Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:20

Eens Popstra.

En als ze dan op de trailer staan en je kijkt hoe hard ze door de bochten scheuren of remmen en dan verbaasd zijn dat ze weer niet laden.

Zet eens een volle emmer water neer.
Na je rit moet die nog staan zonder water eruit...

Denk dat hij bij vele bij de eerste bocht al door de trailer rolt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:01

DuoPenotti schreef:
Eens Popstra.

En als ze dan op de trailer staan en je kijkt hoe hard ze door de bochten scheuren of remmen en dan verbaasd zijn dat ze weer niet laden.

Zet eens een volle emmer water neer.
Na je rit moet die nog staan zonder water eruit...

Denk dat hij bij vele bij de eerste bocht al door de trailer rolt.

Of zelfs zelf een keer erin staan op een klein stukje erf. Ik was ooit hooinet aan het ophangen toen mijn moeder al van de parkeerplaats wegreed naar de laadplaats (trailers staan aannde overkant van de weg van de paarden haha) dan merk je pas hoeveel je voelt. Ik kon gewoon staan en net ophangen, want zij rijdt echt heel rustig maar zelfs dan voel je zoveel. Die emmer water is nog volgende stap, maar zelfs zelf voelen is al bizar. Laat staan als je dus niet rustig en voorzichtig rijdt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:03

Ja dat is zeker ook een goede.
Als je dat hebt gevoelt snap je direct waarom sommige paarden niet laden.

ja wij hebben er ook eens in gestaan met een paar man om met zijn alle naar een wei te gaan 2 km verderop.

Ja vroegah, toen foute dingen zonder gordel enz nog gebeurde :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:04

DuoPenotti schreef:
Ja dat is zeker ook een goede.
Als je dat hebt gevoelt snap je direct waarom sommige paarden niet laden.

ja wij hebben er ook eens in gestaan met een paar man om met zijn alle naar een wei te gaan 2 km verderop.

Ja vroegah, toen foute dingen zonder gordel enz nog gebeurde :D

Of met z'n allen in de kofferbak :') Heerlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:14

Popstra schreef:
blijft het paard stokstijf in de ankers dan zet je hem flink achterwaarts en begin je weer opnieuw met die kleine stapjes. achterwaarts moet wat lastig zijn zodat ze beginnen te begrijpen dat voorwaarts loont. Dus ook niet weg laten keren van de klep naar links of rechts. Enkel voor of achterwaarts opnieuw en opnieuw

geen bemoeials er bij laten. alleen jij met je paard en een bult geduld. Dan komt je al een heel eind.

Dat achterwaarts hebben we hier ook geprobeerd hoor. Als ie niet voorwaarts wil, dan achterwaarts tot ie dat zat is. Werkte totaal niet, als het paard al in de achteruitstand staat. Wegdraaien van de klep daarentegen wel. (Al weet ik niet precies hoe je jij dit bedoelt). Ik bedoel daarmee dat je richting trailerklep loopt en zodra je voelt dat hij in de ankers wil, draai je weg van de trailerklep. Daarmee verleg je de focus van de achteruitstand naar voorwaarts. En beloont daarvoor. Dat werkte uitstekend want de trailerklep werd minder een issue.
Eens dat grondwerk de basis is.
Het zal voor ieder paard wel verschillen wat werkt en niet. Daarom moet je de issues bij je paard goed herkennen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:22

Bij weg draaien voor de klep en dan weer terug naar begin lopen beloon je ze om niet die klep te kiezen. Inderdaad voorwaarts blijven gaan.
Je moet het ze wat lastiger maken voor die klep en de klep en traler beloning laten zijn als zijnde rust punt

En dan idd niet als een malle gaan rijden met het paard er in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:24

Of TS haar probleem is opgelost of ze heeft het opgegeven, maar reageren doet ze niet meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:55

Popstra schreef:
Bij weg draaien voor de klep en dan weer terug naar begin lopen beloon je ze om niet die klep te kiezen.

Dat hangt helemaal af van je timing. Als je dat doet op het moment dat je paard al in een blokkade is, dan kan dat inderdaad functioneren als versterking daarvan

Maar als je dat echt voor bent, dan kun je dat omdraaien. Geen trailerladen maar het opstapperron was bijvoorbeeld voor 1 pony echt onoverkomelijk. Daar werkte het juist heel goed om al heel vroeg af te wenden. "Jij maakt je zorgen dat we naar het perron gaat, maar dat gaan we helemaal niet hoor, kijk maar." dus ruimschoots er langs zonder spanning, daarna steeds een beetje dichterbij, zonder spanning. Tot de ruimte eromheen dus vooral neutraal werd. Uiteindelijk kon ik ook via voltes draaien en op die voltes regelmatig stilstaan, geheel toevallig pal voor het perron uitkomen met stilstaan.

(De volgende stap in de training hebben toen helaas niet kunnen zetten, omdat de pony ziek werd. Maar het normaal maken van de omgeving van dat perron gebeurde door steeds op tijd weer een andere kant op te gaan, en toch steeds een beetje dichterbij te komen.)

Citaat:
Je moet het ze wat lastiger maken voor die klep en de klep en traler beloning laten zijn als zijnde rust punt

Volgens mij moet je dan beginnen het juist lastiger te maken NA en weg van de klep, niet ervoor. De spanning die opgebouwd wordt moet niets met de trailer te maken hebben.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:35

Popstra schreef:
het gaat altjd fout als er te veel druk bij komt kijken. en laat dat nu de crux zijn, die druk! Veel mensen beginnen te snel met dwang middelen omdat men dan toch geduld verliest of haastig gaat zijn of dat er bemoeials bij komen die het ,,wel even voor elkaar denkenn te krijgen,,

meeste mensen hebben nog nooit een paard uberhoupt leren wijken voor LICHTE druk voor voorwaarts, opzij en achterwaarts.
die achterwaarts kan je heel goed helpen bij trailer laden. echter moet je er gewoon de tijd voor nemen en dan liefst een hele ochtend of middag.

maar leer eerst het paard eens bij de minste druk te wijken. grondwerk dus met een touwhalstertje om en heel veel geduld en herhalen.

eer dat lukt ga je eens richting een trailer of iets met laad klep. daar laat je het paard stapje voor stapje naar voren komen. 1 stap is gelijk druk er af, rust en belonen en zo bouw je verder.
blijft het paard stokstijf in de ankers dan zet je hem flink achterwaarts en begin je weer opnieuw met die kleine stapjes. achterwaarts moet wat lastig zijn zodat ze beginnen te begrijpen dat voorwaarts loont. Dus ook niet weg laten keren van de klep naar links of rechts. Enkel voor of achterwaarts opnieuw en opnieuw

geen bemoeials er bij laten. alleen jij met je paard en een bult geduld. Dan komt je al een heel eind.

Als je dat nodig hebt ben je gewoon al te ver/ga je te snel.

Verder mee eens, de basis is grondwerk en je paard z'n voeten precies kunnen laten plaatsen. Daarom oefen ik voor het laden vaak even (of een paar keer als het echt heel lang geleden is) met balkjes op de grond en dat ik dan precies die ene hoef precies voor/naast/achter die ene balk kan plaatsen. Dan merk je snel genoeg of het wijken voor druk er goed in zit en of je zelf nog wel weet wat je doet. Maar dan wel echt de samenwerken opzoeken, dan merk je ook dat trucjes zoals snel achterwaarts laten lopen als dwangmiddel dan helemaal niet nodig zijn (eerder contraproductief).

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:15

M1994 schreef:
Autumnn schreef:
Paardentaxi Amsterdam

Raad ik niet aan in dit specifieke geval. Het zijn absoluut handige mensen met hart voor paarden, maar gebruiken voornamelijk trucjes. Het is leuk als het paard er bij hun op gaat, maar je lost het probleem er niet mee op.

Zo heb ik dat absoluut niet ervaren 'trucjes' bij de Paardentaxi Amsterdam. Ze hebben mijn paard een aantal jaar geleden heel fijn weten te laden nadat ik al een een trailerlaadtraining had gevolgd bij iemand en dat niet succesvol was op het moment dat het nodig bleek. In een paardenwagentje heeft ie schrik dus dat was ook geen optie..

De Paardentaxi Amsterdam deed het met zoveel rust en geduld, dat was de truc dan? Dat ik daarna zelf kon laden op elk terrein/elke trailer. Hij vindt het nog steeds eng, maar als zijn pony vriendin ook mee gaat is de spanning weg en loopt ie relaxed de trailer in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:56

Lieser schreef:
Shenavallie schreef:
50 euro is echt veel te weinig voor een zzper met zulk gevaarlijk werk.

En een hoefsmid dan? Die doet ook 'gevaarlijk' werk en vraagt ook geen torenhoge bedragen.

Bekappen kost hier 45 euro, en daar doet de hoefsmid echt geen uur over. Dus die krijgt (terecht) meer dan 100 euro per uur.[/quote]
Ik denk al: ik heb toch helemaal niet gezegd dat het gevaarlijk werk is? Maar ik zie nu dat de quotes niet helemaal goed gegaan zijn. :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:59

Ik zie iemand die komt helpen met laden niet anders dan een privé les nemen. Misschien lukt het je zelf ook. Maar iemand ernaast op de grond die meekijk zorgt er wel voor dat je net ff sneller met je hulpen bent, puntjes op de i. Ik heb Cissy bij mijn beide paarden gebeld, en als ik weer een jong dier zou kopen bel ik gelijk weer. Dan is het meteen goed, en jaren plezier van.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:07

Ik lees heel veel, diverse situaties, tips etc.
Maar TS reageert niet meer, dus ik vraag me af of haar probleem is opgelost of dat ze is overweldigd is door de hele ontstane discussie

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:39

esje01 schreef:
Ik lees heel veel, diverse situaties, tips etc.
Maar TS reageert niet meer, dus ik vraag me af of haar probleem is opgelost of dat ze is overweldigd is door de hele ontstane discussie

Die is sinds de dag van posten niet meer online geweest, dus denk dat dat wel meevalt.... Alle goedbedoelde adviezen zijn kennelijk niet relevant om te lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:42

Shadow0 schreef:
Popstra schreef:
Bij weg draaien voor de klep en dan weer terug naar begin lopen beloon je ze om niet die klep te kiezen.

Dat hangt helemaal af van je timing. Als je dat doet op het moment dat je paard al in een blokkade is, dan kan dat inderdaad functioneren als versterking daarvan

Maar als je dat echt voor bent, dan kun je dat omdraaien. Geen trailerladen maar het opstapperron was bijvoorbeeld voor 1 pony echt onoverkomelijk. Daar werkte het juist heel goed om al heel vroeg af te wenden. "Jij maakt je zorgen dat we naar het perron gaat, maar dat gaan we helemaal niet hoor, kijk maar." dus ruimschoots er langs zonder spanning, daarna steeds een beetje dichterbij, zonder spanning. Tot de ruimte eromheen dus vooral neutraal werd. Uiteindelijk kon ik ook via voltes draaien en op die voltes regelmatig stilstaan, geheel toevallig pal voor het perron uitkomen met stilstaan.

(De volgende stap in de training hebben toen helaas niet kunnen zetten, omdat de pony ziek werd. Maar het normaal maken van de omgeving van dat perron gebeurde door steeds op tijd weer een andere kant op te gaan, en toch steeds een beetje dichterbij te komen.)

Citaat:

Volgens mij moet je dan beginnen het juist lastiger te maken NA en weg van de klep, niet ervoor. De spanning die opgebouwd wordt moet niets met de trailer te maken hebben.

Dat is precies wat ik wilde zeggen. Als je merkt dat je paard zo sterk in de ankers gaat voor de klep dan kun je de focus verleggen naar iets anders dan die klep en wordt die minder een issue. Dat werkte echt heel goed voor die van ons.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:37

Maar de discussie van de afgelopen pagina is dus ook precies waarom een proff er bij halen verstandig is.

Ik ben het in grote lijnen eens met wat er hier gezegd is maar ik heb bijvoorbeeld met mijn laatste paard het meeste succes gehad met me totaal niet druk te maken over er weer achteruit uit stormen. Ik legde haar dan geen strobreed in de weg. Haalde een keer adem en vroeg haar weer heel liefjes terug naar voren. Dat was bij haar juist de weg naar succes.
En dat verschilt net per paard of per situatie. En daarom is het gewoon fijn om er iemand bij te halen die vaker met dat bijltje hakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:59

Paarden zijn allemaal anders, de ene heeft meer durf dan de ander, die is weer meer claustrofobisch dan de ander, heeft meer/minder angst, is intro/extrovert.

Dus je moet dealen met het soort paard wat voor je staat. Plus ze switchen nog wel eens tussentijds als je dingen vraagt die ze normaal niet hoeven doen.

Even heel simpel: als je een 'dikke vinger' paard behandelt alsof hij angstig is dan gaat ie alleen maar meer vingers opsteken.
Als je een bang wezeltje behandelt alsof ie een dikke vinger opsteekt dan jaag je m over zn grenzen.
Maar jij bent degene die het paard moet lezen, dus je zult goed moeten leren lezen. :D

Een pro heeft meerdere paarden in handen en leest veel sneller, heeft daarnaast meerdere tools/tips in de spreekwoordelijke rugzak dus kan sneller schakelen als iets niet werkt.
Dat redt je als leek niet met maar 1 paard. Vandaar dat het slim is om een ervaren persoon erbij te roepen.

Ook een pro staat wel eens te kijken van Oh deze is anders :j
En hoe ga ik dit oplossen?