Vliegenmasker 24/7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:05

Hier heel tevreden over het merk Weatherbeeta, maar dit jaar over gestapt op Felix Bühler. Tot nu toe erg tevreden over.
Het is een merk wat zelfs mijn mini past en heel houd ook. Mijn mini heeft het masker van mijn Shet tot nu toe wel een paar keer af gekregen, maar het is nog altijd heel en blijft ook vaak genoeg gewoon netjes om het hoofd van mijn Shet zitten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 09:40

Iemand die weet hoe die van Rambo vallen?
Die met de ring?

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:57

ik heb heel veel verschillende merken en modellen geprobeerd omdat mijn paard aan zijn blauwe oog een ontsteking heeft gehad en niet meer zonder naar buiten mag. Ik ben nu erg tevreden over deze:

https://hypostore.nl/eskadron-ss25-3482 ... TwEALw_wcB

Is een heel fijn stofje en door de rits aan de onderkant makkelijk aan en uit te doen. Blijft goed op zijn plaats en de ogen blijven mooi vrij. Het neus netje kan je er ook af ritsen

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:16

Muze schreef:
Die met de ring?

Mijn merrie van 1,62 met ietwat fijn hoofd heeft van de rambo destijds maat middel gehad.

Maar na een kleine tijd lag hij elke dag los in het weiland.. Ik zweer al jaren bij die van Busse. Mijn paard kan in de zomer geen moment zonder vliegenkap ivm ontstoken ogen. Deze kap heeft ze 24/7 op, nooit problemen mee. Ze verslijt er ongeveer 1-2 per jaar, maar is het geld voor mij dubbel en dwars waard.

Muze

Re: Vliegenmasker 24/7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 10:42

Ja los in de wei is tot daar aan toe… maar hier gaan ze ook kapot.
Ik heb n beetje t idee dat de maskers met dat meer stugge gaas misschien wat meer sloopproof zijn.. ?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:56

Ik vond de Rambo best groot vallen. Maar daarnaast ook snel weer weg gedaan want bij mij kropen de vliegen er gewoon onder via de onderkant omdat het daar voor mijn paard gewoon niet goed aansloot..

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:53

Interessant topic, zette me aan het denken. Heb nu een vliegenfrontriem maar een masker zou wel beter helpen tegen die vervelende vliegen. Mijn merrie staat niet 24/7 buiten maar wel 24/7 met halster en staleigenaar doet geen dekens of maskers op en af.

Heeft iemand ervaring met de combinatie vliegenmasker ophouden en allergie voor huisstofmijt?

Vorig jaar heb ik een masker geprobeerd maar na 2 dagen zat ze onder de kale plekken door het schuren (masker gaf blijkbaar jeuk). Met de frontriem schuurt ze niet.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:33

heb je een losse vliegenfrontriem en blijft dat goed zitten of hebben ze altijd een halster om?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:19

Halster is altijd om (helaas).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:03

Kan geen ander topic vinden over vliegenmaskers, dus dan maar hier.

Ben voor allemaal zoekende naar nieuwe, maar heb wel twijfels.

De mini shet maskers van QHP sluiten niet mooi aan rond de neus, hou ook erg veel kittenband over, maar zitten bovenin wel te strak. Het ruintje heeft daar vorig jaar een wondje door gehad.
Had eerst van weatherbeeta en die was toen nog te lang, maar had ik zelf ingekort. Alleen het gaas vond ik wat te open.

Ik heb vliegenmaskers van Shires met franje, maar de jongens hebben die er allemaal af getrokken tijdens spelen met de oudere ruin. De onderste rand staat nu ook te wijd.

Die van Lemieux valt een stuk kleiner en vond daar juist de afwerking aan de binnenkant mooi van. Die is wel een aantal keren gesneuveld, maar steeds gerepareerd.

Zowel bij Lemieux als Shire hebben de quarters een rand in hun hoofd als ik ze iets te strak doe. Maar doe ik ze losser, staan ze open.

Ik zou ook wel wat meer afstand van de ogen willen. Zag bij Kramer dat ze ook lycra maskers hebben met zo een hoepel erin. Iemand daar ervaringen mee?

Cashel vroeger wel gehad, maar ga niet bij UHG bestellen, dus moet er een andere shop zijn met goede voorraad. Vond ze wel soms wat stug.

Had voor mn merrie een eczeem masker zodat het allemaal wat verder komt, maar ook die lubbert wat uit en kan ze niet zonder deken dragen.

Neig toch weer naar Lycra, maar wil dan geheel gaas voor en niet insectenogen. En twijfel een beetje wel of geen ritsje. Beide gehad. Met ritsje soms wel gedoe als het vies wordt en er moet geen haar tussen komen. Maar zonder ritsjes gaan lubberen met elke dag aan en uit trekken. Die zaten trouwens ook wat strak boven het gaas op het hoofd.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:28

superpony schreef:
Cashel vroeger wel gehad, maar ga niet bij UHG bestellen, dus moet er een andere shop zijn met goede voorraad. Vond ze wel soms wat stug.

Reageer maar even hier ipv met pb want misschien willen meer mensen de weten. De Cashel maskers zijn ook te koop bij Bedicor

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:38

Wat is de reden dat je graag een vliegenmasker gebruikt TS?

Krijgt je paard echt ontstoken ogen?

Ik heb afgeleerd om mijn paarden te veel te willen helpen. Ik vind de vliegen soms sneu maar blijkbaar vinden mijn paarden de maskers en franjes echt ruk. Dus ik laat ze nu zelf 'kiezen'. Laten ze ze op; zijn er er blijkbaar blij mee. Trekken ze ze om de haverklap uit, vinden ze ze blijkbaar te irritant.
En dat werkt best goed.

Als ze echt wat tranende ogen beginnen te krijgen laten ze over het algemeen het masker een tijd goed op. Dan vinden ze het blijkbaar wel comfortabel. Maar dan ineens zijn ze echt gruwelijk beu. En dan hou ik dus op met ze te betuttelen. Vliegen horen er nu eenmaal bij in het leven van een paard.

Als je paard echt een medische aandoening heeft, heb ik niks gezegd. Dan wens ik je veel succes met het vinden van een geschikt masker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 09:54

Ik?
Ja mijn paard heeft bij vlagen echt gruwelijk veel vliegen om zijn ogen zitten en krijgt “ soep oogjes”.
Als de vliegen wat verminderen, of als het een dag lekker waait haal ik rustig het masker ook weer af hoor.
Vorige week ontplofte het bij ons, maar ook op stallen waar ik kwam behandelen, opeens met vliegen. Toen had mijn ruin er ook echt veel last van.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:25

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:58

Ik heb deze van weather beetha. Enige die ze beiden om laten
Afbeelding

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:33

Muze schreef:
Die met de ring?

Deze past prima bij mijn koudbloed met een wat dikker korter hoofd. Andere kappen pasten niet goed dicht en deze kan bij de neus zijn grootst dicht. Neusflapje is ook handig met haar roze neus.

Ze loopt er in de zomer ook 24/7 mee buiten. Tegen het einde heeft ze wel lichte schuurplekken achter haar oren. Edit: de mijne houdt hem altijd op, schudt hem niet af.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:37

Ik heb gewoon een simpele van de Epplejeck, kostte me maar een paar euro. Zit prima, zacht gedeelte achter de oren, voldoende ruimt tussen de ogen en het gaas. De vorige is jaren meegegaan.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:45

pol013 schreef:
Wat is de reden dat je graag een vliegenmasker gebruikt TS?

Krijgt je paard echt ontstoken ogen?

Ik heb afgeleerd om mijn paarden te veel te willen helpen. Ik vind de vliegen soms sneu maar blijkbaar vinden mijn paarden de maskers en franjes echt ruk. Dus ik laat ze nu zelf 'kiezen'. Laten ze ze op; zijn er er blijkbaar blij mee. Trekken ze ze om de haverklap uit, vinden ze ze blijkbaar te irritant.
En dat werkt best goed.

Als ze echt wat tranende ogen beginnen te krijgen laten ze over het algemeen het masker een tijd goed op. Dan vinden ze het blijkbaar wel comfortabel. Maar dan ineens zijn ze echt gruwelijk beu. En dan hou ik dus op met ze te betuttelen. Vliegen horen er nu eenmaal bij in het leven van een paard.

Als je paard echt een medische aandoening heeft, heb ik niks gezegd. Dan wens ik je veel succes met het vinden van een geschikt masker.

Maar dat is natuurlijk met alles zo. Dan moet je ze loslaten en er helemaal niks mee doen.

Paarden zelf laten kiezen kan. Ik zie ook wel voorkeuren en zeker als er veel vliegen zitten lijkt het alsof ze ze graag omdoen. Maar daarnaast denk ik toch echt dat ik beter kan beslissen of het nodig is. Zelfs als ze het vervelend vinden, zouden ze past last hebben als ze dikke ogen hebben. Ik kan die dikke ogen voorkomen. Zover kunnen zij niet denken en ze kunnen ook niet op tijd zelf de vliegenmaskers pakken en omdoen.
Naast dat vind ik het niet zo heel vervelend om te dragen als ze maar goed zitten. Het is ook gewenning.

Wij doen ze wel pas op als de zon doorbreekt en na de schemering weer af. Als het niet anders kan ivm onze planning gaan ze eerder op en evt later af.

jetm schreef:
Zelf (nog) geen ervaring mee maar ik kwam deze site nog tegen. Lycra vliegenmaskers die op maat gemaakt worden.
https://for-horses.nl/lycra-vliegenmaskers-keuzemenu/

Daar ook serieus naar gekeken. Denk dat ik de koppies eens goed ga meten.

MarjanB schreef:
Ik heb deze van weather beetha. Enige die ze beiden om laten
[ Afbeelding ]

Deze zit wel netjes. Mooi aangesloten ook, maar toch ruimte vanaf de ogen. Ik had de weatherbeeta die geheel gaas is, maar dat gaas was vrij grof en slap.
Deze draait nooit?? Is deze met rits?

https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... .S...SX%3e

Deze leek me ook mooi. Wel lycra, dus denk aansluitend en de ring voor afstand van de ogen. Maar lijkt me dat een ring ook weer nadelen heeft.