Weide/paddock grootte voor een shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malteser55

Weide/paddock grootte voor een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:50

Hallo!

Wij zijn aan het twijfelen voor een shetlander (met nadruk op twijfelen, niets staat dus al vast!;), maar we willen eerst uiteraard zeker zijn van wat dingen. Te beginnen met een weide, hoe groot moet dat zijn voor 2 shetlanders en als we 24/7 hooi bij zouden voeren? Onze 'weide' is nu 750m2, wordt evt vergroot naar 850-900 m2. Dat is volgens mij niet groot genoeg, maar laat maar weten als jullie hier anders over denken. Er staan wel al 4 geiten op, wat het nog moeilijker maakt. We hebben nog een weide ter beschikking van 1100m2, maar die staat niet aan ons huis, wat niet makkelijk is, maar wel mogelijk :). Laat maar weten, ook de minimale grootte aub, want die verandert op elke site waar ik kijk:(.

Groetjes,
...

tengeltje11

Re: Weide/paddock grootte voor een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:05

Dat is de oppervlakte van een doorsnee piste…. Als paddock kan die dienst doen, maar gras heb je na 1 winter niet meer.

Neen, hou het op de geiten zou ik zo zeggen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:18

Als je dagelijks hooi bij kunt voeren is de grote van de wei voornamelijk belangrijk voor voldoende beweging. Een Shetlander krijgt sneller gezondheidsklachten bij teveel gras, dan bij minder gras dat is dus geen probleem. Wat wel een overweging is of de geiten en Shetlanders het samen goed kunnen vinden. Dat is op voorhand niet altijd te zeggen, dus wat doe je als ze elkaar de tent uit jagen?

Ook hangt het ervan af hoe je weide in de winter is. Een pony loopt bij nat weer de grond een stuk sneller kapot dan een geitje. En een hele winter in de modder staan is niet aan te raden. Ook moet er voldoende stalruimte zijn voor alle dieren. Niet alleen om uit de zon/wind/regen te kunnen staan, maar ook nachts op stal als je de pech hebt binnen wolven gebied te wonen.

Daarnaast weet ik niet hoeveel ervaring je hebt met pony's? Bij geitjes hoef je de weide niet uit te mesten, maar met pony's dus wel. Zeker als je een kleine weide hebt en de kans op wormbesmetting wilt minimaliseren.Die mest zul je dus ook ergens kwijt moeten. Dat zijn dus allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.
Laatst bijgewerkt door journee op 06-05-25 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

malteser55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 21:20

ik heb 8 jaar rijervaring en verzorg regelmatig de paarden op stal:). We overwegen misschien een shetlander voor therapie. Een grote dank voor je uitleg!:)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 04:56

Moet op dat kleine stuk ook nog de stal van de geitjes en straks de stal van de Shetlander geplaatst worden?

Dat oppervlakte moet je dan eigenlijk nog aftrekken van je totale oppervlakte.

Een weide verderop is allemaal leuk en aardig maar de dagelijkse ervaring leert dat dat vaak overgeslagen wordt wegens te lastig op den duur om ze elke dag heen en terug te brengen.

En ok Shetlanders zijn dan misschien wel sober maar ze moeten toch ook aan hun basisinstinct kunnen voordoen en die neusjes door het gras kunnen halen en eens goed kunnen sprinten en dat kan gewoon niet op 750m2 noch op 850-900m2 en onvoldoende op 1100m2.

Minimale vind ik toch wel 2500m2 per stuk land.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 05:41

Kijk eens op de website van Femke dolle. Zij heeft een browsing paddock voor meerdere paarden aangelegd op 1600 meter. Ik denk dat je met slim indelen een hele leuke plek kunt maken voor 3 Shetlanders. Een en ander is sterk afhankelijk van de vorm. Een paddock van 90x10 meter is heel anders sprintje trekken dan 30x30 meter. Succes!

malteser55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 07:41

Dankuwel! We zullen kijken of er een andere oplossingen zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:52

Dat moet zeker lukken voor 2 shetlanders.

Het lijkt me alleen erg vol als er dan ook nog eens geiten bij staan, die combinatie op dat stukje zou ik persoonlijk niet maken.

Het is misschien een idee om de grond verderop als graswei te gebruiken, niet dagelijks maar gewoon zoals het uitkomt / waar je zin in hebt.

Bedenk wel dat je waarschijnlijk een shetlandproof-omheining nodig hebt, een kost die je moet meetellen.

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:13

Ik heb destijds afscheid genomen van de geiten die we hadden.
Nu 2 middenmaat shetlanders, daar heb ik veel meer plezier van.
Staan ook op een paddock met in en uitloopstal en hebben een gras wei van 800 m2 erbij waar ze in de zomer alleen overdag op staan.

Ben je ook van plan met de shetlanders te gaan werken?
Als je ze voor een sulky hebt en regelmatig op pad gaat hebben ze ook beweging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:56

Ik zou zeggen doen!
Leg om de wei een track aan waar ze normaliter lopen en dan dagelijks een uurtje of wat op de wei als de fructaanindex het toelaat.
Shetjes kunnen vaak niet tegen teveel gras en die medische ellende wil je niet hebben; een kind elke dag in de Jamin los laten vraagt ook om problemen :)

De geiten zou ik ook wel weg doen, want mét of zonder hoorns kunnen die lelijk uit de hoek komen.
Overigens zou ik de shet ook niet alleen laten staan en zit je imo dus wel meteen vast aan 2 van die kleintjes :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:06

shampy schreef:
Ik heb destijds afscheid genomen van de geiten die we hadden.
Nu 2 middenmaat shetlanders, daar heb ik veel meer plezier van.
Staan ook op een paddock met in en uitloopstal en hebben een gras wei van 800 m2 erbij waar ze in de zomer alleen overdag op staan.

Ben je ook van plan met de shetlanders te gaan werken?
Als je ze voor een sulky hebt en regelmatig op pad gaat hebben ze ook beweging.

Met de ruimte lukt het inderdaad wel, zeker als je er een paddock bij maakt. Maar indeling is dan wel belangrijk. Dit heb ik ook gezien bij een kennis met twee pony’s en aantal geitjes, waar ik in vakantietijd zorg voor de dieren overnam.

Deze mensen hadden 3 boxen naast elkaar van 3x3m waarvan 1 voor opslag hooi/voer. De andere 2 stonden open en konden de pony’s en geiten als schuilstal gebruiken of zo nodig konden de pony’s en geitjes apart op stal gezet worden. Als strooisel werd er opgepot met vlas. Mest werd dagelijks verwijderd en de boxen werden een enkele keer per jaar helemaal leeggehaald en schoon gemaakt.

Voor de boxen was er een betegelde uitloop van zo'n 4 meter diep. Lengte was circa 12 meter voor de boxen langs met een paadje naar achter de stalling waar ook de mesthoop lag. De uitloop had een hek naar de zand paddock van circa 12mx22m en een hek naar de wei van circa 800m. Bij een te zachte ondergrond ging het hek van de wei dicht, zolang de grond goed was stond het hek open.

De dieren werden als de wei dicht was 3x per dag hooi bijgevoerd. Onbeperkt hooi was geen optie omdat zowel de pony’s als de geitjes dan snel te dik werden. Hier was dus ongeveer 1100m2 grond beschikbaar. In plaats van een gewone paddock kun je ook kiezen voor een zand track van zo'n 3m breed rond het perceel. Net wat past bij de mogelijkheden en je wensen. In een paddock van tenminste 12m breed kun je bijvoorbeeld nog longeren. Voor een groot paard wordt tenminste 15m aangehouden, maar een (mini) shetlander kan met minder prima uit de voeten. Bij minder grond wordt alleen je wei dus wat kleiner.

Het grootste nadeel vond ik vooral dat de geitjes overal keutelde en de betegelde uitloop hierdoor ook dagelijks geveegd moest worden. Dat zou niet mijn dagelijkse hobby zijn. :')

Maar misschien zouden de geiten naar het andere weitje kunnen, zodat je alleen de pony’s bij huis hebt? Geitjes hebben in de wei dagelijks ook minder verzorging nodig, er hoeft in elk niet gemest te worden.
Laatst bijgewerkt door journee op 07-05-25 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt