Iemand anders op je paard , verzekering? Gedekt zijn bij schade?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

Iemand anders op je paard , verzekering? Gedekt zijn bij schade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 13:21

Weet iemand hoe het zit met iemand op je paard laten rijden. En mocht iemand er af vallen of schade aan zichzelf hebben door de omgang met je paard.

Hoe zit dit verzekeringstechnisch?
Kun je dit verzekeren? Of de gene zelf.

We hebben iemand die een keer kwam rijden maar die gene komt inmiddels wat vaker maar toen begon ik toch te denken ja wat als.....?

Ik dacht dat als iemand zelfs als ze iets ondertekenen dat ze op eigen risico gaan rijden dat het dan alsnog onder jou valt omdat het jouw paard is.

Ik zie door de bomen het bos niet meer?

Kan iemand hier advies over geven

pluisje88

Re: Iemand anders op je paard , verzekering? Gedekt zijn bij schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:23

Zover ik weet ben jij als eigenaar van het paard altijd aansprakelijk. Tenzij grove nalatigheid maar probeer dat maar eens aan te tonen. Ik heb toen wat rondgevraagd bij juristen maar het risico was mij wat te groot af. Geen bijrijders voor mij daarom. Even voor de duidelijkheid; ik ben niet Juridisch onderlegd maar alleen paarden eigenaar :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:34

Bij de meeste apv zit paarden in en is degene verzekerd als hij/zij bv van je paard afvalt of een trap krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:21

pluisje88 schreef:
Zover ik weet ben jij als eigenaar van het paard altijd aansprakelijk. ...
Niet helemaal... je bent verantwoordelijk voor je paard en zijn gedragingen. Of er sprake is van financiële aansprakelijkheid is afhankelijk van de omstandigheden.
-Bijv. als je een beginner op je paard laat galopperen terwijl je weet dat ie dan vies kan bokken ben je aansprakelijk of deels als je het verteld/verbied en de ruiter is eigenwijs en doet het toch.
-Als je niet wilt dat je bijrijder op buiten rit gaat omdat je paard niet verkeersmak is en die doet het toch (zonder jouw toestemming) ligt de aansprakelijkheid ook bij de ruiter, al blijf je voor schade aan bijv. auto's waarschijnlijk wel (deels) verantwoordelijk.
Het is maar net hoe de situatie is en een rechter dit beoordeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:45

https://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/ ... prakelijk/

Hier staat duidelijke informatie, zorg zelf altijd voor een AVP als je een paard hebt. En je kunt hier dus zeker duidelijke afspraken over maken en zwart op wit zetten. Op deze website is er ook een bijrijderscontract te downloaden.