Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mungbean schreef:Pol, ik denk eigenlijk dat je wel weet wat ik bedoel.
De meeste huidige paarden zijn gefokt op regels volgen.
Bij volbloeden ligt dat anders omdat die in principe voor hun sport niet gevraagt wordt om in de meest absurde houdingen dingen te doen waar ze nauwelijks de juiste hulpen voor krijgen.
Het is vrij absurd wat paarden over zich heen laten komen.
Bij Duitse rijpaarden zie je dat helemaal veel. Dan zit er iemand totaal scheef en stuiterend aan te hangen en ze doen toch braaf hun routine. Doe dat maar eens bij een Fjord, dan staat hij binnen 3 tellen het gras te maaien met de ruiter halverwege de hals![]()
Bij de niet-sportpaarden kom je veel meer exemplaren tegen die sneller zeggen: doe het maar lekker zelf als je me niet respectvol behandeld.
Uiteraard zijn de variaties groot.
_San87_ schreef:Als je met je laatste alinea op koniks doelt, dan doen ze in Polen kennelijk iets verkeerd. Daar worden ze ingezet als kinderpony/manegepony.
Mungbean schreef:_San87_ schreef:Als je met je laatste alinea op koniks doelt, dan doen ze in Polen kennelijk iets verkeerd. Daar worden ze ingezet als kinderpony/manegepony.
Wellicht na een goede opvoeding en uit rijponyfok en niet begrazingsfok?
Je kunt van een shetlander of een exmoor ook een doodbrave kinderpony maken, maar om ze nou groen als gras uit de begrazing aan beginners aan te prijzen, mwoah.
Mungbean schreef:Het gaat me niet om heet en ril maar om eigenwijs, eigenzinnig. Ik ga gewoon mijn kont zitten als je op wilt stijgen clown gedrag.
Ik heb al heel wat half-huilende mensen aangetroffen met een pony beest dat gewoon stoicijns blijft staan waar hij staat omdat ze hem beledigt hebben
Maar verder maakt het me ook niets uit eerlijk gezegt. Als iemand een robuust ras dat gefokt is op overleven ipv op werken als beginners pony wil aanpraten moeten ze dat vooral doen.
_San87_ schreef:Waarom zou je koniks opleren wanneer er legio Welsh pony's, Duitse rijpony's en alles daar tussenin beschikbaar hebt en waar wel (veel) vraag naar is?
Veel mensen in NL vinden ze denk ik gewoon niet leuk/mooi. En dat snap ik wel. Zou er zelf ook niet voor kiezen om meer dan genoeg redenen die hier in het topic al benoemd worden.
Mungbean schreef:Het gaat me niet om heet en ril maar om eigenwijs, eigenzinnig. Ik ga gewoon mijn kont zitten als je op wilt stijgen clown gedrag.
Ik heb al heel wat half-huilende mensen aangetroffen met een pony beest dat gewoon stoicijns blijft staan waar hij staat omdat ze hem beledigt hebben
Maar verder maakt het me ook niets uit eerlijk gezegt. Als iemand een robuust ras dat gefokt is op overleven ipv op werken als beginners pony wil aanpraten moeten ze dat vooral doen.
Ninx schreef:_San87_ schreef:Waarom zou je koniks opleren wanneer er legio Welsh pony's, Duitse rijpony's en alles daar tussenin beschikbaar hebt en waar wel (veel) vraag naar is?
Veel mensen in NL vinden ze denk ik gewoon niet leuk/mooi. En dat snap ik wel. Zou er zelf ook niet voor kiezen om meer dan genoeg redenen die hier in het topic al benoemd worden.
Persoonlijk omdat de zoektocht juist gaat om het vinden van gezonde dieren.
Ninx schreef:_San87_ schreef:Waarom zou je koniks opleren wanneer er legio Welsh pony's, Duitse rijpony's en alles daar tussenin beschikbaar hebt en waar wel (veel) vraag naar is?
pien_2010 schreef:Als ik de paardjes kijk op de Duitse site dan zou ik daar wel een konik van kunnen kopen.
Als ik het hier zo lees dan stan ze net als de merens nog dicht bij de natuur, zijn ze robuust, ook wat kleiner en sterk. Ik val daar wel op.
Wij hebben altijd met veel plezier buiten gereden met de paarden. Zo ken ik een stel in Nederland die IJslanders hadden en ook tochten maakten. Prachtige paardjes ook.
Het is gewoon een andere tak van sport met dit soort paardjes. En ja ze horen gewoon altijd buiten net als de merens.
Ik lees leuke inhoudelijke posts. Dus ik blijf volgen.
Elke vergelijking met dressuur/ springpaarden gaan natuurlijk niet op. Ik denk dat de konik net als de merens, fjord van alles een beetje kan. Een all round paardje. Dus springen, klauteren, met rijden kun je hekken open en dicht doen, door gebieden met koeien etc etc hebben wij ook ( buiten) gedaan langs steile hellingen en over smalle paadjes (in Frankrijk). Maar dat is toch echt wat anders als dressuur/ spring wedstrijden. Met dat laatste is natuurlijk ook niets mis. Ik vind de posts van Elise heel fijn.
Ik weet nog dat ik ooit mensen op de merens had van ons die hoog niveau dressuur ruiters waren. Die waren stomverbaasd dat ze zo kittig en voorwaarts waren, zo vriendelijk maar zoals ze zelf zeiden "ik kan wel gewoon lekker overal langs en over en het zijn echt geen dooie paarden zoals ik altijd dacht". Dit verwacht ik ook van de konik. Het is gewoon anders niet beter of slechter.
En het is verbazingwekkend hoe er gekeken wordt naar "koud bloed". Een paard is een paard ongeacht ras en ik kan met alle paarden omgaan omdat ik ze leuk vind en ook in hun waarde laat.