Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarlindeRooz schreef:Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond.
Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.
Sadira schreef:Ik sluit me aan bij een aantal berichten hierboven: mensen richten zich heel erg op hun eigen gewicht, maar het is ook heel makkelijk om daar voor het gemak bij te vergeten dat ook je materiaal gewicht is. Een westernzadel van 18 kg is geen vergelijk met een vzh wintecje van 4 kg. Dat speelt ook allemaal mee. Daarnaast is inderdaad ook rijvermogen van belang, en verhouding lengte tot gewicht, en of je in het zadel past, en...
Dus alleen focussen op je eigen gewicht vind ik vrij kort door de bocht inderdaad.
Neemt niet weg dat het een fijne richtlijn kan wezen uiteraard
purny schreef:Griffioen schreef:93 vind ik echt te zwaar, 83 ook.
75 kilo is in mijn ogen de max.
Ik vind het van de bouw van het paard afhangen.
Als in jouw ogen 75 de max is dan kan half paardrijdend Nederland wel stoppen
MarlindeRooz schreef:Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond.
Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.
neetoch schreef:De 15% regel is prima te doen, hou je daar gewoon aan en niet te strak nemen, zodat je altijd nog wat kilo's speling hebt. Dat betekent dus dat je naar de grote sterke paarden moet gaan kijken. Zwaar Warmbloed/Groninger (ik zet op mijn Groninger ook rustig een kind op, dus daar hoef je het niet voor te laten) of een Gelder bv. Die dus richting de 700 kg gaan. Je moet namelijk ook rekening gaan houden met het maat zadel. Ik pas ook in 18 inch. dus de korte ruggen vallen juist af.
Trek je niets aan over het hele bla bla verhaal dat je dan overgewicht hebt of dat vet slechter is dan spier. Is allemaal zure onzin, als jij je gewoon keurig aan de 15% regel houd.
neetoch schreef:De 15% regel is prima te doen, hou je daar gewoon aan en niet te strak nemen, zodat je altijd nog wat kilo's speling hebt. Dat betekent dus dat je naar de grote sterke paarden moet gaan kijken. Zwaar Warmbloed/Groninger (ik zet op mijn Groninger ook rustig een kind op, dus daar hoef je het niet voor te laten) of een Gelder bv. Die dus richting de 700 kg gaan. Je moet namelijk ook rekening gaan houden met het maat zadel. Ik pas ook in 18 inch. dus de korte ruggen vallen juist af.
Trek je niets aan over het hele bla bla verhaal dat je dan overgewicht hebt of dat vet slechter is dan spier. Is allemaal zure onzin, als jij je gewoon keurig aan de 15% regel houd.
DuoPenotti schreef:De Fnrs hanteert ook 17%
En dat is dus bij de beginnende ruiters.
https://www.fnrs.nl/nieuws/1234-maximaa ... renwelzijn
DuoPenotti schreef:Geen idee wat jij weegt.
En je moet wel naar het gezonde gewicht van dat paard kijken.
En pas jij in dat zadel.
En heeft het paard ook een gezonde bouw?
gewicht en stokmaat paard zeggen niet alles.
Bouw veel meer.
DuoPenotti schreef:Geen idee wat jij weegt.
En pas jij in dat zadel.
Bouw veel meer.
Ninx schreef:
purny schreef:DuoPenotti schreef:Geen idee wat jij weegt.
En pas jij in dat zadel.
Bouw veel meer.
Jij zegt dat de FNRS 17% hanteert. Ik heb het uitgerekend.
Kan het volgens de regels? Ja.
Doe ik het? Nee