Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Toen hebben we een ander paard gekocht. Absoluut niet kijkerig maar wil wel afentoe is een bok geven en wat nijdig worden als hij aan het werk moet. Dan komt hij graag omhoog. Maar toen zijn we dus naar een andere stal verhuisd en daar kreeg ik les van iemand die ik al lang kon. Kon wel goed les geven hoor maar op een of andere manier durfde ik mijn paard gewoon geen tik te geven als hij weer ging bokken in de galop. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee en durfde ik er weer niet op. Toen ging de staleigenaar mij les geven en dat was mijn laatste hoop! Hij zei over 10 dagen kan je tussen de witte hekjes rijden. En verdomd.. dat was in december 2008 net niet binnen 10 dagen reed ik mijn eerste wedstrijd met twee winstpunten. Ik deed gewoon alles wat ik van die man moest doen of ik het nou eng vond of niet.. En mijn paard bokte na een aantal keer niet meer. Ik rijd nu mijn wedstrijden aardig mee en ik rijd wekelijks in de springles. Ik ga zelfs over een tijdje misschien met de oefencross meedoen
En ik kan best wel zeggen dat mijn paard niet altijd even makkelijk en braaf is. En ik ben super blij met mijn instructeur, gewoon omdat ik nu eindelijk DURF te rijden. Hopelijk heb je hier wat aan. Het is gewoon zo klote als je niet durft te rijden.
.
Onder het rijden zat meneer constant te bokken.. Toen ik wou opstijgen, toen ik hem aanspoorde, toen ik hem een tik gaf etc. Heb toen gewoon de zweep aan de kant gegooid en gewoon doorgezet, wel aan de longe, maar je moet ergens beginnen, toch?
Thor was ook niet het type dat ervandoor zou gaan ofzo, maar aan de longe kon ik me concentreren op het rijden terwijl iemand anders hem vasthield. En bokken dat ie deed..
maar ik ben sindsdien niet meer bang voor bokken. Een paar maanden terug ben ik wel van een jong paardje gevallen die enkele malen na elkaar bokte terwijl hij naar de andere kant van de bak rende omdat hij geschrokken was van een stalgenoot d'r kindjes
Ook daardoor ben ik niet bang geworden, ik leer daarmee om beter in het zadel te zitten want de derde keer dat dat paardje bokte, kon ik me niet snel genoeg terugzetten tegen de 4e bok.. deniece schreef:Heel herkenbaar jouw verhaal TS. Dat paard waarbij ik mijn angst heb ontwikkeld, mijn toen 3 jarige die ik zelf heb beleerd, heb ik vorige week verkocht...
Heb nu een ander paard, ook jong maar wel erg braaf en nuchter en daar ben ik nu mijn vertrouwen mee aan het opbouwen. Het blijft spannend, aan de longe is hij zo gek als een deur en in de galop maakte hij van 't weekend ook wat jolige sprongen. Maar het gevoel bij dit paard is heel anders. Ik zie aan hem dat het een eerlijk braaf dier is, wat gewoon blij is en daarom wat jolig kan zijn.
het paard wat ik verkocht heb vertrouwde ik gewoon niet meer. Degene die hem voor mij getraind heeft reed er zo mee weg, net zoals het meisje die hem nu heeft gekocht. Maar met mij gaat het niet, hij voelde mij extreem goed aan en ik maakte hem onzeker waardoor hij aan de kletter ging en pas ophield als ik er naast lag.
Zou super zijn als je gewoon over je angst heen komt, maar ik ben wel súper opgelucht dat ik nooit meer op dat paard hoef te stappen.
Door mijn onzekere houding is mijn paard - dat een consequente ruiter nodig heeft zodat hij daar steun aan heeft - het vertrouwen in mij ook kwijt geraakt. Het wederzijdse vertrouwen is kapot. In mijn situatie heeft dit te maken met dat ik er ruim een half jaar uitgelegen heb met blessures (echt stomme dingetjes gebeurd, niet eens met paard, en er lang uigelegen met gips en operaties) en hier veranderd uitgekomen ben.. ik ben niet meer de zelfverzekerde, bang om wat te blesseren. Mijn paard voelt dit en het rijden gaat niet meer. Ernaast is geen probleem. Ik heb heel lang nagedacht over wat ik moest doen en veel les gehad (zitles, gewoon les, aan de longe les, buitenritjes om het positieve er weer in te krijgen) maar voor mij is het klaar... Mijn bijrijdster en jong meisje van stal stappen er zo op, niets aan de hand, met mij werkt het niet meer.. Houden van betekent ook los kunnen laten.
ik kan je niet vertellen hoe vreselijk trots ik op z'n rug zat! Nu heb ik zelfs weer echt zin om te rijden en kan niet wachten om in onze 'superenge' buitenbak te gaan rijden.
Ik had een gecompliceerde enkelbreuk en heb maanden niet kunnen rijden.
daarna durfde ik niet meer te galopperen. Na een paar angstige, frusterende weken heb ik me erbij neergelegd dat galop er voorlopig gewoon niet inzat en ben samen met mijn instructeur in de les heel rustig die dingen gaan oefenen die ik wel durfde. Langzamerhand kreeg ik weer wat vertrouwen en na een maand of zes heb ik voor het eerst weer één volte gegaloppeerd. Mijn enkelbreuk is nu een jaar geleden en sinds kort durf ik weer alleen in de bak voluit te gaopperen.
Kortom: onder goede begeleiding rustig aan vertrouwen opbouwen en niet te veel van jezelf vragen. Neem de tijd, dan komt het allemaal wel weer goed.
. In tegenstelling tot de meesten hierboven heb ik nooit iets traumatisch meegemaakt, ik ben gewoon bang geboren denk ik. Maar ja, ook met een passie voor paarden geboren en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op mijn zevende zat ik altijd al te huilen te paard, maar wilde ik de week erop toch weer...
.rockwitch schreef:Ok helaas zelf er niet op geweest, het was donker en ik ben ontzettend nachtblind, dus zie dan helemaal overal spoken en dingen die er niet zijn.
Dus ik ga gewoon een keertje voor het donker, als ik wat vertrouwder zit maakt het donker me niet meer zoveel uit. Maar helaas vanavond is het niks geworden, hij was overigens wel braaf maar erg wakker. Maar ja heel de winter niet kunnen rijden (hij is wel dagelijks een paar uur eruit geweest natuurlijk) maar hij heeft helemaal geen rare dingen gedaan. Dus het is weer lekker stom dat ik er niet op ben gegaan, maar ja.