Karakter verschil tussen fjord en fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:22

Kabayo schreef:
[ Afbeelding ]
Zegt genoeg toch!
Jammer dat iedereen zulke nare ervaringen heeft met de karakters van Friezen. Ik heb op een trainingsstal gewerkt met Friese paarden en heel veel door de hand gehad. Een enkeling was ril. Maar het merendeel echt niet. Hele meegaande werkwillige karakters met go.

Over de gezondheid is uiteraard wat van te zeggen. Zelf gelukkig weinig narigheid van gezien (behalve dat bijna alles mok heeft)

Ik snap het ook niet, ook ik heb veel friezen in handen gehad en op een enkeling na waren ze allemaal relaxt en veel plezierige buitenritten mee gemaakt.

Voor mij is het het voorkomen van de fries maar nog meer het karakter van een fries waardoor ik mijn hart aan dit ras ben verloren.

En ja gezondheid is een heftig ding binnen de friezen.
Maar de fjorden die ik ken liepen allemaal onder een exzeem deken, mochten niet op een groene weide want hoefbevangenheid was een ding en ze hebben heel vaak te maken met overgewicht omdat ze niet sober gehouden worden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 23:05

Ik vind onze 16 jarige merrie een voorbeeld hoe je ze graag wilt hebben. En daarbij zeg ik niet dat ze perfect gebouwd is, maar vrolijker, werklustiger en liever kan je ze bijna niet hebben.
En zo heet als ze bij ons kan zijn, zo zacht met kinderen. Dochter van m’n vriend kon er na 10 rijlessen al een bosrit van maken en t kind was pas 11 jaar oud.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft 1x een hele lichte peesblessure gehad en ze had echt idioot gedaan in de wei. Verder afkloppen, maar tot op heden kerngezond.
Doe mij er nog maar zo’n exemplaar. :D

Elisa2

Re: Karakter verschil tussen fjord en fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:10

Ziet er uit als een heerlijk paard!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:24

Het is vaak ook zo dat als men eens een negatief verhaal hoort over een ras ze gelijk allemaal ,slecht, zijn. Ik zie dat hier op Bokt ook altijd over Quarters. Slechte hoeven, genetische ziektes, snel kapot blablabla..allemaal uit monden van mensen die uberhoupt nog nooit ene Quarter in hun bezit hebben gehad! Alles van horen zeggen hebben..
Denk dat dit voor de Fries ook wel enigzins geldt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:31

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat Friezen enorm in populariteit gestegen zijn en er inmiddels vele exemplaren van rond lopen. Dus dan hoor je ook meer problemen.

Bij slechte ruggen vraag ik me altijd af in hoeverre een slechte training bijgedragen heeft. Rijtechnisch vind ik het dus veel lastiger om een Fries fijn over de rug te rijden, maar juist door hun verticale bouw vind ik dat heel belangrijk.

We houden ze hier met 24/7 mogelijkheid tot goede uitloop, onverpakt hooi en een goede balancer.
Mok en CPL hebben dan al veel minder kans om een probleem te worden.
Helaas blijft er dan best veel over om je zorgen over te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:45

Nou de huidige fokkerij met steeds grotere Friezen heeft imo wel voor slechtere ruggen gezorgd, dat is gewoon te zien. Rijtechnisch kan het zeker een uitdaging zijn om een Fries goed over de rug te krijgen. Dat er genetische gezondheidsissues in het ras zitten daar waarschuwen de dierenartsen ook voor en er wordt niet voor niets nu genetisch onderzoek naar gedaan. Uiteraard is en blijft goed management belangrijk maar als een 9 jarige plots overlijdt aan een aorta ruptuur dan wordt je wel even wakker geschud. Maar ook dat is imo helaas wel een feit..

Quarters ook komt toch wel PSSM voor in het ras en heb een tijd op een handelstal gewerkt die altijd Quarters importeerde zag toch wel heel erg veel voorbeen problemen. Dus ja, ook hier zal management en rijderij een grote rol spelen maar ook hun bouw en voor mij zijn dit ook aandachtspunten bij Quarters terwijl ik het karakter van die paarden juist ook top vindt.

Maar, zo heeft ieder ras zijn plussen en minnen denk ik..denk aan de Appaloosa's en oogproblemen, Haflingers meer kans op vettumoren, Shetlanders hoefbevangenheid, slechte beenstanden en gebitsproblemen en etc. etc.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:02

Ik zou voor Fjord gaan moest ik de keuze hebben. Ook vanwege de gezondheid & zeker en vast de duurzaamheid. Niet lang geleden op een stal met veel Friezen geweest en die mensen beschouwden een paard al als 'te oud om te rijden' rondom 17-18 jaar. En die mensen reden hun paarden heus niet kapot. Ik vind ze prachtig, maar moest ik echt een barokke zwarte parel willen zou ik voor een Menorquina gaan waarvan je kan verwachten dat die toch goed voorbij de 25 gezond kunnen blijven.
Fjorden zie ik vaker gezond & werkend oud worden. Hoe de kruising eruit zou zien is wel interessant.
Qua karakter is het individueel denk ik. Ik vind ze allebei heel koel, Friezen misschien wat heter. Fjorden zijn koppiger en dapperder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:09

Elisa dat is niks ‘huidigs’. Friezen hebben jarenlang al gezonken ruggen.
Edit foto erbij
Afbeelding

Daarnaast zie ik echt heel veel KWPNers met kissing spines en geen enkele Fries.. Dus of het echt een probleem is dat ze gezonken zijn voor de gezondheid? Ik betwijfel het

Maar zoals je zegt. Van elk ras is wel iets te zeggen qua gezondheid

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:22

Ik hoefde geen fjord en wilde geen Fries. Nu heb ik eentje die 50% fjord is en 25% Fries :+

Ik zocht niet per se op ras maar op karakter, dat was voor mij het belangrijkst. Hij is onverstoorbaar en een tikkeltje lomp, maar is goed te corrigeren en leert snel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:05

Ik heb zowel een fries als een fjord staan bij mij. Allebei zelf zadelmak gemaakt en aangereden voordat ze naar hun ruiter (mijn man en mijn vriendin) gingen. Nu ben ik zelf meer een volbloedenmens := , maar beide hebben voor mij voldoende go om er een fijne rit mee te hebben (voorheen zelf wel z2 met een fries gereden). Ik vind de Fries wat makkelijker te overtuigen dan de fjord. Zegt de fjord nee moet je wel van erg goede huize komen om daar nog een ja van te maken. Vanaf de grond is de fries wat voorzichtiger en oplettender richting de begeleider.

Beide zijn braaf genoeg om er een kind op te laten rijden en niet eenkennig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:14

Ik ken 2 hele brave friezen en 2 hele neurotische friezen.

Ik ben zelf altijd een fjordenmens geweest, maar ook daar zaten boefjes bij. :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:30

Jarenlang in de friezen gezeten. Hartstikke fan van ze. Heerlijke paarden met hele mensgerichte karakters. Ja ze kunnen heet zijn, maar ze willen het vooral heel erg graag goed doen voor je. Als je een bange ruiter bent moet je echt op zoek naar een bravert (die zijn er) want de meesten spiegelen vooral en hebben bevestiging nodig. Als je ze voor je hebt dan kun je samen de wereld aan. Maar ze hebben zoveel gezondheidsissues dat ik voorlopig geen fries meer hoef, het heeft mij heel veel verdriet, frustratie en geld gekost om ze op de been te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:16

Mijn Friese merrie was supergemakkelijk en braaf in de omgang, een kind kon er bij wijze van onderdoor kruipen. Er was 1 ding waarbij ze gevaarlijk werd, ze was panisch voor groot verkeer. Maar verder superlief en ze wou altijd haar best doen. Ze is 20 geworden en ik heb haar moeten laten inslapen door zware koliek.
Ik snap trouwens de vergelijking niet helemaal tussen Fjord en Fries, want je vergelijkt een koudbloed met een warmbloed

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:28

Popstra schreef:
Het is vaak ook zo dat als men eens een negatief verhaal hoort over een ras ze gelijk allemaal ,slecht, zijn. Ik zie dat hier op Bokt ook altijd over Quarters. Slechte hoeven, genetische ziektes, snel kapot blablabla..allemaal uit monden van mensen die uberhoupt nog nooit ene Quarter in hun bezit hebben gehad! Alles van horen zeggen hebben..
Denk dat dit voor de Fries ook wel enigzins geldt.

#Popstra, serieus?
Vrijwel elke dierenarts kan meepraten over de gezondheids issues bij het Friese ras.
En niet van horen zeggen.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 08:03

Bedankt voor de vele reacties!

Ik las ergens dat iemand schreef , ik snap de vergelijking niet want je gaat een warm en koudbloed vergelijken met elkaar.

Ik ga kijken naar een kruising fjord/fries
Vandaar mijn vraag wat nou het echte verschil is
Mijn dochter vindt de kruising nl erg leuk maar ik twijfel omdat ik al 20 jaar alleen fjorden heb gehad
Vandaar de vraag, wat het verschil is.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 08:04

Emori schreef:
Ik hoefde geen fjord en wilde geen Fries. Nu heb ik eentje die 50% fjord is en 25% Fries :+

Ik zocht niet per se op ras maar op karakter, dat was voor mij het belangrijkst. Hij is onverstoorbaar en een tikkeltje lomp, maar is goed te corrigeren en leert snel.

Hoe is jouw paard qau karakter?
Is ie cool met buitenrijden?
En in de bak?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:16

Die van mij is geweldig, alleen hij is nog maar 2 dus rijden doen we niet. Wandelen wel, hij is nuchter en niet snel bang en makkelijk te overtuigen. Soms beetje lomp maar goed te corrigeren. Hij is ook nog maar twee natuurlijk.
Als hij het spannend vind word hij een girafje:
Afbeelding

Afbeelding

Zijn fokker heeft meer fjord X Fries staan en ik vind ze allemaal zo leuk.
Z’n halfzusje heeft hetzelfde karakter

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 15:36

Leuk paardje!
Hoe groot is ie nu?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:47

1.45/1.50 zo iets. Fokker dacht dat hij rond de 1.55 zou eindigen