Ervaringen Bodyprotector!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

me88

Ervaringen Bodyprotector!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:12

Ik zou graag zoals het onderwerp al luid ervaringen willen horen over een bodyprotector.

Ik heb 2.5 maand geleden mijn rug gebroken na een val van een paard. Nu is dat gelukkig weer allemaal goed gekomen en mag
ik aan het einde van deze maand weer langzaam beginnen met paardrijden.
Nu wil mijn vriend perse dat ik een bodyprotector ga dragen.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee en vraag ik graag om jullie advies.
Ik hoor en lees vaker van die doem scenario's dat mensen door een bodyprotector hun sleutelbeen of iets anders breken.

Ik lees graag:
Waarom jullie het aanraden maar ook waarom jullie het afraden?
En wanneer jullie een bodyprotector aanraden, welke rade jullie dan aan?

Tussen haakjes: (Ik wil er wel nog even bij zeggen dat de val die ik nu heb gehad, mijn gebroken rug niet voorkomen was door het dragen van bodyprotector
omdat ik recht op mijn kont terecht ben gekomen)

Ik hoop op jullie reacties

kiki1976

Re: Ervaringen Bodyprotector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:32

Neem er in ieder geval eentje die aan de eisen voldoet!
En verder zou ik naar een ruitersportzaak gaan waar ze diverse soorten modellen en merken hebben. En ga passen! En kijk ook of je er comfortabel mee op een zadel kan zitten.

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:38

Ik heb een air parka, ivm lichamelijke klachten kan ik die voorgevormde bodyprotectors niet dragen. En de airparka bevalt mij uitstekend is net een bodywarmer, maar mocht je eraf vallen dan blaast hij in een fraxtie van een seconde op (uit ervaring ondervonden) waardoor je helemaal bent ingepakt zit: nek rus borst en stuitje ook in de ruggedeelte zit een extra rugbeveiliging. Na enkele ogenblikken loopt hij automatisch weer leeg. Ik kan er heelijk mee rijden en zit mij totaal niet in de weg, veel zakken voor opbergruimte! En voel me er veilig mee!
Wel erg prijzig en als je eraf valt moet er weer een nieuw gaspatroon in.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:41

Ik heb er een van Racesafe (of zo iets), bestaat uit allemaal blokjes, zit prima en ik heb er totaal geen last van. Zorg dat je een goed passende koopt anders heb je er meer last dan gemak van.
Een BP kan niet alles voorkomen maar wel heel veel.

Het voornaamste is dat je er eentje koopt die je goed past en die je lekker vindt zitten en dat is heel persoonlijk, ik ben heel blij met de mijne en snap de verhalen van het zit niet lekker, ik heb een belemmering met rijden met een Bp etc. niet.

Een BP met gaspatroon kan ook een oplossing zijn maar deze zijn heel kostbaar.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:41

Ik vind bij bodyprotectors de prijs - kwaliteit verhoduing heel sterk. Wil je er een die echt comfortabel zit of waarbij je niet merkt dat je hem aan hebt, moet je wat dieper in de buidel tasten. Ik rijd zelf met een gewone hh, zit wat mij betreft ook prima, maar ben ook niet zo lastig :D

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:49

Ik heb net vorige week na langdurig vergelijkend onderzoek ;) een bodyprotector aangeschaft. Ik heb echt van alles aangepast, thuis aangehad, weer geruild, etc.
Uiteindelijk het volgende model gekocht bij Divoza

http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... or-sr.html

Let op dat je de protector ook past op je eigen zadel of op het zadel waar je vaak mee rijdt-> rijdend in verschillende gangen

Dit model zit bij mij erg goed, is betaalbaar en zit erg comfortabel.
Het belangrijkste is dat je veel verschillende modellen past, er even mee rijdt (kaartje er gewoon aan laten zitten en eventueel later ruilen) en thuis draagt.
Succes ermee!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:53

me88 schreef:
Ik hoor en lees vaker van die doem scenario's dat mensen door een bodyprotector hun sleutelbeen of iets anders breken.

Dit komt doordat de BP dan niet past. Vaak worden ze, vooral bij kinderen, op de groei gekocht. Maar een slecht passende bodyprotector werkt net als een slecht passende cap niet zoals hij zou moeten werken.

Als je min of meer dagelijks gaat rijden met een BP zou ik er wel in investeren. Voor een paar tientjes heb je al wel een goeie (die aan de eisen voldoet), maar als je een echt fijn zittende wil, ben je toch wat meer geld kwijt. Ik heb onlangs een duurdere aangeschaft en en nog geen moment spijt van. Hij zit heerlijk, vormt zich naar mijn lichaam als ik hem aan heb en ik zit niet stijf op mijn paard. Met een wat goedkopere BP kan je dat wel eens hebben, die zijn nou eenmaal wat stugger, waardoor je wat minder bewegingsvrijheid hebt. Met een goede en goed passende BP hoef je dat probleem helemaal niet te hebben.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:00

Loetie84: wat heb jij zelf voor een BP gekocht? ik rijd normaal gesproken 4a5 keer per week dressuur dus wil wel nog graag de bewegingen van t paard kunnen volgen en niet als een stijve plank erop zitten haha

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:01

HealthTIES: ik ben zelf ook aan zo'n BP met blokjes aan t denken die lijkt me het meest meegeven. Heb je ook die gepast die aan een stuk zitten?

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:07

Ik ben nu zelf net overgestapt van een stijve HH naar een racesafe rs 2010. De HH heb ik ruim 4 jaar mee rondgereden, hij was wel stug met aantrekken, maar daarna zat ie prima. Maar nu toch geinvesteerd in een duurdere omdat ik eigenlijk nooit meer zonder rijd. Kan je wel aanraden 1 met blokjes te nemen, deze vormen zich sneller dan een stijve bodyprotector.

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:07

Ik lees ook even mee. Klopt het dat je met bp sneller je sleutelbeen breekt?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:08

Ik heb een bodyprotector van smartrider, ook met allemaal van die blokjes en betaalbaar. Voor mij zat deze het fijnst in deze prijsklasse. Ik gebruik de BP alleen voor het crossen, als ik het altijd bij het rijden zou gebruiken dat zou ik wel hebben geïnvesteerd in een BP zoals Loetie84 beschrijft.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:09

Ik heb een airowear. Die bestaat uit drie lagen over elkaar heen, waardoor hij gewoon erg soepel beweegt. Ik heb ook een racesafe gepast, maar die vond ik persoonlijk wat stijf zitten, vergeleken met die ik nu heb. (was wel nog betere bescherming, maar die ik nu heb voldoet ook aan alle eisen hoor!) Prijs van die twee komt aardig overeen, maar je gaat dan toch wel richting de 200,-
Het is en blijf net als met een cap persoonlijk wat jij fijn vind zitten en het hangt natuurlijk ook een beetje af van je eigen bouw... ;) Laat je in ieder geval goed informeren en pas gewoon alles wat los en vast zit.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:17

oke en hoe is jullie ervaring met kleding doen julie bp er gewoon overheen of een dun shirt bp en dan een trui? en hoe zit het met de jas moet ik alles een maat groter hebben?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:29

Een BP is niet echt 1 maat. Je kunt hem een beetje stellen met klittenband. Ik heb die van mij gepast met een wat dunner truitje er onder. Met alleen een t-shirt past hij vervolgens ook en ook een t-shirt en twee truien past prima. Jas heb ik er dan eventueel overheen, maar zo dik is de BP niet (althans die ik heb niet ;) )
Met wedstrijd heb ik hem over mijn jasje. Als je hem er onder doet, lijk je zo dik :P

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:32

Eens kijken of ik antwoord kan geven op je vragen.
Ik rij zelf al ik denk 8 jaar met een bodyprotector. Verschillende gehad, bodyprotectors aan 1 stuk, met klitteband, rits en nu heb ik er een met blokjes. En god wat een uitvinding.

De bodyprotectors aan 1 stuk voldoen goed, als je niet te vaak rijdt. Ze zijn erg stijf en je voelt de beweging van je paard niet zo goed. Met blokjes heb ik dat niet.

Wel is het zo dat in het begin alle bodyprotectors stijf zitten. Hij moet nog naar je lichaam vormen.
Ik heb er een van Smartrider, die was 105 euro geloof ik (kindermaat).

Ik rij in de zomer met een shirtje en bodyprotector erover, het is wel warm maar beter als mijn rug breken.
In de winter rij ik met een trui en bodyprotector erover, als een soort vervanging van mijn jas. Ik doe niets over de bodyprotector, dat is te warm en het zit niet lekker.

Het belangrijkste is: koop de goede maat! Koop hem niet wat groter, zodat je hem langer aan kunt als je nog gaat groeien. Dan helpt het echt geen f*ck en kun je beter niet aan doen. Dan ga je als je valt inderdaad dingen breken en het erger maken omdat hij omhoog kan schieten oid. Als je de juiste maat hebt gebeurd dit niet.

Het is even wennen, maar je hebt er echt geen last van na een tijdje.
Mijn ervaring met bodyprotectors is: +:)+
Heeft me al veel gekneusde ruggen/ribben bespaard.

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:42

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:49

Ik doe hem overal overheen aan.
Als ik in de winter een dikkere jas heb dan kan ik de veters aan de zijkant iets losser zetten (Racesafe).
Fijn ook eens te lezen dat als mensen zijn die wel de tijd nemen om een passende BP aan te schaffen en dat het helemaal iets is wat in de weg zit (dacht in de andere topics vaak dat ik de enige was)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:12

Amarie schreef:
Ik doe hem overal overheen aan.
Als ik in de winter een dikkere jas heb dan kan ik de veters aan de zijkant iets losser zetten (Racesafe).
Fijn ook eens te lezen dat als mensen zijn die wel de tijd nemen om een passende BP aan te schaffen en dat het helemaal iets is wat in de weg zit (dacht in de andere topics vaak dat ik de enige was)

Neem aan dat je bedoelt dat het helemaal niet iets is wat in de weg zit ;)

Ik draag hem zelf onder mijn winterjas, mijn winterjas heb ik een maat groter gekocht. Weet niet of een bodyprotector wel tegen water kan? En volgens mij wordt het onder je jas beter warm en dan wordt het wat soepeler en vormt het zich langs je lichaam.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 14:13

Een hit air vest is in ieder geval geen optie. het kost 400 euro en na iedere keer dat je valt moet je weer 17.50 betalen voor een patroon.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:33

JosineS schreef:
Weet niet of een bodyprotector wel tegen water kan?

Denk het wel hoor... Het is mij gelukkig nog niet overkomen, maar er gaan genoeg mensen op de kop de waterbak in tijdens een cross. ;) Daar kan de BP wel tegen!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:43

He Me88,
Ik heb ook verschillende BP's gepast uit 1 stuk. Die zaten in de eerste instantie best aardig (met name die van Euro-Star zat bij mij goed) bij het passen. Vooral bij het rijden merkte ik dat de BP omhoog kwam waardoor ik minder bewegingsruimte had bij arme en nek. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je bouw hoe een BP uit 1 stuk zit. Bij mij gaat het van brede heupen naar smal en weer naar cup C :D
Het is een beetje als van die truitjes die omhoog kruipen.... dat effect had ik dus ook met de BP! Lang leven de brede heupen ;)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:46

ik heb er wel al mee in de regen gereden, had de BP niks van, maar de waterbak heb ik gelukkig nog niet getest :D

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:22

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:13

body protector zecht het al heb beschermt je boddy.... ik gebruik hem altijd bij springen en dat je je sleutelbeen ermee kan breken is meer een fabel~! als ik jou was zou ik er een nemen met blokjes die is lekker soepel.