Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:46

Oh mijn ervaring is eigenlijk precies andersom..

Ja ik heb zelf natuurlijk wel wat gelezen over de konik en de tarpan. Punt van het onderzoek is dat de tarpan waarschijnlijk nooit een wild paard is geweest maar een verwilderd paard. Er zijn ook vraagtekens over of het klopt dat er tarpans aan de boeren zijn gegeven en zijn gekruist met de koniks. Omdat er geen DNA is van tarpans zal die vraag altijd onbeantwoord blijven.
Het enige wat lijkt is dat de tarpan kenmerken had van de prezwalski (qua kleur en bouw) en die wel een ander DNA hadden. En dat de wildkleur de orginele kleur was van de oer/ wilde paarden en grotendeels de wildkleur hadden maar er ookal enkele uitzonderingen waren.

Voor deze discussie maakt het verder weinig uit. Behalve dat de bouw, kleur en grootte wel laat zien dat het een ras is wat in ieder geval nog dicht bij het oerpaard staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:48

Mungbean schreef:
Pol, ik denk eigenlijk dat je wel weet wat ik bedoel.
De meeste huidige paarden zijn gefokt op regels volgen.
Bij volbloeden ligt dat anders omdat die in principe voor hun sport niet gevraagt wordt om in de meest absurde houdingen dingen te doen waar ze nauwelijks de juiste hulpen voor krijgen.
Het is vrij absurd wat paarden over zich heen laten komen.
Bij Duitse rijpaarden zie je dat helemaal veel. Dan zit er iemand totaal scheef en stuiterend aan te hangen en ze doen toch braaf hun routine. Doe dat maar eens bij een Fjord, dan staat hij binnen 3 tellen het gras te maaien met de ruiter halverwege de hals :+

Bij de niet-sportpaarden kom je veel meer exemplaren tegen die sneller zeggen: doe het maar lekker zelf als je me niet respectvol behandeld.

Uiteraard zijn de variaties groot.

Je mag mijn sportpaarden komen vragen of ze een mening hebben. :=
Die uitspraak slaat gewoon nergens op. Een paard zonder mening is een paard zonder wil en die komt gewoon niet ver in eender welke sport.

Dat gezegd zijnde snap ik wel waarom koniks weinig waard zijn. Zeker ‘uit het wild.’ De ruiter die met dit dier wil doen waar het geschikt voor is wil veelal liever een betrouwbaar dier. Hoe veel topics over ‘geen brave recreatiepaarden meer te vinden’ bewijzen dat?

De ruiter die zo’n uitdaging wel aan wil gaan wil vaak meer dan buitenritten en dan telt het wel dat ie in een proefje niet gaat scoren.

De groep die én de uitdaging aan wil gaan én wil wat de konik kan is simpelweg kleiner dan het aantal koniks. Vraag en aanbod…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:14

Ik geloof dat dit het allereerste topic is dat ik ooit ben tegengekomen dat beweert dat ponies minder eigenwijs zijn dan paarden :D

Voor mij allemaal prima trouwens. Vind dieren waarmee je de onderhandeling aan moet sowieso leuker. Maar de konik vind ik nog steeds verder gewoon ook te klein en fysiek weinig aantrekkelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:18

Dat schrijft ze niet. :D

Jij geeft aan dat de huidige sportpaarden zijn gefokt op regels opvolgen. Denk dat daar specifiek de reactie op was.
Zeker in de dressuur is karakter de laatste jaren een vrij groot probleem geweest... te heet, te ril en opvolgen van regels is ook wat lastig :')
Er zit weer wat verbetering in, maar het hedendaagse sportpaard is niet echt standaard makkelijk of vergevingsgezind. Ze zijn er wel, maar het is best zoeken nog steeds.

Ik hoef op de mijne ook geen butsende ruiter te zetten, die ligt er zo naast. :+ Maar die kan ook al een totale mental breakdown krijgen als zijn dekje scheef ligt oid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:21

Het gaat me niet om heet en ril maar om eigenwijs, eigenzinnig. Ik ga gewoon mijn kont zitten als je op wilt stijgen clown gedrag.
Ik heb al heel wat half-huilende mensen aangetroffen met een pony beest dat gewoon stoicijns blijft staan waar hij staat omdat ze hem beledigt hebben :+

Maar verder maakt het me ook niets uit eerlijk gezegt. Als iemand een robuust ras dat gefokt is op overleven ipv op werken als beginners pony wil aanpraten moeten ze dat vooral doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:39

Als je met je laatste alinea op koniks doelt, dan doen ze in Polen kennelijk iets verkeerd. Daar worden ze ingezet als kinderpony/manegepony :)).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:44

_San87_ schreef:
Als je met je laatste alinea op koniks doelt, dan doen ze in Polen kennelijk iets verkeerd. Daar worden ze ingezet als kinderpony/manegepony :)).

Wellicht na een goede opvoeding en uit rijponyfok en niet begrazingsfok?

Je kunt van een shetlander of een exmoor ook een doodbrave kinderpony maken, maar om ze nou groen als gras uit de begrazing aan beginners aan te prijzen, mwoah.

Het leuke van sterke karakters is juist dat als je ze voor je gewonnen hebt ze geniaal zijn.
Maar er zijn meer koniks dan mensen die weten hoe je een goede pony uit een pony maakt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-05-25 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:46

Mungbean schreef:
_San87_ schreef:

Wellicht na een goede opvoeding en uit rijponyfok en niet begrazingsfok?

Je kunt van een shetlander of een exmoor ook een doodbrave kinderpony maken, maar om ze nou groen als gras uit de begrazing aan beginners aan te prijzen, mwoah.

Groen uit het gras is geen enkel paard voor beginners geschikt.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:32

Mag ik wat leuks vertellen.

In Midwolderbos lopen altijd Konikspaarden.

Mijn vriendin noemt ze altijd koningspaarden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:28

Hier ken ik 2 koniks en beiden heel gevoelig voor bevangenheid….
Eentje staat nu op een manege omdat hij met veel werken dus minder kans heeft op bevangenheid, maar is daar enkel geschikt voor de gevorderden omdat hij heeel erg vooruit is.
Andere zoekt een nieuwe thuis, maar omdat hij zo gevoelig is voor hb, is dit niet evident

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:57

Mungbean schreef:
Het gaat me niet om heet en ril maar om eigenwijs, eigenzinnig. Ik ga gewoon mijn kont zitten als je op wilt stijgen clown gedrag.
Ik heb al heel wat half-huilende mensen aangetroffen met een pony beest dat gewoon stoicijns blijft staan waar hij staat omdat ze hem beledigt hebben :+

Maar verder maakt het me ook niets uit eerlijk gezegt. Als iemand een robuust ras dat gefokt is op overleven ipv op werken als beginners pony wil aanpraten moeten ze dat vooral doen.

En opnieuw nodig ik je uit. :+ merrie of hengst mag je ook nog kiezen. Braaf, bewust van zichzelf, tredvast maar ze vinden er wel wat van als je iets doet dat ze niet waarderen. :+ eigenwijs is ook wijs. Paarden zonder mening heb je niks aan. Die kunnen je niks geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:41

Prima hoor. Dan noemen we ze in de basis even eigenwijs.

Dan mist nog steeds een tussenhandelaar die deze brave ponies even tot allrounders omschoold voor de markt met zwakke ruiters die gewoon een dier willen dat doet wat het moet doen en geen ingewikkelde vragen stelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:43

Waarom zou je koniks opleren wanneer er legio Welsh pony's, Duitse rijpony's en alles daar tussenin beschikbaar hebt en waar wel (veel) vraag naar is?

Veel mensen in NL vinden ze denk ik gewoon niet leuk/mooi. En dat snap ik wel. Zou er zelf ook niet voor kiezen om meer dan genoeg redenen die hier in het topic al benoemd worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 08:03

_San87_ schreef:
Waarom zou je koniks opleren wanneer er legio Welsh pony's, Duitse rijpony's en alles daar tussenin beschikbaar hebt en waar wel (veel) vraag naar is?

Veel mensen in NL vinden ze denk ik gewoon niet leuk/mooi. En dat snap ik wel. Zou er zelf ook niet voor kiezen om meer dan genoeg redenen die hier in het topic al benoemd worden.

Persoonlijk omdat de zoektocht juist gaat om het vinden van gezonde dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:10

Mungbean schreef:

Ja pony eigenwijs/ eigenzinnig is inderdaad wel weer iets anders dan rijpaard "eigenwijs". :D

Waar de pony er eigenwijs vandoor gaat om de eigen weg terug te vinden of ondeugend ineens links of rechtsaf af slaat en een KWPN er vandoor gaat in paniek zeg maar..zo'n soort verschil.

Maar ik denk wel dat Koniks als ze gewoon opgroeien met mensen en opgevoed worden prima hele leuke en brave paarden kunnen zijn. En bij het omscholen zal de winstmarge onvoldoende zijn vrees ik.

Die gevoeligheid voor HB lijkt me wel echt een ding, dat vereist ook wel een specifiek management.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:11

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Welshpony's en Duitse rijpony's, en alles daar tussenin, zijn niet gezond, dan?

Verder moet je een konik echt enorm sober houden, want ze zijn heel HB gevoelig. Ook niet echt gezond, zeg maar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:12

Mungbean schreef:

Daar heb je hem misschien beter te pakken. Beide zullen aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn. Beide hebben een eigen mening. Maar de één doet dat op een hoog energie manier en de ander op een laag energie manier.
Dus de warmbloed zal het eerder uiten in iets wat er erg energiek en explosief uitziet en de pony zal eerder zijn energie gaan sparen en op zijn kont gaan zitten.

(en nou heb ik toevallig een warmbloed die gewoon ging liggen toen hij niet uit de wei wilde, dus uitzonderingen op dat soort regels heb je altijd)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:24

Als ik de paardjes kijk op de Duitse site dan zou ik daar wel een konik van kunnen kopen.
Als ik het hier zo lees dan stan ze net als de merens nog dicht bij de natuur, zijn ze robuust, ook wat kleiner en sterk. Ik val daar wel op.
Wij hebben altijd met veel plezier buiten gereden met de paarden. Zo ken ik een stel in Nederland die IJslanders hadden en ook tochten maakten. Prachtige paardjes ook.
Het is gewoon een andere tak van sport met dit soort paardjes. En ja ze horen gewoon altijd buiten net als de merens.
Ik lees leuke inhoudelijke posts. Dus ik blijf volgen.
Elke vergelijking met dressuur/ springpaarden gaan natuurlijk niet op. Ik denk dat de konik net als de merens, fjord van alles een beetje kan. Een all round paardje. Dus springen, klauteren, met rijden kun je hekken open en dicht doen, door gebieden met koeien etc etc hebben wij ook ( buiten) gedaan langs steile hellingen en over smalle paadjes (in Frankrijk). Maar dat is toch echt wat anders als dressuur/ spring wedstrijden. Met dat laatste is natuurlijk ook niets mis. Ik vind de posts van Elise heel fijn.

Ik weet nog dat ik ooit mensen op de merens had van ons die hoog niveau dressuur ruiters waren. Die waren stomverbaasd dat ze zo kittig en voorwaarts waren, zo vriendelijk maar zoals ze zelf zeiden "ik kan wel gewoon lekker overal langs en over en het zijn echt geen dooie paarden zoals ik altijd dacht". Dit verwacht ik ook van de konik. Het is gewoon anders niet beter of slechter.

En het is verbazingwekkend hoe er gekeken wordt naar "koud bloed". Een paard is een paard ongeacht ras en ik kan met alle paarden omgaan omdat ik ze leuk vind en ook in hun waarde laat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:30

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Ik sluit mij toch ook bij San aan.
De geplaatste gezondheids voordelen zie ik er niet in.

En nee veel andere rassen zijn ook niet gezond.
Maar passen dan wel beter met de lange Nederlanders.
Want veel pony's zijn dan toch een stuk groter.

En persoonlijk vind ik een konink ook niet mooi.
Maar dat is natuurlijk smaak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:36

tredzeker is ook gewoon iets wat ze leren.
Wij hebben in spanje een tocht gemaakt door de bergen en gallopperden over paden met dikke stenen er in. En in stap over bergpaadjes waar je zelf nog wel op handen en voeten moest voortbewegen.
Voor de paarden (spaans x arabier of spaans x 'kwpn') geen enkel probleem.
Ze waren eigenlijk net zo handig als de Halflingers die we in Oostenrijk ooit meehadden op een indrukwekkende tocht.
Dat is gewoon een kwestie van leren. En dat kost wat tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:39

pien_2010 schreef:
Als ik de paardjes kijk op de Duitse site dan zou ik daar wel een konik van kunnen kopen.
Als ik het hier zo lees dan stan ze net als de merens nog dicht bij de natuur, zijn ze robuust, ook wat kleiner en sterk. Ik val daar wel op.
Wij hebben altijd met veel plezier buiten gereden met de paarden. Zo ken ik een stel in Nederland die IJslanders hadden en ook tochten maakten. Prachtige paardjes ook.
Het is gewoon een andere tak van sport met dit soort paardjes. En ja ze horen gewoon altijd buiten net als de merens.
Ik lees leuke inhoudelijke posts. Dus ik blijf volgen.
Elke vergelijking met dressuur/ springpaarden gaan natuurlijk niet op. Ik denk dat de konik net als de merens, fjord van alles een beetje kan. Een all round paardje. Dus springen, klauteren, met rijden kun je hekken open en dicht doen, door gebieden met koeien etc etc hebben wij ook ( buiten) gedaan langs steile hellingen en over smalle paadjes (in Frankrijk). Maar dat is toch echt wat anders als dressuur/ spring wedstrijden. Met dat laatste is natuurlijk ook niets mis. Ik vind de posts van Elise heel fijn.

Ik weet nog dat ik ooit mensen op de merens had van ons die hoog niveau dressuur ruiters waren. Die waren stomverbaasd dat ze zo kittig en voorwaarts waren, zo vriendelijk maar zoals ze zelf zeiden "ik kan wel gewoon lekker overal langs en over en het zijn echt geen dooie paarden zoals ik altijd dacht". Dit verwacht ik ook van de konik. Het is gewoon anders niet beter of slechter.

En het is verbazingwekkend hoe er gekeken wordt naar "koud bloed". Een paard is een paard ongeacht ras en ik kan met alle paarden omgaan omdat ik ze leuk vind en ook in hun waarde laat.

Dankjewel Pien :)

Ik ben het met jou eens, wat ik zie op e-horses spreekt mij ook wel aan..vooral de grotere. En dan bedenk ik me er een Fjord karakter bij (geen idee of dat helemaal klopt).
Geen enkel paard is ook hetzelfde, ongeacht hetzelfde ras/ type..wat jij omschrijft herken ik wel van meer koudbloeden dat er lekker pittige en voorwaartse karakters in zitten. Wat ik fijn vind is dat de meeste van dit soort rassen (uitzonderingen daargelaten) meer "zelf nadenken"'. Wat zowel in je voor als nadeel kan werken haha. :D
Maar ze zullen niet zo snel in paniek verongelukken.

Ik zie de gezondheidsvoordelen ook wel, hoe dichter bij de natuur en hoe minder op grootte gefokt hoe beter en gezonder meestal. Alleen de aanleg voor hoefbevangenheid zou voor mij wel een aandachtspunt zijn en waar ze vandaan komen en hoe ze het de eerste paar jaren hebben gehad.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:49

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Alleen worden ze in Nederland dus niet gezond - gezien hoe sober ze moeten worden gehouden en hoe gevoelig ze zijn voor hoefbevangenheid.

Dat zie je ook terug bij alle andere primitieve rassen in Nederland, verreweg de meeste zijn moddervet met alle gevolgen van dien :\

Edit. En ik denk dat het mentale aspect van het leven op 3 plukjes hooi en nooit gras mogen zien ook iets is wat men rekening mee zou moeten houden - in het oosten van Polen kan een konik lekker hele dag in de wei staan en zijn natuurlijke gedrag vertonen (=grazen), her gras daar is zodanig arm dat import warmbloeden het hele jaar door onbeperkt hooi moeten krijgen en dikke kilo's krachtvoer om überhaupt op gewicht te blijven. Denk dat een konik echt veel gelukkiger is in Biłgoraj waar die vandaan komt dan ergens in Nederland :o

Structurele overbelasting (omdat Nederlanders zwaar zijn) is ook niet per se gezond denk ik. En meeste koniks beschikbaar te koop in Nederland zijn helemaal niet gefokt met het oog op hun gezondheid en functionele bouw, maar door een willekeurige hengst tussen een kudde willekeurige merries neer te pleuren :')
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 16-05-25 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:52

Ik ben een jaar of wat geleden mee geweest met een excursie tussen de Koniks bij slot Loevestein. Daar werd verteld dat ze bij voorkeur niet verkopen aan particulieren, omdat ze liever een soort scheidslijn zien tussen paarden in natuurgebieden en gehouden paarden qua uiterlijk, zodat de recreant in die natuurgebieden wat minder het manegegevoel heeft en wat meer afstand houdt. Of dat ook echt zo werkt en of dat nu nog zo is weet ik niet, maar er zit wel wat in die logica.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:54

Hahahaha Elise dat zelf nadenken....zo had ik besloten ooit dat Hercule dat pad niet doorkon na de storm (we waren vlak bij huis). Dus ik zeg na nadenken, dit gaat hem niet worden schat we moeten terug. Waarop "schat" daar duidelijk anders overdacht en zich erdoor heen en over wurmde met mij liggend op zijn rug liggend van de lach, roepend idioot dat kan toch niet wat doe je nu? Toen we er door waren sprong ik eraf, zag die lachende ogen en gaf hem onze huck die ik bewaarde voor speciale gelegenheden. _O-

Nederland heeft te rijke velden. Onze paarden deden het heel goed op de natuur weides. Ook in Nederland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:59

Ja klopt, Engels raaigras waar de meeste NL weilanden mee ingezaaid zijn is niet goed voor sobere paarden.

Haha Pien, zie die redt zichzelf wel haha.. :D
Wij hadden vroeger een Fjord, als je de weg niet meer wist..maakte niet uit waar je was of dat je met de trailer ergens was oid. Dan hoefde je hem alleen maar de lange teugel te geven en hij bracht je altijd weer thuis. Heb dat later nog weleens geprobeerd met mijn KWPNer maar die verdwaalde helaas alleen maar verder. :+

Miran, dat klinkt wel logisch..al zag ik op MP een handelaar die groene Koniks verkoopt uit natuurgebieden. (wegens inteelt) Maar dat zijn dan wellicht weer andere gebieden..ik vond het voor die paardjes in ieder geval fijn dat ze een kans krijgen ipv dat ze altijd maar naar de slager gebracht worden.