shampy schreef:Ik heb destijds afscheid genomen van de geiten die we hadden.
Nu 2 middenmaat shetlanders, daar heb ik veel meer plezier van.
Staan ook op een paddock met in en uitloopstal en hebben een gras wei van 800 m2 erbij waar ze in de zomer alleen overdag op staan.
Ben je ook van plan met de shetlanders te gaan werken?
Als je ze voor een sulky hebt en regelmatig op pad gaat hebben ze ook beweging.
Met de ruimte lukt het inderdaad wel, zeker als je er een paddock bij maakt. Maar indeling is dan wel belangrijk. Dit heb ik ook gezien bij een kennis met twee pony’s en aantal geitjes, waar ik in vakantietijd zorg voor de dieren overnam.
Deze mensen hadden 3 boxen naast elkaar van 3x3m waarvan 1 voor opslag hooi/voer. De andere 2 stonden open en konden de pony’s en geiten als schuilstal gebruiken of zo nodig konden de pony’s en geitjes apart op stal gezet worden. Als strooisel werd er opgepot met vlas. Mest werd dagelijks verwijderd en de boxen werden een enkele keer per jaar helemaal leeggehaald en schoon gemaakt.
Voor de boxen was er een betegelde uitloop van zo'n 4 meter diep. Lengte was circa 12 meter voor de boxen langs met een paadje naar achter de stalling waar ook de mesthoop lag. De uitloop had een hek naar de zand paddock van circa 12mx22m en een hek naar de wei van circa 800m. Bij een te zachte ondergrond ging het hek van de wei dicht, zolang de grond goed was stond het hek open.
De dieren werden als de wei dicht was 3x per dag hooi bijgevoerd. Onbeperkt hooi was geen optie omdat zowel de pony’s als de geitjes dan snel te dik werden. Hier was dus ongeveer 1100m2 grond beschikbaar. In plaats van een gewone paddock kun je ook kiezen voor een zand track van zo'n 3m breed rond het perceel. Net wat past bij de mogelijkheden en je wensen. In een paddock van tenminste 12m breed kun je bijvoorbeeld nog longeren. Voor een groot paard wordt tenminste 15m aangehouden, maar een (mini) shetlander kan met minder prima uit de voeten. Bij minder grond wordt alleen je wei dus wat kleiner.
Het grootste nadeel vond ik vooral dat de geitjes overal keutelde en de betegelde uitloop hierdoor ook dagelijks geveegd moest worden. Dat zou niet mijn dagelijkse hobby zijn. 
Maar misschien zouden de geiten naar het andere weitje kunnen, zodat je alleen de pony’s bij huis hebt? Geitjes hebben in de wei dagelijks ook minder verzorging nodig, er hoeft in elk niet gemest te worden.
Laatst bijgewerkt door journee op 07-05-25 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt