Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1979
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:47

ikke schreef:
ajesca123 schreef:
Onze wagen kan technisch omgekeurd worden naar vrachtwagen tot 5000 kilo geloof ik.
Helaas staat hij nu inmiddels weer thuis met een vastgelopen motor |(
Echt ontzettend balen want is zon enorm fijne wagen.

Zelf kunnen we dit niet oplossen en alles bij elkaar opgeteld als we het moeten laten doen en met het oog op de verhoogde wegenbelasting, hebben we helaas besloten dat hij eruit gaat.
Als de wegenbelasting niet omhoog zou gaan dan lieten we hem nog wel maken want voor mij echt het ideale wagentje

Maar waarom haal je je C1 dan niet en laat de wagen opkeuren naar 5 ton?
Als de auto technisch op 5 ton staat bij de RDW, moet dat relatief simpel te regelen zijn.


_Seven_ schreef:
Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag hoe zeker het is dat het kwarttarief gaat verdwijnen, zij wisten mij te vertellen dat zij dit pas in oktober/november van de regering gaan horen of dit afgeschaft gaat worden of niet.

Verder had ik een mercedes sprinter met home made bak voor paarden vervoer. Deze was via de RDW etc omgekeurd naar mtm van 5500kg. Dit wagentje is helaas kapot gegaan. De bak van de oude wagen is nu overgezet naar een nieuwe mercedes sprinter, ik loop alleen een beetje vast in het laten verhogen van de mtm op het gebied van snelheidsbegrenzers etc. Onze oude wagen had geen begrenzer en is destijds wel gewoon bij de RDW goedgekeurd. Ik snap daarom niet zo goed waarom de nieuwe dan ineens een snelheidsbegrenzer ingebouwd zou moeten krijgen. Uit alle regelgeving die ik hierover kan vinden blijkt dat die oude ook al begrensd had moeten zijn.
Ik had gedacht dit even te regelen omdat het tenslotte om een al eerder goedegekeurde bak gaat op een practisch hetzelfde chassis, maar ik loop tegen de regelgeving aan. Iedereen heeft ervaring met het terugkeuren naar mtm van 3.500kg, maar het verhogen ervan lijkt toch wat ingewikkelder te zijn.

Weet jij zeker dat je de juiste vraag gesteld hebt?
Tot 7500kg TMM was er nooit de verplichting op de snelheidsbegrenzer, evenmin was een tacho verplicht bij privaat gebruik.

Als je vanuit zakelijk oogpunt kijkt, ligt het inderdaad gecompliceerder!



Moet eerlijk zeggen dat we die optie niet bekeken hebben.
Voor nu staat hij geschorst op het erf en zien we wel of er iemand voor komt als ik een advertentie ga plaatsen.
Heb eerlijk gezegd ook geen flauw benul van wat zon wagen nog opbrengt.
Als hij er van de zomer nog staat gaan 2 vrienden van ons er nog naar kijken maar die hebben nu helaas echt geen tijd.
Ze hadden de motor open gehad en na onderzoek willen ze het wel proberen.
Maar ik gebruik hem veel dus kan niet tot zomer wachten.
Hebben nu een nieuwe trailer besteld die binnenkort geleverd wordt zodat ik weer gewoon op pad kan zonder tig keer huren.

Popstra
Berichten: 15575
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:33

Wat je kan doen is een bedrijfje beginnen. Bij de kvk nummer aan vragen en dan je wagentje te huur zetten bijv. Of wat boxen verhuren o.i.d

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:46

ikke schreef:
ajesca123 schreef:
Onze wagen kan technisch omgekeurd worden naar vrachtwagen tot 5000 kilo geloof ik.
Helaas staat hij nu inmiddels weer thuis met een vastgelopen motor |(
Echt ontzettend balen want is zon enorm fijne wagen.

Zelf kunnen we dit niet oplossen en alles bij elkaar opgeteld als we het moeten laten doen en met het oog op de verhoogde wegenbelasting, hebben we helaas besloten dat hij eruit gaat.
Als de wegenbelasting niet omhoog zou gaan dan lieten we hem nog wel maken want voor mij echt het ideale wagentje

Maar waarom haal je je C1 dan niet en laat de wagen opkeuren naar 5 ton?
Als de auto technisch op 5 ton staat bij de RDW, moet dat relatief simpel te regelen zijn.


_Seven_ schreef:
Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag hoe zeker het is dat het kwarttarief gaat verdwijnen, zij wisten mij te vertellen dat zij dit pas in oktober/november van de regering gaan horen of dit afgeschaft gaat worden of niet.

Verder had ik een mercedes sprinter met home made bak voor paarden vervoer. Deze was via de RDW etc omgekeurd naar mtm van 5500kg. Dit wagentje is helaas kapot gegaan. De bak van de oude wagen is nu overgezet naar een nieuwe mercedes sprinter, ik loop alleen een beetje vast in het laten verhogen van de mtm op het gebied van snelheidsbegrenzers etc. Onze oude wagen had geen begrenzer en is destijds wel gewoon bij de RDW goedgekeurd. Ik snap daarom niet zo goed waarom de nieuwe dan ineens een snelheidsbegrenzer ingebouwd zou moeten krijgen. Uit alle regelgeving die ik hierover kan vinden blijkt dat die oude ook al begrensd had moeten zijn.
Ik had gedacht dit even te regelen omdat het tenslotte om een al eerder goedegekeurde bak gaat op een practisch hetzelfde chassis, maar ik loop tegen de regelgeving aan. Iedereen heeft ervaring met het terugkeuren naar mtm van 3.500kg, maar het verhogen ervan lijkt toch wat ingewikkelder te zijn.

Weet jij zeker dat je de juiste vraag gesteld hebt?
Tot 7500kg TMM was er nooit de verplichting op de snelheidsbegrenzer, evenmin was een tacho verplicht bij privaat gebruik.

Als je vanuit zakelijk oogpunt kijkt, ligt het inderdaad gecompliceerder!


Dat ik geen tachograaf nodig heb daar ben ik inmiddels uit, maar die begrenzer ga ik volgens mij niet onderuit komen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uto-of-bus
Alleen als ik op bovenstaande website kijk had onze oude ook al een begrenzer nodig moeten hebben en die had dit zeker weten niet. Deze is destijds (ong 2012) bij de RDW geweest om de mtm te laten verhogen, te laten wegen etc. en is daar op alle vlakken helemaal goedgekeurd etc.
Telefoniste zei ook vol overtuiging dat ik geen begrenzer nodig zou hebben, maar bij navraag bij de technische dienst bleek dit toch wel te zijn. Mocht er voor particulieren/hobbiisten een uitzondering op deze regel bestaan dan hoor ik het graag!

ikke

Berichten: 38727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:40

_Seven_ schreef:
Dat ik geen tachograaf nodig heb daar ben ik inmiddels uit, maar die begrenzer ga ik volgens mij niet onderuit komen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uto-of-bus
Alleen als ik op bovenstaande website kijk had onze oude ook al een begrenzer nodig moeten hebben en die had dit zeker weten niet. Deze is destijds (ong 2012) bij de RDW geweest om de mtm te laten verhogen, te laten wegen etc. en is daar op alle vlakken helemaal goedgekeurd etc.
Telefoniste zei ook vol overtuiging dat ik geen begrenzer nodig zou hebben, maar bij navraag bij de technische dienst bleek dit toch wel te zijn. Mocht er voor particulieren/hobbiisten een uitzondering op deze regel bestaan dan hoor ik het graag!

Als je van elke fout van de RDW een euro zou krijgen, hoef je nooit meer te werken.....
Het wemelt van de fouten in hun systemen en daar zou jouw eerdere auto best eens bij kunnen horen.

Punt voor jou is dat jouw wagen moet voldoen aan de eisen. De bak die je erop zet, is niet van belang. Die moet enkel voldoen aan de eisen voor een opbouw en dat stelt niet zoveel voor. Daarnaast doet ie natuurlijk mee voor het gewicht.

Wellicht zit die begrenzer al in de motorelectronica en hoeft die alleen maar geactiveerd te worden. Dat zou de garage moeten weten.

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:22

ikke schreef:
_Seven_ schreef:
Dat ik geen tachograaf nodig heb daar ben ik inmiddels uit, maar die begrenzer ga ik volgens mij niet onderuit komen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uto-of-bus
Alleen als ik op bovenstaande website kijk had onze oude ook al een begrenzer nodig moeten hebben en die had dit zeker weten niet. Deze is destijds (ong 2012) bij de RDW geweest om de mtm te laten verhogen, te laten wegen etc. en is daar op alle vlakken helemaal goedgekeurd etc.
Telefoniste zei ook vol overtuiging dat ik geen begrenzer nodig zou hebben, maar bij navraag bij de technische dienst bleek dit toch wel te zijn. Mocht er voor particulieren/hobbiisten een uitzondering op deze regel bestaan dan hoor ik het graag!

Als je van elke fout van de RDW een euro zou krijgen, hoef je nooit meer te werken.....
Het wemelt van de fouten in hun systemen en daar zou jouw eerdere auto best eens bij kunnen horen.

Punt voor jou is dat jouw wagen moet voldoen aan de eisen. De bak die je erop zet, is niet van belang. Die moet enkel voldoen aan de eisen voor een opbouw en dat stelt niet zoveel voor. Daarnaast doet ie natuurlijk mee voor het gewicht.

Wellicht zit die begrenzer al in de motorelectronica en hoeft die alleen maar geactiveerd te worden. Dat zou de garage moeten weten.


Bedankt voor de tip, ik ben nog in afwachting van de dealer op mijn vraag over het typeplaatje en nog een andere verklaring. Als ze me bellen zal ik eens vragen of zij kunnen checken of er een begrenzer in zit.

Hobbyhorse

Berichten: 1339
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:02

Hoe en waar kan je overigens eigenlijk nagaan of een auto van b naar c gekeurd zou kunnen worden?

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:40

Hobbyhorse schreef:
Hoe en waar kan je overigens eigenlijk nagaan of een auto van b naar c gekeurd zou kunnen worden?


Volgens mij kun je dit bij de dealer navragen.

Hobbyhorse

Berichten: 1339
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:02


ikke

Berichten: 38727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:41

_Seven_ schreef:
Hobbyhorse schreef:
Hoe en waar kan je overigens eigenlijk nagaan of een auto van b naar c gekeurd zou kunnen worden?


Volgens mij kun je dit bij de dealer navragen.

Nope, dan moet je bij de RDW zijn en als je kenteken niet staat op een technisch tmm meer dan 3500kg, dan krijg je 'm daar ook niet naar toe, tenzij je via de fabriek/importeur op basis van het chassisnummer aan kunt tonen dat ie echt meer dan 3500kg mag wegen.

Hobbyhorse schreef:
Dit heeft wat nuttige info en ook de nadelen van een C bak.

https://camperpunt.nl/gewicht-camper-ophogen/

Wel jammer dat ze er niet bij zetten dat je wegenbelasting omlaag gaat naar z'n 40 euro per maand als ie als bedrijfsauto op kenteken staat.....
Dat is DE reden om omkeuren te overwegen, naast extra laadvermogen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -3-maanden

PriscillaPl
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-04-25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:20

Hi,

Er is hier al even niet op gereageerd, maar ik had wel veel aan de info die gedeeld is!

Even samenvattend begrijp ik er het volgende uit:
Als ik nu een paardenwagentje particulier aanschaf loop ik het risico dat ik per 2026 veel wegenbelasting ga betalen, waar er nu nog een korting is voor particulieren.

Als ik een paardenwagentje aanschaf en een KVK aanvraag en, bijvoorbeeld, het wagentje verhuur of mezelf als chauffeur verhuur met het wagentje, dan is het zakelijk en heb je in 2026 nog voordeel?

Bedankt alvast voor de hulp. Ik ben hier nog niet in thuis en heb sterke twijfel wat wijsheid is in wel of geen aanschaf van een paardenwagentje.

Douce

Berichten: 3971
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:58

Ja maar denk bij verhuur aan goede verzekeringen en dan is je winst echt al voor een groot deel weg.

Ik wilde verder nog iets zeggen over de BZM maar lees dat dat boven de 12.000 kg is, dus waarschijnlijk niet zo relevant als ik dacht :')

ikke

Berichten: 38727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:30

Bovendien valt zo’n auto zakelijk niet onder het kwarttarief. Wel kun je zakelijk grijs kenteken gebruiken.

cissy

Berichten: 20279
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:53

PriscillaPl schreef:
Hi,

Er is hier al even niet op gereageerd, maar ik had wel veel aan de info die gedeeld is!

Even samenvattend begrijp ik er het volgende uit:
Als ik nu een paardenwagentje particulier aanschaf loop ik het risico dat ik per 2026 veel wegenbelasting ga betalen, waar er nu nog een korting is voor particulieren.

Als ik een paardenwagentje aanschaf en een KVK aanvraag en, bijvoorbeeld, het wagentje verhuur of mezelf als chauffeur verhuur met het wagentje, dan is het zakelijk en heb je in 2026 nog voordeel?

Bedankt alvast voor de hulp. Ik ben hier nog niet in thuis en heb sterke twijfel wat wijsheid is in wel of geen aanschaf van een paardenwagentje.


Als jij het wagentje met jou als chauffeur wilt verhuren dien je NIWO te hebben want je vervoert voor derden. Heb je het niet en krijg je controle dan pleeg je een economisch delict en die boetes waren altijd rond de 4500,-. Dus denk daar nog even over na.