lotje01 schreef:Bij mij zit het (de angst, J.) voornamelijk in het ‘wat als ‘ denken. Het waait hard, dus hij zal zo wel gaan schrikken.
Dat is een prima gedachte! 
Angst is geen gedachte, maar meer je overlevingsinstinct.
Dat instinct van ons mensen kan zich vertalen in dit soort gedachten (en in nare gevoelens, etc).
Volgende vraag : 'wat te doen als hij schrikt?'
Citaat:
Maar ik kan ook best angstig zijn naast een paard. En dan met name wanneer ik met een paard aan het halster(touw) loop.
Zo was ik vanmiddag bij mijn paard. Ik wilde hem vanuit de bak terug brengen naar de wei. Ik moest even een hek open doen en ineens trekt hij zich los en galoppeert weg. Geen idee waarom want ik stond met de rug naar hem toe.
Ik ben naar hem toe gelopen en hem gepakt.
oliebol happens en dit is zoiets.
Goed dat hij zich weer liet pakken. Citaat:
Vervolgens maakt hij zich, waarschijnlijk op de plek waar hij schrok, groot en staat te snuiven.
En dan word ik bang. Ik moet daar wel langs, maar ben als de dood dat hij het op een lopen zet of mij onder de voet loopt.
Mijn tip: bij Linda Tellington deden we heel veel met 'the wand', de toverstaf, nu ja: een dressuurzweep als verlenging van je arm.
Op een rustig moment begin je je dier overal te aaien met je 'wand'.
En op spannende plekken (... waar mijn Knollie dus stil gaat staan....) strijk ik de 4 benen af.
Ik blijf voor mijn paard staan als leidende merrie - maar kan ook over de voorkant van de achterbenen strijken en op de hoef doe ik zachtjes 'tik tik tik'.
Ondertussen doe je ook 'je eigen werkjes', adem naar je buik, en dan lang uitademen met een lage 'hoe-oe-oemmmm', doe als of je kauwgom kauwt - of ga zingen. (Ik breng al een tijdje 'hoor de wind waait door de bom' ten gehore.)
Citaat:
En dat had ik helemaal niet bij hem. Ik vertrouwde hem daar helemaal in. Verstandelijk weet ik dat hij natuurlijk kan schrikken alleen had ik deze reactie niet echt van hem verwacht.
De eerste keer dat mijn Spaanse schone schrok was ik ook van de kaart en menselijkerwijze boos. ('Dit wil ik niet, ik wil een rustig paard!!')
En er zijn allerlei manieren om je dier als leider van de twee persoons kudde 'dapperder' te maken.