Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:39

Keell94 schreef:
Vader83 schreef:
aangezien het een beetje over administratie en boekhouding gaat... Nog een tip van mij. Voor de meeste is het paardengebeuren nogal een reizend beroep. Ik gebruik nu al 3 jaar de app CTA rit registratie. Elke keer als die via bluetooth koppelt aan mijn autoradio maakt ie een nieuwe rit aan. Bekende adressen koppelt die meteen en is het meteen duidelijk of het zakelijk of prive is. Aan het einde van de maand met een paar klikken een overzicht in excel gegenereerd en in mijn drive gezet. Ik heb zelf geen banden met dit bedrijf, maar na een poos zoeken is dit naar mijn idee de beste en goedkoopste oplossing voor de rittenregistratie

Ik gebruik DriversNote, werkt eigenlijk een beetje hetzelfde. ideaal idd, scheelt zoveel administratie bijhouden

Heeft iemand ook zo'n app voor iOS? Ik zie veel verschillende opties, allemaal betaald maar wil mn geld niet 4x uitgeven :')

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:46

Het DGA salaris in een BV moet in NL alleen uitgekeerd worden als dat ook daadwerkelijk kan. Laten de financiële stukken zien dat je te kort komt, zou de belastingdienst dat moeten accepteren. Maar je moet het dus wel kunnen onderbouwen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:14

lotthje schreef:
Keell94 schreef:

Ik gebruik DriversNote, werkt eigenlijk een beetje hetzelfde. ideaal idd, scheelt zoveel administratie bijhouden

Heeft iemand ook zo'n app voor iOS? Ik zie veel verschillende opties, allemaal betaald maar wil mn geld niet 4x uitgeven :')

Driversnote is gratis tot een x aantal ritten per maand, aangezien ik meerdere keren per week op pad ben was ik daar al snel overheen en betaal dus wel elke maand €11, maar het geld meer dan waard. Scheelt me zoveel extra registratie

Keell94

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:16

Gister samen met de boekhouder gezeten en mijn jaarlijkse aangifte ingevuld, schrok even van het bedrag dat ik moest betalen (kwam iets hoger uit dan mijn eigen berekening helaas) :')

Als je dat zo ziet denk ik echt ik stop met ondernemen, hoeveel je wel niet af moet staan aan de belastingdienst is echt bizar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:38

Leuk topic!
Ik ben al 20 jaar zzp-er met mijn administratiekantoor en sinds 5 jaar erbij energetisch therapeut/medium/paarden’fluisteraar’. Bij mij loop ik met dat tweede vooral ertegen aan dat mensen eenmalig of eens per jaar aankloppen dus geen continuiteit wat je bijv wel bij lesklanten hebt. Nu is mijn praktijk voor mij mijn tweede activiteit, administratiekantoor loopt goed dus dat is geen halszaak. Maar het is wel waar ik echt mijn energie v krijg: helpen van paarden.

Ik gebruik zelf Davilex als boekhoudprogramma maar dat gebruik ik voor mijn hele 25+ klantenbestand. Ik heb enkele klanten die snelstart gebruiken en daar kijk ik in mee/ pas dingen aan en doe de BTW voor ze en dat programma is best goed. Eboekhouden vind ik een ramp om mee te werken. Moneybird hoor ik goede verhalen over

Ik las een vraag over de KOR: basically moet je gewoon je admin bij houden. Dus inkoop en verkoop. Je moet eindejaar weten wat je verdient hebt voor je aangifte. En zodra je boven het maximale bedrag uitkomt moet je dat direkt doorgeven aan de Bdienst en vanaf dat moment BTW gaan berekenen en afdragen.

Mbt socials gebruiken: ik vind t lastig. Heb de discipline niet om braaf elke week/dag oid iets te posten en vraag me ook elke keer af: wat dan?

Ben nu wel weer studie erbij aan t doen voor accupressuur te kunnen geven aan mens en paard. Toch weer een extra iets wat ik in kan zetten tijdens behandelingen maar ook om mijzelf te blijven ontwikkelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:10

Hoe gaat het bij jullie? Nog lekker druk? :D

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:45

Haaai,

Ik kwam op dit topic omdat ik aan het speuren was op Bokt. Ik heb sinds een tijdje een eigen bedrijfje. Hobbymatig en naast mijn vaste baan. Hopelijk kan ik de komende jaren groeien. Het zou mooi zijn als ik na een tijdje minder kan gaan werken en meer uren in mijn bedrijfje kan steken.

Ik zit in de KOR. Ik moet zeggen dat ik het best een klus vindt om alles uit te zoeken. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat kan nu wel en wat niet. Ik ben totaal niet thuis in dit vak.

Heeft een van jullie een bedrijfsauto, of least een auto zakelijk. Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Nu zei iemand laatst “ waarom doe je dit niet deels op de zaak”. Ik heb daar niet verder naar gekeken omdat ik dacht dat dat niet kon. Ik ben maar klein. Omdat diegene zei dat het wel kon. Dacht ik, ik ga eens info vergaren. Is iemand hier bekend mee?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:58

Als jij in de KOR zit mag je toch geen BTW aftrekken? Wat is dan het voordeel van een bedrijfsauto financieel gezien?

Ik heb wel een bedrijfsauto die ook 100% bedrijfsmatig word gebruikt. We hebben een andere auto voor 'prive'. Maar wij hebben een VOF met personeel, dus dat is wel heel wat anders.
Als we de prive auto eens zakelijk gebruiken (niet veel) kunnen we die kilometers wel zakelijk declareren, dus we houden de zakelijke kilometers van de prive auto wel bij. Maar dat is eens iets van 2500 / 3000 km op jaarbasis.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:10

Xritt schreef:
Haaai,

Ik kwam op dit topic omdat ik aan het speuren was op Bokt. Ik heb sinds een tijdje een eigen bedrijfje. Hobbymatig en naast mijn vaste baan. Hopelijk kan ik de komende jaren groeien. Het zou mooi zijn als ik na een tijdje minder kan gaan werken en meer uren in mijn bedrijfje kan steken.

Ik zit in de KOR. Ik moet zeggen dat ik het best een klus vindt om alles uit te zoeken. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat kan nu wel en wat niet. Ik ben totaal niet thuis in dit vak.

Heeft een van jullie een bedrijfsauto, of least een auto zakelijk. Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Nu zei iemand laatst “ waarom doe je dit niet deels op de zaak”. Ik heb daar niet verder naar gekeken omdat ik dacht dat dat niet kon. Ik ben maar klein. Omdat diegene zei dat het wel kon. Dacht ik, ik ga eens info vergaren. Is iemand hier bekend mee?

Zelf in het bezit van een bedrijfswagen voor mijn bedrijf (bekapper) echter ben ik deels nog in loondienst (vrachtwagenchauffeur)

Ik heb ervoor gekozen om voor de wegenbelasting wel bedrijfswagen te rijden, maar niet voor de belastingdienst.

Dit betekend dat ik de directe kosten (denk aan diesel, onderhoud, enz) niet kan aftrekker bij de belastingdienst. Maar ik mag wel 0.24 cent per gereden km (voor mijn bedrijf) opgeven als kosten bij mijn bedrijf. Dit betaal ik me dan zelf uit.

Stel ik had de auto op bedrijf gezet. Dat had ik voor elke privé km bijtelling moeten betalen en dat loopt op.

Nu moeten alleen voor de wegenbelasting minimaal 10% van de gereden km voor mijn bedrijf zijn.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:14

carola schreef:
Als jij in de KOR zit mag je toch geen BTW aftrekken? Wat is dan het voordeel van een bedrijfsauto financieel gezien?

Ik heb wel een bedrijfsauto die ook 100% bedrijfsmatig word gebruikt. We hebben een andere auto voor 'prive'. Maar wij hebben een VOF met personeel, dus dat is wel heel wat anders.
Als we de prive auto eens zakelijk gebruiken (niet veel) kunnen we die kilometers wel zakelijk declareren, dus we houden de zakelijke kilometers van de prive auto wel bij. Maar dat is eens iets van 2500 / 3000 km op jaarbasis.

Dat is wat ik ook dacht. Ik ben er totaal niet in thuis. Ook nooit over nagedacht. Maar als iemand zegt dat het wel kan. Dan ga je er toch over nadenken en jezelf in lezen of info vergaren.
Het hoeft niet. Maar als het voordelen oplevert, dan wil ik het wel uitzoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:16

Twee tellen Googlen leverde me iets op over marge auto's, een lease zonder BTW. Geen idee wat het precies is, maar wellicht kun je daar even naar zoeken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:50

Ik heb een auto op grijs kenteken, maar privé gekocht. Dit betekent dat de auto dus op mijn naam staat en ik minimaal 10% zakelijk moet rijden en de rest privé mag. Maar mag geen btw aftrekken, wel de reiskosten weer doorberekenen.
En ik heb gekozen voor een youngtimer. We hebben er privé nog een auto naast.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:00

Ik had dit topic al een tijdje in de smiezen, maar vond dat ik er nog niet klaar voor was om mij hier te melden. Maar inmiddels loop ik aardig aan het einde van het opzetten van mijn nieuwe onderneming:
Horse Background! Ik ben er geloof ik al 3 jaar mee bezig, met verschillende partijen om tafel gezeten om het van de grond te krijgen, en nu durf ik wel te zeggen dat we het online hebben staan.
De website is nog niet helemaal zoals ik het hebben wil, dus daar moet ik nog een klein beetje mee knutselen.

Ik wil de website nog niet promoten/bekend maken voordat alles echt goed in elkaar zit en werkt. En dan wil ik eerst wat vrienden die zich gaan aanmelden zodat er ook daad werkelijk vulling op de website komt en het idee meer tot leven komt.

Soms vind ik het wel moeilijk om er mee bezig te gaan omdat het nog steeds niet helemaal up & running is, heb ook nog een ander bedrijf en natuurlijk de paarden waardoor het soms even lastig is om er echt tijd voor vrij te maken.

Maar ik heb ondertussen een flyer gemaakt die aankomend weekend wordt uitgedeeld aan de deelnemers van een concours dus ik heb een mooie stok achter de deur :D

Daarnaast ga ik ook maandelijks deelnemen aan een coworkdag met andere ondernemers in deze branche. Dit wordt georganiseerd door de Rijnlandhoeve.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:18

Nu ben ik wel benieuwd wat je voor bedrijf hebt gestart! Wilde er naar zoeken, maar Horse Background is wel een hele lastige term moet ik zeggen om op Google mee te gaan concurreren. Kreeg natuurlijk alleen maar achtergrond afbeeldingen met paarden. :o

Kleine edit trouwens nu ik hier toch een bericht geplaatst heb:

Ik heb gisteren eindelijk mijn flyers bij de Epplejeck neergelegd. *\o/*

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:19

Celebi wat voor bedrijf heb je?

Afbeelding
www.horsebackground.nl

Na zoveel tijd kan ik nog steeds niet kort uitleggen wat het hele idee omvat. Maar het is dus een online database waarbij je kunt zoeken op chipnummer van een paard. Op deze manier kan je er zelf paarden inzetten, of paarden zoeken bij bijvoorbeeld een koop of wanneer je een paard uit het oog bent verloren. En denk dan aan allerlei informatie zoals keuringsrapport, blessures, maar zeker ook positieve dingen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:38

Toffe website en poster/flyer! Moet bekennen dat ik inderdaad nog niet helemaal door heb hoe het werkt en wat je ermee kunt, maar dat zal zich vast langzaam nog wat beter vormen. :j

Ik heb zelf een coachingsbedrijf voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die op zoek zijn naar meer balans tussen, werk, privé en de paarden. Eigen gezondheid en geluk voorop en overbelasting een halt toe roepen staan daarbij centraal.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Leuk om weer even bij te lezen, iedereen is lekker bezig! Auto wel/niet op de zaak kan inderdaad even puzzelen zijn, in dat soort gevallen is het wel fijn als je het bij een boekhouder over de schutting kan gooien...

Interessant project littleroosie, ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zal lopen en in welke vorm precies. Is de flyer-actie aangeslagen?

Zelf ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met het samenstellen en online zetten van de CombiDeals (met een minivakantie tussendoor). Die heb ik net "officieel" aangekondigd via de socials en nieuwsbrief, nu duimen dat men er blij van wordt! Een beetje korting is natuurlijk altijd fijn, en het zijn handige combo's, al zeg ik het zelf...

De lezingen en de weeg- en meetsessies lopen ook lekker, dus geen tijd om mij te vervelen. Ik heb ook alweer een nieuw product-idee, ondanks dat ik mijzelf al vaak heb verteld dat het voor nu wel even genoeg is zo. Rust is overrated :+

(Maar soms app ik toch even met Celebi O:) )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Klinkt allemaal weer goed! Kom maar door met al je nieuwe hersenspinsels hoor. Altijd leuk even sparren of banners finetunen haha. :D