Voor de mannelijke ruiters...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeterBL

Voor de mannelijke ruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:04

Een vraag van medisch aard voor de mannelijke ruiters... je voelt 'm al aankomen: het gaat over de 'edele delen'. Ik rijd nu ongeveer een jaar, dus mijn ervaring is beperkt. Soms heb ik na een les/rit een verdoofd gevoel in mijn zaakje. Het is niet gezwollen of pijnlijk en het trekt meestal binnen een paar uur weg. Hebben meer ruiters hier last van? Is het iets waar ik me zorgen over moet maken? Is er iets tegen te doen? Het is nou niet meteen een onderwerp om aan de bar van de manege te bespreken (althans, ik voel me daar niet gemakkelijk bij) dus alle advies/ervaringen zijn welkom!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:08

Ik ben geen man, maar als vrouw zijnde kan je ook je 'edele delen' doorrijden. Meestal betekend dit dan je niet goed genoeg op je kont zit. Je bovenlijf wat meer naar achter verplaatsen en dus niet naar voren leunen. Misschien is dit bij jou ook het geval?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:11

Tja, ik heb er over het algemeen geen last van. Soms als een paard een beetje rare sprongen maakt, en ik een beetje voor in m'n zadel terecht kom is het wat minder fijn.
Zit je niet gewoon te ver naar voren of teveel voorover?
Of zit je broek gewoon te strak :+
Met de ene onderbroek rijd ik ook liever dan met de andere.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:12

Volgens een mede ruiter uit mijn les zit een gewone strakke heren slip het beste.
Niet met van die pijpjes omdat het spul dan te veel bewegings vrijheid heeft.
En idd meer op de bips zitten!

Dee_Es

Re: Voor de mannelijke ruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:17

Van de mannen om mij heen heb ik ook begrepen dat een strakke slip vaak het beste werkt maar de mannen hier kunnen daar beter antwoord op geven.

Naarmate je langer rijdt wordt wel je balans beter waardoor je er waarschijnlijk minder last van zal krijgen. Daarnaast is het ene het andere zadel niet. Heb je het altijd op elk zadel of soms wel soms niet? Iig goed op je "broekzakken" blijven zitten.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:17

Het kan ook je type zadel zijn. Dus dat de voorkant wat te steil omhoog gaat. Het kuipstoel idee. Ik rijd met een platte zitting. Het is trouwens niet goed voor je onderkant als je dit vaak hebt. Je doorbloeding is dan niet optimaal bij een verdoofd gevoel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:46

Mijn man is veranderd van dressuur zadel naar veel zijdigheids zadel en rijdt ALTIJD met een wielrenners broek. Het dikke zeem voorkomt het "ontmannen" zoals hij zelf altijd zegt, en het gaat goed ook al rijdt mijn man niet super..

PeterBL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:29

Wow, dat zijn al heel snel wat tips! Bedankt allemaal! :) Ik ga eerst maar eens extra op mijn houding letten: eens kijken hoever we daar mee komen. Het kan inderdaad best zijn dat ik (zeker in galop) teveel naar voren zit.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:56

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:58

pien_2010 schreef:
Mijn man is veranderd van dressuur zadel naar veel zijdigheids zadel en rijdt ALTIJD met een wielrenners broek. Het dikke zeem voorkomt het "ontmannen" zoals hij zelf altijd zegt, en het gaat goed ook al rijdt mijn man niet super..

Ik heb ook altijd op een veelzijdigheids-zadel gereden +:)+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:02

Mijn man wilde alleen op een westernzadel rijden, anders kreeg ie toverballen. :P

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:04

Mijn broers noemen dat dus een slaapzak :)
Hadden ze alleen last van toen we net leerden rijden.... Dus het zou wel eens een houdingsprobleem kunnen zijn...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:07

Weet van aantal mannen dat ze alleen op hun eigen zadel willen rijden, dus niet hoog aan de voorkant.
Maar als manege ruiter heb je behalve ondergoed, rijbroek en je eigen houding niet veel keus.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:15

zit je wel echt op je zitbeenknobbels? Op je kont dus?!

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:19

Mijn vriend had het toen hij begon met rijden ook wel regelmatig. Nu hij beter is gaan rijden, heeft hij het stukken minder. Met springen gebeurt t dan ineens wel weer. Denk toch door de houding naar voren op dat moment.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:31