Paard vanuit België naar Frankrijk verhuizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Paard vanuit België naar Frankrijk verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 18:02

Ik ga naar Frankrijk verhuizen, en nu kan ik mijn oude pony terug kopen. Dus die gaat mee naar Frankrijk, ze staat nu in België.
Het is de bedoeling om eerst in Nederland onze andere pony op te halen en dan naar België mijn oude pony ernaast en door naar Frankrijk.

In Nederland moet iedere stal een ubn nummer hebben. Voor ons adres in Frankrijk hebben we een locatie nummer aangevraagd. Maar hoe zit dit in België?

De eigenaar van de stal zei dat ze altijd paarden uit verschillende landen hebben gehaald en daar is nooit een registratie of keuring aan te pas gekomen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:16

Hier zijn mensen die er echt verstand van hebben, dus hopelijk reageren die nog.

Maar als je vanuit de Benelux naar Frankrijk gaat, moet je ook aan n gezondheidsverklaring denken ....

Ik zou er niet op zitten wachten , problemen te krijgen.

Waarschijnlijk rijden er tig mensen heen en weer met van allerlei paarden zonder ooit gecontroleerd te zijn ... maar als je pech hebt..

Edit: pb
Marije_jiplover maar eens.

YWC

Re: Paard vanuit België naar Frankrijk verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:10

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:18

Om de paarden in Frankrijk te registreren, moet er zowel voor de pony uit Nederland als voor de pony uit België een traces certificaat bij.

Hoe het in Nederland werkt om dit aan te vragen, vind je op www.nvwa.nl en als je er nog vragen over hebt, mag je me altijd pb-en.

Hoe dit in België werkt, weet ik niet, ik werk niet voor de FAVV.

Pony eerst zonder traces naar Nederland halen, werkt niet, want de pony moet in de Nederlandse database staan óf een geldig traces certificaat hebben van minder dan 30 dagen oud. En om aan te melden in de Nederlandse database wordt ook naar het trace nummer gevraagd.

Kortom, voor het gedeelte voor de pony uit België moet je informatie inwinnen bij het FAVV of misschien bij behulpzame Belgische bokkers.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:43

Voor Nederland weet ik inderdaad hoe het werkt.
Het gaat echt alleen om de pony in België.
Ik zal eens kijken of ik contact kan opnemen met het favv.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:46

Getup schreef:
Hier zijn mensen die er echt verstand van hebben, dus hopelijk reageren die nog.

Maar als je vanuit de Benelux naar Frankrijk gaat, moet je ook aan n gezondheidsverklaring denken ....

Ik zou er niet op zitten wachten , problemen te krijgen.

Waarschijnlijk rijden er tig mensen heen en weer met van allerlei paarden zonder ooit gecontroleerd te zijn ... maar als je pech hebt..

Edit: pb
Marije_jiplover maar eens.

Ik ben inderdaad ook niet van plan om het erop te gokken.
Waarschijnlijk kan ik dan ook nog problemen krijgen met de dierenarts in Frankrijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:05

Heb je al meer info, TS ?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:15

Ja let op want je exporteert levende dieren. Een gezondsverklaring is een minimumvereiste.
Paarden worden in Belgie al langer geregistreerd dan in Nederland, hiervoor heb je volgende interessante link https://www.horseid.be/public/nl/. Die Belgische pony zou normaal hierop geregistreerd moeten staan door de huidige eigenaar en dan zal er een mutatie van eigenaar moeten zijn. Belangrijk in Belgie, maar denk overal, je hebt dus een juridisch verantwoordelijke en een sanitairverantwoordelijke (die laatste kan de juridische persoon zijn, maar is de beheerder of verantwoordelijke waar het paard gestald staat)

Los van het juridische, stem ook ff af met vaccinaties etc. In Frankrijk wordt er meer op bvb het Westnijl-virus gevaccineerd, maar mss hebben ze ook nog andere zaken die belangrijk om weten zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:20

Ik zou gewoon een officieel transportbedrijf gebruiken, die regelen alle documenten voor je. Geen centje pijn en je zit altijd goed.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 15:35

Getup schreef:
Heb je al meer info, TS ?

Ik heb een mailtje gestuurd naar de favv.

Verder is ons adres in Frankrijk inmiddels opgenomen in Traces. En heeft mijn man een vervoerders verklaring
(Bij de NVWA kan dat tot 8 weken duren, maar in Frankrijk hadden we het een dag later al).

Dus ik moet eigenlijk alleen nog weten hoe de registratie in België zit. En hoe ik daar een keuring aan kan vragen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 15:38

janderegelaa schreef:
Ik zou gewoon een officieel transportbedrijf gebruiken, die regelen alle documenten voor je. Geen centje pijn en je zit altijd goed.

Daar heb ik ook meerdere keren over nagedacht. Maar ik zit inmiddels zo ver in het regel proces, dat ik het nu maar af maak ook.
Professioneel vervoer kost enorm veel geld voor 5 paarden en we hoeven maar een klein stukje de grens over. Plus dat een grote vrachtwagen niet bij ons huis kan komen. Dus dan moeten we ook nog een stuk over de weg.

Dus dan rijden we liever zelf 2x met de trailer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:38

In Nederland krijg je een automatische melding dat het 8 weken kan duren, maar doorgaans is het binnen 1 a 2 werkdagen ook rond, die registratie privé vervoerder.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 15:45

Marije_jiplover schreef:
In Nederland krijg je een automatische melding dat het 8 weken kan duren, maar doorgaans is het binnen 1 a 2 werkdagen ook rond, die registratie privé vervoerder.

Ok, goed om te weten.
Maar omdat we al verhuisd zijn als we ze gaan vervoeren, moest het sowieso via Frankrijk.
En ik was er stiekem bang voor dat dat heel erg lang zou duren. Maar dat viel dus alles mee :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:35

Persoonlijk weet ik dat je alles prima in orde kan krijgen zonder keuring.

Wij zitten bijna op de grens in België en jaren tinkers gefokt en zowel veulens als volwassen paarden met dus enkel Belgische papieren, altijd verkocht naar Frankrijk, die werden allemaal (en dan spreek ik over 10-tallen dieren), gewoon opgehaald door de nieuwe Franse eigenaar en konden allemaal via de DA van de mensen, gewoon ingeschreven worden(en neen, niet enkel jaren terug, laatste is 2 maand terug vertrokken).

Eentje heeft ooit een verklaring nodig gehad can wij als verkoper, al de overige hadden letterlijk niets nodig om ze in orde te krijgen.
Dus eerlijk zou ik er niet wakker van liggen en gewoon gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:48