Eczeemdeken lacterende merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angellover60

Eczeemdeken lacterende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 14:02

Hoi,
Ik heb even een dilemma; mijn merrie heeft ontzettende zomer eczeem. Ze is een maand geleden bevallen van haar veulentje en ze heeft dus ook haar eczeemdeken al eventjes niet opgehad. Zou ik die nu weer op kunnen doen? Ik ben zelf bang dat het veulen dat niet goed kan drinken, maar ze heeft zo’n verschrikkelijke last, het is zo sneu. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en dus even mee kan denken!

Groetjes,

Angel

snorkel1986

Re: Eczeemdeken lacterende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:10

Mijnschoonzusje doet dat met 2/3 dagen al weer op anders teveel last.. wel eerst even op stal ivm wennen ennindegaten houden of veulen drinkt en dan hup na buiten

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:32

pas wel op met bilkoorden, dat het veulen daar niet in verstrikt raakt, ik zou daar wat anders voor bedenken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:47

Mijn merrie heeft geen eczeem, maar wel veel last van beestjes, dus draagt vrij vaak een vliegendeken of eczeemdeken. In 2022 heeft ze haar zoon per ongeluk geraakt met naar vliegen trappen, dus is hij weer op gegaan. Veulen moest toen wel even wennen, maar is goed gekomen.

Bij een eczeem deken is het anders met de sluiting rondom de achterbenen. Maar bij gewone dekens heb ik al even overal de bilkoorden eraf en gewoon weer zo een staartriem van kunststof. Veulen dronk tot ong 10 maanden, dus toen had ze al een andere deken op. Nu 3jr later en bij de ruinen gebruik ik helemaal geen bilkoorden meer.

Merrie zal nu eind Juni bevallen en gaat de vliegen/eczeemdeken ook op wanneer nodig. Als een deken netjes past en goed blijft liggen, zijn de risico's minimaal. Maar ik heb er wel goed zicht op.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:39

Ja hier in het bos kunnen de paarden ook niet zonder deken ik heb de merrie met veulen op dag 2 al weer onder de deken ik zorg dat de singels mooi aansluiten dus niet los hangen. Staart riem en bilkoorden gebruik ik niet. Maar ik heb aan de staatflap wel een extra elastiek laten zetten zodat die mooi blijft liggen. Je kan eventueel als je de staartriem toch wil gebruiken ook een haarelastiekje (ik gebruik altijd die dunne geplakte van de action heb je er 50 voor 1 euro) als het veulen er dan in komt breekt het meteen door.