gehad waar ik ook een rode rand op mijn voorhoofd van kreeg. Ik heb nu een samshield en dat is tot nu toe de enige waarbij ik dit niet heb

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:59

Bij mijn smalle ovale hoofd past de Charles Owen Ayr8 het allerbest. CO heeft of had ook liners (of bepaalde modellen) met een soort inkeping in de voorkant waardoor je voorhoofd meer ruimte heeft, heb ik ooit gepast bij Drunens Ruiterhuis. Geen idee of CO die nog steeds heeft.[/quote]

Dit was ook eigenlijk de enige die mij paste. Ik heb uiteindelijk geluk gehad en heb er op marktplaats eentje kunnen kopen van iemand die stopte met rijden en de cap 1 x had gebruikt.
Scheelde een hele hoop geld.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:17

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:29

Ik heb de equitheme met mips en ik vind het een heerlijke cap!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:20

Ik ben ook op zoek naar een cap voor een ovaal hoofd. Nu vroeg ik me af... Sommige caps hebben MIPS, wat me aanspreekt. Alleen zie ik dan soms ook dat die enkel voldoen aan de EN 1384 norm, waar ik dan elders weer lees dat de VG1-norm strenger zou zijn. Weet iemand hier meer over?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:27

Def schreef:
Bij mijn smalle ovale hoofd past de Charles Owen Ayr8 het allerbest. CO heeft of had ook liners (of bepaalde modellen) met een soort inkeping in de voorkant waardoor je voorhoofd meer ruimte heeft, heb ik ooit gepast bij Drunens Ruiterhuis. Geen idee of CO die nog steeds heeft.

d.[/quote]

Hier ook Charles Owen die het beste past op mijn eierhoofd! Oh en laatst een Samshield van een vriendin geleend en die zat ook goed :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:42

xChanelx schreef:
Ik ben ook op zoek naar een cap voor een ovaal hoofd. Nu vroeg ik me af... Sommige caps hebben MIPS, wat me aanspreekt. Alleen zie ik dan soms ook dat die enkel voldoen aan de EN 1384 norm, waar ik dan elders weer lees dat de VG1-norm strenger zou zijn. Weet iemand hier meer over?

Ik lees dat er sinds 2023 een nieuwe NEN-EN 1384 norm is.
Vermoedelijk voldoen die helmen met MIPS daaraan, want toen de oude NEN-EN 1384 (tijdelijk) werd vervangen door VG1, was MIPS nog niet aanwezig in ruiterhelmen (2017).
Die tijdelijke norm is er gekomen omdat de Europese commissie vond dat de EN 1384 van 2012 niet (meer) voldeed aan de wetgeving. En er moest dus een nieuwe EN 1384 worden gemaakt en ondertussen moesten nieuwe helmen aan de VG1 norm voldoen.

En nu is de 1384 dus weer geüpdatet en daarmee voldoen die weer aan de wetgeving.

Ik zie bijvoorbeeld bij de Uvex exxential III met MIPS de norm EN 1384:2023

Dus de nieuwe 1384 norm.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:15

Ah, dank je! Dus die zijn niet minder veilig dan de andere caps als ik je goed begrijp?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:39

Ik heb sinds een paar weken de Uvex Elexxion met mips, keurmerken EN 1384:2012 + VG1 01.040 2014.
Ben er tevreden mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:52

Spaansepony schreef:
Hier had ik het zelfde probleem, ook van alles geprobeerd van duur tot goedkoop. Uiteindelijk m’n oude weer terug gekocht, zat gewoon het beste met mn kleine ovale hoofd.
https://www.horze.nl/paardrijcaps/back- ... 10577.html

Ik heb een ander model van horze, maar die past ook verrassend goed. En ik heb een Charles Owen idd. In de EJ pastte niks.

Dus samshields, keps en dergelijke nooit gepast want dat ga ik niet uitgeven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:08

LaDonna75 schreef:
- BR
- QHP
- HKM
- Harry’s Horse
- Charles Owen
- Uvex
- Casco
- Kask
- Kepitalia

Bij mij was juist de Samshield te rond. En de CO wel mooi ovaal. En daar heb ik dan geen liner bij nodig. Maar inderdaad passen :)