Gewicht ruiter maximaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:59

Ik denk dat je met 85 kg prima weg kan op de gemiddelde KWPN-er.

Maar voor wat tips om makkelijk op gezond gewicht te komen moet je maar is kijken op.
https://www.optimavita.nl

Daar staan allemaal leuke tips en recepten zonder dat je in hongerstaking hoeft. Ze heeft ook een youtube kanaal met allemaal tips en recepten ook onder optima vita.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:00

Ik sluit me aan bij een aantal berichten hierboven: mensen richten zich heel erg op hun eigen gewicht, maar het is ook heel makkelijk om daar voor het gemak bij te vergeten dat ook je materiaal gewicht is. Een westernzadel van 18 kg is geen vergelijk met een vzh wintecje van 4 kg. Dat speelt ook allemaal mee. Daarnaast is inderdaad ook rijvermogen van belang, en verhouding lengte tot gewicht, en of je in het zadel past, en...

Dus alleen focussen op je eigen gewicht vind ik vrij kort door de bocht inderdaad.

Neemt niet weg dat het een fijne richtlijn kan wezen uiteraard ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:04

MarlindeRooz schreef:
Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond. :)

Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.

Als je het aan kleine mensen overlaat dan worden de eisen steeds hoger en hoger. Dan wordt het straks 65 of 55 kilo.
Overdrijven is ook een vak. Een paard kan best wel wat hebben. Maar je moet het natuurlijk ook niet gaan overdrijven met 100 kilo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:11

Ik ben ook gaan afvallen om weer paard te rijden. Ik vind met jou gewicht dus ook dat er wat af moet.

Zwemmen alleen is natuurlijk niet voldoende, sterker nog daar valt je echt geen gram bij af.
Ik ben van 86 naar 65kg gegaan en ik ben 1,79 lang dus had een beetje over gewicht.

Wat ik heb gedaan. Heel mijn levensstijl aangepast. En nu slik ik ook nog antihormonen dus moet nu helemaal oppassen.

Ik ben begonnen met suiker weg laten uit de koffie en veel water drinken. Ipv sappen kun je net zo goed water drinken.

Elke dag bewegen hardlopen-fietsen-crosstrainer en veel wandelen inmiddels ook 1x in de week naar de sportschool om juist wat bespiering in de armpjes te krijgen.

Maar het werkt alleen als je het vol kunt houden. Dus volg geen dieet om snel af te vallen want het zit er dan nog sneller weer aan. En doe geen sport wat je echt niet leuk vind. Maar om af te vallen zul je en je eetgewoonte blijvend moeten aanpassen als ook meer moeten gaan bewegen.

En wat is dan de max? Dat hangt imo van verschillende dingen af. Een gezond stevig paard moet wel 85kg kunnen dragen. Ik vond dat dus zelf nog te zwaar met mijn lengte. Maar het gaat er niet om wat ik vind. Ik zou dat dus als gewicht waar je minimaal naartoe moet kijken naar wat voor type paard passend is en daar dan naartoe werken zeg maar. En ook nog rekening houden dat het zadel voor jou moet passen maar ook voor het paard.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-10-23 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:12

Sadira schreef:
Ik sluit me aan bij een aantal berichten hierboven: mensen richten zich heel erg op hun eigen gewicht, maar het is ook heel makkelijk om daar voor het gemak bij te vergeten dat ook je materiaal gewicht is. Een westernzadel van 18 kg is geen vergelijk met een vzh wintecje van 4 kg. Dat speelt ook allemaal mee. Daarnaast is inderdaad ook rijvermogen van belang, en verhouding lengte tot gewicht, en of je in het zadel past, en...

Dus alleen focussen op je eigen gewicht vind ik vrij kort door de bocht inderdaad.

Neemt niet weg dat het een fijne richtlijn kan wezen uiteraard ;)

Precies!

En ruiterfitheid is ook een belangrijke. Dus zorgen dat je als ruiter ook conditie hebt om te kunnen rijden ipv een dier uit balans te brengen door eigen (on)gezondheid.

Het is alleen lastig om een combi van 15% lichaamsgewicht te vinden waar zowel moeder als dochter op kunnen rijden met het huidige gewicht van TS. Stel je wil een haflinger, dan zit je op 400/500kg gewicht. Stel het dier is 450kg, dan mag je dus als ruiter bij 15% 67,5 wegen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:17

Ik vind dit altijd een lastige. Ik wil niet meer rijden tot ik wat ben afgevallen en als je de 15% regel hanteert ben ik ook inderdaad te zwaar.
Toch reageert in mijn omgeving vrijwel iedereen verbaasd als ik aangeef niet te rijden. Ze zeggen vrijwel allemaal gewoon doen.
En het is niet dat ik krap aan die 15% zit, best ruim er overheen ook nog.

Dus waar dat nu aan ligt... ik snap dat mensen tegen je gezicht niet snel zeggen dat je te zwaar bent maar als je zelf al aangeeft niet te rijden weet ik niet waarom mensen zeggen toch doen.

Ik denk zelf dat er een groot verschil zit tussen de cijfers en realiteit.
Er zijn heel veel ruiters van 80+ kg die paardrijden waarvan niemand ze te zwaar vindt denk ik.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:29

Art_Ificious schreef:
Voor zij die zeggen dat ze 15% inclusief tuig aanhouden, hebben jullie je paard laten wegen of doen jullie een schatting van gewicht?

Mijn paard is gewogen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:53

Tot max 80 kilo dat is toch wel echt een streven en dan een stevig paard toch wel

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:00

purny schreef:
Griffioen schreef:
93 vind ik echt te zwaar, 83 ook.
75 kilo is in mijn ogen de max.

Ik vind het van de bouw van het paard afhangen.
Als in jouw ogen 75 de max is dan kan half paardrijdend Nederland wel stoppen

En dát vind ik dus het aller aller slechtste excuus ooit om toch met overgewicht op een paard te stappen. En ja, veel mensen hebben overgewicht en zouden wel eens kritisch naar de eigen levensstijl moeten kijken. En eerlijk, ik zie vaak zat mensen rijden waarvan ik denk dat die beter eerst kunnen afvallen voor ze weer op dr paard kruipen. Is absoluut niet leuk als het je zelf aan gaat, maar zelf verantwoordelijkheid nemen en vooral voor je dieren is eigenlijk gewoon een voorwaarde van zelf dieren houden. En dat vind ik dus super knap van je TS dat je er zo bewust over nadenkt!!

Ikzelf hou ook 15% aan incl tuigage. Een paard die goed getraind is kan eventueel wel iets meer hebben, maar ik ga ervanuit dat een beginnend ruiter een paard nog niet zo kan trainen dat alle juiste spieren optimaal getraind zijn.
Mensen die lopen te stuiteren op de rug komen ook niet op mijn paard. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen voor mijn dieren. Is niet altijd even makkelijk. Maar een dier de kreukels in rijden voor je eigen -of andermans - vermaak is gewoon not done. Ga zelf maar eens met een rugzak van 25 kg op je rug rondrennen. Binnen no time heb je zelf ook rugklachten. Is voor een paard met "zware" lading op de rug niet anders.

Ts, het is al eerder genoemd maar friezen staan er wel bekend om een weke rug te hebben. Bij een fries komt gewicht dan waarschijnlijk ook nog preciezer dan een paard met een van nature sterke rug.

pmarena

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:06

Ik denk dat het lastig wordt om een formaatje paard te vinden dat zowel een stevige volwassene als een jong meisje goed past om op te rijden. Je moet dan toch uitgaan van een paard dat in ieder geval uit de voeten kan met de volwassene.

En dat wordt dan toch wel heel veel paard voor zo'n meisje. Ze kan er dan heus wel wat op rondhobbelen en als het een beetje een stoere meid is dan kan ze er best leuk mee rond leren rijden. Maar ideaal zal het niet zijn om het een beetje bij elkaar te kunnen rijden zeg maar.

Uiteraard kan ze er wel in groeien in de tienertijd maar wie weet vindt ze er dan inmiddels niet meer zoveel aan en die kans lijkt me groter als je je jaren moet behelpen met "teveel paard" zeg maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:41

MarlindeRooz schreef:
Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond. :)

Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.

Erger nog, waar ik 20 jaar geleden een fatsoenlijk BMI had, zit ik nu aan de bovengrens.

Saillant detail: ik weeg 3kg meer dan 20 jaar geleden....

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:54

De 15% regel is prima te doen, hou je daar gewoon aan en niet te strak nemen, zodat je altijd nog wat kilo's speling hebt. Dat betekent dus dat je naar de grote sterke paarden moet gaan kijken. Zwaar Warmbloed/Groninger (ik zet op mijn Groninger ook rustig een kind op, dus daar hoef je het niet voor te laten) of een Gelder bv. Die dus richting de 700 kg gaan. Je moet namelijk ook rekening gaan houden met het maat zadel. Ik pas ook in 18 inch. dus de korte ruggen vallen juist af.

Trek je niets aan over het hele bla bla verhaal dat je dan overgewicht hebt of dat vet slechter is dan spier. Is allemaal zure onzin, als jij je gewoon keurig aan de 15% regel houd.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:01

Ik zou me ook niet verkijken op gewicht van een paard, maar vooral bouw, stokmaat en conditie.
Mijn stevig gebouwde tuiger rijpaard kruising van 1,73 is in zijn leven meerdere keren gewogen en heeft daarbij tussen de 590 en 650KG geschommeld. Waarbij de 650 een gezond gewicht was. Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet ieder groot paard ook zo veel weegt als je verwacht. Dat terwijl een grote pony ook wel richting de 600kg kan wegen. Het is dan natuurlijk de vraag of dat ook een gezond gewicht is.

15% zit je sowieso safe. Hanteer ik voor mijn paarden ook met een maximale uitschieter naar 17% voor incidenteel rustig rijden als er eens iemand anders opkruipt.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 02-10-23 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:02

neetoch schreef:
De 15% regel is prima te doen, hou je daar gewoon aan en niet te strak nemen, zodat je altijd nog wat kilo's speling hebt. Dat betekent dus dat je naar de grote sterke paarden moet gaan kijken. Zwaar Warmbloed/Groninger (ik zet op mijn Groninger ook rustig een kind op, dus daar hoef je het niet voor te laten) of een Gelder bv. Die dus richting de 700 kg gaan. Je moet namelijk ook rekening gaan houden met het maat zadel. Ik pas ook in 18 inch. dus de korte ruggen vallen juist af.

Trek je niets aan over het hele bla bla verhaal dat je dan overgewicht hebt of dat vet slechter is dan spier. Is allemaal zure onzin, als jij je gewoon keurig aan de 15% regel houd.

Precies dat dus. Trek je niet al te veel van anderen aan. Er is altijd wel weer iemand die er onder door wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:06

neetoch schreef:

Mijn paard (1,64, normaal postuur) is gewogen op ca 550kg.
Dat betekend dat mijn paard 82,5kg zou mogen dragen. Trek daar 10kg zadel en kleding vanaf, dan zou ik dus schoon aan de haak 72,5kg mogen wegen volgens jouw berekening.
Dat blijft binnen de huidige opvattingen over BMI maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ik dan niet meer top functioneer en m'n paard zeer waarschijnlijk meer in de weg zit dan met de 90kg die ze nu moet dragen.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:10

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:18

Ikke je hebt gelijk hoor! Je wilt bijvoorbeeld ook niet weten wat de oorlogspaarden vroeger allemaal aan gewicht meedroegen, maar tijden veranderen nu eenmaal en ik denk ook dat de paarden er niet sterker op zijn geworden...

Maar ik als dikkerd merk toch ook dat ik wel heel gevoelig ben voor al die praat over dat ik te vet ben om op een paard te gaan zitten, dus voor mij werkt het gewoon om mij aan die 15% regel te houden. En dat is dus prima mogelijk met het juiste paard, dat is wat ik bedoel te zeggen.

Verder wil ik niemand veroordelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:22

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:23

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:28

Geen idee wat jij weegt.
En je moet wel naar het gezonde gewicht van dat paard kijken.
En pas jij in dat zadel.
En heeft het paard ook een gezonde bouw?

gewicht en stokmaat paard zeggen niet alles.
Bouw veel meer.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:33

In totaal 17 - 20 procent is wat een paard aankan zonder daadwerkelijke schade, in tot hoeverre (erg kleine) onderzoeken dit uitwijzen. Aangezien ik een kleine korte tinker heb(en een aantal kleine tinkers heb ingereden)redelijk wat onderzoek gedaan en ook ik zit aan die 17-20%(incl zadel) tinkertje heeft er geen moeite mee en vind buitenrijden heerlijk. Nou ga ik er ook niet mee springen en rijd ik gewoon 2-3 keer in de week een halfuurtje buiten. Als je meer wilt, raad ik je wel aan terug naar die 80kg te gaan.
Een leuk stevig dier kan jou prima hebben, als je zoekt naar een paard houd wel die 17% incl zadel aan en ga niet voor een lang ruggetje of dunne beentjes. Goed dat je hier rekening mee houd +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:37

DuoPenotti schreef:
Geen idee wat jij weegt.
En pas jij in dat zadel.

Bouw veel meer.

Mee eens.
Friezen zijn geen gewichtsdragers wegens het model van hun rug.
Op een Haflinger kun je het zadel niet kwijt als je wat langer bent.
Voor wat jij wil TS zou ik proberen naar max 80/85 te gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:44

DuoPenotti schreef:
Geen idee wat jij weegt.
En pas jij in dat zadel.

Bouw veel meer.

Jij zegt dat de FNRS 17% hanteert. Ik heb het uitgerekend.
Kan het volgens de regels? Ja.
Doe ik het? Nee

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:48

Ninx schreef:

Die heb ik ook voorbij zien komen.
Ik wil mensen die aan overgewicht lijden toch op het hart drukken naar een professional te gaan en niet mee te doen aan allerlei commerciele challanges waarbij je het verloren gewicht er later meestal weer bij op krijgt soms zelfs nog met een paar extra kilo's op de koop toe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:57

purny schreef:
DuoPenotti schreef:
Geen idee wat jij weegt.
En pas jij in dat zadel.

Bouw veel meer.

Jij zegt dat de FNRS 17% hanteert. Ik heb het uitgerekend.
Kan het volgens de regels? Ja.
Doe ik het? Nee

En dan zeg ik, er is meer dan die 17%

Ik vind dus alleen dat gewicht berekenen niet oke.